تغذیه مناسب بعد از ورزش برای کاهش وزن بیشتر

تغذیه مناسب بعد از ورزش برای لاغری و کاهش وزن بیشتر
  • تغذیه مناسب بعد از ورزش برای کاهش وزن و لاغری بیشتر، بازسازی ماهیچه‌ و چربی سوزی بعد از ورزش ضروری است. سوال بسیاری از ورزشکاران این است که: بعد از ورزش برای لاغری چی بخوریم ؟ یا بعد از تمرین بدنسازی چی بخوریم برای لاغری ؟ اهمیت تغذیه بعد از ورزش برای چربی سوزی بیشتر به صورت علمی به اثبات رسیده است.  ارتباط کاهش وزن و لاغری با ورزش سال‌هاست که مورد توجه محققین بوده است. با تغذیه مناسب بعد از تمرین عضلات ترمیم یافته و مجددا سوخت گیری می‌کنند.

    خوردن وعده غذایی بعد از تمرین، برای سلامت بدن ضروری است. همچنین باعث می‌شود برای ادامه برنامه تمرینی خود در روز‌های آینده، قوای بدنی کافی به دست بیاورید. برای موثرتر بودن بازیابی قدرت از دست رفته بعد از تمرین، آن هم تمرین‌های روزانه‌ای که بیش از یک ساعت طول می‌کشند، حتما باید وعده‌ای متشکل از پروتئین و کربوهیدرات را در نهایت تا دو ساعت بعد از تمرین مصرف کنید.

    فیتولند دراین مقاله، روش صحیح تغذیه مناسب بعد از ورزش برای کاهش وزن بیشتر و تقویت قوای بدنی را به شما عزیزان آموزش می‌دهد. به طوری که بعد از خوردن این وعده غذایی، روند چربی سوزی بعد از ورزش ادامه پیدا کند. توصیه های لازم در این برنامه رژیم لاغری را مورد توجه قرار دهید. در انتها نیز تعدادی وعده های غذایی مناسب به شما پیشنهاد شده است.

    اهمیت تغذیه بعد از ورزش برای لاغری

    همان طور که در بالا اشاره شد؛ تغذیه صحیح برای چربی سوزی بسیار مهم است. زیرا در اثر تمرین در باشگاه، ذخایر گلیکوژن عضلات شما مصرف می‌شود. ۴۵ دقیقه پس از اتمام تمرینات را پنجره متابولیک می‌گویند. پنجره متابولیک زمان طلایی برای پر کردن مجدد ذخایر گلیکوژن عضلات است. در صورتی که در این بازه زمانی تغذیه مناسب صورت نگیرد؛ عضلات توانایی ریکاوری و تقویت خود را نخواهند داشت. در نتیجه به جای چربی‌های اضافه، عضلات خود را از دست خواهید داد.

    کاهش سطح انرژی، احساس گرسنگی، از دست دادن آب بدن، عضله سوزی، کم شدن سطح الکترولیت‌های بدن و بی حالی از عوارض نداشتن تغذیه مناسب بعد از ورزش است. اما بعد از ورزش چه مواد غذایی بخوریم تا لاغر شویم ؟ این موضوع به شدت تمرین شما و کالری مورد نیازتان بستگی دارد. به این معنا که اگر فعالیت بدنی شما در روز یک پیاده‌روی معمولی و در حد نیم ساعت است؛ تغذیه بعد از آن تنها سبب چاق شدن شما می‌شود. اما اگر به باشگاه می‌روید و به صورت جدی ورزش می‌کنید؛‌ برای لاغری تغذیه بعد از ورزش را جدی بگیرید.

    تغذیه بعد از ورزش برای لاغری با پروتئین و کربوهیدرات

    تغذیه بعد از ورزش برای لاغری با پروتئین و کربوهیدرات

    وعده ایده آل برای تغذیه بعد از تمرین برای کاهش وزن و لاغری ، وعده‌ای است که حداقل ۲۰ گرم پروتئین و بین ۴۰ تا ۸۰ گرم کربوهیدرات داشته باشد. کربوهیدرات‌ها سوخت مصرفی عضله‌ها در طی تمرین و ذخایر گلیکوژن را مجددا بازسازی می‌کنند. اما پروتئین بافت‌های عضلانی آسیب دیده در زمان تمرین را بازسازی می‌کنند. این امر به تقویت و افزایش حجم عضلات کمک می‌کند.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : 

    برنامه تمرین بدنسازی

    فیتولند برای تغذیه مناسب بعد از ورزش‌ ، خوراکی‌هایی مثل بیسکویت‌های سبوس دار، پنیرکم چرب یا گوشت بوقلمون و موز را توصیه می‌کند. بوقلمون و پنیر کم چرب حاوی پروتئین فراوان هستند. موز نیزحاوی کربوهیدرات و پتاسیم است. بنابراین یک وعده غذایی اصولی در برنامه رژیم غذایی مناسب بعد از ورزش برای لاغری و تقویت قوای بدنی می‌باشند.

    تغذیه مناسب بعد از ورزش برای لاغری و کاهش وزن با مصرف شیر

    اگر به دنبال سبک زندگی سالم هستید؛ در کنار ورزش به تغذیه خود نیز اهمیت دهید. مصرف شیر برای سوزاندن کالری و چربی سوزی بعد از ورزش بسیار سودمند است. تحقیقات نشان می‌دهند کلسیم موجود در محصولات لبنی، می‌تواند از چاقی شکمی جلوگیری کرده و حتی به کاهش وزن و لاغری کمک کند.

    تغذیه مناسب بعد از ورزش برای لاغری و کاهش وزن

    اگر هدف شما تثبیت و یا کاهش وزن است؛ در تغذیه بعد از تمرین برای کاهش وزن بهتر است  لبنیات کم چرب را انتخاب کنید. اگر دنبال یک خوراکی شیرین می‌گردید که شیر هم داشته باشد، شیر کاکائو کم چرب هم جزو منابع عالی پروتئین و کربوهیدرات است.

    مصرف فلفل یک تغذیه بعد از ورزش برای لاغر شدن

    فیتولند توصیه می‌کند که برای سوزاندن کالری و چربی سوزی بعد از ورزش فلفل تند میل کنید. فلفل‌های تند مثل هالوپینو، حاوی ترکیباتی به نام “کپسایسین” هستند. “کپسایسین” در بدن خاصیت گرمازایی دارد. به این معنا که دمای بدن را بالا می‌برد. همین امر باعث کالری سوزی بیشتر می‌شود. همچنین “کپسایسین“، چربی سوزی را نیز افزایش می‌دهد. این خاصیت می‌تواند در تغذیه بعد از ورزش برای کاهش وزن و لاغری به شما کمک کند. دریافت رژیم لاغری می‌تواند به شما در سرعت رسیدن به هدف مناسب باشد.

    انواع برنامه رژیم غذایی لاغری و افزایش وزن و رژیم های بارداری و رژیم های درمانی گیف

    اگر تحمل تندی فلفل را دارید،؛ در تغذیه بعد از تمرین از مقداری فلفل استفاده کنید. به خصوص اگر ساندویچ انتخاب شما در تغذیه بعد از ورزش باشد. به خاطر داشته باشید که هر چه فلفل تندتر باشد، کپسایسین بیشتری خواهد داشت. اما هرگز زیاده‌روی نکنید. مصرف بیش از حد فلفل سبب دفع بیش از حد آب بدن شما می‌شود.

    بعد ورزش برای لاغری چی بخوریم

    این مسئله به روند لاغری و چربی سوزی و ریکاوری عضلات آسیب می‌رساند. بنابراین در صورت مصرف فلفل در وعده غذایی بعد از تمرین حتما به نکته زیر توجه داشته باشید.

    نکته: حتما برای جلوگیری از کاهش آب بدن، به میزان کافی آب بنوشید.

    برای دریافت آهن از رژیمی با پروتئین‌‌های کم چرب پیروی کنید

    خوراکی‌های پروتئین‌دار و کم‌چرب مانند بوقلمون و سینه مرغ، علاوه بر پروتئین حاوی مقادیر زیادی آهن  نیز هستند. آهن، جزئی مهم از هموگلوبین است که مسئولیت انتقال اکسیژن در بدن را دارد. همچنین از آنجا که آهن از کم‌خونی جلوگیری می‌‌کند؛ باعث بالا ماندن سطح انرژی بدن می‌شود. همانطور که می‌دانید گوشت اصلی‌ترین منبع آهن است.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : 

    برنامه رژیم غذایی آنلاین

    از جمله مواد غذایی منابع آهن عبارتند از:

    عدس
    حبوبات
    غلات کامل
    سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج

    در تغذیه مناسب بعد از تمرین برای کاهش وزن و لاغری می‌توانید یک ساندویچ بوقلمون یا سینه مرغ همراه با نان سبوس‌دار و اسفناج میل کنید. یا یک فنجان سوپ عدس و یا عدسی بعد از تمرین بعد از ظهر مصرف کنید.

    اهمیت ماهی در تغذیه بعد از ورزش برای چربی سوزی

    ماهی از جمله منابع غنی از پروتئین است. این ماده غذایی برای تغذیه مناسب بعد از ورزش انتخابی هوشمندانه است. ماهی‌‌های چرب، مثل سالمون یا خانواده ماهی‌های تُن، حاوی اسید های چرب امگا ۳ هستند. امگا ۳ چربی اشباع نشده‌ای است که می‌تواند التهابات بدن را کم کند. هم چنین امگا ۳ با محافظت از عروق کرونری قلب، به سلامت قلب کمک می‌کند.

    تغذیه بعد از ورزش برای چربی سوزی

    فیتولند برای تغذیه بعد از ورزش برای لاغری و داشتن یک وعده سبک و مغذی بعد از تمرین، ساندویچ ماهی مخلوط شده با فلفل تند را توصیه می‌کند.

    غلات کامل یک تغذیه مناسب بعد از ورزش برای کاهش وزن

    برخی تحقیقات نشان داده‌اند که جایگزین کردن غلات فرآوری شده با غلات کامل، می‌تواند خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش دهد. سندروم متابولیک با علائمی مثل فشار خون بالا، قند خون بالا و چربی زیاد در اطراف شکم شناخته می‌شود.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : 

    چگونه از شر چربی دور شکم رهایی یابیم

    از طرفی غلات سبوس‌دار، مواد مغذی و فیبر بیشتری نسبت به غلات خرد شده و فرآوری شده دارند. مصرف غلات کامل به عملکرد بهتر و بازتوانی بهتر بدن پس از تمرین کمک می‌کند. برای رفع گرسنگی بعد از تمرین‌ ، می‌توانید پروتئین‌های کم چرب مثل سینه مرغ را به همراه برنج قهوه ‌ای میل کنید. همچنین اگر می‌خواهید برای تغذیه مناسب بعد از تمرین از غلات کامل استفاده کنید، گزینه‌های دیگری مثل کورن فلکس یا مخلوط جو دو سر با شیر یا ماست کم چرب هم به عنوان تغذیه بعد از ورزش برای کاهش وزن پیشنهاد می‌شود.

    چای سبز تغذیه مناسب بعد از ورزش برای لاغری

    مصرف متعادل کافئین، می‌تواند متابولیسم و همچنین سطح انرژی را افزایش دهد. این بدین معنی است که کالری بیشتری سوزانده می‌شود. چای سبز منبع خوبی از کافئین بوده و حاوی آنتی اکسیدانی به نام “اپی گالوکاتچین گالات” است.

    تغذیه مناسب بعد از ورزش

    این ماده تاثیرات مثبتی روی افزایش متابولیسم دارد. علاوه بر این چای سبز، در مقایسه با قهوه، در سوزاندن کالری موثرتر است. پس اگر دنبال سوزاندن کالری و چربی سوزی بعد از ورزش هستید؛ بعد از تمرین، قید نوشیدنی‌های ورزشی را بزنید و تشنگی‌ خود را با چای سبز برطرف کنید.

    جایگزینی مایعات در برنامه تغذیه بعد از تمرین امری حیاتی است

    پس از یک تمرین، جایگزین کردن مایعات از دست رفته بدن از طریق تعریق بسیار مهم است. از دست دادن مایعات بدن در طول تمرینات ورزشی، تاثیر منفی بر روی سوخت و ساز بدن دارد. بدین ترتیب مصرف اصولی مایعات خود یک تغذیه مناسب بعد از ورزش برای لاغری خواهد بود. گاهی احساس گرسنگی می‌کنید اما در واقع این احساس گرسنگی، بخاطر تشنگی‌ می‌باشد.

    سعی کنید قبل، بعد و در حین تمرین کردن، به میزان کافی بنوشید تا بدن شما دچار کم آبی نشود. اگر تمرین شما بیش از یک ساعت طول کشید؛ لازم است که تغذیه بعد از ورزش شما حاوی سدیم باشد. زیرا لازم است که سدیمِ از دست رفته بدن به هنگام تعریق، مجددا جایگزین شود.

    برنامه تمرین بدنسازی و تناسب اندام گیف
    نوشیدنی‌های ورزشی باعث جایگزینی الکترولیت‌‌های از دست رفته مثل سدیم و پتاسیم می‌شوند. ماست و موز و چوب شور از دیگر خوراکی‌هایی هستند که باعث جایگزینی الکترولیت‌‌های از دست رفته بدن شده و انرژی شما را در طی روز حفظ می‌کنند. هیدراتاسیون یا جذب آب برای بدن یک شاخص مهم می‌باشد. بهترین فاکتور برای تشخیص میزان آب بدن رنگ ادرار می‌باشد. رنگ ادرار تیره  به معنای کمبود آب بدن بوده و رنگ روشن یا کم رنگ به معنای مناسب بودن میزان آب بدن است.

    بر اساس مطالعات هنگام انجام تمرینات ورزشی جهت تنظیم آب بدن موارد زیر را در نظر بگیرید:

    الف) اگر مدت زمان تمرین شما کمتر از ۶۰ دقیقه بوده یا خیلی سنگین نیست: در این صورت قبل از تمرین، هنگام تمرین و بعد از آن با نوشیدن مایعاتی مانند آب می‌توانید میزان آب بدن خود را تامین کنید.

    ب) اگر مدت زمان تمرین شما بیشتر از ۶۰ دقیقه می‌باشد یا تمرین شما سنگین بوده و با تعرق خیلی بالایی همراه هست: بهتر است از نوشیدنی‌های ورزشی در حین تمرین استفاده کنید. به طور مثال فوتبالیست‌ها در طول مسابقه از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند.

    ج) اگر میزان تعریق شما بسیار بالاست بهتر است به وعده قبل از تمرین خود کمی نمکی اضافه کنید. این کار باعث دفع کمتر آب بدن می‌شود. علاوه بر این نکات از غذاهای آبکی مثل سوپ در وعده غذایی بعد از ورزش خود استفاده کنید.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : 

    برنامه ورزش در خانه

    میان وعده مناسب بعد از ورزش برای لاغری و چربی سوزی

    در ادامه فهرستی از مناسب‌ترین میان وعده بعد از تمرین بدنسازی برای لاغری و کاهش وزن بیشتر به شما توصیه می‌شود.

    سینه مرغ کباب شده

    بدون شک سینه مرغ کبابی یک تغذیه مناسب بعد از ورزش می‌باشد.  یک وعده غذایی با چربی کم و پروتئین مناسب که مصرف آن بعد از انجام تمرینات، باعث تقویت و کمک به عضله سازی در کنار چربی سوزی می‌شود.  در کنار این غذا کمی از کاهو و هویچ و سایر سبزیجات با برگ سبز نیز استفاده کنید.

    هر 100 گرم سینه مرغ دارای ترکیبات کالری ، چربی و پروتئین زیر می‌باشد.

    کالری: ۱۶۵

    پروتئین: ۳۱ گرم

    کربوهیدرات: ۰ گرم

    چربی: ۳.۶ گرم

    هر 100 گرم ران مرغ دارای ترکیبات کالری ، چربی و پروتئین زیر می‌باشد.

    کالری: ۲۰۹

    پروتئین: ۲۶ گرم

    کربوهیدرات: ۰ گرم

    چربی: ۱۰.۹ گرم

    تخم مرغ آب پز با کاهو و سبزیجات

    بعد ورزش برای لاغری چی بخوریم ؟ بهترین تغذیه بعد از ورزش، شامل ترکیباتی است که علاوه بر ریکاوری و برگرداندن انرژی لازم به شما، از افزایش چربی و مواد زاید در بدن نیز جلوگیری کند. تخم مرغ آب پز سطح پروتئین بالایی دارد. به همین دلیل به سرعت انرژی شما را به سطح مناسب بر می‌گرداند. هر عدد تخم مرغ آب پز حدود 78 کالری و 6 گرم پروتئین و تنها 5 گرم چربی دارد.

    سایر میان وعده های مناسب بعد از ورزش برای کاهش وزن و لاغری بیشتر

    بعد ورزش برای لاغری چی بخوریم ؟ از ترکیبات و میان وعده های غذایی زیر در تغذیه بعد از ورزش برای لاغری استفاده کنید:

    شیک پروتئین و موز

    کینوا با گردو و توت به میزان کافی

    مرغ گریل‌ شده به همراه سبزیجات پخته

    املت تخم مرغ به همراه سبزیجات پخته

    ساندویچ تن ماهی به همراه نان غنی شده با غلات

    نان تست غنی شده با غلات به همراه کره بادام زمینی

    مخلوط جو دوسر، پروتئین وی، موز و بادام به همراه شیر

    ماهی سالمون ( می‌توانید در کنار آن سیب زمینی آب پز  به همراه سبزیجات پخته نیز میل نمایید.)

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه فیتنس حرفه ای

    در تغذیه بعد از ورزش از این مواد غذایی اجتناب کنید

    در تغذیه مناسب بعد از ورزش باید از بعضی از مواد غذایی و آشامیدنی پرهیز کنید. بعضی از خوراکی‌ها باعث کاهش آب بدن یا به عبارتی دهیدراته شدن آن می‌شوند. یا بعضی از مواد غذایی به دلیل دیر هضم بودن، باعث پرشدن و سنگین شدن معده می‌شود. در ادامه به تعدادی از این مواد غذایی اشاره می‌کنیم:

    مواد غذایی خیلی تند و ادویه‌های خیلی تند

    نوشابه و سایر نوشیدنی‌های قندی

    انواع شکلات و آب نبات

    سبزیجات خام

    فست فودها

    قهوه

    سخن پایانی

    برای کاهش وزن و داشتن اندام متناسب، تنها انجام ورزش‌های منظم کافی نیست. بلکه تغذیه بعد از ورزش برای کاهش وزن رکن اصلی دیگری است که باید به آن توجه ویژه داشت. داشتن یک برنامه رژیم غذایی مناسب بعد از ورزش برای کاهش وزن و بازسازی ماهیچه‌ها و چربی سوزی ضروری است. دومین نکته حائز اهمیت در تغذیه بعد از ورزش برای لاغری ، زمان مصرف وعده غذایی، به جهت چربی سوزی بعد از ورزش است. فیتولند توصیه می‌کند؛ اگر امکان تغذیه تا 45 دقیقه بعد از تمرین را نداشتید، حداقل سعی کنید این فاصله بیش از 2 ساعت نباشد.


    منبع:
    https://www.healthline.com

    PN:0125

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۰۶ رای

    محصولات مرتبط

    36 دیدگاه برای تغذیه مناسب بعد از ورزش برای کاهش وزن بیشتر ثبت شده است

      1. سلام. آش به تنهایی چاق کننده نیست و از عذاهای پرانرژی هست. هر غذا و محصولی که به اندازه نیاز بدن مصرف نشه و مدیریتی روی میزان مصرف نداشته باشید قطعا عوارضی به همراه خواهد داشت.

    1. سلام. وعده غذایی بعد از تمرین تقریبا مهمترین وعده غذاییه. ممنون از مقاله خوبتون که راهکار ارائه داد.

    2. به نظر شما اگر هرروز ورزش کنیم زودتر جواب میگیریم یا یک روز درمیون
      هرکسی به من ی چیزی میگه

      1. سلام دوست عزیز
        تماما بستگی به هدفی که دنبال می‌کنید و همچنین سطح تمرینات شما داره به عنون مثال اگر شما تمرینات سخت برای گزفتن حجم یا عضله انجام می‌دید و بخواید طی یک هفته هر روز تمرین کنید ممکنه در میان مدت به شما آسیب برسونه. در کنار این موضوع برنامه رژیم غذایی و نوع تمرینات بسیار مهمه. مثالی بزنم براتون. ورزشکارای حرفه‌ای مثل فوتبالیست‌ها به جز یک روز هفته هر روز ورزش می‌کنند ولی قاعدتا تمام هفته را به انجام تمرینات بدنسازی نمی پردازند.

          1. همراه گرامی یاسمن عزیز
            ترکیب شیر و شکلات مفید می باشد. زیرا دارای کربوهیدرات و پروتئین است. این ترکیب به بازیابی انرژی از دست رفته کمک کرده و مانع بروز خطر کمبود مایعات و افت قند خون می شود.

    3. خیلیا فکر می‌کنن بعد از تمرین در زمان کاهش وزن نباید چیزی خورد که اشتباهه. مرسی از سایت خوبتون

        1. سلام خیلی خوب بود.
          برنامه تمرینی و رژیم غذایی مناسب بانوان هم بزارید

          1. همراه گرامی متین عزیز
            پاسخ به سوال شما دشوار است. بدون آگاهی از میزان تمرین و شرایط فیزیکی شما پاسخگویی به این پرسش غیرممکن است. توصیه می کنیم از بخش خدمات یک رژیم غذایی بدنسازی سفارش داده و در کنار تمرین خود از آن استفاده کنید.
            موفق باشید

    4. بعد از تمرین حتما غذا بخورین. این تفکر اشتباهه که برای لاغر شدن تا چند ساعت بعد از تمرین چیزی نخورین

    5. یک دیدگاه اشتباه هست که خیلی از افراد فکر می‌کنن برای کاهش وزن تا دو ساعت بعد از تمرین نباید چیزی خورد و این کاملا اشتباهه.ممنون از شما که اطلاعات درست رو در اختیار همه قرار میدین.

    6. ممنون از مطالب خوبتون. خیلی از مربی‌ها می‌گفتن تا 2 ساعت بعد از تمرین چیزی نخورین که اشتباه بزرگیه.

      1. سلام دوست عزیز
        شما می‌تونید از مجرب ترین و متخصص ترین مربیان بدنسازی و مربیان تغذیه در تیم فیتولند کمک بگیرید

    7. مرسی از برنامه خوبتون
      من تازه با سایت شما اشنا شدم. ایا فقط داشتن بهترین تغذیه بعد از ورزش برای کاهش وزن بیشتر کافیه؟

      1. همراه گرامی سمانه عزیز
        سلام
        داشتن بهترین تغذیه بعد از ورزش برای کاهش وزن یکی از عوامل موفقیت در لاغری است. نوع تمرینات،‌ سبک زندگی و منطبق بودن تغذیه بعد از ورزش بر ویژگیهای شخصی و فیزیکی شما در دست یابی به نتایج موثر است. توصیه می‌کنیم از برای کاهش وزن بیشتر از برنامه رژیم غذایی اختصاصی استفاده کنید.
        موفق باشید.

    8. سلام. میخواستم بپرسم اگه ورزش نیم ساعته هر شب و ساعت ۸ شب باشه یعنی شام و ساعت ۷ خورده باشم آیا نیاز هست بعد از ورزش غذا خورد یا نه؟

      1. همراه گرامی سمیه عزیز
        در این وضعیت نیازی به تغذیه بعد از ورزش برای لاغری نیست.
        برای لاغری مراقب کالری دریافتی خود باشید.
        موفق باشید.

    9. درود
      مرسی از محتواهای خوبتون. تغذیه بعد از ورزش خیلی مهمه و اصولا تمرین خوب با رژیم تغذیه خوب جواب میده

      1. همراه گرامی ترابی عزیز
        از بازخورد مثبت شما سپاسگزاریم. دقیقا به نکته مناسبی اشاره کردید. تغذیه مناسب بعد از ورزش در تمامی اهداف تناسب اندام تاثیرگذار است. تمرین کردن صرفا شما را به اهداف تناسب اندامتان نخواهد رساند. بلکه تمرین و تغذیه دو بال برای اوج گرفتن هستند.
        موفق باشید.

    10. واقعا بعد از تمرین بدنسازی چه بخوریم برای لاغری ؟ این درسته که اصلا نباید چیزی بخوریم؟

      1. همراه گرامی آزادی عزیز
        تغذیه مناسب بعد از ورزش به شما در رسیدن به هدفتان از تناسب اندام کمک خواهد کرد. چه قصد کاهش وزن داشته باشید یا افزایش وزن لازم است که در این زمینه از یک متخصص کمک بگیرید. موفق باشید.

      2. سلام .واقعا مطالبتون مفید وعالی بود .
        همیشه فکر میکردم بعد از ورزش چیزی نباید خورد .ممنون عالی بود

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *