افزایش وزن مناسب در بارداری

افزایش وزن مناسب در بارداری
  • افزایش وزن مناسب در بارداری رابطه مستقیمی با رشد جنین در رحم و رژیم غذایی مادر قبل از حاملگی و دوران بارداری دارد. ازاین‌رو میزان افزایش وزن در دوران بارداری اهمیت به سزایی در سلامت جنین و خود مادر خواهد داشت. فیتولند در این مقاله به اضافه وزن مناسب در بارداری و وزن سالم در زمان حاملگی می‌پردازد.

    بر‌خلاف انتظار، خوردن غذا به‌اندازه دو نفر در زمان بارداری از اصول سالم تغذیه در مدت حاملگی به شمار نمی‌رود. با رعایت سبک زندگی سالم در زمان بارداری به‌منظور مدیریت وزن، افزون بر کمک به‌سلامتی کودک، به‌سادگی امکان کاهش وزن پس از زایمان را نیز خواهید داشت.

    راهنمای افزایش وزن در بارداری

    هیچ معیار ثابتی برای افزایش وزن سالم در بارداری وجود ندارد. میزان مناسب اضافه وزن در هنگام حاملگی برای شما به فاکتورهای مختلفی ازجمله وزن پیش از بارداری و شاخص توده بدنی (BMI) مربوط است.

    راهنمای عمومی میزان افزایش وزن در دوران بارداری

    وزن پیش از بارداری میزان مناسب اضافه وزن در بارداری (پیشنهادی)
    کمبود وزن، BMI کمتر از 18.5 13 تا 18 کیلوگرم
    وزن نرمال، BMI از 18.5 تا 24.9 11 تا 16 کیلوگرم
    اضافه وزن، BMI از 25 تا 29.9 7 تا 11 کیلوگرم
    چاقی مفرط، BMI بیش از 30 5 تا 9 کیلوگرم

     میزان افزایش وزن مناسب در بارداری چند قلویی چقدر است؟    

    افزایش وزن مناسب در بارداری

    در ‌صورتی که دو یا چند قلو حامله هستید، بایستی کنترل اضافه وزن در بارداری را به‌صورت دیگری در نظر داشته باشید. برای اطلاع از وزن سالم در حاملگی، بایستی با مشاور سلامت خود و یا متخصص زنان صحبت کنید.

    راهنمای عمومی اضافه وزن در بارداری طبیعی برای دوقلوها به‌صورت زیر است:

    وزن پیش از بارداری افزایش وزن مناسب در بارداری (پیشنهادی)
    وزن نرمال، BMI از 18.5 تا 24.9 17 تا 25 کیلوگرم
    اضافه وزن، BMI از 25 تا 29.9 14 تا 23 کیلوگرم
    چاقی مفرط، BMI بیش از 30 11 تا 19 کیلوگرم

    میزان افزایش وزن در دوران بارداری برای افراد چاق چقدر است؟     

    اضافه وزن در هنگام حاملگی، سلامت مادر و جنین را تهدید می‌کند. ازجمله این مشکلات می‌توان به دیابت بارداری، افزایش فشارخون حین حاملگی نظیر پره‌اکلامپسی و نیاز به سزارین اشاره نمود. با این‌حال افزایش میزان مشخصی وزن در هنگام بارداری حتی برای زنان چاق و دارای اضافه وزن توصیه می‌گردد.

    هرچند بر اساس برخی تحقیقات، زنان چاق بدون آن‌که خطری متوجه سلامتشان بشود، نیز می‌توانند به‌صورت ایمن افزایش وزن داشته و در عین حال وزن کمتری در مقایسه با مقادیر توصیه‌شده اضافه کنند. با این حال نیاز به شواهد بیشتری در رابطه با این مسئله داریم. به‌منظور اطلاع از افزایش وزن مناسب در بارداری، بایستی با مشاور سلامت خود و یا متخصص، مشورت داشته باشید.

    افزایش وزن در بارداری برای افراد بسیار لاغر

    میزان افزایش وزن در دوران بارداری

    در صورتی که پیش از بارداری وزنتان از حد نرمال کمتر باشد، بایستی در زمان حاملگی میزان قابل قبولی وزن اضافه کنید. در غیر این صورت خطر نارس به دنیا آمدن نوزاد یا تولد او با وزن پایین‌تر از حد نرمال افزایش می‌یابد.

    افزایش وزن بسیار زیاد در زمان بارداری  

    افزایش وزن بیش‌ازحد در دوران بارداری، می‌تواند کودک را در معرض ابتلا به مشکلات سلامتی زیادی قرار دهد. مانند تولد جنین با وزن زیاد و بیش ‌از حد متوسط که آن را ماکروزمی جنین می‌نامند. همچنین ممکن است مادر در معرض خطر افزایش فشارخون مرتبط با بارداری، دیابت بارداری، زایمان طولانی‌مدت و نیاز به سزارین یا زایمان قبل از موعد باشد.

     افزایش بیش‌ازحد وزن در دوران بارداری منجر به احتباس وزن پس از زایمان شده و خطر لخته شدن خون در دوره پس از زایمان را بیشتر می‌کند.

    افزایش وزن در بارداری

    برای دریافت برنامه رژیم غذایی دوران بارداری زیر نظر متخصصین فیتولند کلیک کنید.

    علت افزایش وزن در بارداری چیست؟   

    فرض کنید وزن کودک شما بین 3 تا 3.6 کیلوگرم است. با توجه به این موضوع، دلیل افزایش وزن مادر در طول بارداری چیست؟ میزان افزایش وزن در دوران بارداری، تحت تأثیر مواردی این‌چنینی قرار می‌گیرد:

    • بزرگ شدن سینه: 0.5 تا 1.4 کیلوگرم
    • بزرگ شدن رحم: 0.9 کیلوگرم
    • جفت: 0.7 کیلوگرم
    • مایع آمنیوتیک: 0.9 کیلوگرم
    • افزایش حجم خون: 1.4 تا 1.8 کیلوگرم
    • افزایش حجم مایعات: 0.9 تا 1.4 کیلوگرم
    • چربی انباشته: 2.7 تا 3.6 کیلوگرم

    اصول افزایش وزن در بارداری

    اضافه وزن در بارداری

    در طول سه ماهه اول بارداری، اکثر مادران نیازی به افزایش وزن زیاد ندارند. این برای افرادی که با تهوع بارداری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، خبر خوبی است.

    در صورتی که پیش از بارداری وزن سالم و نرمالی داشته‌اید، افزایش وزن مناسب در بارداری در طول ماه‌های نخست تنها 0.5 تا 1.8 کیلوگرم کفایت می‌کند. این کار را با داشتن رژیم غذایی سالم می‌توان انجام داد و نیازی به دریافت کالری بیشتر وجود ندارد.

    افزایش وزن در دوران بارداری 

    افزایش وزن پایدار در طول سه‌ماهه دوم و سوم بارداری اهمیت بیشتری دارد. مخصوصاً درجایی که پیش از بارداری وزن کم یا نرمالی داشته باشید. بر اساس بررسی‌های انجام‌گرفته، اضافه وزن مجاز هر هفته بارداری از این زمان تا تولد نوزاد حدود 0.5 کیلوگرم خواهد بود.

    اضافه وزن مجاز هر هفته بارداری

    با دریافت 300 کالری اضافه، غذایی معادل نصف ساندویچ خانگی با یک لیوان شیر کم‌چرب در روز، به این هدف دست می‌یابید. برای زنان دارای اضافه وزن یا چاق، میزان افزایش وزن در دوران بارداری، بایستی حدود 0.2 کیلوگرم در هفته باشد. در چنین شرایطی یک لیوان شیر کم‌چرب یا 30 گرم پنیر (به اندازه یک قوطی کبریت) و میوه‌های تازه را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

    دریافت اطلاعات از متخصصین حوزه سلامت در دوران بارداری       

    وزن شما در طول مدت بارداری به‌صورت مرتب توسط متخصصین و پزشک مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این مدت بایستی با خوردن غذاهای سالم و متعهد ماندن به برنامه تغذیه پیش از بارداری، وزن خود را در حد ایده‌آل افزایش دهید. افزون بر این پزشکتان ممکن است، دریافت کالری بیشتر یا کمتر را به‌منظور ایجاد شرایط بهتر برای نوزادتان و شما توصیه نماید.

    برای دریافت برنامه رژیم غذایی دوران بارداری زیر نظر متخصصین فیتولند کلیک کنید.

    سخن پایانی

    اضافه وزن مناسب در بارداری

    افزایش وزن مناسب در بارداری به موارد مختلفی بستگی دارد. در صورتی که فردی چاق هستید، میزان افزایش وزن در دوران بارداری برای شما متفاوت خواهد بود. همچنین اگر وزنتان پیش از بارداری کمتر از حد متوسط بوده باشد، نیاز به افزایش وزن بیشتری خواهید داشت. با حفظ وزن مناسب خود در این دوران، سلامت جنین حفظ‌شده و زایمان راحت‌تری دارید. همچنین کاهش وزن پس از زایمان آسان‌تر خواهد بود.

    رژیم غذایی خود را با توجه به توصیه‌ها و مشورت با پزشک متخصصتان تنظیم نموده و از مواد غذایی سالم و غنی از ویتامین بهره ببرید. در صورتی که دیابت پیش از بارداری داشته‌اید برنامه غذایی‌تان کمی متفاوت خواهد بود. در دوران بارداری، حتماً در کنار وعده‌های غذایی سالم، ورزش کنید.

    فیتولند برای اطلاع بیشتر درباره بارداری و سلامتی، مقالات زیر را به شما پیشنهاد می‌کند:

    مراقبت‌‌های قبل از بارداری

    تغذیه مناسب سه‌ماهه اول بارداری

    مراقبت‌های دوران بارداری در سه ماهه اول

    منبع:

    mayoclinic.org

    PN:0261

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    یک دیدگاه برای " افزایش وزن مناسب در بارداری " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *