درمان‌ طبیعی بیماری زونا

درمان طبیعی بیماری زونا از شیوه های درمان بیماری زونا به همراه علائم زونا
  • بیماری زونا یک عفونت ویروسی است که با خارش دردناک پوست همراه است. درمان بیماری زونا نیاز به طی کردن مسیر بیماری برای بهبود علائم زونا دارد. با کمک روش‌های درمان طبیعی بیماری زونا که فیتولند در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهدکرد؛ می‌توانید درد و خارش ناشی از بیماری زونا را کاهش دهید.

    بیماری زونا چیست؟

    بیماری زونا یک عفونت ویروسی است. این عفونت ویروسی توسط ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد‌ می‌شود که همان ویروس عامل ابتلا به آبله مرغان است .درمان بیماری زونا با طی کردن مسیر بیماری امکان‌پذیر است.

    اگر شما در کودکی مبتلا به ویروس آبله مرغان شده باشید؛ ویروس واریسلا زوستر (VZV) در سیستم عصبی شما باقی‌مانده و غیر فعال‌ می‌شود. اما ویروس‌ می‌تواند سال‌ها بعد به علت ضعف ایمنی، اظطراب و استرس دوباره فعال شده و باعث بروز خارش و درد‌ ‌شود که از علایم زونا هستند. بثورات پوستی بیماری زونا، ‌می‌تواند در هر قسمت از بدن ایجاد شود؛ اما معمولا بخش‌‌ها‌ی کوچک و محدودی را تحت تاثیر قرار‌ می‌دهد.

    درمان طبیعی زونا  در کنار درمان بیماری زونا به همراه علایم زونا

    درد، معمولا اولین علامت بیماری زونا است. بثورات جلدی در عرض چند روز پس از شروع درد ایجاد‌ می‌شود. برخی از افراد مبتلا به بیماری زونا تب، حساسیت به نور و خستگی را هم تجربه می‌کنند .

    هیچ درمان قطعی برای بیماری زونا وجود ندارد. اما پزشک شما‌ می‌تواند با تجویز داروهای ضد ویروسی به کوتاه کردن مدت بیماری زونا‌‌ و کاهش علائم بیماری زونا کمک کند.

    فیتولند در ادامه به بررسی چندین راه کمکی برای درمان زونا که می‌تواند درد و ناراحتی بیمار را کاهش دهد؛ می‌پردازد.

    چند راه درمان‌ طبیعی بیماری زونا

    1.       حمام خنک کمک به درمان بیماری زونا

    حمام روزانه، نه تنها خطر ابتلا به عفونت را کاهش‌ می‌دهد، بلکه برای تسکین علائم زونا بسیار مناسب است. برای کمک به درمان و کاهش علائم بیماری زونا، حمام با آب خنک مناسب است. زیرا این نوع حمام می‌تواند درد را کاهش داده و خارش را تسکین دهد.

    برای دریافت پاسخ بهتر برای درمان زونا از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ‌ می‌تواند موجب تشدید بثورات جلدی شود. چون گرما جریان خون را افزایش‌ می‌دهد.

    بدن خود را کاملا خشک کنید و سپس حوله خود را بشویید تا از گسترش ویروس بیماری زونا ‌‌به دیگران جلوگیری شود.

    کمپرس آب سرد از شیوه های درمان طبیعی بیماری زونا برای درمان زونا و کاهش علایم بیماری زونا مانند بثورات جلدی

    2. کمپرس سرد برای کمک به درمان بیماری زونا

    علاوه بر حمام رفتن برای از بین بردن درد و خارش در ارتباط با بثورات پوستی، یک کمپرس سرد و مرطوب را نیز چندین بار در طول روز برای از بین بردن علائم زونا استفاده کنید. یک پارچه را در آب سرد خیس کنید و پارچه را به بثورات پوستی بمالید.

    استفاده از این روش،‌ می‌تواند درد را کاهش دهد. بسته یخ را مستقیما روی بثورات پوستی نگذارید. سرمای زیاد ممکن است حساسیت پوستی را افزایش دهد و درد را بدتر کند.

    3. لوسیون و کرم‌‌ها‌ی تسکین دهنده برای درمان طبیعی بیماری زونا

    خارش پوست‌ می‌تواند باعث بروز زخم و طولانی شدن دوره درمان زونا شود. اگر بعد از یک حمام سرد و کمپرس سرد کماکان خارش باقی ‌مانده ‌بود؛ از لوسیون‌‌ها‌ی آرام‌بخش و کرم‌‌ها ‌استفاده کنید.

    لوسیون‌‌ها ‌و کرم‌‌ها ‌روند درمان بیماری زونا را تسریع نمی‌کنند. اما‌ می‌توانند با تسکین علایم بیماری زونا میزان راحتی و آسایش بیمار را افزایش دهند. از مصرف لوسیون‌‌ها‌ی معطر و عطری که‌ می‌توانند باعث تحریک بیشتر شوند؛ اجتناب کنید.

    اگر تصمیم به استفاده از کرم‌‌ها ‌یا لوسیون‌‌ها ‌داشته باشید؛ از آن‌هایی استفاده کنید که حاوی ماده طبیعی کپسایسین می‌باشد. کپسایسین ماده فعال موجود در فلفل قرمز می‌باشد. داروی حاوی  کپسایسین را تا سه یا چهار بار در روز به موضع بمالید.

    کپسایسین دارای اثر ضد التهابی است که به کاهش درد کمک‌ می‌کند. پس از مصرف کرم کپسایسین ممکن است درد افزایش یابد؛ اما به آرامی از بین‌ می‌رود. کرم حاوی کپسایسین، بر روی کاهش پیام‌های درد ارسال شده به مغز کار‌ می‌کند.

    4 .رژیم‌‌ها‌ی غذایی مناسب برای درمان بیماری زونا

    یک سیستم ایمنی ضعیف باعث تشدید بیماری و علائم زونا‌ می‌شود. برخی از تغییرات رژیم غذایی‌، می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و مانع از گسترش بثورات پوستی به قسمت‌‌ها‌ی دیگر بدن شما شوند. با مصرف غذاهای خاص در جهت تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن گام‌‌ بردارید.

    رژیم غذائی مناسب برای کمک به درمان طبیعی بیماری زونا باید سرشار از ویتامین A، B12 ،C ، E و اسید آمینه باشد. غذاهایی که خوردن آن‌ها برای درمان زونا مفید است عبارتند از :

    میوه‌‌ها‌ی زرد و نارنجی، سبزیجات با برگ سبز پررنگ، گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات، غلات کامل، حبوبات، لوبیا، گوجه فرنگی و اسفناج.

    غذاهایی که برای درمان بیماری زونا باید از آن‌ها اجتناب کرد عبارتند از:

    • مواد غذایی و آب‌میوه با مقدار زیادی قند
    • غذاهای غنی از آرژنین (از جمله شکلات، ژلاتین و آجیل)
    • غذاهای پر چرب اشباع شده

    خوردن بیش از حد این غذاها‌ می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و به‌طور بالقوه بیماری زونا ‌‌را طولانی کند.

    درمان طبیعی زونا در کنار درمان بیماری زونا برای کاهش علایم زونا مانند بثورات پوستی

    5. درمان طبیعی زونا با داروهای هومیوپاتی یا گیاهی

    شما ممکن است داروهای هومیوپاتی را همراه با درمان متعارف برای کمک به درمان زونا و علائم زونا استفاده کنید.

    بعضی از مکمل‌‌ها ‌و داروهای گیاهی نیز ممکن است بدن شما را در برابر ویروس‌‌ها محافظت کرده و بی‌خوابی و اضطراب را که علت اصلی بیماری زونا هستند؛ درمان کنند. مکمل‌ها و گیاهان موثر در درمان طبیعی بیماری زونا عبارتند از:

     سخن پایانی

    درمان بیماری زونا نیاز به طی کردن مسیر بیماری برای بهبود علائم زونا داشته و درمان ویژه‌ای برای این بیماری وجود ندارد. با این وجود، روش‌های درمان طبیعی بیماری زونا که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده است؛ می‌تواند درد و خارش ناشی از بیماری زونا را کاهش دهند.

    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN: 0148

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای درمان‌ طبیعی بیماری زونا ثبت شده است

    1. مرسی از مطالب خوبی ک در اختیار ما قرار دادین خیلی این مقاله عالی بود تشکر از سایت خوبتون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *