راهنمای حمام کردن نوزاد

راهنمای حمام کردن نوزاد
  • راهنمای حمام کردن نوزاد به شما مادران گرامی می‌آموزد با آرامش نوزاد دلبند خود را به روشی صحیح حمام کنید. دوربینتان را آماده کنید. مانند همه اولین‌ها در زندگی مشترک، اولین حمام نوزادتان هم یک اتفاق خاص است. در حقیقت با هر حمام یک پیوند خاص بین شما و نوزادتان برقرار می‌شود. حالا برای حمام کردن نوزاد دلبندتان آماده شوید.

    می‌توانید نام اولین حمام کردن را حمام اسفنجی بگذارید. در ابتدا یک اتاق گرم را با یک سطح صاف مثل کانتر آشپزخانه یا یک میز تعویض لباس که سطح آن را با یک حوله ضخیم پوشانده‌اید انتخاب نمایید. مطمئن شوید دمای هوای اتاق حداقل حدود 24 درجه سانتیگراد باشد زیرا نوزاد به راحتی در دمای پایین‌تر سرما می‌خورد.

    آنچه والدین باید برای حمام کردن نوزاد خود در اولین بار بدانند

    آیا می‌دانستید حمام اسفنجی با اسنفج نرم برای بدو تولد تا زمان افتادن بند ناف، التیام محل ختنه و بهبود کامل بند ناف بسیار مناسب می‌باشد. مراقبت از نوزاد یکی از دغدغه های اصلی مادران می‌باشد. در ادامه با تجهیزات مورد نیاز برای حمام اسنفجی بیشتر آشنا می‌شویم.

     موارد مورد نیاز جهت حمام کردن نوزاد با اسفنج :

    اسفنج یا لیف نرم مخصوص حمام کردن نوزاد

    حوله یا پتوی حمام نوزاد که بهتر است کرک‌دار باشد

    پوشک تمیز

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : رژیم غذایی دوران شیردهی

    لباس‌های تمیز

    وازلین، گاز آغشته به وازلین مخصوص و گاز پانسمان ( در صورتیکه نوزاد پسر ختنه شده دارید)

    آب گرم ( مطمئن باشید که داغ نباشد )

    نکته مهم : هرگز نوزاد را در حمام حتی برای یک لحظه تنها نگذارید. اگر می‌خواهید به تلفن جواب بدهید یا به اجاق گاز سر بزنید یا هر چیز دیگری، نوزاد را همراهتان ببرید.

    نکات مقدماتی جهت حمام نوزاد با اسفنج

    راهنمای حمام نوزاد با اسفنج

    ابتدا لباس نوزاد را در‌بیاورید. سر نوزاد را با یک دست نگه دارید، پوشک را در نیاورید و شستن قسمت پوشک شده را برای آخرین مرحله حمام کردن نوزاد بگذارید. نوزاد را در یک حوله بپیچانید و فقط ناحیه ای که می‌خواهید بشوئید را نپوشانید.

    از اسفنج حمام نوزاد یا لیف برای شستشو استفاده کنید. در هر بار فقط یک ناحیه را تمیز کنید. ابتدا از پشت گوش‌ها شروع کنید، سپس به سمت گردن، آرنج، زانوها و بین انگشتان حرکت کنید. حواستان به تمیز کردن چین  و چروک‌های زیر بازوها،  پشت گوش‌ها و دور و بر گردن باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : رژیم لاغری پس از بارداری

    موها را در آخر حمام کردن نوزاد باید شست تا از سرماخوردن نوزاد جلوگیری شود. تا زمانی که موهای نوزاد کم‌پشت است می‌توانید با اسفنج ناحیه سر و موها را تمیز کنید. برای جلوگیری از خیس شدن چشم‌ها، سر را کمی کج کنید. نیاز به استفاده از شامپو هم نمی‌باشد فقط کمی آب استفاده کنید.

    حال زمان آن رسیده که پوشک را بردارید و نواحی شکم، زیر شکم و اندام تناسلی را با اسفنج تمیز کنید.

    دختران نوزاد را از سمت جلو به پشت بشویید و اگر کمی ترشحات واژینال داشتند نگران نشوید و سعی نکنید که کاملا آنرا از بین ببرید. اگر نوزاد پسرتان ختنه نشده، به پوست اضافه قسمت ختنه گاه، کاری نداشته باشید و اگر ختنه شده سر اندام تناسلی نوزاد را تا بهبود کامل تمیز نکنید.

    به آرامی نوزاد را خشک کنید. سائیدن زیاد باعث سوزش پوست نوزاد می شود.

    زمان حمام کردن نوزاد به پایان رسیده و نوزاد شما جهت پوشک و لباس‌های تمیز کاملا پاکیزه و آماده است.

     حمام کردن نوزاد با لگن

    راهنمای حمام نوزاد با لگن

    زمانی که بند ناف افتاد و ناحیه ختنه و داخل ناف به طور کامل بهبود پیدا کرد، زمان اولین حمام نوزاد با لگن فرا رسیده است. همه نوزادان تغییر را دوست ندارند. بنابراین اگر نوزادتان بهانه گیری کرد می‌توانید به مدت یک هفته یا بیشتر به روش حمام اسفنجی (حمام کردن با اسفنج) ادامه دهید و بعد از آن دوباره تلاش کنید. حمام کودک، فرایندی جهت سازگاری بین نوزاد و والدین است.

    اولین حمام نوزاد با لگن

    یک لگن پلاستیکی با ضخامت زیاد در اندازه‌ای که مناسب نوزاد شما باشد تهیه کنید. ایده‌آل این است که نوزاد را درون لگن قرار داده و سر نوزاد را بیرون از آب نگه دارید. قسمت ضد لغزش درون لگن‌های مخصوص حمام کردن نوزاد از سر خوردن و تکان خوردن نوزاد در حین حمام جلوگیری خواهد کرد.

    اولین حمام نوزاد را سریع انجام دهید. لگن را با 10-5 سانتی متر آب گرم ( دقت شود داغ نباشد ) پر کنید. با یک دست، سر نوزاد را نگه دارید و سپس به آرامی نوزاد را به درون آب ببرید.

    از پارچه شستشو یا اسفنج حمام استفاده کنید. صورت و موهای نوزاد را بشویید. وقتی شستشو را انجام می‌دهید با نگه داشتن دست بر روی پیشانی نوزاد مراقب چشم‌ها باشید. بقیه نواحی بدن نوزاد را به آرامی و با کمی آب و صابون بشویید.

    از آب و شوینده‌هایی که مخصوص نوزادان است استفاده نمایید. همزمان با رشد موها از یک شامپوی ملایم مخصوص نوزاد استفاده کنید.

    برای گرم نگه داشتن نوزاد در حین حمام، هراز گاهی مشتتان را پر از آب کنید و بر روی سینه نوزاد بریزید.

    به آرامی نوزادتان را خشک کنید و از لوسیون مرطوب کننده مخصوص نوزاد و روغن‌های طبیعی مخصوص برای نرم نگه داشتن بدن نوزاد استفاده کنید.

    حال زمان پوشک تمیز رسیده است. می‌توانید ابتدا از پماد کودک جهت درمان ادرار سوختگی استفاده کنید. وقتی زمان حمام کردن نوزاد به پایان رسید، نوزاد را در یک حوله بپیچانید و سر نوزاد را نیز جهت گرم نگه داشتن بپوشانید.

    حمام موفقیت آمیز را به شما تبریک می گوییم.


    منبع:

    1- https://www.webmd.com

    PN:0017

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    یک دیدگاه برای " راهنمای حمام کردن نوزاد " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *