علائم افسردگی دوران بارداری

علائم افسردگی دوران بارداری و درمان افسردگی دوران بارداری
  • افسردگی دوران بارداری یکی از رایج‌ترین عوارض بارداری است. از جمله علائم افسردگی دوران بارداری می‌توان به خستگی و خواب‌آلودگی که با احساس غم و اندوه همراه است اشاره داشت. درمان افسردگی دوران بارداری به دلیل حساسیت دوران بارداری لازم است تحت مراقبت پزشک صورت پذیرد.

    احساس غم یا نا‌امیدی موقتی در شرایط خاص زندگی یک امر طبیعی است اما اگر این احساسات هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد دیگر یک امر طبیعی تلقی نمی‌شود و نیاز به مراقبت‌های پزشکی ویژه خواهد داشت. افسردگی می‌تواند بر تمام جنبه‌های زندگی اعم از تفکر و رفتار حتی خوردن و خوابیدن شما اثر بگذارد.

     آیا افسردگی دوران بارداری و پس از بارداری طبیعی است؟

    خانمی که قبل از بارداری به افسردگی مبتلا بوده و زیر نظر پزشک، افسردگی او کنترل شده است، ممکن است حین بارداری به علت تغییرات هورمونی که در دوران بارداری به وجود می‌آید افسردگی وی مجدد نمایان شود.

    از هر 10 خانم حامله ممکن است 1 نفر افسردگی دوران بارداری را تجربه کند. بنابراین شناسایی علائم و درمان افسردگی دوران بارداری اهمیت فراوانی دارد. با توجه به اینکه افسردگی دوران بارداری می‌تواند خطراتی برای مادر و کودک او داشته باشد توصیه می‌شود افرادی که سابقه قبلی افسردگی دارند و نیز کسانی که برای اولین بار طی حاملگی به افسردگی مبتلا می‌شوند، حتما تحت مراقبت پزشکی قرار گیرند.

    راهکارهای درمان افسردگی دوران بارداری و درمان افسردگی بارداری

    علائم افسردگی دوران بارداری چیست؟

      خستگی یا خواب‌آلودگی از علایم دوران بارداری محسوب می‌شوند، اما هنگامی که این علایم با احساس غم و اندوه یا ناامیدی همراه می‌شود، دیگر تحت عنوان افسردگی دوران بارداری تلقی می‌شود.

    دیگر علائم افسردگی بارداری عبارتند از:

    • عدم احساس لذت و شادکامی
    • احساس غم، ناراحتی و پوچی هر روزه در مادر
    • عدم داشتن تمرکز بر روی فعالیت‌هایی که مادر روزانه انجام می‌دهد
    • گریه‌های طولانی مدت و بی‌دلیل
    • تغییر در الگوی غذایی و خواب، مانند تمایل به خوردن یا خوابیدن در تمام طول روز یا عدم توانایی خوردن یا خوابیدن
    • کاهش انرژی و خستگی شدید که با استراحت کافی هم بهبود نمی‌یابد
    • احساس نگرانی دائمی درباره خود و سلامتی نوزاد یا ترس از وقوع یک اتفاق بد، احساس گناه، نا‌امیدی و بی‌ارزش بودن

    چه کسانی در معرض خطر بالای ابتلا به افسردگی دوران بارداری قرار دارند؟

    شیوع افسردگی دربین خانم‌ها تقریبا 3 برابر بیشتر از مردان است. بیشترین شیوع افسردگی در خانم‌ها در حدود سن 20 سالگی است یعنی حدودا همان سنی که بسیاری از خانم‌ها اولین فرزند خود را به دنیا می‌آورند. بنابراین لازم است در شناسایی علائم افسردگی دوران بارداری دقت لازم توسط زوجین صورت پذیرد. اما با همه این آمار نگران نباشید. درمان افسردگی دوران بارداری تحت مراقبت پزشک جای هیچ نگرانی برای شما و نوزاد دلبندتان را نخواهد داشت.

    عواملی که احتمال ابتلا به افسردگی دوران بارداری را افزایش می‌دهند شامل موارد زیر می‌شود:

    • سابقه خانوادگی ابتلا به افسردگی
    • سابقه ابتلای قبلی فرد به افسردگی یا اضطراب
    • استرس زندگی مانند مشکلات مالی، مرگ یک عزیز یا از دست دادن شغل
    • مشکلات عاطفی و خشونت خانوادگی و عدم حمایت کافی از طرف خانواده

    نکته:   بارداری ناخواسته یکی از  مهمترین شرایط استرس‌زا برای مادر است.

    درمان افسردگی بارداری و دلیل افسردگی بارداری

    آیا افسردگی دوران بارداری بر کودک تاثیر می‌گذارد؟

    افسردگی در دوران بارداری موجب کاهش مراجعه زنان باردار به منظور دریافت مراقبت‌های حین بارداری می‌شود که باعث به خطر افتادن سلامت مادر و جنین می‌شود. افسردگی دوران بارداری، بعد از زایمان بر روی برقراری ارتباط عاطفی مادر با نوزاد در حال رشد، تاثیر منفی گذاشته و در ضمن خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را نیز افزایش می دهد.

     عدم درمان افسردگی دوران بارداری با افزایش احتمال ابتلا به زایمان زودرس یا داشتن وزن کم هنگام تولد همراه است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که نوزادان متولد شده در زنان مبتلا به افسردگی احتمالا بیشتر تحریک پذیر هستند و ممکن است بیش از نوزادان متولد شده از مادرانی که افسرده نیستند، گریه کنند.

    برای درمان افسردگی بارداری چه باید کرد؟

    اختلال افسردگی دوران بارداری قابل درمان است. البته گزینه‌های درمانی مختلفی برای کمک به مادران افسرده وجود دارد از جمله روان درمانی، دارو درمانی یا تلفیقی از هردو. ضمن آن‌که یک برنامه تغذیه مناسب دوران بارداری می‌تواند به شما کمک کند.

     متاسفانه باور عمومی بر این است که دارو برای جنین خطرناک می‌باشد و به همین دلیل واهی، خیلی از اوقات مادران باردار علی‌رغم مشاهده علائم افسردگی دوران بارداری حاضر نیستند جهت درمان افسردگی به موقع به پزشک مراجعه کنند. در صورتی که اگر داروی ضد افسردگی، درست و صحیح  توسط پزشک تجویز شود نه تنها مشکلی برای جنین به‌وجود نمی‌آورد، بلکه باعث بهبود افسردگی مادر هم می‌شود. در حال حاضر تنوع داروهای ضد افسردگی زیاد شده و در کشور ما هم داروهای متنوعی در دسترس بیماران افسرده قرار گرفته است.

    گروهی از این داروهای ضد افسردگی، بسیار کم عارضه بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها را در دوره بارداری استفاده کرد. بدون آن‌که برای مادر و جنین مشکلی ایجاد کنند. بنابراین نگران نباشید. شما به راحتی زیر نظر پزشک می‌توانید به درمان افسردگی دوران بارداری بپردازید.

    علائم افسردگی دوران بارداری

     توصیه فیتولند به مادران باردار

    مراقب خودتان باشید. آماده شدن برای به دنیا آوردن یک نوزاد، کار دشواری است. قبل از هر چیز باید بدانید مهمترین مساله در این رابطه، سلامتی مادر است. مطمئنا مادر سالم، نوزاد سالم به دنیا می‌آورد.

    • از انجام فعالیت های سخت و دشوار پرهیز نمایید.
    • به ورزش‌های دوران بارداری توجه ویژه داشته باشید.
    • سعی کنید کارهایی را انجام دهید که موجب آرامش و شادی شما می‌گردند.
    • در انجام فعالیت های روزانه خود، از شریک زندگیتان کمک بگیرید.
    • به تغذیه دوران بارداری توجه داشته باشید.

    اگر با وجود این کارها هنوز هم احساس افسردگی و اضطراب دارید یا متوجه علائم افسردگی دوران بارداری شده‌اید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

    منبع:

    https://www.babycenter.com

    PN:0056

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای علائم افسردگی دوران بارداری ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *