راه‌های تشخیص و درمان یائسگی زودرس

راه‌های تشخیص و درمان یائسگی زودرس
  • راه‌های تشخیص و درمان یائسگی زودرس شامل توجه به تغییرات فیزیکی و خلق و خو و استفاده از هورمون درمانی، ورزش و داروهای ضدبارداری برای درمان است.  یائسگی، فرآیندی طبیعی است و گذر از مرحله‌ای به مرحله دیگر در زندگی بانوان می‌باشد که همه بانوان آن را در میان‌سالی تجربه می‌کنند. این فرآیند با تغییرات هورمونی و فیزیکی همراه است و کاملاً طبیعی محسوب می‌شود.

    تاکنون هیچ راه اثبات‌شده‌ای برای پیش‌بینی سن یائسگی وجود ندارد. تنها زمانی می‌توان یائسگی را تأیید نمود که برای ۱۲ ماه متوالی قاعدگی متوقف‌شده باشد.در این مقاله فیتولند به ارائه راه‌های تشخیص و درمان یائسگی زودرس می‌پردازد.

    یائسگی زودرس چیست؟

    متوسط سن یائسگی در زنان 51 سال است. اما اگر قبل از 40 سالگی اتفاق افتد به آن یائسگی زودرس اطلاق می‌شود. ازجمله علائم یائسگی زودرس می‌توان به تغییرات خلقی، خشکی واژن و گرگرفتگی اشاره نمود.

    دلایل یائسگی زودرس چیست؟

    پیش از ارائه مطالبی در رابطه با درمان یائسگی زودرس خوب است که با علائم آن آشنا شویم. در بیش از 90 درصد موارد، دلایل یائسگی زودرس مبهم است و علتی برای آن نمی‌توان پیدا نمود. بلکه تنها با بروز علائم یائسگی در فرد می‌توان به ابتلا به آن شک کرد. برخی از دلایل یائسگی زودرس عبارت است از:

    • نارسایی زودرس تخمدان‌ها

    در نارسایی زودرس تخمدان‌ها، قبل از سن چهل‌سالگی، عملکرد نرمال تخمدان متوقف می‌شود. زنانی که قبل از سن چهل‌سالگی دچار نارسایی زودرس تخمدان می‌شوند؛ ممکن است کماکان پریود شوند. اما قدرت باروری را نخواهند داشت. نارسایی زودرس تخمدان معمولاً منجر به بروز علائم یائسگی زودرس می‌شود.

    • شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی

    این‌گونه درمان‌ها می‌تواند به تخمدان‌ها آسیب‌زده و منجر به نارسایی زودرس تخمدان‌ها شوند.

    • جراحی‌های ناحیه لگن

    • دلایل نادر و غیرمعمولی

    از دلایل نادر و غیرمعمول می‌توان به مصرف برخی داروها، تومور هیپوفیز و تومور هیپوتالاموس مغز اشاره نمود.

    درمان یائسگی زودرس

    علائم یائسگی زودرس چیست؟

    علائم موجود برای تشخیص یائسگی زودرس همانند علائم اصلی یائسگی است، مانند:

    • تغییرات خلقی
    • خشکی واژن
    • گرگرفتگی
    • کاهش میل جنسی
    • اختلالات خواب
    • قاعدگی‌های نامنظم، معمولاً قبل از یائسگی اتفاق می‌افتد و می‌تواند سال‌های قبل از توقف قاعدگی آغاز شود.

    راه‌های درمان علائم یائسگی زودرس:

    برای درمان یائسگی زودرس از همان شیوه‌ای استفاده می‌شود که برای کاهش علائم دوران یائسگی کاربرد دارد. مانند:

    • هورمون درمانی: یکی از راه‌های درمان علائم یائسگی زودرس هورمون درمانی می‌باشد. هورمون درمانی، مؤثرترین راه برای کنترل علائمی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن است. از آن‌جایی که این روش خطراتی همچون حمله قلبی، سکته و سرطان سینه به دنبال دارد؛ متخصصین زنان توصیه می‌کنند از کمترین دوز مؤثر هورمون‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده گردد.
    • قرص‌های ضدبارداری خوراکی: قرص‌های ضدبارداری ازجمله داروهایی هستند که برای درمان یائسگی زودرس استفاده می‌شوند و استفاده از این داروها شکلی از هورمون درمانی است که به تخفیف علائم کمک می‌کند.
    • داروهای ضدافسردگی: انواعی از داروهای ضدافسردگی در 60 درصد زنان در کنترل گرگرفتگی ناشی از یائسگی زودرس، مؤثر است.
    • لوبریکانت‌ها، کرم‌ها و ژل‌های واژینال غیر هورمونی می‌تواند در رفع خشکی واژن مؤثر باشند. دقت داشته باشید که به هنگام مصرف این مواد حتما بهداشت ناحیه تناسلی را به خوبی رعایت کنید تا از ابتلا به عفونت‌ واژن در امان بمانید.
    • تکنولوژی‌های کمک‌کننده به بارداری، مانند بارداری با استفاده از تخمک‌های اهدایی، برای خانم‌هایی که دچار یائسگی زودرس شده‌اند و قصد دارند باردار شوند، مناسب است.

    یائسگی زودرس

    عوارض ناشی از یائسگی زودرس و راه‌های درمان آن چیست؟

    • مشکلات ناباروری

    • استئوپروز یا پوکی استخوان

    در دوران یائسگی به علت کاهش میزان استروژن، احتمال پوکی استخوان در خانم‌ها افزایش می‌یابد. افزون بر این خانم‌هایی که درگیر یائسگی زودرس می‌شوند، زمان زیادی در طول عمر خود با مسئله کاهش استروژن مواجه هستند. این کاهش استروژن احتمال کاهش تراکم استخوان و در نتیجه بروز پوکی استخوان را در ایشان افزایش می‌دهد.

    با مصرف مکمل‌های ویتامین D همچنین مصرف رژیم غذایی سرشار از کلسیم و انجام ورزش‌های مناسب مانند پیاده‌روی می‌توان احتمال را کاهش داد.

    • مشکلات روحی و افسردگی

    مشکلات روحی و افسردگی از دیگر عوارض یائسگی زودرس می‌باشد.

    قابل‌ذکر است که مهم‌ترین آزمایش برای تشخیص  درمان یائسگی زودرس، آزمایش خون است که هورمون تحریک‌کننده فولیکول (FSH) را اندازه‌گیری می‌کند. هنگامی‌که سطح FSH خون شما بالاتر از 40 میلی‌لیتر باشد، معمولاً نشان‌دهنده این مسئله است که شما در معرض یائسگی هستید.

    نکته‌ قابل‌ذکر دیگر این است که در ابتدا یائسگی هنوز هم امکان بارداری وجود دارد؛ چون تخمدان‌ها هنوز هم عمل تخمک‌گذاری را انجام می‌دهند. هرچند که ممکن است هرماه به‌طور مرتب تخمک‌گذاری اتفاق نیفتد.

    سخن پایانی

    راه‌های تشخیص و درمان یائسگی زودرس مانند شناخت و درمان علائم یائسگی است. یائسگی یکی از مراحلی است که همه بانوان در سنین مشخصی آن را طی می‌کنند. علائم مشخصی همچون اختلالات خلقی، خشکی واژن، گرگرفتگی، کاهش میل جنسی، قاعدگی نامنظم نشانه بروز یائسگی است.

    در صورتی که یائسگی زودرس اتفاق افتد؛ علائم تشخیصی نیز همانند موارد بالا است. درمان علائم یائسگی زودرس شامل مواردی مانند هورمون درمانی، داروهای ضدافسردگی، قرص‌های ضدبارداری خوراکی، کرم‌ها و ژل‌های واژینال و… می‌باشد.

    توصیه می‌کنیم پیش از یائسگی و پس از آن، برای تشخیص و استفاده از داروها و حتی درمان یائسگی زودرس حتماً با پزشک متخصص مشورت نمایید.

    منبع:

    www.webmd.com

    PN:0060

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    یک دیدگاه برای " راه‌های تشخیص و درمان یائسگی زودرس " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *