یبوست در بارداری و راه‌ درمان

یبوست در بارداری و راه‌ درمان
  • یبوست در بارداری و راه درمان آن، معضلی شایع در میان بانوان باردار است. محدودیت در مصرف داروها و عوارض جانبی آن بر مادر و جنین نیز درمان یبوست در بارداری را مشکل‌تر می‌سازد. لازم است بدانید که حدود 50 درصد خانم‌ها به یبوست در دوران بارداری مبتلا می‌شوند. به همین علت فیتولند به ارائه مقاله‌ای در رابطه با یبوست در بارداری و راه‌ درمان آن می‌پردازد. جهت آگاهی بیشتر با ما همراه باشید.

     دلایل ایجاد یبوست در دوران بارداری

    یکی از علل بروز یبوست بارداری، افزایش هورمون پروژسترون است. این هورمون بر روی کلیه عضلات صاف بدن، ازجمله دستگاه گوارش، اثر گذاشته و عضلات را شل می‌کند. در نتیجه غذا در روده‌ها نیز به‌آرامی حرکت می‌کند. هرچه مدفوع بیشتر در روده‌ها توقف داشته باشد؛ روده آب بیشتری از آن جذب می‌کند. در نتیجه مدفوع خشک‌تر شده و یبوست ایجاد می‌شود.

    مشکل یبوست در دوران بارداری با پیشرفت دوران بارداری یعنی در ماه‌های آخر آن تشدید می‌گردد. به نظر شما این عارضه به چه علت در ماه‌های آخر بارداری افزایش می‌یابد؟ با افزایش رشد جنین، رحم بزرگ‌تر شده و به انتهای روده فشار وارد می‌کند و در نتیجه باعث تشدید یبوست می‌شود. ضمن آن‌که استفاده از مکمل‌های بارداری، به‌ویژه مکمل آهن در دوزهای بالا (برای مادرانی که سابقه کم‌خونی فقر آهن دارند)، به‌خودی‌خود منجر به بروز یبوست خواهد شد.

    روش‌هایی برای پیشگیری و درمان یبوست در بارداری

    همواره پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین پیشگیری از بروز یبوست بهترین راه مدیریت این مشکل رایج دوران بارداری است. فیتولند در ادامه به برخی از روش‌های رایج پیشگیری و کاهش این عارضه می‌پردازد:

    • مصرف غذاهایی با فیبر زیاد

    یکی از راه‌های رایج و آسان برای درمان یبوست بارداری استفاده از غذاهایی حاوی فیبر فراوان است. این غذاها شامل دانه غلات و نان، برنج قهوه‌ای، لوبیا، میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌باشد. لازم است که بانوان باردار حتماً در رژیم غذایی روزانه خود مواد مغذی فیبردار را جای دهند و هر وعده غذایی خود را با سالاد، سبزیجات خام و یا میوه آغاز کنند.

    • نوشیدن مقدار زیادی آب

    از دیگر روش‌های مؤثر می‌توان به نوشیدن مقدار زیادی آب در طی روز اشاره نمود. روز خود را با یک فنجان آب ولرم و یک‌تکه لیموترش تازه قبل از آن‌که هر چیز دیگری برای خوردن یا نوشیدن میل کنید، شروع نمایید. لازم است که حداقل هشت لیوان مایعات در روز بنوشید. این مقدار در حدود حداقل ۱.۵ لیتر خواهد شد.

    آب‌میوه‌های طبیعی نیز می‌توانند بخشی از مایعاتی باشند که روزانه می‌نوشید. آب زردآلو و آب آلبالو به دلیل آن‌که حاوی سوربیتول هستند، انتخاب بسیار خوبی بوده و به‌عنوان یک ملین طبیعی در درمان یبوست در بارداری نیز موثرند. مقدار مصرف آب در روز باید به‌گونه‌ای باشد که ادرار شما روشن یا زردرنگ شود (رنگ ادرار نشانه‌ای از کافی بودن مقدار آب نوشیده شده است).

     یبوست در بارداری

    • ورزش منظم

    ورزش به‌عنوان یک آیتم برای درمان یبوست در بارداری به شمار می‌رود. قدم زدن، شنا کردن، تمرین در منزل، استفاده از دوچرخه ثابت و یوگا نیز می‌توانند برای بهبود این عارضه به مادران باردار کمک نمایند.

    • زمان دفع

    برای پیشگیری از عوارض یبوست بارداری باید به زمان دفع توجه داشته باشید. با در نظر گرفتن این موضوع که پس از خوردن غذا، روده‌ها فعال می‌شوند؛ هر زمانی که احساس دفع داشتید، بلافاصله جهت اجابت مزاج اقدام نمایید.

    • تغییر نوع مکمل آهن

    در صورتی‌که از مکمل آهن با دوز بالا استفاده کرده و از یبوست در دوران بارداری رنج می‌برید و اگر کم‌خونی و فقر آهن ندارید، با مشورت پزشک متخصص خود از یک مکمل با مقدار آهن کمتر استفاده نمایید.

    • مصرف مکمل فیبر

    اگر هیچ‌کدام از موارد فوق مشکل شما را حل نکرد؛ می‌توانید از مکمل‌های حاوی فیبر برای پیشگیری و کاهش یبوست در بارداری کمک بگیرید.

    • مصرف پروبیوتیک‌ها

    پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های خوب موجود در دستگاه گوارش به‌ویژه روده بزرگ را، از نو ذخیره و احیا نموده و به این ترتیب با مشکلات گوارشی ازجمله یبوست مقابله می‌کنند. احتمال دارد که پروبیوتیک‌ها به درمان قطعی یبوست بارداری کمک نمایند.

    • پسیلیوم

    پسیلیوم (اسفرزه) فیبری با قابلیت حل شدن در آب است که معمولا به شکل سبوس، دانه‌های کوچک، کپسول و یا پودر می‌باشد. مصرف “پسیلیوم” در درمان یبوست در بارداری کاربرد به سزایی دارد.

    • دانه کتان

    دانه کتان سرشار از فیبر و اسیدهای چرب ضروری بوده و جایگزین دیگری برای پسیلیوم (اسفرزه) می‌باشد. شما می‌توانید برای درمان سریع یبوست بارداری روزانه چند دانه کتان را با سالاد یا ماست میل کنید.

    تغذیه اصولی در دوران بارداری علاوه بر تامین مواد مورد نیاز بدن جنین و مادر، در پیشگیری از عوارض بارداری از جمله یبوست نقش اساسی را ایفا می‌کند. بنابراین در پیش گرفتن یک رژیم غذایی مناسب از اصلی‌ترین فاکتورهای مراقبت‌های دوران بارداری برای داشتن یک فرزند سالم و باهوش است.

    برای دریافت رژیم غذایی تخصصی بارداری از متخصصین فیتولند کلیک کنید.

    درمان یبوست در بارداری

    یبوست در دوران بارداری چقدر جدی است؟

    در اغلب موارد این عارضه نشان‌دهنده مشکل خاصی نمی‌باشد. در صورتی‌که یبوست با علائم دیگری همچون اسهال متناوب، خون و “موکوس” (مخاط)‌ همراه شد، باید با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

    عوارض یبوست بارداری

    افزایش فشار در وریدهای ناحیه انتهایی روده و نیز عبور مدفوع سخت از این ناحیه، باعث بروز “هموروئید یا بواسیر” می‌گردد. هموروئید می‌تواند بسیار ناراحت کننده و دردناک باشد و حتی ممکن است باعث خونریزی شود. البته به ندرت باعث مشکلات جدی خواهد شد. در صورت وجود درد شدید و خونریزی مقعدی بهتر است با متخصص مشورت نمایید. لازم به توضیح است که در اغلب موارد، هموروئید پس از تولد نوزاد، بهبود می‌یابد.

    سخن پایانی

    یبوست در بارداری و راه درمان آن یکی از مشکلات شایع مادران است که حدود 50 درصد آنان را درگیر می‌کند. از بهترین روش‌ها و راه‌های درمان یبوست در بارداری می‌توان به افزایش فعالیت بدنی و ورزش، نوشیدن آب کافی و یا آب‌میوه‌ها به میزان حداقل هشت لیوان در روز ، افزایش فیبر رژیم غذایی، مصرف مکمل فیبر و یا پسیلیوم، افزودن دانه کتان بر روی سالاد یا ماست، افزایش مصرف پروبیوتیک‌ها در رژیم غذایی اشاره نمود. در آخر فیتولند به مادران باردار و یا کسانی که قصد بارداری دارند مطالعه مقاله تغذیه مناسب سه‌ماهه اول بارداری را توصیه می‌کند.

    منبع:

    babycenter.com

    PN:0049

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای یبوست در بارداری و راه‌ درمان ثبت شده است

    1. مشکل بسیار شایعی هست در بانوان در زمان بارداری. ممنون از راهنمائی‌های خوبتون.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *