10 راهکار طبیعی افزایش قدرت باروری سالم

افزایش قدرت باروری سالم
  • برای افزایش قدرت باروری زنان و مردان راه های مطمئنی وجود دارد. در این مقاله با 10 راهکار طبیعی افزایش قدرت باروری سالم آشنا خواهید شد. مطالعات نشان داده است که باروری و مسائل مربوط به آن، ذهن 15 % زوج ها را در طول زندگی به خود مشغول می نماید. خوشبختانه برای باروری سالم، راهکارهای طبیعی برای افزایش باروری و بهبود آن نیز وجود دارد.

    در واقع تغییرات در برنامه غذایی و سبک زندگی، احتمال باروری را 69 %  افزایش  می دهد. در مطلب زیر 10 راهکار طبیعی برای افزایش قدرت باروری سالم معرفی می گردد.

    افزایش قدرت باروری زنان و مردان

    برای افزایش باروری لازم است به سبک زندگی سالم رو بیاورید. از یک رژیم غذایی قبل از بارداری استفاده کنید. استرس را از خود دور کنید و خواب ، تفریح و استراحت لازم داشته باشید. در ادامه مهمترین توصیه های پزشکی را نیز دنبال کنید.

    1- مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان را برای افزایش قدرت باروری سالم فراموش نکنید

    آنتی اکسیدان ها با خنثی کردن رادیکال های آزاد از آسیب به اسپرم و تخمک جلوگیری می نمایند. فولات (اسید فولیک) و روی دو نوع آنتی اکسیدان های موثر در افزایش قدرت  باروری مردان و باروری زنان هستند.

    مطالعه‌ای که در سال 2012 روی 117 مرد سالم 35 -21 انجام شد نشان داد، مصرف روزانه 75  گرم گردو (غنی از آنتی اکسیدان) کیفیت اسپرم را افزایش می دهد همچنین مطالعات دیگر نشان داده است که احتمال باروری در زوجینی که در هنگام لقاح آزمایشگاهی از آنتی اکسیدانها استفاده می کردند   23% بیشتر از سایرین است.

    بنابراین توصیه می شود زوج ها به ویژه مردان برای بهبود قدرت باروری از  مکملهای آنتی اکسیدانی یا منابع غنی از آنتی اکسیدان ها نظیر میوه ها، سبزیجات و مغزها در برنامه غذایی روزانه خود استفاده نمایند.

    2- برای افزایش باروری صبحانه مفصل بخورید

    افزایش قدرت باروری سالم

    مطالعات نشان داده است که مصرف صبحانه مفصل با کاهش 8 % سطح هورمون انسولین و 50 % هورمون تستوسترون در زنان مبتلا به ” سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)”  نقش موثری در بهبود قدرت باروری زنان دارد همچنین احتمال تخمک گذاری در این زنان 30 % بیشتر از زنانی است که صبحانه کمتر و ناهار بیشتری می خوردند.

    البته این نکته را به خاطر داشته باشید که برای پیشگیری از چاقی، به دنبال افزایش کالری مصرفی در وعده های صبحانه، بهتر است ناهار و شام کمتری میل نمایید.

    3- برای افزایش قدرت باروری سالم با چربی های ترانس خداحافظی کنید

    مصرف چربی های سالم نقش موثری در بهبود قدرت باروری مردان و باروری زنان دارد. مصرف چربی های ترانس با کاهش حساسیت به انسولین احتمال ناباروری را افزایش می دهند. روغن های گیاهی هیدروژنه، مارگارین و فست فود ها سرشار از چربی های ترانس هستند.

    برخی از مطالعات نشان داده است که استفاده از چربی های ترانس به جای اسیدهای چرب تک غیر اشباعی (روغن زیتون) احتمال ناباروری را 31 % افزایش می دهند.

    4- برای افزایش قدرت باروری سالم در مصرف کربوهیدرات زیاده روی نکنید

    مطالعات نشان داده است که احتمال عدم تخمک گذاری و کاهش قدرت باروری زنان که کربوهیدرات زیادی مصرف می کنند 78 % بیشتر از زنانی است که از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند.

    پیروی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) با کاهش سطح هورمون های انسولین و تستوسترون در تنظیم قاعدگی، بهبود تخمک گذاری و افزایش قدرت باروری موثر است.

    همچنین علاوه بر مقدار کربوهیدرات دریافتی، نوع آن نیز در بهبود قدرت باروری موثر است. مصرف قندهای ساده و کربوهیدرات تصفیه شده مانند برنج، نان های سفید، پاستا و ماکارونی با افزایش سطح انسولین خون و برهم زدن تعادل هورمونی قدرت باروری را کاهش می دهند.

    5- برای افزایش باروری سالم مقدار فیبر دریافتی خود را افزایش دهید

    افزایش قدرت باروری زنان و مردان

    دریافت فیبر با تنظیم تعادل هورمونی و بهبود قند خون در افزایش قدرت باروری موثر است. بنابراین همواره توصیه می گردد زنان در سنین باروری برای افزایش فیبر دریافتی خود از نان های سبوس دار، حبوبات، میوه ها و سبزیجات استفاده نمایند.

    6- برای افزایش قدرت باروری سالم ، پروتئین گیاهی را جایگزین پروتئین حیوانی نمایید

    جایگزینی منابع پروتئین گیاهی (حبوبات، مغزها و دانه ها) به جای پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، ماهی، مرغ) نقش موثری در بهبود قدرت باروری مردان و قدرت باروری زنان دارد. برخی از مطالعات نشان داده است احتمال مشکلات ناباروری در زنانی که درصد زیادی از پروتئین دریافتی آنها از نوع حیوانی است 32 % بیشتر از دیگر زنان است.

    7- برای افزایش باروری سالم ، لبنیات پرچرب را جایگزین لبنیات کم چرب نمایید

    جالب است بدانید احتمال ناباروری در میان زنانی که یک واحد یا بیشتر لبنیات پرچرب در روز مصرف می کردند 27 % کمتر از زنانی بود که لبنیات کم چرب می خوردند. مکانیسم این موضوع هنوز به درستی شناخته نشده است.

    8- برای افزایش قدرت باروری طبیعی ، کافئین دریافتی خود را محدود نمایید

    زیاده روی در مصرف کافئین،  قدرت باروری زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از مطالعات نشان داده است که احتمال بارداری در زنانی که 500 میلی گرم یا بیشتر کافئین در روز مصرف می کردند 9 ماه به تعویق افتاده است.

    9- برای افزایش باروری زنان و مردان ، فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

    افزایش باروری زنان و مردان

    ورزش و فعالیت بدنی فواید بسیاری از جمله بهبود قدرت باروری مردان و باروری زنان دارد. مطالعات نشان داده است که 1 ساعت ورزش در روز تاثیر بسزایی در افزایش قدرت باروری دارد البته همواره ورزش با شدت متوسط توصیه می گردد. ورزش با شدت بالا اثرات منفی بر قدرت باروری مردان و باروری زنان خواهد داشت.

    10 – برای افزایش قدرت باروری ، اضطراب و استرس را از خود دور کنید

    شاید برایتان جالب باشد که بدانید هر چقدر میزان استرس و اضطراب افزایش پیدا کند احتمال باروری کمتر می شود. مطالعات نشان داده است که کار کردن در محیط های استرس زا بارداری را به تاخیر می اندازد همچنین 30 % از کسانی که به مراکز درمان ناباروری مراجعه می کنند استرس و اضطراب زیادی در زندگی دارند.

    11- میزان آهن بدن خود را کنترل کنید

    تحت نظر پزشک و با توجه به سوابق پزشکی خود و خانواده در صورت نیاز به مصرف مکمل آهن بپردازید. غذاهای گیاهی و حبوبات را با نوشیدنی های طبیعی سر شار از ویتامین C‌ میل کنید تا به جذب بیشتر آهن در بدن کمک کند.

    12- از نوشیدنی الکلی دوری کنید

    بین مصرف الکل و توان باروری رابطه عکس وجود دارد. مصرف نوشیدنی‌های الکلی به شدت دوره باروری شما را طولانی‌تر می‌کند.

    13- مکمل های طبیعی مصرف کنید.

    برای افزایش باروری در زنان و مردان از مکمل‌های طبیعی استفاده کنید. در این میان از گرده زنبور عسل، بره موم زنبور عسل و ژل رویال نیز استفاده کنید.

    جمع بندی

    بچه دار شدن یکی از تصمیمات کلیدی زوجین بوده و گاها با استرس‌های زیادی همراه است. ممکن است برای یک زوج با فاصله کوتاهی باردار شدن اتفاق بیفتد و برای زوجی دیگر ماه ها و سال ها طول بکشد. در این مقاله با روش های طبیعی و سالم برای افزایش قدرت باروری در زنان و مردان آشنا شدید.

    اصلاح سبک زندگی سالم و رعایت یک برنامه رژیم غذایی مناسب یکی از مهمترین نیازهای زوجین برای بارداری سریع تر می‌باشد.


    منبع :

    https://www.healthline.com

    PN:0007

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    یک دیدگاه برای " 10 راهکار طبیعی افزایش قدرت باروری سالم " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *