حساسیت به بادام زمینی در کودکان و نوزادان

حساسیت به بادام زمینی در کودکان و نوزادان
  • شروع علائم و نشانه های حساسیت به بادام زمینی در کودکان و نوزادان شایع‌ترین نوع حساسیت غذایی است. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد شروع مصرف بادام زمینی و مشتقات آن مثل کره بادام زمینی در سنین پایین، باعث کاهش ایجاد حساسیت به انواع مغز‌ها و آجیل‌ها می‌شود. حساسیت به بادام زمینی در نوزادان هر چند برای همه والدین و حتی کودکان ناخوشایند است ولی لازم است در رژیم غذایی کودک مورد توجه قرار گیرد.

    بادام زمینی یک ماده غذایی منحصر به فرد است. بادام زمینی به خصوص به شکل کره بادام زمینی، علاوه بر این‌که باب طبع کودکان است، یک غذای سالم، خوشمزه و مقوی می‌باشد. بادام زمینی، برای کودکان هم به عنوان میان وعده و هم وعده غذای اصلی استفاده می‌شود. می‌توانید یک قاشق پر کره بادام زمینی را با مربا و یا به‌ صورت ساندویچ با موز برای کودک به عنوان صبحانه استفاده کنید. تنها مشکلی که وجود دارد این است که گاهی اوقات به دلیل حساسیت کودک به بادام زمینی یا حساسیت به انواع آجیل‌ها، باید از مصرف آن‌ها خودداری شود.

    آیا بادام زمینی باعث حساسیت می‌شود

    بادام زمینی جزء 8 ماده غذایی حساسیت زا (آلرژن) دسته‌بندی می‌شود و90% بیشتر از مابقی خوراکی‌ها، باعث آلرژی می‌گردد. آلرژی به بادام زمینی  که اغلب از دوران کودکی ایجاد می‌شود، می‌تواند مادام‌العمر باشد. حتی اگر حساسیت به بادام زمینی در نوزادان با بزرگتر شدن نوزاد از بین برود، باز هم احتمال برگشت آن وجود خواهد داشت.

    در چه کودکانی احتمال حساسیت به بادام زمینی وجود دارد؟

    حساسیت به بادام زمینی در این گروه از کودکان احتمال بیشتری دارد:

    کودکانی که هرگونه حساسیت غذایی دارند

    کودکانی که سابقه حساسیت غذایی در خانواده آن‌ها وجود دارد

    کودکانی که تست آلرژی به بادام زمینی در آن‌ها مثبت بوده است (این کودکان هرگز نباید کره بادام زمینی مصرف کنند).

    اگر احتمال می‌دهید کودکتان ممکن است آلرژی به بادام زمینی داشته باشد، در اضافه کردن کره بادام زمینی به رژیم غذایی کودک با احتیاط پیش بروید و حتما با پزشک مشورت نمایید.

    علائم حساسیت به بادام زمینی در کودکان و نوزادان

    علائم حساسیت به بادام زمینی در کودکان

    تشخیص نشانه های حساسیت به بادام زمینی در کودکان کار دشواری نیست. چندین علامت برای متوجه شدن حساسیت غذایی و آلرژی به بادام زمینی در کودکان وجود دارد:

    جای گزیدگی بر روی پوست ( ایجاد نقطه های قرمزی بر روی پوست که مانند پشه زدگی می‌باشد)

    عطسه یا خس خس کردن سینه

    مشکل تنفسی

    تورم و التهاب

    دانه‌های خارش دار

    تنگی و سفتی گلو

    استفراغ

    تهوع

    اسهال

    رنگ پریده شدن

    گیجی

    عدم تمرکز و توجه

    به طور کلی باید گفت علائم حساسیت به کره بادام زمینی می‌تواند، شدید تا خفیف باشد. علایم حساسیت به بادام زمینی در نوزادان حتی می‌تواند بلافاصله بعد از مصرف کره بادام زمینی اتفاق بیفتد. به‌طور معمول، ممکن است علائم تنها در یک بخش از بدن کودک، تجربه شود (پوست یا دستگاه تنفس و یا…). بنابراین در رژیم غذایی کودک لازم است دقت لازم را داشته باشید.

    اما ممکن است کودک دچار “آنافیلاکسی” شود. “آنافیلاکسی” شامل علائم بسیار شدید حساسیتی و تهدید کننده زندگی کودک است. در “آنافیلاکسی” کودک، همزمان درگیر چندین علامت از علایم واکنش حساسیتی می‌شود. “آنافیلاکسی” بسیار پر سر و صداست و نیازمند مراقبت های شدید و فوری پزشکی در نزدیکترین اورژانس می‌باشد.

    مصرف کره بادام زمینی برای کودکان

    نشانه های حساسیت به بادام زمینی در نوزادان و کودکان

    به کودک لازم است کره بادام زمینی بسیار نرم و یا یک لایه بسیار نازک بدهید. خوردن کره بادام زمینی با لایه ضخیم برای کودک سخت می‌باشد، همچنین از خریداری کره بادام زمینی سنگین و سفت و حاوی مغز بادام زمینی خودداری کنید، زیرا خطر خفگی برای کودک خواهند  داشت. برای کودک، کره بادام زمینی  با بافت نرم و کم چرب را انتخاب کنید و آن‌را با کمی آب مخلوط نمایید تا تبدیل به خمیر شل شود.

    چه زمانی کره بادام زمینی را وارد رژیم غذایی کودک کنیم؟

    فیتولند توصیه می‌کند اضافه کردن کره بادام زمینی به رژیم غذایی کودک، بهتر است بلافاصله بعد از شروع دادن غذای کمکی به کودک باشد، که می‌تواند بین 6 تا 8 ماهگی اتفاق بیفتد. دقت داشته باشید که نباید هیچگونه نشانه آلرژی، در کودک مشاهده شود.

    عوارض حساسیت به کره بادام زمینی در کودکان و نوزادان

    سیستم ایمنی بدن نقش مبارزه با موارد مضر با امنیت بدن را بر عهده دارد. در صورت بروز نشانه های حساسیت به بادام زمینی به صورت خودکار سیستم ایمنی بدن پروتئین‌های موجود در مغزیجات و کره بادام زمینی را به عنوان مهاجم فرض کرده و به آن‌ها حمله می‌کند که به آن واکنش آلرژیک گفته می‌شود. مهمترین عوارض حساسیت بادام زمینی در کودکان و نوزادان به شرح زیر می‌باشد:

    تنگی نفس

    خس خس سینه

    گرفتگی صدا

    کهیر

    خارش، آبریزش یا تورم چشم

    توجه داشته باشید که همیشه بهترین راه درمان حساسیت به کره بادام زمینی در مرحله اول پیشگیری است. این نکات را حتما مد نظر داشته باشید

    1- از تماس کودک با اجیل‌ها و مغزیجات جلوگیری کنید.

    2- از تماس ظروف آغشته به این مواد آلرژیک ( به عنوان مثال اگر قاشقی را به کره بادام زمینی آغشته کرده‌اید) را با سایر مواد غذایی کودک خودداری کنید.

    3- تمامی مواد و محصولات آلرژیک را از دسترس کودکان دور قرار دهید که تمایل به استفاده و مصرف در آن‌ها تشدید نشود.

    4- به مصرف غذا و مواد مصرفی کودک خود در مهمانی‌ها و حتی در مدرسه و .. توجه داشته باشید.

    5- قلم اپی نفرین را به همراه داشته باشید تا در زمان رخ دادن آنافیلاکسی سریعا از آن استفاده کنید.

    سخن پایانی

    کره بادام زمینی یکی از غذاهای مقوی و جذاب و خوشمزه برای کودکان می‌باشد. با توجه به آن‌که بادام زمینی جزو 8 ماده غذایی آلرژن می‌باشد، شناسایی حساسیت به بادام زمینی در کودکان و نوزادان از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است برای شناخت این حساسیت از همان ابتدای شروع به دادن غذای کمکی به نوزاد، کمی کره بادام زمینی نرم را به رژیم غذایی کودک اضافه کنید. در صورت مشاهده علائم حساسیت به بادام زمینی در کودکان و نوزادان نسبت به آن حساسیت و توجه کافی داشته و این موضوع را جدی بگیرید.

    در انتها یادآور می‌شود ضمن درنظر گرفتن توصیه های بالا در حساسیت به کره بادام زمینی از دادن مغز بادام زمینی به کودک زیر 4 سال خودداری کنید زیرا خطر خفگی برای کودک را ایجاد می‌کند.


    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0078

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    20 دیدگاه برای حساسیت به بادام زمینی در کودکان و نوزادان ثبت شده است

    1. سلام. من هم به فرزندم بادام زمینی میدم و پزشک هم گفته براش بسیار مفیده. کمی نگران حساسیتش بودم که رفع شد. ممنون از مقالات خوبتون

    2. خیلی عالی بود این اطلاعات حساسیت ب بادام زمینی واقعا خطرناکه باید مراقب بود

    3. برای این که کودکمون رو دور نگه داریم از این حساسیت باید چه کارهایی انجام بدیم؟

      1. سلام دوست عزیز
        بهترین راه حل اینه که دسترسی به این محصول و محصولات و خوراکی‌های دارای بادام زمینی رو حذف کنید. چه در منزل و چه هنگام مهمانی‌ها
        موفق باشید

    4. این حساسیت برای تمام محصولات حاوی بادام زمینی مثل شکلات‌های حاوی بادام زمینی هم میشه؟

      1. سلام فیتولندی عزیز
        اصولا اگر شما به یک ماده غذایی حساسیت داشته باشید با مصرف سایر محصولات و خوراکی‌های آغشته به آن نیز به احتمال خیلی زیاد علايم حساسیت ظاهر می‌شود.

      1. سلام فیتولندی عزیز
        با توجه به اینکه تغذیه مادر از طریق شیر مادر بر کودک اثر گذار هست این موضوع می‌تواند تاثیرگذار باشد

    5. بچه‌ها خیلی به طعمش علاقه دارن. ولی متاسفانه بعضی از بچه‌ها نمی‌تونن استفاده کنن.

      1. سلام بله دوست عزیز. به همین دلیل در دوران غذا دادن به کودک توصیه میشه به تدریج و جداگانه نوزاد با طعم‌های مختلف آشنا بشه. بسیاری از این حساسیت‌ها میتونه از قبل تشخیص داده بشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *