رژیم غذایی بدون گلوتن چیست؟

رژیم غذایی بدون گلوتن چیست؟
  • رژیم غذایی بدون گلوتن چیست ؟ آیا از انواع رژیم غذایی آگاهی دارید ؟ آگاهی و دانش بیش‌تر درباره انواع برنامه‌های غذایی به شما در انتخاب بهترین برنامه تغذیه کمک خواهد نمود. درنتیجه علاوه بر تناسب اندام از سلامت بیشتری برخوردار خواهید شد.  اگر مبتلا به بیماری سلیاک هستید، مطمئناً نام رژیم بدون گلوتن را در بهبود و کنترل این عارضه شنیده‌اید. در ادامه فیتولند به معرفی رژیم بدون گلوتن پرداخته و مواد غذایی و نوشیدنی‌های مناسب آن را نیز معرفی خواهد کرد.

    رژیم غذایی بدون گلوتن

    رژیم غذایی بدون گلوتن چیست؟ چنان‏‌چه شما به “بیماری سلیاک” مبتلا باشید، لازم است که از مصرف گلوتن خودداری نمایید. همان طور که می‌دانید، تنها راه درمان این بیماری، در پیش گرفتن یک برنامه رژیم غذایی اختصاصی بدون گلوتن است. گلوتن در دانه‏‌های گندم، جو و دانه گیاه چاودار یافت می‏‌شود. در این رژیم شما می‌‏توانید بسیاری از مواد غذایی ازجمله گوشت، ماهی، میوه، سبزیجات، برنج و سیب‌زمینی را مصرف کنید.

    همچنین می‏‌توانید غذاهای جایگزین بدون گلوتن و غذاهای فرآوری شده که بدون گلوتن هستند، را در برنامه رژیم غذایی خود داشته باشید. شما می‏‌توانید با توجه و مطالعه‏ برچسب‏‌های روی مواد غذایی که دارای اطلاعاتی در مورد آن محصول است؛ مواد غذایی مناسب خود را انتخاب نمایید. این کار در ابتدا ممکن است کمی به زمان احتیاج داشته باشد تا شما اطلاعات کافی را به دست آورده و به این شیوه عادت کنید.

     اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که بیماری سلیاک دارید، پس سیستم ایمنی بدن شما به ماده گلوتن واکنش نشان خواهد داد و می‏‌تواند به روده‏‌ها آسیب برساند. تنها درمان این بیماری، حذف گلوتن از رژیم غذایی است. بر این اساس ممکن است که اصطلاح رژیم غذایی بدون گلوتن را از قبل شنیده باشید. برخی از افراد اطلاعات درستی از این رژیم نداشته و تصور می‏‌کنند که یکی از انواع رژیم‌های لاغری و کاهش وزن است.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : رژیم غذایی برای لاغری پایین تنه

    آيا تا به حال به این سوال برخورد کرده‌اید که رژیم گلوتن چیه؟ این رژیم درواقع یک شیوه غذا خوردن است که به شما کمک می‏‌کند تا شرایط روده‏ خود را بهبود ببخشید. بنابراین می‏‌توانید تمام مواد مغذی که بدنتان به آن احتیاج دارد، با کمک این برنامه غذایی دریافت کنید.

    جالب است بدانید که کشور انگلستان برای کمک بیشتر به مبتلایان به بیماری سلیاک، انجمنی برای افراد مبتلا به این بیماری ایجاد کرده است و شما می‌‏توانید با پیوستن به این انجمن و عضو شدن در آن به دستورالعمل‌ها و اطلاعاتی که در مورد مواد غذایی برای یک رژیم غذایی بدون گلوتن موردنیاز می‌‏باشد، دسترسی داشته باشید.

    رژیم غذایی بدون گلوتن

    مواد غذایی

    چگونه رژیم بدون گلوتن بگیریم؟ در این رژیم غذایی شما می‏‌توانید هرگونه مواد غذایی طبیعی اما بدون گلوتن را مصرف کنید. برخی از این مواد، مانند گوشت، ماهی، میوه و سبزیجات، برنج، سیب زمینی و عدس است. همچنین مصرف غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن، مانند غذاهای آماده و سوپ‏‌ها در رژیم غذایی بدون گلوتن، امکان پذیر است.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    علاوه‏ بر موارد ذکرشده، برخی از مواد غذایی هستند که مواد اولیه آن‌‏ها از گندم ساخته می‌شود. اما مواد تشکیل‌دهنده‌ نهایی آن‌‏ها بدون گلوتن می‏‌باشد؛ مانند شربت گلوکز. همچنین غذاهای جایگزین بدون گلوتن نیز وجود دارند. به طور مثال: نان پخته شده بدون گلوتن، آرد، ماکارونی، کراکر و بیسکوییت از جمله این موارد است که همگی در فروشگاه‏‌های مواد غذایی وجود دارند. با مطالعه برچسب بسته بندی محصولات متوجه این موضوع خواهید شد.

    نوشیدنی‌‏ها

    انواع مختلفی از نوشیدنی‏‌های سالم و بدون گلوتن وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها به راحتی استفاده کنید. مانند: آب میوه‌ها و آب‏‌های طعم دار. همچنین نوشیدنی‏‌هایی مانند آبجو برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک مناسب نیست.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : ۱۱ میوه مناسب کاهش وزن

    چگونه احساس بهتری داشته باشیم؟

    بعد از این‌که برای شما تشخیص بیماری سلیاک توسط پزشک متخصص داده شد؛ برای داشتن احساس بهتر هر چه زودتر دست به کار شوید و یک رژیم بدون گلوتن در پیش بگیرید. بدین ترتیب می‌توانید عملکرد روده‏ خود را بهبود ببخشید. برخی از افراد پس از چند روز که رژیم غذایی خود را شروع کردند، به‏‌طور قابل‌توجهی احساس بهتر شدن دارند. اما برخی نیز ممکن است علائم بهبودی را به‌تدریج و یکی پس از دیگری در خود مشاهده نمایند.

    در افراد مبتلابه سلیاک بهبودی کامل آسیب روده که براثر مصرف گلوتن ایجادشده، ممکن است بین 6 ماه تا 5 سال (در برخی موارد حتی طولانی‏‌تر) طول بکشد. این زمان متغیر در نظر گرفته شده است. زیرا مدت زمان بهبود روده‌‏ها به عوامل متعددی مانند سن و شدت آسیب روده بستگی دارد.

     به خاطر داشته باشید درصورتی‌که بعد از شروع یک رژیم غذایی بدون گلوتن علائم شما بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد؛ حتماً با یک متخصص رژیم غذایی و یا گوارش مشورت کنید. لازم است که یک متخصص بر رژیم غذایی شما نظارت کامل داشته باشد تا از راهنمایی‌‏های او استفاده کنید.

    رژیم بدون گلوتن

    اگر اشتباه کردیم، چه کنیم؟

      پیروی کردن از رژیم غذایی بدون گلوتن یک فرآیند یادگیری است. این فرآیند نه‌تنها برای شما بلکه برای خانواده و دوستان شما هم می‏‌باشد. در این مسیر ممکن است که در ابتدا اشتباهات بیشتری داشته باشید. مخصوصاً اگر به تازگی تشخیص سلیاک را دریافت کرده باشید. اگر شما مبتلابه این بیماری باشید و به اشتباه گلوتن مصرف کنید؛ معمولاً چند ساعت پس از خوردن گلوتن، علائم شروع به تظاهر می‏‌کند و این علائم می‏‌تواند از چند ساعت تا چند روز ادامه یابد.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : دریافت رژیم غذایی آنلاین

    اثرات مصرف گلوتن در فرد مبتلابه سلیاک، از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. این موضوع بستگی به این دارد که فرد چه مقدار گلوتن مصرف کرده و میزان حساسیت بدن فرد چقدر است و چه مدت زمانی است که از یک رژیم بدون گلوتن استفاده کرده است. اگر شما به‏‌طور تصادفی و یا به به‌اشتباه گه‌گاه گلوتن مصرف کرده باشید، بعید است که آسیب روده‌‏ای جدی و طولانی مدت ایجاد شده باشد.

    اگر علائمی داشته باشیم، چه کنیم؟

    اگر علائمی مانند اسهال یا استفراغ داشته باشید، مهم این است که با نوشیدن مقدار زیادی آب، بدن خود را هیدراته نگهدارید. برخی از افراد با مصرف داروهایی برای درمان یبوست، اسهال یا سردرد می‌‏توانند شدت علائم را کاهش داده یا برطرف نمایند. اما ضروری است که قبل از مصرف دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید. مهم‌‏ترین مسئله این است که قبل از شروع این رژیم غذایی، برای جلوگیری از بروز علائم حتماً با پزشک متخصص خود صحبت کرده و مشاوره‏‌های لازم را دریافت نمایید.

    سخن پایانی

    اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید، رژیم غذایی بدون گلوتن به شما در بهبود و درمان این عارضه بسیار کمک می‌کند. روند بهبود علائم در افراد در مدت زمان متفاوتی بروز پیدا می‌کند. در این بین از خوردن مواد غذایی مانند: دانه‌‏های گندم، جو و دانه گیاه چاودار خودداری نمایید. همچنین بیشتر از مواد غذایی همچون گوشت، ماهی، میوه و سبزیجات، برنج، سیب زمینی و عدس بهره ببرید.

    نوشیدنی‌های متنوع بدون گلوتن نیز در بازار وجود دارد. به‌صورت کلی و با مطالعه برچسب پشت بسته‌بندی مواد غذایی، متوجه خواهید شد که محصول موردنظر دارای گلوتن هست یا خیر.


    منبع:

    coeliac.org.uk

    PN:0362

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *