تست سنجش تراکم استخوان

تست سنجش تراکم استخوان
  • تست سنجش تراکم استخوان، یکی از راه‌های تشخیص پوکی استخوان است که در آن از اشعه X برای اندازه‌گیری مقدار مواد معدنی استخوان به‌ویژه کلسیم استفاده می‌شود. این تست برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین سرعت بیشتر در تشخیص بیماری پوکی استخوان احتمال شکستگی و تخریب بافت‌های استخوانی را کاهش می‌دهد.

    در ادامه فیتولند به بررسی بیشتر تست سنجش تراکم استخوان و روش‌های تشخیص پوکی استخوان می‌پردازد. با ما همراه باشید.

     هدف از انجام تست سنجش تراکم  استخوان چیست؟

    معمولاً هنگامی‌که پزشک احتمال می‌دهد که استخوان‌های فرد در حال ضعیف شدن است؛ از بیمار می‌خواهد که این تست را برای تشخیص بیماری پوکی استخوان انجام دهد.

    فیتولند به افراد با شرایط زیر پیشنهاد می‌کند تا آزمایش تشخیص پوکی استخوان را زیر نظر پزشک متخصص خود انجام دهند.

    • زنان بالای 65 سال
    • زنان زیر 65 سال که سابقه شکستگی‌های استخوانی مکرر دارند.

    در شرایط زیر احتمال ابتلا به بیماری پوکی استخوان افزایش می‌یابد. به همین دلیل انجام آزمایش تراکم استخوان به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه ضروری است:

    • یائسگی زودرس
    • آرتریت روماتوئید
    • نارسایی مزمن کلیه
    • مصرف بیش‌ازحد الکل
    • سابقه خانوادگی بیماری پوکی استخوان
    • شکستگی‌های استخوانی به دنبال فعالیت‌های عادی روزمره
    • اختلالات مربوط به غذا خوردن که باعث کمبود وزن می‌شود.

    نشانه‌های بالا به‌منزله قطعی بودن بیماری پوکی استخوان نمی‌باشد. با این حال بهترین و مطمئن‌ترین راه تشخیص پوکی استخوان همان انجام تست اندازه‌گیری تراکم استخوان خواهد بود.

    اقدامات لازم جهت آمادگی برای انجام تست سنجش تراکم استخوان

    بهتر است بیمار برای تشخیص پوکی استخوان در حین انجام تست، لباس‌هایی بپوشد که دکمه، زیپ یا هرگونه مواد فلزی نداشته باشد. زیرا احتمال ایجاد اختلال در اشعه X وجود خواهد داشت.

    سنجش تراکم استخوان

    تست سنجش تراکم استخوان چگونه عمل می‌کند؟

    این تست معمولاً بدون هیچ‌گونه دردی است و نیازی به مصرف داروی خاصی ندارد و اغلب کلینیک‌ها نیز انجام می‌شود. دو نوع دستگاه اسکن برای اندازه‌گیری تراکم استخوان وجود دارد:

    1. اسکنرهای مرکزی
    2. اسکنرهای محیطی

    در دستگاه‌ اسکنر مرکزی، تراکم استخوان‌های مرکزی بدن یعنی ستون مهره‌ها و لگن بررسی‌ شده و در دستگاه‌ اسکنر محیطی، تراکم استخوان‌های محیطی مانند مچ دست، مچ پا و انگشتان بررسی می‌گردد.

    عوارض سنجش تراکم استخوان چیست؟

    تاکنون استفاده از اشعه X در تست‌های سنجش میزان تراکم استخوان خطری نداشته است. با این حال بهتر است زنان در دوران بارداری قبل از انجام آزمایش مذکور با پزشک خود مشورت نمایند. زیرا ممکن است انجام این تست منجر به آسیب‌دیدگی جنین شود.

    نکته قابل توجه دیگر این است که تفسیر این تست به‌راحتی قابل انجام است. معمولاً در تفسیر نتیجه آزمایش از شاخص score-T استفاده می‌گردد که تراکم مواد معدنی استخوان را با وضعیت تراکم استخوانی فرد سالم مقایسه می‌کند. اگر این شاخص بین عدد 1 تا 1- باشد تراکم مواد معدنی استخوان طبیعی است. از 1- تا 2/5- تراکم مواد معدنی استخوان کم بوده و اگر این شاخص 2/5- و یا کمتر باشد شخص مبتلا به بیماری پوکی است.

    سخن پایانی

    تست سنجش تراکم استخوان یکی از راه‌های تشخیص پوکی استخوان است که انجام این تست به افراد بالای 65 سال زیر نظر پزشک توصیه می‌گردد. همچنین افراد زیر 65 سال و دارای سابقه شکستگی استخوان مکرر نیز از این امر مستثنی نیستند. عوارض تست تراکم استخوان معمولاً برای خانم‌های باردار می‌باشد و احتمال آسیب‌دیدگی جنین دیده‌شده است.

    اگر شما سابقه خانوادگی پوکی استخوان، یائسگی زودرس یا نارسایی مزمن کلیه و آرتریت روماتوئید دارید؛ انجام این تست اقدامی پیشگیرانه و ضروری محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر فیتولند شما را به مطالعه مقالات زیر دعوت می‌کند:

    کمبود ویتامین D و بیماری پوکی استخوان

    علائم پوکی استخوان و هر آنچه در مورد درمان پوکی استخوان باید بدانید.

    منبع:

    www.healthline.com

    PN:0107

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    3 دیدگاه برای تست سنجش تراکم استخوان ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *