پروتئین مورد نیاز در بارداری

پروتئین مورد نیاز در بارداری
  • تامین پروتئین مورد نیاز در بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا پروتئین نقش اساسی در رشد جنین و سلامت مادر دارد. در صورتی که این مقدار تأمین نشود؛ کاهش وزن، عفونت، خستگی عضلانی و… ایجاد می‌شود.  پروتئین مورد نیاز در دوران بارداری در بسیاری از مواد غذایی در دسترس وجود دارد. برای مصرف پروتئین در بارداری می‌توانید لبنیات، گوشت، حبوبات و… استفاده نمایید.

    در ادامه فیتولند به بررسی نیازهای تغذیه‌ای دوران بارداری، برنامه تغذیه سالم و انواع پروتئین می‌پردازد. با ما همراه باشید.

    لزوم توجه به پروتئین مورد نیاز در بارداری

    پروتئین‌ها چه در ساخت سلول‌های بدن و چه در اصلاح عملکرد و ترمیم آن‌ها نقش حمایتی دارند. بنابراین این امر لزوم مصرف پروتئین در بارداری را اثبات می‌کند. همان‌طور که می‌دانید سه‌ماهه دوم و سوم بارداری، زمان رشد قفسه سینه جنین و بزرگ شدن اندام‌های کودک می‌باشد.

     به راحتی می‌توان گفت در این شش ماه توجه به تأمین مواد غذایی مورد نیاز مادران باردار و مقدار پروتئین مورد نیاز در دوران بارداری از اساسی‌ترین وظایف مادران باردار است.

    پروتئین‌ها نقش اساسی در رشد جنین دارند

    برخی اثرات مهم و فوق‌العاده این درشت مغذی عبارت‌اند از:‌

    • رشد بافت‌های جدید
    • ساخت هورمون‌ها و آنزیم‌ها
    • حمل اکسیژن از طریق هموگلوبین
    • ساخت آنتی‌بادی برای سیستم ایمنی بدن

    پروتئین مورد نیاز در دوران بارداری

    میزان پروتئین مورد نیاز در بارداری

    با توجه به اهمیت برنامه رژیم غذایی دوران بارداری، میزان پروتئین مورد نیاز در این دوران نسبت به قبل به‌مراتب بیشتر است. زیرا علاوه بر افزایش نیاز مادر به پروتئین، به دلیل تغییرات فیزیولوژیک بارداری، نیازهای مربوط به رشد جنین نیز باید تأمین گردد. مقدار پروتئین مورد نیاز روزانه حدود 70 گرم است.

    می‌توان پروتئین مورد نیاز را در طول چند روز یا یک هفته هدف قرار داد. در واقع نیازی به مصرف میزان توصیه شده پروتئین در هر روز نیست. هم‌چنین پروتئین مورد نیاز در دوران بارداری را می‌توان علاوه بر گوشت از طریق سایر منابع غذایی مانند لبنیات، لوبیا، تخم‌مرغ یا محصولات سویا دریافت نمود.

    تغذیه  در بارداری از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. کاهش وزن، خستگی عضلانی و عفونت‌های مکرر نشان‌دهنده کمبود پروتئین در رژیم غذایی می‌باشند. آن‌چه در مورد مصرف پروتئین در بارداری اهمیت دارد؛ تنها مصرف مقدار مشخص آن در رژیم روزانه مادر نیست. بلکه تنوع آن نیز در برنامه غذایی مادر اهمیت فراوانی دارد. درنتیجه لازم است که مادران باردار از منابع مختلف غذایی حاوی پروتئین بهره‌مند شوند.

    در ادامه فیتولند لیست مواد غذایی پروتئین دار برای زنان باردار را برای شما همراهان عزیز فراهم کرده است.

    منابع پروتئینی شامل دو منبع اصلی حیوانی و گیاهی هستند

    ۱- منابع حیوانی: بهترین منبع پروتئین با کیفیت، تخم‌مرغ و در واقع می‌توان گفت سفیده تخم‌مرغ است. بعد از آن به پروتئین لبنیات می‌توان اشاره نمود. در نهایت انواع گوشت قرمز و سفید در رده بعدی قرار می‌گیرند.

    ذکر این نکته ضروری است که گوشت قرمز  از نظر ویتامین‌ها و مواد معدنی دارای اهمیت فراوانی است. گوشت قرمز اولین منبع پروتئینی نیست. اما منبعی غنی آهن است. فقر آهن در مادران باردار می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای جنین دارد.

    2 منابع گیاهی: شامل غلات و حبوبات همچون نان، برنج، ماکارونی، رشته‌ها، لوبیا، عدس و ماش می‌باشد. از نظر درجه اهمیت، کیفیت پروتئین‌های گیاهی پایین‌تر از انواع پروتئین‌های حیوانی است. پروتئین غلات از نظر کیفیت بعد از حبوبات قرار می‌گیرند.

    برای دریافت برنامه رژیم غذایی دوران بارداری از متخصصین فیتولند کلیک کنید.

    مصرف پروتئین در بارداری

    منابع غذایی حاوی پروتئین

    لبنیات

    • ½ فنجان پنیر: 14 گرم
    • 1 فنجان ماست کم‌چرب: 9 تا 12 گرم
    • 1 فنجان شیر کم‌چرب: 8 گرم
    • 1 تخم‌مرغ بزرگ تازه: 6 گرم

    لوبیا‌ها، آجیل‌ها، حبوبات در پروتئین مورد نیاز در بارداری

    • 1 فنجان عدس پخته: 18 گرم
    • 1 فنجان نخود: 12 گرم
    • 1 فنجان کنسرو لوبیاچیتی: 12 گرم
    • 2 قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی صاف‌شده: 8 گرم
    • 31 گرم بادام‌زمینی بوداده خشک: 7 گرم
    • 1 فنجان شیر سویا: 6 گرم

    گوشت، مرغ و ماهی

    • ½سینه مرغ تفت‌داده (بدون پوست): 27 گرم
    • 90 گرم ماهی قزل‌آلا: 23 گرم
    • 90 گرم گوشت گاو بدون چربی: 21 گرم

    افراد گیاه‌خوار از مصرف محصولات حیوانی پرهیز می‌کنند. ایشان می‌توانند برای دریافت اسیدآمینه‌ها و پروتئین مورد نیاز در دوران بارداری از انواع میوه‌ها و سبزیجات کمک بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مصرف پروتئین در بارداری برای گیاه‌خواران به مقاله رژیم گیاهخواری در دوران بارداری مراجعه نمایید.

    سخن پایانی

    پروتئین یکی از مهم‌ترین درشت‌ مغذی‌ها در رژیم غذایی مادر است. میزان پروتئین مورد نیاز در بارداری حدوداً 70 گرم در روز می‌باشد. توجه داشته باشید که می‌توان این مقدار را در طی چند روز نیز کسب نمود. پروتئین به رشد بهتر جنین، سلامت مادر، رشد بافت‌های جدید در جنین، ساخت هورمون‌ها و آنزیم‌ها و… کمک می‌کند.

    کاهش وزن، خستگی عضلانی، عفونت‌های مکرر و ورم اندام‌ها نشانه‌هایی از عدم دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی است. بنابراین لازم است که مادران دارای این علامت توجه بیشتری به مصرف پروتئین در بارداری داشته باشند. برخی منابع غذایی این درشت مغذی عبارت‌اند از لبنیات، گوشت، حبوبات، غلات و… . هرکدام از این منابع غذایی نظر ارزش غذایی، میزان پروتئین و ویتامین متفاوت هستند. در صورت تجویز پزشک می‌توانید اقدام به مصرف مکمل پروتئین در بارداری کنید.

    PN:0054

    منبع:

    babycenter.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    6 دیدگاه برای پروتئین مورد نیاز در بارداری ثبت شده است

    1. نمیدونستم مقدار پروتئین در زمان بارداری تا این حد مهمه. ممنون از مقالات خوبتون.

    2. آیا استفاده از همه منابع پروتئینی در بارداری بدون مشکله یا بعضی‌ها رو نمیشه استفاده کرد؟

      1. منابع پروتئین گیاهی و حیوانی هر دو مورد نیاز مادر در دوران بارداری هستند. ممکن است مادر حساسیت‌هایی به بعضی از این نوع پروتئين‌ها داشته باشد که بهتر است از مشورت پزشک یا متخصص تغذیه خود کمک بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *