چگونه زمان تخمک گذاری خود را مشخص کنیم؟

زمان تخمک گذاری
  • زمان تخمک گذاری با علایمی شامل درد ملایم در ناحیه شکم و تیر کشیدن شدید و ناگهانی حین تخمک گذاری همراه بوده و تقریبا توسط 20% از زنان قابل شناسایی می‌باشد. به این علایم و نشانه‌ها “میتل اشمرز “(mittelschmerz)  می‌گویند.

    دانستن دقیق زمان تخمک گذاری برای افزایش احتمال بارداری در هر سیکل بسیار با اهمیت است. به همین دلیل فیتولند، در این مقاله  برای آنهایی که روز تخمک گذاری خود را در هر سیکل حس نمی کنند و زمان تخمک گذاری خود را نمی دانند پاسخ پرسش چگونه زمان تخمک گذاری خود را مشخص کنیم؟  را شرح داده است.

    روش استفاده از تقویم (ریتمی) برای تشخیص زمان تخمک گذاری

    تقویم (ریتمی) برای تشخیص زمان تخمک گذاری

    یکی از ساده ترین روشها برای محاسبه روز تخمک گذاری، استفاده از تقویم است.

    یک تقویم مخصوص برای بررسی دوره عادت ماهیانه خود داشته باشید. اولین روزی که عادت ماهیانه تان در آن ماه شروع شده را علامت گذاری کنید. ماه بعد هم همین کار را انجام دهید. حالا روز های بین این دو روز علامت گذاری شده را بشمارید. توجه داشته باشید که برای این کار اولین روزی که در تقویم علامت زدید را شمارش می‌کنید تا یک روز قبل از دومین علامت که در تقویم ثبت کرده اید. عدد به دست آمده، تعداد روز های یک سیکل یا دوره قاعدگی است.

    این روش را برای 6 تا 12دوره ادامه دهید و در جایی ثبت نمایید. هرچه تعداد سیکلهای محاسبه شده، بیشتر باشند، دقت محاسبه‌ی زمان تخمک گذاری بالاتر خواهد بود.

    در برخی افراد این عدد ثابت خواهد بود که در این صورت، روش محاسبه زمان تخمک گذاری ساده‌تر است. در بسیاری از افراد تعداد روزهای سیکل قاعدگی در دوره‌های مختلف، متفاوت است که روش تعیین زمان تخمک گذاری در این افراد را هم در ذیل توضیح خواهیم داد.

    محاسبه تقویمی زمان تخمک گذاری برای افرادی که دوره قاعدگی منظم دارند:

    اگر دوره قاعدگی محاسبه شده همگی یک عدد را نشان دهند، با توجه به اینکه تخمک گذاری در خانم‌ها، معمولا ۱۴ روز پیش از آغاز پریود بعدی صورت می‌گیرد . اگر بطور مثال دوره و سیکل قاعدگی خانمی 28 روزه باشد، در این صورت به احتمال قریب به یقین تخمک گذاری او 14 روز بعد از علامت گذاری دوم بر روی تقویم(14 روز بعد از روز شروع آخرین عادت ماهیانه) خواهد بود.

    اگر تعد روزهای سیکل قاعدگی خانمی ۳۵ روزه باشد، زمان تخمک گذاری در روز ۲۱ ام دوره قاعدگی خواهد بود.

    زمان تخمک گذاری

    محاسبه تقویمی زمان تخمک گذاری برای افرادی که دوره قاعدگی نامنظم دارند:

    محاسبه ی دقیق و قطعی زمان تخمک گذاری با استفاده از تقویم، در این حالت بسیار سخت است. در این گروه بانوان می‌توان بازه زمانی (دوره زمانی) را برای محدوده‌ای از زمان تخمک گذاری تعیین کرد.

    از جدولی که در آن سیکل قاعدگی چند ماه خود را ثبت کرده اید کوتاهترین و بلندترین دوره را انتخاب کنید. در واقع، کوچکترین عدد به معنی کوتاهترین سیکل خواهد بود سپس عدد ۱۸ را از آن کسر کنید.

    از اولین روز قاعدگی این ماه به تعداد عدد به دست آمده، شمارش نمایید. روز بدست آمده اولین روز بازه زمان تخمک گذاری است.

    از همان جدول بزرگترین عدد را پیدا کنید. سپس عدد ۱۱ را از بزرگترین عدد بدست آمده از جدول کسر کنید. به تعداد روزهای عدد به دست آمده، از اولین روز قاعدگی خود، بشمارید. این روز، روز آخر از بازه‌ی زمانی است که می توانید اقدام به باردارشدن کنید.

    برای درک بهتر به مثال فرضی زیر توجه بفرمایید

    ماه تعداد روزهای سیکل قاعدگی
    فروردین 29
    اردیبهشت 27(کوتاهترین)
    خرداد 30
    تیر 32(بلندترین)
    مرداد 30
    شهریور 28

    اگر بر اساس فرمول فوق عدد ۱۸ را از ۲۷ کم کنیم، حاصل عدد ۹ خواهد بود. پس باید ۹ روز از شروع سیکل فعلی ( به عنوان مثال روز ششم ماه) بشماریم که خود روز ششم نیز شمرده خواهد شد (۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴) در نتیجه روز ۱۴‌ام ماه روز آغازین برای زمان تخمک گذاری است.

    همانطور که مشاهده می‌کنید، بزرگترین عدد جدول برابر است با عدد ۳۲ و اگر طبق فرمول فوق عدد ۱۱ را از آن کم کنیم حاصل عدد ۲۱ خواهد بود و باید ۲۱ روز از روز آغازین سیکل فعلی بشماریم. پس روز آخر بازه زمان تخمک گذاری برابر است با روز  ۲۶ ام ماه. بنابراین شانس باردارشدن این خانم در بازه ی زمانی بین ۱۴ تا ۲۶ آن ماه در حداکثر خود قرار دارد و برای اقدام به بارداری بهترین زمان است .

    1-تعیین درجه حرارت بدن

    حداقل سه ماه پشت سر هم، هر روز صبح سر یک ساعت معین درجه حرارت بدن خود را اندازه گیری کرده و در یک جدول یادداشت نمایید.

    دقیقا قبل از زمان تخمک گذاری درجه حرارت بدن کمی پایین می‌آید. در عرض ۱۲ ساعت که تخمک گذاری انجام شد، دمای بدن بالاتر می رود. با ثبت این روز‌ها طی ماه‌های متوالی متوجه روز تخمک گذاری خواهید شد.

    درجه حرارت بدن در تخمک گذاری

    2-ارزیابی ترشحات دهانه رحم

    از زمان اولین دوره قاعدگی تا پایان آن در دوران یائسگی به علت تخمک گذاری‌های هر ماهه این ترشحات فیزیولوژیک(طبیعی) دیده می‌شوند.این ترشحات کاملا شفاف، بی‌رنگ و کمی کش‌دار هستند. مقدار و شکل این ترشحات در روزهای مختلف سیکل قاعدگی، متفاوت است. بین روزهای دهم تا هجدهم سیکل قاعدگی، میزان این ترشحات افزایش پیدا می‌‌کند.

    نکته مهم این است که حداکثر احساس رطوبت و لغزندگی در زمان تخمک گذاری دیده می‌شود. در زمان تخمک گذاری ترشحات بسیار چسبنده و غلیظ هستند.

    با یادداشت کردن میزان ترشحات در هر روز و یافتن فراوان‌ترین و لغزنده‌ترین روز، می توان روز تخمک گذاری را تعیین کرد.

    3-درد زیر شکم

    در برخی از خانم‌ها در زمان تخمک گذاری احساس درد شدید در زیر شکم حس می‌شود که اغلب در یک طرف شکم، بیشتر حس می‌شود. این شرایط چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد که بهترین زمان برای داشتن رابطه جنسی جهت بچه دار شدن می‌باشد.

    4-کیت تشخیص تخمک گذاری

    این کیت بسیار شبیه به بیبی چک (کیت آزمایش بارداری) است و به همان شکل عمل می‌کند. در این کیت چندین نوار آزمایش وجود دارد. فقط لازم است زمانی که حدس می زنید تقریبا به روز تخمک گذاری نزدیک شده‌اید، هر روز صبح در یک ساعت خاص, تست ادرار بگیرید. این کیت با سنجش میزان هورمون  LH در ادرار، به صورت دقیق زمان تخمک گذاری را مشخص می‌کند.

    در خاتمه یادآور می‌شود، اولین عاملی که والدین برای بچه دار شدن و بقاء نسل باید به آن توجه کنند، دانستن بهترین زمان مقاربت برای افزایش احتمال بارداری است. تخمک بالغ تنها 12 تا 24 ساعت قابلیت زنده ماندن را دارد. اگر بعد از تخمک گذاری، تخمک در این فاصله زمانی به کمک اسپرم بارور نشود، بوسيله پوشش داخلی رحم، جذب خواهد شد. انتخاب بهترین زمان برای باروری در چرخه قاعدگی زنان نزدیک زمان تخمك گذاري مي‌باشد. توصيه مي‌شود كه در این دوران آميزش جنسي يك روز درميان صورت گيرد.

    PN:0046

    منبع:

    1-https://www.mayoclinic.org

    2- https://www.ncbi.nlm.nih.gov

    3- https://www.babycenter.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    4 دیدگاه برای چگونه زمان تخمک گذاری خود را مشخص کنیم؟ ثبت شده است

    1. من روز ۷اسفند نزدیکی داشتم و درواقع روزی بود که قرار بود پریود بشم و لکه بینی هم شروع شده بود ولی بعد از نزدیکی کلا لکه بینی قطع شد و هنوز پریود نشدم
      با این توضیح که ۲۴ساعت بعد یه قرص اورژانس استفاده کردم
      ایا احتمال حاملگی وجود داره؟
      خیلی نکرانم
      ممکنه احتمال حاملگی وجود داشته باشه؟

      1. موضوع شما نیاز به طرح با تیم پزشکی فیتولند بود و به همین دلیل با کمی تاخیر پاسخ شما را دادیم.
        جواب شما بستگی به فاکتورهایی از قبیل منظم بودن پریودی شما و اینکه قبل از این تاریخ به دلیل نزدیکی دچار حاملگی شده بودید یا خیر دارد.
        به عنوان مثال اگر قاعدگی شما منظم بوده باشد، شما به دوره پریود خود نزدیک شده‌ بودید و در این زمان دیگر تخمک‌گذاری نداشته‌اید. بنابراین نزدیکی شما در این تاریخ منجر به حاملگی نمی‌شده و اصلا نیازی به مصرف قرص نداشته اید. علت توقف پریودی نیز به دلیل مصرف قرص می‌تواند باشد. ولی در مورد نزدیکی‌های قبلی شما نمی‌توان اظهار نظری کرد. شما ممکن بوده از نزدیکیهای قبلی خود دچار حاملگی شده باشید.
        در صورتیکه قصد حامله شدن نداشته‌اید و نگران هستید پیشنهاد می‌کنیم به پزشک متخصص مراجعه نموده یا یک آزمایش فوری در یکی آزمایشگاه‌ها انجام دهید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *