درمان طبیعی سندروم تخمدان پلی کیستیک

درمان طبیعی سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • درمان طبیعی سندروم تخمدان پلی‌ کیستیک از تغییر و اصلاح در سبک زندگی و پیروی از رژیم غذایی مناسب آغاز می‌شود. در حقیقت تاکنون علت سندروم تخمدان پلی کیستیک به‌درستی شناخته‌نشده است. اما محققین بر این باورند که مقاومت به انسولین و اختلالات هورمونی از علت‌های اصلی بروز این بیماری است. با اصلاح برنامه غذایی و مصرف برخی مکمل‌ها می‌توان سندروم تخمدان پلی کیستیک را کنترل و درمان نمود.

    سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نوعی اختلال هورمونی رایج میان بانوان در سنین باروری است. این سندروم با علائمی نظیر وجود کیست در تخمدان، عادت ماهانه نامنظم، آکنه یا جوش‌های پوستی، نازک شدن موها و افزایش وزن همراه است. در ادامه فیتولند به بررسی شیوه درمان قطعی تخمدان پلی‌ کیستیک به‌صورت طبیعی پرداخته است. با ما همراه باشید.

    اصلاح برنامه غذایی

    رعایت یک رژیم غذایی مناسب به تنظیم هورمون‌های بدن کمک نموده و روشی مناسب در درمان طبیعی سندروم تخمدان پلی‌ کیستیک به شمار می‌رود. در مبتلایان به این سندروم، نباید کمتر از 3 ساعت بین وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌ها فاصله بیفتد. همچنین به هیچ عنوان وعده شام را به‌طور کامل حذف نکرده و آن را سبک میل کنید. از میان وعده‌هایی همچون ماست کم‌چرب، سالاد، گردو و میوه‌ها استفاده کنید.

    مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده با ایجاد التهاب و مقاومت به انسولین، نه‌تنها مانع درمان طبیعی تخمدان پلی‌ کیستیک شده؛ بلکه علائم آن را نیز تشدید می‌نماید. روش‌های اصلاح برنامه غذایی در درمان خانگی تخمدان پلی‌ کیستیک عبارت‌اند از:

    دریافت متعادل کربوهیدرات و پروتئین

    برای درمان این سندروم لازم نیست که کربوهیدرات برنامه غذایی خود را بسیار محدود نمایید. همچنین سعی کنید به‌اندازه کافی پروتئین به‌ویژه پروتئین‌های گیاهی دریافت نمایید. مصرف پروتئین، ترشح هورمون انسولین را تحریک نموده و در کاهش مقاومت به انسولین مؤثر است.

    افزایش دریافت فیبر غذایی

    رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند به شما در درمان طبیعی سندروم تخمدان پلی‌ کیستیک کمک نماید. عدس، لوبیا، کلم بروکلی، گلابی و آووکادو همگی غنی از فیبر هستند.

    افزایش دریافت مواد غذایی ضدالتهاب

    کاهش التهاب نقش مؤثری در درمان تخمدان پلی کیستیک دارد. بهتر است برای کاهش التهاب از مواد غذایی نظیر روغن‌زیتون، گوجه‌فرنگی، سبزیجات با برگ‌های سبز تیره، ماهی‌های چرب نظیر قزل‌آلا و سالمون و مغزها استفاده نمایید.

    دریافت منابع غذایی حاوی آهن

    برخی زنان مبتلا به این سندروم در طول عادت ماهانه خود، خون زیادی از دست می‌دهند و احتمال ابتلا به کم‌خونی و فقر آهن، در آن‌ها بسیار زیاد است. بنابراین برای درمان تخمدان پلی‌ کیستیک توصیه می‌شود از منابع غنی از آهن نظیر گوشت قرمز، جگر، مغزها و یا مکمل‌های غذایی حاوی آهن استفاده نمایند.

    درمان طبیعی تخمدان پلی‌ کیستیک

    افزایش دریافت منابع غذایی حاوی منیزیم

    منیزیم نقش مؤثری در کنترل سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد. منابع غذایی حاوی منیزیم عبارت‌اند از: بادام، بادام‌هندی، اسفناج، موز و … .

    محدودیت دریافت قهوه

    برخی از متخصصین معتقدند که کافئین موجود در قهوه سبب تشدید اختلال هورمونی در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌شود. سعی کنید برای افزایش سطح انرژی از چای‌های گیاهی یا چای سبز به‌جای قهوه استفاده نمایید. چای سبز مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد و به کنترل علائم این سندروم کمک می‌نماید.

    در مصرف سویا و فرآورده‌های حاوی آن دقت نمایید

    برای درمان طبیعی سندروم تخمدان پلی‌ کیستیک، در مصرف سویا و فرآورده‌های حاوی آن دقت داشته باشید. نتایج ضد و نقیضی در مورد اثر سویا در کنترل این سندروم وجود دارد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که سویا به برقراری تعادل هورمونی کمک می‌نماید. اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان رحم و سرطان سینه را دارید؛ در مصرف سویا و فرآورده‌های حاوی آن زیاده‌روی نکنید.

    در کنار اصلاح برنامه غذایی، مصرف برخی مکمل‌های غذایی یک درمان طبیعی برای این بیماری به شمار می‌آید. اما بهتر است قبل از مصرف این مکمل‌ها با پزشک خود مشورت نمایید. این مکمل‌ها عبارت‌اند از:

    • مکمل اینوزیتول

    اینوزیتول نوعی ویتامین گروه B است که در بهبود مقاومت به انسولین و افزایش قدرت باروری در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک مؤثر می‌باشد.

    • مکمل کروم

    مکمل‌های حاوی کروم علاوه بر کنترل وزن به بهبود مقاومت به انسولین در زنان مبتلا به این اختلال کمک می‌نماید.

    • مکمل دارچین

    دارچین نقش مؤثری در تنظیم سیکل‌های قاعدگی در مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد.

    • مکمل کورکومین

    کورکومین ماده مؤثره زردچوبه است که مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد و اثرات ضدالتهابی دارد. بنابراین با کاهش التهاب در درمان طبیعی سندروم تخمدان پلی‌ کیستیک موثر است.

    • مکمل روی

    روی در تقویت سیستم ایمنی و افزایش قدرت باروری مؤثر است.

    • مکمل روغن گل مغربی

    روغن گل مغربی به تنظیم سیکل‌های قاعدگی، کاهش کلسترول و استرس اکسیداتیو در درمان طبیعی برای بیماری تخمدان پلی‌ کیستیک کمک می‌نماید.

    • مکمل ویتامین D و کلسیم

    معمولاً زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک کمبود ویتامین D دارند. کلسیم و ویتامین D به تنظیم تخمک‌گذاری در این زنان کمک می‌نمایند.

    • مکمل پروبیوتیک

    مکمل پروبیوتیک علاوه بر تنظیم عملکرد دستگاه گوارش به درمان این سندروم نیز کمک می‌نماید. این مکمل در کاهش التهاب و تنظیم تعادل هورمون‌ها مؤثر است.

    سخن پایانی

    به منظور درمان طبیعی سندروم تخمدان پلی‌ کیستیک علاوه بر مکمل‌ها، می‌توان از برخی گیاهان دارویی نظیر عصاره شیرین‌بیان، ریشه ماکا و خارخاسک کمک گرفت. در طب سنتی متخصصین علاوه بر درمان‌های گیاهی، از روش‌های دیگری همچون بادکش ناحیه تخمدان برای افزایش خون‌رسانی به تخمدان‌ها استفاده می‌کنند.

    در انتها فیتولند خاطرنشان می‌کند که کنترل وزن، فعالیت بدنی منظم، کنترل استرس و خواب کافی نیز برای مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک، امری ضروری است.

    منبع:

    healthline.com

    PN:0109

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای درمان طبیعی سندروم تخمدان پلی کیستیک ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *