تصمیم برای اولین رابطه جنسی

اولین رابطه جنسی و تصمین برای رابطه جنسی
  • تصمیم‌گیری درباره اولین رابطه جنسی در سنین نوجوانی و جوانی می‌تواند بسیار سرنوشت‌ساز و البته کمی گیج‌کننده باشد. رابطة جنسی می‌تواند به شکل واژینال (ورود آلت تناسلی مردانه یا هر چیزی به درون واژن)، دهانی و مقعدی انجام شود. انواع فعالیت‌های جنسی عبارتند از ارسال و دریافت محتواهای جنسی، گرفتن عکس‌های خصوصی از خود، استفاده از چت روم‌های آنلاین برای محاورات جنسی، سوء استفاده در فضای مجازی، خود ارضایی و دیدن فیلم‌های مستهجن و تحریک کننده.

    فیتولند در ادامه به بیان مخاطرات و نکات اساسی روابط جنسی در نوجوانی و پیش از بلوغ عقلی می‌پردازد.

    مخاطرات برقراری روابط جنسی پرخطر در سنین نوجوانی و جوانی

    نکات بسیاری وجود دارد که باید قبل از اولین رابطه جنسی به آن‌ها توجه کنید. از جمله:

    • سن و وضعیت بلوغ جسمی و عقلی
    • مداخله دیگران
    • حریم شخصی
    • بی خطر و امن بودن
    • اثرات طولانی مدت
    • رضایت خود فرد

    توجه کنید که هرگز تحت فشار هم‌سالان خود به انجام رفتارها و یا فعالیت‌های جنسی تن ندهید. هیچ‌کس حق ندارد به شما بگوید چه زمانی چه کاری با بدن‌تان انجام دهید. داشتن اولین رابطه جنسی در سنین کم و برای شبیه شدن به دیگران باعث نمی‌شود بزرگ‌تر یا جذاب‌تر به نظر برسید. برای ارسال محتواهای جنسی و یا گرفتن عکس‌های خصوصی از خود و یا شخصی دیگر خود را تحت فشار قرار ندهید.

    تصور نکنید چون “همه این کار را انجام می‌دهند”؛ پس درست است. ممکن است دوستان شما ادعا کنند که رابطه جنسی داشته‌اند. اما شاید این تنها دروغی برای جذاب به نظر رسیدن باشد. درحالی‌که داشتن ارتباط جنسی به معنای بزرگ شدن و جذاب بودن نیست.

     تصمیم گیری راجع به تجربه اولین رابطه جنسی یک مسئله کاملا شخصی است. شما مجبور نیستید چنین اطلاعاتی را با دیگران به اشتراک بگذارید. هرگز ‌ اجازه ندهید دیگران شما را مجبور به گفتگوهای جنسی و یا گرفتن عکس‌های خصوصی از خودتان کنند. گاهی اوقات ممکن است دوست نزدیک شما یا حتی کسی که به او علاقه دارید؛ شما را وادار به این مسائل نماید.

    خودارضایی و دیدن فیلم‌های مستهجن و تحریک کننده امری نامطلوب است. هرگز به تماشای این فیلم‌ها نپردازید. چون علاوه بر آن‌که غیر واقعی هستند؛ سبب خراب شدن دیدگاه شما نسبت به رابطه زناشوئی می‌شوند. از طرفی می‌توانند در آینده مشکلات جنسی متعددی مانند اختلال نعوظ در آقایان برای شما ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که هرگز از اوقات خصوصی خود عکس،‌ فیلم یا پستی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارید.

    نداشتن رابطه جنسی امری طبیعی است. در واقع شما می‌توانید رابطه نداشتن را انتخاب کنید. این تصمیم مهمی است که باید در موردش فکر کنید. بسیاری از جوان‌ها ترجیح می‌دهند برای انجام آن صبر کنند. برخی افراد به علت مذهب یا باورهای معنوی، ارزش‌های شخصی، جلوگیری از بارداری یا عفونت‌های مقاربتی (STIs) و یا آماده نبودن از آن پرهیز می‌کنند.

     

    اولین رابطه زناشویی و تجربه رابطه جنسی و ارتباط جنسی

     

    ممکن است فهمیدن این‌که چه زمانی برای شروع یک رابطه جنسی آماده هستید، کمی سخت باشد. احتمالا بدن شما برایتان سیگنال‌هایی می‌فرستد که باعث می‌شود حس کنید آماده‌اید. این سیگنال‌ها کاملا طبیعی هستند. اما بدن‌تان تنها چیزی نیست که باید به آن توجه کنید. باورها، ارزش‌ها و احساسات شما مواردی هستند که در تصمیم‌گیری راجع به برقراری اولین رابطه زناشوئی بسیار مهم‌اند.

    اجازه ندهید هیچ‌کس به شما بگوید “اگر من را دوست داری پس باید با من رابطه داشته باشی”. حتی اگر شما واقعا آن شخص را دوست دارید؛ این اشتباه را مرتکب نشوید. برقراری رابطه زناشوئی برای نگه‌داشتن طرف مقابل در طولانی مدت محکوم به شکست است. اگر کسی می‌خواهد به‌ خاطر رابطه نداشتن از شما جدا شود؛ پس آن فرد ارزش این رابطه را ندارد.

    کسی که شما را برای دست کشیدن از افکار و خواسته‌هایتان در تنگنا قرار می‌دهد؛ هرگز شما را حقیقتا دوست ندارد. شما نیز نباید هیچ‌وقت این جمله را به کسی بگویید. زیرا نامزد خود را تحت فشار قرار می‌دهید. اگر نامزد شما تصمیم دارد که داشتن اولین رابطه جنسی به بعد از ازدواج موکول شود؛ از او حمایت کنید. شما هیچ‌وقت نباید او را به انجام رابطه جنسی مجبور کنید. به باورها و احساسات نامزد خود احترام بگذارید.

    احساسات یک علامت نشان دهنده‌ی برای عدم آمادگی شماست. اگر عصبی یا نامطمئن هستید، به احتمال زیاد آمادگی ندارید. در نظر داشته باشید:

    • به احساسات خود توجه کنید.
    • یک قدم به عقب برگردید.
    • از خود بپرسید که دقیقا چه چیزی می‌خواهید.
    • با فردی که مورد اعتماد شماست مشورت کنید (والدین،‌ مشاور، معلم، متخصصان دینی و یا پزشک خانوادگی).

    مواردی که در برقراری اولین رابطه جنسی باید به آن‌ها توجه کنید

    داشتن روابط جنسی نامشروع در دوران  نوجوانی یا جوانی دارای خطرات بالقوه زیادی است؛ که نباید آن‌ها را دست‌کم بگیرید. این خطرات عبارتند از:

    • بارداری
    • عفونت‌های مقاربتی (STIs). این عفونت‌ها شامل: هرپس، کلامیدیا، زگیل‌های تناسلی (به علت ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV)، سوزاک، سیفلیس و ویروس ایدز یا HIV. ممکن است از راه رابطه با جنس مخالف و یا افراد هم جنس به بیماری‌های مقاربتی دچار شوید. همچنین این بیماری‌ها می‌توانند از طریق رابطة واژینال، دهانی و مقعدی در همان اولین رابطه جنسی منتقل شوند.
    • به خطر افتادن سلامت جسمی در دختران.
    • خطر بالاتر ابتلا به برخی سرطان‌‌های خاص در مردان و زنانی که واکسن HPV را در کودکی دریافت نکرده‌اند.
    • داشتن رابطه قبل از بلوغ جسمی می‌تواند باعث آسیب‌ شود؛ مانند زود انزالی. توجه کنید که برخی از این آسیب‌ها ممکن است دائمی باشند.
    • صدمات روحی. انجام رابطة جنسی قبل از رسیدن به بلوغ عقلی می‌تواند باعث ایجاد حس بدی در شما شود؛ که اغلب به علت اضطراب است.
    • نگرانی‌های مربوط به حریم شخصی و بی خطر بودن. اگر در حال محاورة جنسی یا گرفتن عکس‌های خصوصی از خودتان هستید؛ خود را در معرض خطر قرار می‌دهید. این اطلاعات ممکن است اشتباها از راه‌های مختلفی همچون فضای مجازی پخش شوند.

     

    اولین رابطه جنسی و تجربه جنسی و رابطه زناشوئی یا رابطه زناشویی

     

    درصورتی که قبلا رابطه زناشوئی داشته‌اید اما الان از انجام آن پشیمان هستید؛ آرام باشید. به نکاتی که راجع به احساسات‌تان آموخته‌اید؛ خوب فکر کنید تا بتوانید در آینده تصمیمات بهتری بگیرید. ممکن است تصمیم بگیرید در آینده هرگز رابطه نداشته باشید. در این صورت حتما در مورد شرایط و احساسات‌ خود با فردی قابل اعتماد صحبت کنید.

    اگر تصمیم دارید رابطه جنسی داشته باشید و یا قبلا آن را تجربه کرده‌اید، مراقب باشید. نداشتن رابطة جنسی پیش از ازدواج امن‌ترین راه است. در هر حال با روش‌های زیر از خود و شریک جنسی خود مراقبت کنید:

    • از کاندوم لاتکس استفاده کنید. این کار باعث بیش‌ترین محافظت در برابر بیماری‌های جنسی می‌شود. همچنین تا حدی از بارداری جلوگیری می‌کند.
    • از یک اسپرم کش (Spermicide) همراه با کاندوم استفاده کنید. این کار باعث پیشگیری بهتر از بارداری می‌گردد. هرچند این روش می‌تواند موجب التهاب واژینال شود. این التهاب باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی می‌شود.
    • از کاندوم به درستی استفاده کنید. راهنمای روی پاکت آن را به خوبی مطالعه کرده و یا با پزشک‌تان راجع به آن صحبت کنید.
    • اگر از لحاظ جنسی فعال هستید و رحم فعالی دارید، در مورد روش‌های ضد بارداری برگشت پذیر و طولانی مدت (LARCs) با پزشک خود مشورت کنید. این روش شامل استفاده از “آی یو دی” و یا قرار دادن “ایمپلنت” در زیر پوست است.
    • از واکسن HPV استفاده کنید تا از خود و طرف مقابل‌تان در برابر زگیل‌ تناسلی و سرطان مراقبت نمایید.

     سخن پایانی

    تا زمانی‌که در شرایط مناسبی قرار نگرفته‌اید؛ به برقراری اولین رابطه جنسی اقدام نکنید. داشتن رابطه زناشوئی با هر فرد علاوه بر سلامت بدنی بر سلامت روانی و شخصیت شما تاثیرگذار است. پس مراقب باشید. خودتان و زندگی عاطفی آینده خود را در مقابل اجبار دوستان یا محیط به خطر نیاندازید. پیش از اقدام برای تجربه اولین رابطه زناشویی ایمن  سئوالات زیر را از پزشک معتمد خود بپرسید:

    • چگونه از وضع ابتلاء طرف مقابلم به عفونت‌های مقاربتی مطلع شوم؟
    • نشانه‌های بارداری و یا ابتلا به عفونت‌های مقاربتی چیست؟
    • دختران حداقل از چند سالگی ممکن است باردار شوند؟

    منابع :

    familydoctor.org

    PN:0294

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    4 دیدگاه برای تصمیم برای اولین رابطه جنسی ثبت شده است

    1. سلام. واقعا مطلب بسیار مهمی هست و ممنونم که در سایتتون با دید علمی به این قضایا نگاه می‌کنید.

    2. خیلی عالی بود و کمک می کنه که ما بتونیم به فرزندانمون رو راهنمایی کنیم من خیلی لذت بردم از این مقاله

    3. خیلی عالی و اموزنده بود. باید این مطالب رو به نوجوانان و جوانان با شیوه مناسب آموزش داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *