انتخاب بهترین زمان بارداری در چرخه قاعدگی زنان

انتخاب بهترین زمان بارداری در چرخه قاعدگی زنان
  • بهترین زمان بارداری در چرخه قاعدگی زنان نیاز به داشتن شناخت نسبی نسبت به اندام های جنسی زن و مرد است. با توجه به اهمیت زمان تخمک گذاری برای تولید مثل و باروری، فیتولند در این مقاله مختصری درمورد چرخه قاعدگی و زمان تخمک گذاری زنان توضیح می‌دهد. سپس به چگونگی بارور شدن تخمک، با انتخاب بهترین زمان بارداری در چرخه قاعدگی زنان می‌پردازد.

    تخمک گذاری در یک نگاه

    برای شناسایی بهترین زمان بارداری بهتر است در ابتدا با فرایند تخمک‌گذاری آشنایی بیشتری داشته باشیم. هنگامي كه يك نوزاد دختر متولد مي‌شود، تخمدان‌هايش حاوي ميليون‌ها تخمك نابالغ خواهد بود. بعد از سن بلوغ به طور فیزیولوژیک در هر ماه تنها يك تخمك، از بین تخمک های نابالغ موجود در تخمدان، بالغ شده  و آزاد می‌گردد. نقش تحریک تخمدان ها برای تخمک گذاری بر عهده مغز می باشد. هورمون های غده هیپوفیز مغز هر ماه تخمدان را تحریک کرده تا  تخمک گذاری اتفاق افتد.

    سپس تخمک آزاد شده، به سمت لوله فالوپ (لوله رحم) حرکت می کند، تخمک بالغ تنها 12 تا 24 ساعت قابلیت زنده ماندن را دارد. اگر تخمک در این فاصله زمانی به کمک اسپرم بارور نشود، بوسيله پوشش داخلی رحم، جذب خواهد شد.

    فرایند تخمك‌گذاري، مي‌تواند تحت تاثير عوامل مختلفی، مانند استرس، اضطراب، بيماري يا به هم خوردن روال معمول زندگي، تغيير كند.

    تا قبل از یائسگی، در هر دوره قاعدگی یک تخمک به رشد کامل رسیده و از تخمدان خارج می شود و به سرعت به سمت لوله فالوپ ( شیپور رحمی ) و سپس از آنجا به سمت داخل رحم حرکت می کند .

    نکاتی که در صورت تمایل به بارداری در رابطه جنسی باید به آن توجه شود

    توجه داشته باشید که زمانی که تمایل داريد صاحب فرزند شويد، حين مقاربت از لوبریکنت ها یا مواد لغزنده کننده (حتي محلول در آب) و يا بزاق دهان استفاده نكنيد. زيرا كه اين دو موجب كشته شدن اسپرم مي شوند.

    نکته قابل توجه این است که در رابطه جنسی براي باردار شدن، رسيدن به مرحله ارگاسم (اوج لذت جنسي) در مردان ضروري اما براي خانم ها ضروري نمی باشد.

    بهترين زمان بارداری، نزدیک زمان تخمك گذاري مي باشد. توصيه مي شود كه در این دوران رابطه جنسي يك روز درميان صورت گيرد.

    چگونگی بارورشدن تخمک باردارشدن

    بهترین زمان بارداری و بارورشدن تخمک

    اسپرم ها می توانند به مدت 2 تا 3 روز در دستگاه تناسلی زن زنده بمانند، تخمک نیز فقط حداکثر تا ۲۴ ساعت بعد از تخمک گذاری زنده می ماند،  به همین دلیل بهترین زمان برای رابطه جنسی منجر به لقاح 2 روز قبل، تا یک روز بعد از تخمک گذاری (معمولا 12 تا 15 روز پيش از آغاز قاعدگي بعدي) می باشد.

    برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله “چگونگی تشکیل جنین” مراجعه فرمایید.

    تخمک آزاد شده به سمت لوله‌های فالوپ (لوله رحم) حرکت می‌کند تا در آنجا توسط یک اسپرم بارور شود .اسپرم در دستگاه تناسلی زن رو به بالا شنا کرده و به سمت لوله‌های فالوپ (لوله رحم) می‌رود. فاصله زمانی که اسپرم به تخمک می‌رسد متغیر است. برخی اسپرم‌ها ممکن است در عرض نیم ساعت به هدف برسند و برای برخی دیگر این راه شاید چند روز زمان ببرد. از میلیون‌ها اسپرم تنها چند صد عدد می‌توانند به تخمک نزدیک شوند و از این تعداد تنها یک اسپرم، تخمک را بارور می کند.

    لقاح یا نفوذ اسپرم به تخمک، حدود 24 ساعت طول می‌کشد. زمانی که اسپرم به داخل تخمک نفوذ پیدا کرد، سطح تخمک تغییر می‌کند و مانع ورود اسپرم‌های دیگر می‌شود. لقاح، ساختار ژنتیکی نوزاد را کامل می‌کند و در این زمان است که جنسیت جنین از نظر ژنتیکی مشخص می شود.

    با بارور شدن تخمک، مرحله تقسیم سریع سلولی آغاز می گردد و سپس از لوله فالوپ (لوله رحم) به سمت رحم حرکت می کند و تا 4 روز پس از لقاح به رحم می رسد. این تخمک بارور شده اگر نتواند خود را به رحم برساند حاملگی خارج از رحم رخ داده است که  سلامت مادر را به مخاطره می اندازد. این تخمک بارورشده بعد از رسیدن به رحم به بافت پوششی رحم نفوذ می کنند (لانه گزینی) و به تقسیم شدن خود ادامه می دهند.

    تشخیص بارداری

    بهترین زمان بارداری و تشخیص بارداری

    تاکنون با بهترین زمان بارداری اشنا شدید. در ادامه چگونگی تشخیص بارداری توضیح داده شده است:

    بعد از لانه گزینی، سلولهای سازنده جفت، هورمونHCG ، ترشح می کنند. این هورمون یک هفته بعد از لقاح در خون مادر قابل اندازه گیری است. با گرفتن نمونه خون مادر و انداره گیری میزان هورمونHCG، بارداری یا عدم بارداری مادر مشخص می شود. چنانچه تمایلی به انجام آزمایش خون، برای تست حاملگي ندارید، می توانید از آزمایش ادرار استفاده کنید. ولی مشکل آزمایش ادرار این است که حدود دو هفته (10 تا 14 روز) بعد از لقاح می‌تواند تشخیص دهنده بارداری باشد.

    توجه داشته باشید که انجام تست خون برای تشخیص بارداری، سریع تر و دقيق تر از آزمایش ادرار است .

    سخن پایانی

    ناباروری در زوجین زمانی اتفاق می‌افتد که پس از یکسال رابطه جنسی و بدون استفاده از روش های پیشگیری از باردارشدن، بارداری اتفاق نیفتد. در ایران حدود 20 درصد از زوجین درگیر مساله ناباروری هستند.

    متاسفانه و شاید هم خوشبختانه تعدادی از این ناباروری ها به علت عدم اطلاع زوجین از بهترین زمان بارداری در چرخه قاعدگی زنان و تخمک گذاری است.

    زوج ها باید بدانند که باردار شدن نیاز به صبر و حوصله دارد. چرا که در هر چرخه تخمک گذاری تنها 30 درصد شانس باردار شدن وجود دارد.

    در هر دوره تخمک گذاری تنها چند روز احتمال باردار شدن وجود دارد: 2 تا 3 روز و حداکثر 5 روز قبل از تخمک گذاری و نیز همان روز تخمک گذاری. دقت کنید این فرصت طلایی را از دست ندهید.

    PN:0041

    منبع:

     1-https://www.mayoclinic.org

    2- https://www.webmd.boots.com

    3- https://www.babycentre.co.uk

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    2 دیدگاه برای انتخاب بهترین زمان بارداری در چرخه قاعدگی زنان ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *