خواب نوزاد عاملی موثر در رشد نوزاد

Neonatal-Sleep
  • خواب نوزاد، می تواند عامل موثری در رشد نوزاد و سلامت کودک باشد. با توجه به اهمیت ویژه رشد نوزاد، فیتولند شما کاربر گرامی را به مطالعه مقاله‌ای در خصوص خواب نوزاد، دعوت می‌نماید تا بتوانید کودکی سالم را پرورش دهید.

    اهمیت خواب نوزاد

    نوزاد بین ۱۶ تا ۱۸ ساعت در شبانه روز می خوابد  و به مرور زمان با افزایش سن، از مقدار خواب نوزاد کم می شود. به طور متوسط زمان خواب نوزاد در  24 ساعت حدود ۸ تا ۹ ساعت در روز و ۸ ساعت در شب می باشد. الگوی خواب نوزاد از زمانی که در شکم مادر است شروع به شکل گیری می کند .حتی برخی معتقدند که نوزاد از الگوی خواب مادر در دوران بارداری پیروی می کند.

    توجه به خواب کودک چه اهمیتی دارد؟

    Neonatal-Sleep-Importance-Of-Infant-Sleep

    خواب مناسب به بدن نوزاد کمک می کند تا انرژی هایش را نگهداری و ذخیره نماید. از طرفی الگوی خواب صحیح به خصوص در بدو  تولد برای رشد مغزی نوزاد اهمیت زیادی دارد چرا که در زمان خواب، ارگان های مختلف بدن نوزاد در حال استراحت هستند ولی مغز نوزاد کماکان  فعال می باشد.  با توجه به استراحت سایر اندام ها در طول مدت خواب، جریان خون بیشتری به مغز می رسد، این امر در بهبود رشد مغزی نوزاد بسیار موثر خواهد بود.

    میزان نیاز نوزاد به خواب

    همانطور که گفته شد، نوزادان در طول شبانه روز بیشتر اوقات خود را در خواب سپری می کنند. به طور متوسط نوزادان چیزی در حدود ۱۶ تا ۱۸ ساعت در شبانه روز می خوابند.  با توجه به اینکه بیشتر رشد نوزاد، طی چند هفته اول  تولد است باید نوزاد را هر 3 تا 4 ساعت یکبار برای خوردن شیر مادر بیدار کرد.

    بعد از اینکه وزن نوزاد به حد ایده آل رسید با مشورت پزشک  می توان مدت زمان بیشتری را به خواب کودک اختصاص داد و اجازه بدهیم نوزاد هر زمان که گرسنه شد از خواب بیدار شود. پس از هفته ششم زندگی، میزان خواب نوزاد به 15 تا ۱۶ ساعت تقلیل یافته و در چهار ماهگی به 9 تا 12 ساعت در شبانه روز می رسد.

    توصیه فیتولند برای تنظیم خواب نوزاد :

    به این توصیه ها توجه داشته باشید:

    قبل از اینکه نوزاد در آغوش شما بخوابد و درست زمانی که خواب آلود است نوزاد را در بسترش بگذارید. مطمئنا بلافاصله پس از قرار گرفتن در بستر به خواب نمی رود و اغلب بعد از چند دقیقه بی تابی و جنب و جوش به خواب خواهد رفت. اگر در این فاصله نوزاد دلبندتان گریه را شروع کرد او را در آغوش بگيريد و تكان دهيد ولی بعد از آرام شدن، او را مجددا در بستر قرار دهيد. سعی کنید کودک در آغوشتان به خواب نرود. با این کار شما عملا به او آموزش می دهید كه چگونه به تنهايی بخوابد.

    تا 4 ماهگی اگر کودک گریه می کند او را در آغوش بگیرید چرا که ممکن است گریه شدید نوزاد به علت کولیک نوزادی باشد . حركت دادن آرام نوزاد در آغوش، نوزاد را آرام می نمايد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله کولیک نوزادی مراجعه فرمایید.

    در طول روز سعی کنید نوزاد بیشتر از 3 ساعت پشت هم نخوابد و تلاش کنید نوزاد را از خواب بیدار کرده با او بازی کنید . این کار باعث می شود او شب ها خواب طولانی و عمیقی داشته باشد.

    اگر نوزادتان نیمه شب بیدار شد بدون آنکه چراغ را روشن کنید و یا با او صحبت یا بازی کنید به او شیر دهید تا بتواند مجدد سریع به خواب رود.

    کودک خود را شب هنگام برای تعویض پوشک از خواب بیدار نکنید مگر اینکه احتمال ادرار سوختگی نوزاد را بدهید. اگر مجبور به تعویض پوشک نوزاد خود شدید در سکوت و با سرعت و با نور بسیار کم این کار را انجام دهید.

    هیچ وقت نوزاد را در بستر خود نخوابانید. اگر شیرخوار به بستر شما عادت کند برای جا بجايي او به بستر خودش در آينده با مشكل مواجه خواهيد شد تا 3 ماهگی مي توانيد کودک خود را در گهواره اي در مجاورت خود بخوابانيد.

    در پایان به خاطر داشته باشید خواب نوزاد در رشد نوزاد به شدت تاثیرگذار می‌باشد. محل خواب نوزاد باید بسیار ساده باشد. نیاز نیست اطراف کودک به خواب رفته انواع بالش‌ها و عروسک های نرم باشد. این وسایل ممکن است باعث بسته شدن راههای تنفسی نوزاد شما بشوند و بسیار خطرناک هستند.


    منبع:

    1-https://www.babycenter.com

    PN:0035

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *