درمان بیماری پوستی پسوریازیس

درمان بیماری پوستی پسوریازیس و بیماری مزمن خودایمنی و بیماری پسوریازیس
  • پسوریازیس یک بیماری خودایمنی پوست به حساب می‌آید. در این بیماری خود ایمن پوست، سلول‌های پوستی بیش از اندازه تولید شده و روی سطح پوست تجمع می‌کنند. هنگام پوسته‌ریزی، تاول‌های قرمز ضخیمی ایجاد می‌شود که در برخی مواقع لایه‌های نقره‌ای رنگ دارند. این تاول‌ها ممکن است دردناک و همراه با خارش باشند.

    درمان بیماری خودایمنی پوست در جهت کاهش التهاب پوست است. داروها سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و به صورت خوراکی یا تزریقی تجویز می‌شود. در ادامه فیتولند روش‌های طبیعی برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس را به شما عزیزان معرفی می‌کند.

     

    نور خورشید و درمان بیماری پوستی پسوریازیس

    یکی از درمان‌های طبیعی و معمول این بیماری خودایمنی پوست، نور خورشید است. اشعه ماوراء بنفش خورشید از اشعه‌های “UVA” و “UVB” تشکیل شده‌اند. از این میان اشعه‌های “UVB” برای درمان بیماری مزمن خودایمنی پسوریازیس مناسب است. زیرا این اشعه باعث کاهش رشد سلولی پوست می‌شود. اما قرار گرفتن در معرض این اشعه نباید به حدی باشد که پوست دچار آفتاب سوختگی شود. لازم به یادآوری است، افرادی که پوست روشن دارند بیشتر در خطر آفتاب سوختگی و نیز سرطان‌های پوستی مانند ” ملانوما” هستند.

    آفتاب گرفتن به کاهش علائم بیماری مزمن خودایمنی پسوریازیس و تولید بیشتر ویتامین D کمک می‌کند. درمان را با ده دقیقه آفتاب گرفتن در هنگام ظهر شروع کنید. شما می‌توانید دفعات بعد و در هر روز 30 ثانیه به آن اضافه کنید. همچنین حتما از کرم‌های ضد آفتاب و نیز عینک آفتابی استفاده کنید.

    درمان بیماری خودایمنی پوست با نور خورشید

    در تهیه کرم ضد آفتاب به موارد ذیل دقت کنید :

    • برخی متخصصین، کرم‌های ضد آفتاب مسدود کننده نور خورشید (Sun Block) را موثرتر می‌دانند. کرم‌های سان اسکرین جذب پوست می‌شوند درحالیکه کرم‌های سان بلاک روی پوست نشسته و اشعه “UV” را منعکس می‌کنند. غالبا کرم‌های ضدآفتاب مخلوطی از ترکیبات سان‌اسکرین و سان‌بلاک را دارند. از جمله ترکیبات کرم‌های سان بلاک ” زینک اکساید” و ” تیتانیوم اکساید” را می‌توان نام برد.
    • برای بیماری مزمن خودایمنی پسوریازیس، کرم‌های ضد‌‌ آفتابی را انتخاب کنید که دارای ترکیباتی از جمله “فرمالدئید” و “پارابن” نباشند. زیرا این موارد پوست را حساس‌تر می‌کنند.
    • از کرم‌های ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.
    • به عبارت ” براد اسپکتروم” روی کرم‌ها دقت کنید. این نوع کرم‌ها پوست شما را در مقابل اشعه‌های “UVA” و “UVB” محافظت می‌کند. همانطور که قبلا گفته شد این اشعه‌ها در جهت درمان بیماری پوستی پسوریازیس استفاده می‌شوند. اما میزان بیش از اندازه آن‌ها به پوست آسیب می‌رساند.

    برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله “راهنمای انتخاب بهترین ضدآفتاب” را در فیتولند دنبال کنید.

    پرتودرمانی برای درمان بیماری خودایمنی پوست پسوریازیس

    در پرتودرمانی برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس از نورهای طبیعی یا ساختگی استفاده می‌کنند.  پوست شما اشعه ماوراء بنفش حاصل از نور خورشید و یا اشعه ماوراء بنفش حاصل از یک باکس نوری درمانی را جذب می‌کند. درمان با استفاده از منبع تولید اشعه “UVB” طبق یک برنامه خاص، درمان موفق تری را به دنبال دارد. پزشک ممکن است در شرایطی اشعه‌های “UVA” را ترجیح بدهد.

    اشعه‌های “UVA” نسبت به اشعه‌های “UVB” به عمق بیشتری از پوست نفوذ کرده و در درمان علائم بیماری موثرتر واقع می‌شوند. در کنار آن از دارویی به نام “پسورالن” نیز استفاده می‌کنند تا تاثیر پرتودرمانی افزایش یابد. داروها به صورت خوراکی و یا موضعی قبل از پرتودرمانی تجویز می شوند. از عوارض جانبی این درمان حالت تهوع، خارش و قرمزی پوست است. به ترکیب کلی این درمان “PUVA” می‌گویند.

    درمان “PUVA” برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس متوسط تا شدید استفاده می‌شود. پلاک‌های ضخیم‌تر پسوریازیس به “PUVA” بهتر پاسخ می‌دهند. زیرا اشعه‌ها به عمق بیشتری نفوذ می‌کنند. اغلب برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس دست و پا، از روش”PUVA” استفاده می‌شود.

    بیماری خود ایمنی پوست و ویتامین D

    ویتامین D و درمان بیماری خودایمنی پوست پسوریازیس

    ویتامین D موجب کاهش التهاب در بیماری پوستی پسوریازیس می‌شود. ویتامین D در از بین بردن پلاک‌های پسوریازیس بسیار موثر است و از ایجاد مجدد آنها جلوگیری می‌کند. همچنین طی تحقیقاتی مشخص شد که افراد دارای کمبود ویتامین D، به خصوص در فصول سرد که تابش نور خورشید کمتر است؛ به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا می‌شوند.

    افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، می‌توانند برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن خود مواد غذایی زیر را به رژیم خود اضافه کنند:

    • شیر، ماست و پنیر
    • ماهی سالمون
    • ماهی تن
    • زرده تخم مرغ

    و یا طبق نظر پزشک از قرص‌های مکمل ویتامین D و یا نوع تزریقی آن استفاده کنند.

     

    سخن پایانی

    بیماری مزمن خودایمنی پوستی پسوریازیس درمان قطعی ندارد. هدف تدابیر درمانی برای بیماری پوستی پسوریازیس بر روی کاهش علایم بیماری معطوف شده است. بهترین درمان طبیعی برای بیماری مزمن خودایمنی پسوریازیس استفاده از اشعه ماوراء بنفش نور خورشید و جذب ویتامین D  می‌باشد. طول زمان استفاده  از نور خورشید و چگونگی ایمنی از عوارض نور خورشید را حتما از پزشک خود بپرسید.

    منابع:

    https://www.healthline.com

    https://www.healthline.com

    PN:0136

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    5 دیدگاه برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس ثبت شده است

    1. سلام. از مطالب خوبتون بسیار ممنون. من مادرم این بیماری رو داشت و الان بسیار بهتر شده.

    2. دوستم این مشکل رو داشت و این موارد رو براش فرستادم و خیلی براش مفید بود. مرسی از شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *