رژیم غذایی مناسب بعد از ماه رمضان

رژیم غذایی مناسب بعد از ماه رمضان برای تغذیه بعد از ماه رمضان
  • داشتن یک رژیم غذایی مناسب بعد از ماه رمضان برای حفظ تندرستی و دستاوردهای روزه‌داری ضروری است. تغذیه بعد از ماه رمضان را باید به همان اندازه رژیم غذایی روزه‌داری مهم دانست.

    از مزایای سلامتی در طول ماه رمضان عادت کردن دستگاه گوارش روزه‌داران، به مصرف غذاهای سبک و کم حجم است. در این ماه، روزه داران از کشیدن سیگار پرهیز کرده یا مصرف آن را به حداقل می‌رسانند. همچنین كمتر نوشابه می‌خورند و مصرف لبنیات به خصوص شیر را در وعده افطار افزایش می‌دهند. در حقیقت ماه مبارک رمضان یک سبک زندگی سالم را با خود به همراه دارد که ضامن حفظ تناسب اندام و سلامتی است.

    برنامه رژیم غذایی مناسب بعد از رمضان شامل مصرف غذا‌های سالم، اجتناب از عادت‌های مضرّ مانند سیگار کشیدن و تقویت بعد روحی و روانی است. با ادامه دادن این سبک زندگی و شیوه صرف غذا در تغذیه بعد از ماه رمضان؛ از افزایش وزن جلوگیری کرده و تندرستی‌مان را نیز بیمه می‌کنیم. در مقاله پیش رو، فیتولند مهمترین نکات رژیم غذایی مناسب بعد از ماه رمضان را برای همراهان عزیز بیان می‌کند.

     

    بهترین رژیم غذایی بعد از ماه رمضان برای حفظ تناسب اندام

    با روزه داری در ماه رمضان علاوه بر زدودن سموم بدن، فعالیت کبد‌ نیز تنظیم می‌شود. این امر خود عاملی برای بهبود بیماری کبد چرب است. با پایان یافتن ماه مبارک رمضان مجاز به مصرف صبحانه و ناهار هستیم. بنابراین با رعایت رژیم غذایی مناسب و حذف غذا‌های پرچرب و سنگین از رژیم غذایی، شاهد افزایش وزن و چاقی نخواهیم بود. همان قدر که برنامه رژیم غذایی ماه رمضان اهمیت دارد لازم است بعد از ماه رمضان نیز برای ریکاوری بدن و جلوگیری از برگشت وزن به یک برنامه غذایی مناسب پایبند باشیم.

     همچنین استفاده از میان وعده‌های سبک و دارای فیبر، مانند میوه‌ها، سبزیجات، کوکی جو، انواع دانه‌های مغزی مانند توت خشک، کشمش و … مانع افزایش وزن خواهند ‌شد. در این بین از مصرف آب و مایعات هم نباید غافل شد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بهترین برنامه غذایی ماه رمضان

    برای اولین وعده‌های ناهار و شام بعد از ماه رمضان از غذاهای سالم، کم کالری و کم چرب مانند گوشت سفید (مرغ و ماهی)، غذاهای آب‌پز و سبزیجات پخته استفاده کنید. زیرا دستگاه گوارش باید آرام آرام به تغذیه بعد از رمضان عادت کند.

    جلوگیری از نفخ و سوء هاضمه در تغذیه بعد از ماه رمضان

    با پایان یافتن ماه رمضان پرخوری و عدم رعایت یک رژیم غذایی مناسب بعد از روزه‌داری، باعث سوء هاضمه و سوء عملکرد دستگاه گوارش خواهد شد. زیرا بعد از یک ماه استراحت فشار زیادی به دستگاه گوارش وارد می‌شود. در واقع بروز نفخ و سوءهاضمه از عوارض مصرف غذاهای سنگین، پرچرب و فست‌فودها است. بنابراین یک رژیم غذایی مناسب بعد از ماه رمضان شامل غذاهای سبک، کم حجم و کم چربی است.

     

    تغذیه بعد از ماه رمضان و رژیم غذایی بعد از ماه رمضان

    رعایت نظم در زمان صرف وعده‌های غذایی

    یکی از مهمترین دستاوردهای یک ماه روزه‌داری، ایجاد نظم در زمان صرف وعده‌های غذایی است. این تغییر سبک زندگی فواید بی‌شماری برای سلامتی انسان به همراه دارد. داشتن یک برنامه غذایی منظم برای تغذیه بعد از روزه‌داری، موجب می‌شود تا فرد از ریزه‌خواری در طی روز پرهیز کند.

    غذا‌های سنتی ایرانی از غذا‌های مناسب بعد از رمضان

    از عادت‌های خوبی که طی یک ماه روزه‌داری در ماه رمضان ایجاد می‌شود؛ عادت به مصرف غذا‌های سنتی و سالم ایرانی است. در طی ماه رمضان، روزه داران کمتر از فست فود استفاده می‌کنند. با تداوم استفاده از غذاهای سالم از جمله غذاهای سنتی ایرانی و رعایت میزان چربی غذا، در طی سال سلامتی را به بدن خود هدیه می‌دهیم.

    همچنین لازم است که با مصرف مواد غذایی تازه، آنزیم‌های زنده و باکتری‌های مفید را به بدن خود برسانیم. زیرا این مواد، در هضم بهتر غذا توسط دستگاه گوارش موثر خواهند بود. پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید علاوه بر اینکه به صورت مکمل در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، در غذاهای طبیعی مانند ماست، کلم و کلم بروکلی نیز فراوان یافت می‌شوند.

    نقش و جایگاه فیبر‌ها در رژیم غذایی مناسب بعد از ماه رمضان

    گنجاندن فیبرها در تغذیه بعد از ماه رمضان نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌هایی چون دیابت، بیماری‌های قلبی- عروقی، انواع سرطان‌ها و سندرم متابولیک ایفا می‌کند. سبزی‌های سبز تیره مانند انواع سبزی خوردن، اسفناج، برگ‌های سبز کاهو و همین‌طور سبزی‌های نارنجی و قرمز رنگ مانند هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای از جمله مواد غذایی سرشار از فیبر می‌باشند.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : دلایل سندرم متابولیک و تشخیص آن

    اهمیت مصرف مایعات در تغذیه بعد از روزه‌داری

    مصرف مناسب مایعات در تغذیه بعد از ماه رمضان از اهمیت بالایی برخوردار است. حدود60 درصد وزن بدن انسان از آب تشکیل شده است. در این میان سن و جنس افراد در تعیین میزان آب مورد نیاز بدن موثر است. زیرا مقدار آب مورد نیاز بدن در افراد مسن کمتر ازکودکان و در زنان کمتر از مردان است. همچنین میزان نیاز آب در افراد مختلف، با توجه به میزان قرار گرفتن آن‌ها در معرض نور خورشید، میزان فعالیت‌های روزانه آنان و میزان تعریق بدن آن‌ها می‌تواند متغیر باشد.

    به طور کلی در برنامه تغذیه بعد از رمضان نوشیدن روزانه شش تا هشت لیوان آب، جهت تامین مایعات بدن ضروری است. اما مهمترین معیار برای پی بردن به نیاز هر فرد به میزان نیاز به آب در روز، توجه به میزان خشکی دهان است. بلافاصله بعد از احساس خشکی در مخاط دهان، حتما یک لیوان آب بنوشید.

     

    رژیم غذایی مناسب بعد از ماه رمضان با غذاهای مناسب بعد از رمضان

    اهمیت ورزش و تمرینات هوازی در کنار رژیم غذایی مناسب بعد از ماه رمضان

    بسیاری از افراد به علت کاهش تحرک در طول روزه‌داری، حذف وعده غذایی سحری و افراط در خوردن غذاهای حجیم، شیرین و پرچرب در زمان افطار، دچار چاقی و افزایش وزن خواهند شد. به منظور جلوگیری از افزایش وزن، علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب بعد از روزه‌داری بهتر است ورزش‌های هوازی به مدت روزانه ۳۰ دقیقه آغاز شود. انجام ورزش هوازی به مدت 30 دقیقه به صورت روزانه و منظم می‌تواند میزان چربی خون و قند خون را تنظیم کرده و از چاق شدن و افزایش وزن جلوگیری ‌کند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : دلایل تری گلیسرید بالا

    سخن پایانی

    فیتولند توصیه می‌کند بعد از یک ماه روزه داری، به یک رژیم غذایی مناسب بعد از ماه رمضان پایبند باشید. الگوی پروتئین زیاد و چربی کم بهترین الگوی تغذیه بعد از ماه رمضان است. در صورتی که به این الگو پایبند نباشیم، با افزایش ذخیره چربی در بدن و افزایش وزن مواجه خواهیم شد. افزایش ذخایر چربی بدن و چاقی نیز موجب افزایش چربی خون، فشار خون و یا حتی سکته‌های قلبی و مغزی و سایر بیماری‌ها خواهند شد.

    در مجموع آن‌چه به عنوان گروه غذاهای مناسب بعد از رمضان شناخته می‌شود، ترکیبی از غذا‌های سبک و کم حجم؛ حاوی کربوهیدرات‌های مناسب، پروتئین فراوان و غذاهای کم چرب است. همچنین در رژیم غذایی بعد از ماه رمضان نباید از خوردن لبنیات کم چرب، میوه و سبزیجات سرشار از فیبر غافل شد.

    PN:0243

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    4 دیدگاه برای رژیم غذایی مناسب بعد از ماه رمضان ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *