اثرات درمانی بره موم

اثرات درمانی بره موم
  • آیا با اثرات درمانی بره موم آشنا هستید؟ بره موم یک ماده رزینی است که توسط زنبورهای عسل از مواد صمغی درختانی چون صنوبر و مخروطی تهیه می‌شود.”پروپولیس” (Propolis) نام دیگر بره موم است. زنبورهای عسل برای تعمیرات کندوهای خود از پروپولیس استفاده می‌کنند.

    از جمله خواص بره موم خاصیت ضدعفونی‌کنندگی برای زنبورهای عسل و کندو است. زنبورهای عسل هنگام ورود به داخل کندو برای ضدعفونی کردن کندوها، از روی بره‌ مومی که تهیه کرده‌اند، عبور می‌کنند. هم‌چنین جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زا و شیوع بیماری‌ها در کندو از دیگر کاربردهای آن است.

    جالب است بدانید که بره موم خواص درمانی قابل‌توجهی نیز برای سلامتی انسان‌ها دارد. برای آشنایی با خواص بره موم و کاربردهای بره موم ادامه مقاله فیتولند را مطالعه کنید. توجه داشته باشید که این خواص تنها برای نوع طبیعی آن تعریف شده است.

     بره موم چگونه تأثیرگذار می‌شود؟

    برخی از خواص بره موم یا پروپولیس ناشی از  خاصیت ضد میکروبی آن در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها است. از طرفی اثرات درمانی بره موم شامل اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن را نیز نباید نادیده گرفت. پزشکان از این اثرات در درمان بیماری‌های مختلف بهره می‌برند.

    با خواص درمانی بره موم آشنا شوید

    زخم معده

    یکی از اثرات درمانی پروپولیس، کاهش شیوع زخم معده است. بدین منظور مصرف روزانه بره موم خوراکی به مدت 6 تا 13 ماه توصیه می‌شود.

     خواص بره موم

    تبخال

    تسریع زمان بهبود تبخال را می‌توان از کاربردهای بره موم دانست. استفاده از “پماد 3 درصد پروپولیس” پنج بار در روز می‌تواند بهبودی را تسریع و در عین حال درد آن‌را نیز کاهش دهد.

    تبخال ناحیه تناسلی (هرپس ژنیتال)

    درمان ضایعات در افراد مبتلا به تبخال ناحیه تناسلی (هرپس ژنیتال) از اثرات درمانی بره موم است. استفاده از پماد 3 درصد بره موم به میزان چهار بار در روز و طی 10 روز می‌تواند روند درمان را بهبود بخشد. برپایه تحقیقات روند بهبود و درمان ضایعات ناشی از تبخال ناحیه تناسلی (هرپس ژنیتال) با این پماد، سریع‌تر و کامل‌تر از درمان معمول با “پماد آسیکلوویر 5 درصد” خواهد بود.

    ژیاردیازیس

    خواص بره موم برای تسریع در روند درمان “ژیاردیازیس” را نمی‌توان نادیده گرفت. ژیاردیازیس یک نوع عفونت روده‌ای است که به دنبال ورود یک نوع انگل میکروسکوپی به نام “ژیاردیا” به بدن ظاهر می‌شود. این عفونت با گرفتگی عضلات شکم، نفخ شکم، حالت تهوع و اسهال آبکی همراه است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که اثربخشی مصرف “عصاره بره موم 30 درصد” به مدت 5 روز، بیشتر از “قرص تینیدازول” می‌باشد.

    درمان سوختگی خفیف

    بهبود سوختگی از دیگر اثرات درمانی بره موم است. استفاده از این ماده طبیعی بر روی پوست سوخته به مدت سه روز می‌تواند به درمان سوختگی‌های خفیف و جلوگیری از عفونت آن کمک نماید.

    تسریع بهبودی بعد از جراحی دهان

    شستشوی دهان و دندان بعد از این نوع جراحی‌ها یکی دیگر از کاربرد‌های بره موم در درمان بیماری‌ها است. بر اساس مطالعات استفاده از دهان‌شویه حاوی بره موم (پروپولیس) پنج بار در روز و به مدت یک هفته می‌تواند درد و تورم پس از عمل جراحی را کاهش و به تسریع بهبود زخم کمک نماید.

    موکوزیت دهانی (زخم‌ها و التهاب دهانی)

    بهبود زخم‌ها و التهاب دهانی از خواص درمانی بره موم است. “موکوزیت دهانی” در حقیقت التهاب مخاط دهان، ناشی از عوامل شیمی‌درمانی یا “اشعه یونیزان” می‌‌باشد. شستشوی دهان با دهان‌شویه حاوی پروپولیس 30 درصد، سه بار در روز و به مدت 7 روز در کاهش التهاب و بهبود زخم در برخی از افراد مبتلا به موکوزیت و زخم‌های دهان ناشی از شیمی‌درمانی مؤثر می‌باشد.

    برفک

    خواص بره موم تنها به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود. بلکه درمان برفک دهانی را نیز می‌توان با کمک این محصول طبیعی مشاهده نمود. برفک دهان به شکل یک‌لایه سفیدرنگ بر روی مخاط دهان و زبان ظاهر می‌شود. عامل بروز آن، رشد بیش از حد  “قارچ‌های کاندیدایی” موجود در دهان است.

    استفاده از عصاره بره موم 4 بار در روز و به مدت 7 روز برای درمان برفک‌های دهانی مؤثر است. یکی دیگر از کاربرد‌های آن پیشگیری از ابتلا به برفک در افراد مصرف کننده دندان مصنوعی و پروتزهای دندانی می‌باشد.

    کاربردهای بره موم

    عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

    درمان عفونت‌های تنفسی فوقانی با بره موم امکان‌پذیر است. بر اساس تحقیقات بره موم در پیشگیری و کاهش مدت سرماخوردگی و سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی نقش مهمی دارد.

    عفونت واژن (واژینیت)

    بهبود فرآیند درمان عفونت واژن از دیگر اثرات درمانی بره موم است. استفاده واژینال از محلول 0/5 درصد بره موم به مدت 7 روز به صورت می‌تواند باعث کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به عفونت واژن (واژینیت) گردد.

    زگیل پوستی

    درمان زگیل پوستی از کاربردهای بره موم یا پروپولیس محسوب می‌شود. مصرف خوراکی این ماده طبیعی، روزانه و به مدت 3 ماه نقش مؤثری در درمان زگیل خواهد داشت. البته توجه داشته باشید بره موم اثری بر میخچه پا ندارد.

    درمان سرطان و رفع سلول‌های سرطانی

    خواص بره موم بر رفع سلول‌های سرطانی را نمی‌توان نادیده گرفت. ترکیبات پروپولیس با جلوگیری از ایجاد رگ‌های جدید خونی و با قطع اکسیژن‌رسانی به سلول‌های سرطانی با سرطان مبارزه می‌کند. بدین ترتیب مرگ سلول‌های سرطانی به کمک ترکیبات بره موم رقم می‌خورد.

    کنترل دیابت نوع 2

    در بررسی‌های علمی، خواص بره موم برای دیابت نیز به اثبات رسیده است. از اثرات درمانی بره موم می‌توان در کاهش سطح قند خون و کنترل دیابت نوع دو بهره‌مند شد. مصرف 900 میلی‌گرم بره موم به صورت روزانه سطح قند خون را پس از 18 هفته کاهش می‌دهد.

    کنترل درد مفاصل و بهبود رماتیسم مفصلی

    کاربردهای بره موم درزمینة عملکرد ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی بسیار زیاد است. همین کاربردها عامل مهمی در ایجاد توانایی این محصول سالم در کنترل درد مفاصل و بهبود رماتیسم مفصلی می‌باشد.

    درمان انواع آلرژی

    بره موم می‌تواند به بهبود علائم انواع واکنش‌های آلرژیک کمک کند. واکنش‌های آلرژیک با افزایش ترشح هیستامین شکل می‌گیرند. انواع واکنش‌های آلرژیک، شامل آلرژی‌های فصلی، آسم و اگزما است. فلاوونوئیدهای موجود در بره موم، باعث توقف ترشح هیستامین شده و علائم انواع واکنش‌های آلرژیک را بهبود می‌بخشد.

     اثرات درمانی بره موم

    سخن پایانی

    بره موم یا پروپولیس یکی از محصولات طبیعی و سالم است. اثرات درمانی بره موم در حیطه‌های مختلفی از جمله مبارزه با سلول‌های سرطانی، دیابت، درمان انواع آلرژی و آلرژی فصلی، عفونت واژن، زگیل پوستی، موکوزیت دهانی، درمان سوختگی خفیف، تبخال و… به اثبات رسیده است. جالب است بدانید که خواص بره موم در کاهش شیوع زخم معده نیز مشاهده شده است. درمان ضایعات ناشی از تبخال ناحیه تناسلی نیز از دیگر کاربردهای بره موم می‌باشد.

    بره موم قوی‌ترین واکسن دنیا شناخته می‌شود. امروزه طی پژوهش‌های به عمل آمده بر روی بره موم، اثرات درمانی آن به اثبات رسیده است. با این حال دانشمندان معتقدند که بسیاری از کاربرد‌های بره موم، هنوز در هاله‌ای از ابهام است. به همین دلیل پژوهش‌ها برای دست‌یابی به خواص آن هم‌چنان ادامه دارد.

    فیتولند برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقالات زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کند:

    راهنمای تشخیص عسل طبیعی و خرید عسل مرغوب

    سرچشمه جوانی و زیبایی با مصرف ژل رویال طبیعی

    خواص گرده گل و راهنمای خرید گرده گل طبیعی

    خواص درمانی بره موم طبیعی

    کاربرد عسل در درمان بیماری‌ها

    مهم‌ترین خواص ژل رویال

    اثرات درمانی گرده گل

    منبع:

    webmd.com

    PN:0207

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    یک دیدگاه برای " اثرات درمانی بره موم " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *