علائم کولیک نوزادی چیست ؟

کولیک نوزادی و راه‌های درمان کولیک نوزادی
  • آشنایی با کولیک نوزادی و راه‌های درمان کولیک نوزادی از آموزش‌های ضروری مورد نیاز هر مادر می‌باشد. گریه نوزاد همیشه نشانه یک توجه برای مادر است. یکی از شایعترین علائم کولیک نوزادی ، گریه کودک به مدت طولانی است.  کولیک معمولاً چند هفته پس از تولد نوزاد آغاز شده و تا 4 ماهگی بهبود می یابد. بعضی ااز نوزادان از بدو تولد گاهی دچار بی قراری و گریه های بدون علت می شوند. این نوزادان ساعت ها بدون علت مشخص، گریه و بی تابی می کنند.

    این گریه ها هم برای مادر و هم برای نوزاد بسیار دشوار خواهد بود. کولیک ممکن است اختلالاتی در خواب نوزاد ایجاد کند. مژده ای که فیتولند به مادران نوزادان مبتلا به کولیک می دهد این است که عمر کولیک نسبتاً کوتاه است. طی چند هفته یا چند ماه، کولیک نوزاد از بین رفته و اغلب تا ماه 4 دیگر اثری از کولیک باقی نمی ماند.

    فیتولند در ادامه شما را با علائم کولیک نوزادی و راه های درمان کولیک نوزادی همراهی خواهد کرد.

    علائم کولیک نوزادی چیست ؟

    گریه کردن برای نوزادان یک امر طبیعی است و هر کودک بی قرار، الزاماً مبتلا به کولیک نوزادی نیست. مهمترین علائم کولیک نوزادی عبارتند از:

    معمولا نوزاد در زمان مشخصی از شبانه روز شروع به بی قراری و گریه کردن می کند. این گریه نوزاد اغلب غروب اتفاق می افتد و از چند دقیقه تا حدود سه ساعت یا بیشتر طول می کشد. کودک در دوره های درد کولیکی دچار حرکات روده ای و نیز دفع گاز در اواخر دوره می شود.

    گریه کودک بسیار شدید و آزار دهنده است و ممکن است صورت کودک در اثر فشاری که نوزاد به خود می آورد قرمز شود. آرام کردن وی به نظر غیر محتمل و سخت می آید.

    همانطور که گفته شد گریه نوزاد کاملا بدون علت می باشد.

    اغلب نوزادان در زمان شروع درد های کولیکی پا های خود را رو به بالا جمع می کنند، عضلات شکم را سفت می کنند و آنقدر به خود فشار وارد می کنند که صورتشان قرمز می شود.

    علت کولیک نوزادی چیست ؟

    حالا که با علائم کولیک نوزادی بیشتر اشنا شدید ببینیم ایا علتی برای این بیماری وجود دارد؟ علت کولیک نوزادی نامشخص است. محققین دریافته اند که برخی موارد از جمله آلرژی ها، عدم تحمل به لاکتوز، تغییر باکتری های نرمال سیستم گوارشی و سیستم گوارشی نارس ممکن است در ایجاد کولیک نقش داشته باشد. با این حال هنوز مشخص نیست که چرا برخی کودکان کولیک دارند و برخی از آنها ندارند.

    عوارض کولیک نوزادی چیست ؟

    اگرچه کولیک کودک برای کل خانواده نوزاد مشکل ساز است اما به نظر می رسد عوارض خاصی نداشته باشد. رشد و تکامل کودکان مبتلا به ابن بیماری، نرمال و طبیعی گزارش شده است و نشانه‌ای بر عوارض کولیک نوزادی گزارش نشده است. پس نگران نباشید و با آرامش این دوره را مدیریت کنید.

     آیا برای تشخیص کولیک نوزادی آزمایش خاصی وجود دارد؟

    متخصیص اطفال، معاینات بالینی لازم را برای تشخیص سایر بیماریهایی که کولیک ممکن است علایمی شبیه آنها را داشته باشد بررسی می کنند. با رد این گونه بیماری‌ها (به عنوان مثال انسداد روده) بیماری کولیک در کودک شما تشخیص داده می شود.

    برای تشخیص کولیک، تست‌های آزمایشگاهی، اشعه ایکس و سایر تست‌های تشخیصی معمولاً مورد نیاز نیست اما برای رد  سایر بیماری ها  که نشانه‌هایی مشابه علاتم کولیک نوزادی  دارند، کمک کننده هستند.

     توصیه فیتولند به مادران

    علائم کولیک نوزادی و درمان گریه نوزاد

    بهتر است نوزادان با شیر مادر تغذیه شوند. طبق بررسی های صورت گرفته، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند به علت روش صحیح شیر دادن در مقایسه با نوزادانی که از شیشه شیر استفاده می‌کنند، کمتر به کولیک نوزادی مبتلا می‌شوند.

    برخی از پزشکان بر این باورند که ممکن است حجم زیاد شیر در معده نوزاد باعث ایجاد کولیک گردد پس بهتر است دفعات شیردهی زیاد باشد و نیاز نیست هر بار مقدار زیادی شیر به نوزادتان بدهید.

    پس از هر بار شیر دادن به نوزاد، او را روی شانه خودتان قرار دهید و پشت نوزاد را به آرامی‌ مالش دهید تا هوایی که هنگام شیر خوردن وارد معده نوزاد شده است، خارج شود.

    موقع گریه کودک یا بی‌قراری، او را در آغوش بگیرید و یا به آرامی تاب دهید. تاب دادن کودک در گهواره و یا بر روی دست نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

    سخن پایانی

    گریه نوزاد از مواردی است که برای ایجاد توجه لازم و وجود دلیلی خاص در طبیعت نوزاد قرارداده شده است. گریه کودک برای مدت طولانی به ویژه در اوایل نوزادی تا 4 ماهگی می‌تواند از علائم کولیک نوزادی باشد. برای درمان این بیماری، شناخت علت اصلی بیماری و استفاده از راه‌کارهای مطرح شده در بالا می‌تواند باعث آرامش بیشتر کودک شما بشود.

    برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های درمان می‌توانید مقاله درمان کولیک نوزادی را دنبال کنید.


    منبع:

     1-https://www.babycenter.com

    PN:0036

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *