مهمترین فواید سبک زندگی سالم

مهمترین فواید سبک زندگی سالم
  • از مهمترین فواید سبک زندگی سالم علاوه بر ارتقای سلامتی می‌توان به سلامت جسمی، سلامت روحی و سلامت ذهن اشاره نمود. داشتن عادت‌هاي خوب مانند رژیم غذایی سالم ، ورزش كردن و پرهيز از مصرف موادي كه براي سلامتي مضر هستند از  مهترین اصول سبک زندگی سالم می‌باشد. حال این سوال پیش می‌آید که چرا تغییر سبک زندگی لازم است؟

    عادت های خوب براي سلامت جسمي، سلامت ذهني و سلامت رواني شما بسیار مفيد خواهند بود و برخورداری از این سبک زندگی سالم باعث مي شوند، راجع به خودتان حس خوبي داشته باشيد. البته كار خيلي ساده‌اي نيست كه عادت‌هاي سالم را وارد زندگي روزمره خود كنيد. براي رسيدن به سبک زندگی سالم حتما نياز است تا سبك زندگي شما، دچار تغييرات اساسي شود.‌

    فارغ از سن، جنسيت و يا توانايي‌هاي فيزيكي، رسيدن به یک سبک زندگی سالم و ايجاد تغييرات اساسي در سبك زندگي ، بسيار مشكل است و دستيابي به نتيجه مثبت به سرعت، عملي نمي شود. ولي مطمئنا شما آماده‌ايد تا برای ارتقای سلامت خود، هر كاري انجام دهيد.

    در مقاله سبک زندگی سالم فيتولند ضمن اشاره به مهترین فواید سبک زندگی سالم قصد دارد به شما در تغییر سبک زندگی برای قدم برداشتن در مسیر یک زندگی خوب به شما کمک کند.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    اصول سبک زندگی سالم

    یک انسان سالم انسانی است که دارای سلامت جسمی، سلامت روحی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی باشد. در سبک زندگی سالم اسلامی یا در کشورهای شرقی سلامت معنوی نیز در کنار سلامت روحی جایگاه خاصی به خود دارد. در بسیاری از مطالعات برای رسیدن به این نتیجه پیروی از یکسری اصول سبک زندگی سالم را تنها راه تحقق این هدف غایی دانسته‌اند. برای این موضوع کافی است این ۶ اصل را رعایت کنید و برای آن برنامه مشخص با توجه به شرایط زندگی و موقعیت خود داشته باشید.

    الف- تغذیه سالم و طبیعی

    برنامه رژیم غذایی یکی از اصول پایه در سبک زندگی سالم می‌باشد. به اندازه خوردن و مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی و تامین نیازهای اصلی و اساسی بدن مهمترنن فاکتوری است که باید به آن توجه داشته باشید.

    ب- ورزش و تحرک

    سعی کیند روزانه یک پیاده روی داشته باشید. در هر سن و شرایطی که دارید. در ادامه روی این اصل بیشتر صحبت خواهیم کرد.

    ج- کنترل استرس و اضطراب

    یکی از اصول سبک زندگی سالم کنترل استرس و اضطراب می‌باشد. این عامل در تغییر رفتار و روحیه انسان بسیار موثر بوده و عوارض شدیدی بر سیستم گوارشی و خواب و در نهایت سلامت جسم و روح دارد.

    د- خواب صحیح

    خواب صحیح به معنای خوابیدن به اندازه کافی لزوما نیست. این‌که در زمان مناسب و شرایط مناسب هم بخوابید شرط مهمی است.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : برای داشتن خواب خوب چه کنیم ؟

    ه- مثبت اندیشی

    به خود انرژی مثبت بدهید و از افکار منفی دوری کنید. هر فکر منفی همچون آتشی به روح و جان شما حمله می‌کند و همچون موریانه از درون شما را نابود می‌کند.

    و- خلوت کردن با خود

    اگر اعتقادات مذهبی دارید دقایقی در روز را علاوه بر نماز خواندن به دعا و نیایش بپردازید و شکرگزار نعمت‌های خود باشید. اگر اعتقادات مذهبی قوی ندارید حتما با مدیتیشن و تمرکز روی خود به نقاط مثبت خود و نعمت‌های خود متمرکز شوید و شکرگزار خالق خود باشید.

    در ادامه به صورت مفصل‌تر به بررسی یکسری راهکارهای عملی می‌پردازیم.

    کنترل وزن بدن یکی از مهمترین فواید سبک زندگی سالم

    کنترل وزن برای ارتقای سلامتی

    برنامه رژيم غذايي سالم و ورزش منظم ، مي تواند ضمن ارتقای سلامتی براي جلوگيري از اضافه وزن و لاغري به شما كمك كند تا بتوانيد کنترل وزن خود را در دست داشته باشید. در واقع کاهش وزن و لاغری با ورزش یک رابطه مستقیم دارند. حتي اگر هدف شما ، كاهش وزن نباشد ، ورزش منظم به عنوان یکی از عادت‌های خوب مي‌تواند سلامت قلبي – عروقي و سلامت سيستم ايمني بدن شما را تضمین کند.

    پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله” تغذیه مناسب بعد از ورزش برای کاهش وزن بیشتر” را مطالعه نمایید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : تغذیه مناسب بعد از ورزش برای کاهش وزن بیشتر 

    فيتولند توصيه مي كند كه هر هفته حداقل ١٥٠ دقيقه فعاليت بدني متوسط را به برنامه هفتگي‌تان اضافه كنيد. اگر نمي‌توانيد اين مقدار زمان در هفته را به تمرين اختصاص دهيد، براي ارتقای سلامتی و تغییر سبک زندگی به دنبال روش‌هاي ساده‌تري برای بیشتر‌کردن فعاليت جسمي خود در طول روز بگرديد. به عنوان مثال، به جاي رانندگي‌هاي كوتاه، سعي كنيد پياده روي كنيد يا به جاي آسانسور، از پله‌ها استفاده كنيد يا هنگامي كه پياده هستيد، با سرعت بيشتر پياده‌روي كنيد.

    هر چند یکی از مهمترین فواید سبک زندگی سالم امکان کنترل وزن توسط شما می‌باشد ولی باید توجه داشت این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. شما نمی‌توانید بدون انجام ورزش منظم و بدون داشتن یک تغذیه مناسب برای تناسب اندام خود، انتظار داشته باشید که وزن خود را کنترل نمایید.

    برنامه تمرین بدنسازی و رژیم غذایی فیتولند گیف

    داشتن يک رژيم غذايي سالم و متعادل كه در آن مصرف كالري مديريت شود، به كنترل وزن كمك مي‌كند. بگذارید با واژه متعادل بیشتر آشنا شویم. فرض كنيد كه روز را با يك صبحانه سالم شروع كرده‌ايد و تا قبل از نهار، فعاليت زیادی داشته‌اید كه منجر به گرسنگی شديد شده است.

    اگر مجبور شوید قبل از نهار حداقل یک وعده كوچك مثل سیب زمینی يا هر چيزي شبيه آن را تهیه و میل کنید که خارج از برنامه رژیم غذایی شما باشد، طبیعتا اين مساله به كاهش وزن و يا حتي كنترل وزن شما كمكی نخواهد كرد. حال با گرسنگی‌های میان وعده‌ای چه کنیم؟

    از طرفی نخوردن صبحانه مي‌تواند قند خون را افزايش دهد، همين امر باعث افزايش ذخيره چربي در بدن مي‌شود. برای کنترل وزن خود و جلوگیری از ضعف خود در میان وعده های اصلی، حداقل پنج وعده كوچك ميوه و سبزي را به رژيم غذايي سالم خود در طی روز اضافه كنيد. اين غذاها كه كالري كم و مواد مغذي بالا دارند ، به کاهش وزن و لاغري كمك مي‌كنند.

    علاوه بر این برای یک سبک زندگی سالم توصیه می‌شود، مصرف نوشيدني‌هاي شيرين مانند نوشابه و آب ميوه را محدود كنيد و گوشت‌هاي كم چرب مثل ماهي و مرغ را بیشتر انتخاب كنيد.

    بهبود خلق و خو و حال عمومي از فواید سبک زندگی سالم

    فعاليت بدني باعث توليد “اندورفين” می‌شود. اندورفين‌ها مواد شيميايي در مغز هستند كه باعث مي‌شوند شما احساس شادي و آرامش بيشتري كنيد. تركيب يك رژيم غذایی سالم و فعاليت فيزيكي مي‌تواند به فيزيك اندام بدن جلوه بهتري دهد و باعث مي‌شوند شما در مورد ظاهر خود نیز احساس بسیار خوبي داشته باشيد. همين مساله مي‌تواند اعتماد به نفس شما را افزايش دهد. پس منتظر نمانید، شما با همین تغییر سبک زندگی می‌توانید در در جهت ارتقای سلامتی خود گامی بسیار موثر بردارید.

    عادت‌های خوب در سبک زندگی سالم و تاثیر ان بر خلق و خو

    تنها رژيم غذايي مناسب و ورزش نيستند كه منجر به داشتن خلق و خوي بهتر مي‌شوند. يكي ديگر از عادت‌هاي خوب كه منجر به سلامت روان و خلق بهتر مي‌شود، ارتباطات اجتماعي است. هر گونه ارتباط با افراد مختلف مثل فعاليت‌هاي جمعي داوطلبانه، ورزش كردن در باشگاه و آشنا شدن با ديگر افراد و ديگر فعاليت‌هاي اجتماعي،

    به دلیل فعال نگه داشتن ذهن و متعادل نگه داشتن سطح “سروتونين” ، موجب بهبود عملكرد ذهني و رواني فرد مي‌شود. خودتان را جدا از بقيه نگه نداريد. شايد هر روز امكان پذير نباشد اما زمان زيادي از هفته را صرف وقت گذراندن با خانواده يا دوستان خود كنيد.

    افزایش توان مبارزه با بسياري از بيماري‌ها از فواید سبک زندگی سالم

    ارتقای سلامتی و سبک زندگی سالم به پيشگيري از بعضي بيماري ها مانند بيماري‌هاي قلبي ، سكته مغزي و فشار خون بالا كمك مي كنند. اگر خوب حواستان را به سلامت خودتان جمع كنيد ، مي‌توانيد كلسترول و فشار خون خود را در يك محدوده سالم ، حفظ كنيد. اين مساله منجر به روان شدن جريان خون مي‌شود و در نتيجه خطر بيماري‌هاي قلبي عروقي را كاهش مي‌دهد.

    رعایت‌ عادت‌های خوب مانند فعاليت بدني منظم و رژيم غذايي سالم مي‌تواند به جلوگيري يا كنترل طيف وسيعي از بيماري‌ها مثل سندروم متابوليك ، ديابت ، آرتروز ، افسردگي و بعضي از سرطان‌ها ، كمك كند. بنابراین یکی از مهمترین فواید سبک زندگی سالم افزایش قوای بدنی در مقابله با بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : سندروم متابولیک چیست ؟ 

    به همين دلیل توصيه می‌شود هر سال يك تست ورزش و سلامت انجام دهيد تا پزشك شما: وزن، ضربان قلب، فشار خون، نمونه‌اي از ادرار و خون شما را چك كند. اين كار مي‌تواند نکات مثبتی در جهت ارتقای سلامتی و تغییر سبک زندگی شما را مشخص كند.

    فواید سبک زندگی سالم : افزایش توان و قوای بدنی

    همه ما پس از خوردن بيش از حد غذاي ناسالم، احساس پربودن و سنگيني و كمبود انرژي براي انجام کارها را تجربه كرده‌ايم. هنگامي كه شما يك رژيم غذايي سالم و متعادل داشته باشيد، مقدار سوخت دريافتي به حدي است كه انرژي بدن، در يك محدوده مديريت شده و معقول باقي می‌ماند. رژيم غذایی سالم حتما بايد شامل مواردي مثل غلات كامل ، لبنيات كم چرب ، ميوه ، سبزيجات و مواد گوشتي با چربي كم باشد.

    رژیم غذایی سالم لازمه تغییر سبک زندگی

    ورزش منظم همچنين باعث افزايش قدرت عضلاني و افزايش استقامت مي شود. ورزش كمك مي كند اكسيژن و مواد مغذي به راحتي به بافت‌هاي بدن منتقل شوند و در نتيجه عملكرد سيستم قلبي عروقي بدن بهبود می يابد، تا بدين ترتيب انرژي بيشتري براي فعاليت‌هاي روزانه خود داشته باشيد. علاوه بر اين‌ها، ورزش منظم با ايجاد آرامش و خواب خوب ، كمك مي كند بدن انرژي و توان بيشتري كسب نمايد.

    خواب منظم و کافی یکی از عادت‌های خوب سبک زندگی سالم

    خواب ناكافي مي تواند انواعي از مشكلات را در زندگي روزمره ايجاد كند. اگر شما خواب كافي نداشته باشيد، به غير از احساس خستگي و تنبلي، ممكن است در طول روز ، تند مزاج و بداخلاق نيز باشيد. علاوه بر اين، اگر به صورت مداوم، كيفيت خواب ضعيف باشد، مي تواند عاملي براي فشار خون بالا، ديابت و بيماري‌هاي قلبي و عروقي باشد و حتي می‌تواند اميد به زندگي را در شما كاهش دهد. بنابراین خواب منظم یک فاکتور کلیدی برای ارتقای سلامتی شما و داشتن یک سبک زندگی سالم ‌می‌باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی دیابت

    براي بهبود كيفيت خواب، به يك برنامه زماني نياز داريد كه در آن زمان بلند شدن از خواب و خوابيدن در شب، هميشه ثابت باشد. پس بايد عواملي مثل مصرف كافئين و چرت زدن‌هاي گاه و بيگاه را به حداقل برسانيد و سعي كنيد عامل مثبتي براي كيفيت خواب، مثل يك محيط راحت براي خواب را هميشه براي خودتان فراهم كنيد. شب هنگام چراغ‌ها و تلويزيون را خاموش كنيد و درجه حرارت محيط خواب را خنك نگه داريد. این تغییر سبک زندگی هر چند دشوار می‌باشد ولی به شدت در ایجاد تغییرات مثبت روحی، جسمی و ذهنی در شما موثر می‌باشد.

    فواید سبک زندگی سالم  : افزایش طول عمر

     وقتي عادت‌هاي خوب را جزو اصول زندگي خود قرار مي‌دهيد، در واقع شانس خود را براي يك زندگي طولاني و با کیفیت، افزايش داده‌ايد. شوراي ورزش آمريكا، در يك مطالعه مرتبط با فواید سبک زندگی سالم كه طي هشت سال روي سيزده هزار نفر انجام شده بود به نتایج جالبی رسید.

    طول عمر طولانی از فواید سبک زندگی سالم

    افرادي كه هر روز ٣٠ دقيقه پياده روي مي‌كنند، در مقايسه با افرادي كه به ندرت به پياده روي مي‌روند، احتمال مرگ در سنين جواني در آن‌ها بسيار كم است. شما مي‌توانيد با پياده روي كوتاه مدت و با پنج دقيقه پياده روي شروع كنيد و به تدريج و كم كم، زمان آن را به ٣٠ دقيقه برسانيد.

    سخن پایانی

    ترك عادت‌هاي بد قطعا سخت است، اما زماني كه به سبک زندگي سالم عادت كنيد، مطمئنا ديگر نمي‌خواهيد به گذشته برگرديد. ارتقای سلامتی با سبک زندگی سالم، خطر ابتلا به بعضي بيماري‌ها مثل بيماري‌هاي قلبي و عروقی را كاهش مي‌دهند، تناسب اندام و سلامت روان را بهبود مي‌بخشند و سطح انرژي بدن را افزايش مي‌دهند.

    شما نمي‌توانيد تغییر سبك زندگي خود را يك شبه انجام دهيد، بنابراين صبور باشيد تا با گذشت زمان، فواید سبک زندگی سالم را در تمام زوایای وجودی خود درک کنید. دنبال کردن عادت‌های خوب، برخورداری از یک رژیم غذایی سالم ، انجام تمرینات ورزشی منظم، داشتن خواب منظم و کافی از مهترین اصول سبک زندگی سالم می‌باشند.


    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0127

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۷ رای

    محصولات مرتبط

    16 دیدگاه برای مهمترین فواید سبک زندگی سالم ثبت شده است

    1. سلام. سبک زندگی سالم در همین زمینه‌ها می‌تونه مدل زندگی‌تون رو عوض کنه و آدم سرحال‌تر و شادتری باشین.

    2. سالم و با سلامت زندگی کردن از همه چیز مهمتره. ممنون از سایت فیتولند

    3. وقتی سبک زندگی رو سالم می‌کنی همه این چیزای خوب میاد سراغت. از سلامت جسمی تا روحی. مرسی از سایت خوبتون

    4. مهمتر خاصیت سبک زندگی سالم اینه که فرد بدون هیچ بیماری زندگی می‌کنه و اگر با شرایط سخت روبرو بشه از پسش برمیاد.

      .

    5. بهترین راه برای سرحال بودن اینه که سبک زندگیمون رو توی زندگی ماشینی امروزه سالم نگه داریم.

    6. سبک زندگی همه الان خراب شده. تغذیه سالم و ورزش بهترین کمکه برای بهبود این سبک زندگی.

    7. سبک زندگی سالم می تونه استرس و هزاران مشکل رو از ما دور کنه. باید از پایه مدل زندگی رو تغییر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *