8 روش درمان طبیعی سردرد

درمان طبیعی سردرد و بهبود علائم سردرد
  • درمان طبیعی سردرد در بیماران مبتلا به سردرد تنشی، میگرن و سردرد خوشه‌ای برای حذف عوارض استفاده از سایر روش‌های درمان سردرد و بهبود علائم سردرد توصیه می‌شود.  سردرد از بیماری های بسیار شایع است که بسیاری از افراد، روزانه درگیر آن هستند. سردردها بسیار مشکل ساز هستند و می‌توانند زندگی روزمره فرد را مختل کنند.

    انواع سردرد

     انواع سردرد عبارتند از:

     سردرد تنشی که از  شایع ترین آنها است.

     سردرد خوشه‌ای بسیار دردناک است.

     میگرن سردردی متوسط ​​تا شدید است.

    اگر چه داروهای شیمیایی مختلفی برای از بین بردن علائم سردرد مورد استفاده  قرار می‌گیرند ولی با توجه به علاقمندی مردم به درمان‌های طبیعی به 8 روش درمان طبیعی سردرد اشاره خواهیم کرد.

    8 روش‌ طبیعی درمان سردرد

    1. آب بنوشید

    یک روش درمان طبیعی سردرد نوشیدن آب کافی می باشد. آب ناکافی ممکن است منجر به ایجاد  سردرد شود. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که کم آبی مزمن یک علت شایع سردرد تنشی و میگرن است.

    خوشبختانه، نشان داده شده است که با مصرف آب، علائم سردرد در اکثر افراد کم آب، پس از 30 دقیقه تا 3 ساعت کاهش می‌یابد. برای کمک به جلوگیری از سردرد، به مصرف آب خود به اندازه کافی در طول روز دقت داشته باشید و مصرف خوراکی‌‌های غنی از آب را نیز فراموش نکنید.

    2. منیزیم استفاده کنید.

    یک روش دیگر درمان طبیعی سردرد، استفاده از منیزیم است. منیزیم یک ماده مهم برای عملکردهای بی‌شماری در بدن است، از جمله کنترل قند خون و انتقال پیام های عصبی. جالب است بدانید که منیزیم یک درمان موثر برای سردرد نیز است. شواهد نشان می‌دهد که کمبود منیزیم در افراد مبتلا به سردرد میگرن مکرر شایع تر است. مطالعات نشان داده است که درمان با 600 میلی گرم منیزیم خوراکی در روز به کاهش میزان و شدت سردرد میگرن کمک می‌کند.

    با این حال، مصرف مکمل منیزیم می‌تواند عوارض جانبی گوارشی مثل اسهال را در برخی افراد ایجاد کند، بنابراین بهتر است با مصرف دوز کمتر برای درمان علائم سردرد شروع شود.

    3. منع مصرف الکل راهی برای درمان طبیعی سردرد

    یک روش دیگر برای درمان طبیعی سردرد، منع مصرف الکل است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف الکل می‌تواند باعث تجربه سردرد کمتر در حدود یک سوم افرادی شود که آن را مصرف می‌کنند.

    تحقیقات نشان داده است که الکل همچنین باعث ایجاد سردرد تنشی و سردرد خوشه‌ای در بسیاری از افراد می‌شود. علاوه بر این، الکل به عنوان یک دیورتیک (ادرار آور) عمل می‌کند و باعث می‌شود که بدن از طریق دفع مکرر ادرار، مایعات و الکترولیت‌‌ها را از دست بدهد. این از دست رفتن مایعات می‌تواند منجر به کم آبی شود، که خود می‌تواند باعث سردرد شود.

    4. برای درمان طبیعی سردرد، خواب مناسبی داشته باشید.

    خواب مناسب برای درمان طبیعی سردردداشتن خواب کافی یک روش درمان طبیعی سردرد است. محرومیت از خواب در بسیاری از موارد می‌تواند به سلامتی افراد آسیب برساند و حتی ممکن است باعث ایجاد سردرد در برخی افراد شود.

    به عنوان مثال، یک مطالعه، فرکانس و شدت سردرد را در افرادی که کمتر از 6 ساعت خواب در شب و کسانی که خواب بیشتری داشتند، مقایسه کرد. نتیجه نشان داد که کسانی که خواب کمتری داشتند، سردردهای شدیدتری را تجربه می‌کردند.

    با این حال، نشان داده شده است که داشتن خواب بیش از حد نیز موجب سردرد می‌شود، در نتیجه میزان مناسب استراحت برای افرادی که به دنبال پیشگیری طبیعی از سردرد  هستند، مناسب است. برای داشتن حداکثر مزایای خواب، 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز مناسب است.

    5. اجتناب از غذاهای با هیستامین بالا، راهی برای درمان طبیعی سردرد

    هیستامین یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و در سیستم ایمنی، دستگاه گوارش و عصبی نقش دارد. همچنین در غذاهای خاص مانند برخی پنیر‌‌ها، مواد غذایی تخمیر شده، ماهی دودی و گوشت فرآوری شده یافت می‌شود.

    درمان طبیعی سردرد با غذاهای با هیستامین بالامطالعات نشان می‌دهد که مصرف هیستامین ممکن است باعث ایجاد میگرن در افراد حساس به آن شود. اجتناب از غذاهای غنی از هیستامین در رژیم غذایی ممکن است یک استراتژی مفید برای افرادی باشد که سردردهای مکرر دارند.

    6.  استفاده از اسانس‌های گیاهی راهی برای درمان طبیعی سردرد

    درمان طبیعی سردرد با اسانس های گیاهی و حذف علائم سردردیکی از راه‌های درمان طبیعی سردرد، استفاده از اسانس‌های گیاهی است. اسانس‌های گیاهی مایعات بسیار غلیظی هستند که شامل ترکیبات معطر از انواع گیاهان هستند. آنها مزایای درمانی زیادی دارند و اغلب به صورت موضعی استفاده می‌شوند، اما برخی از آنها می‌توانند به صورت خوراکی نیز مصرف شوند. اسانس اسطوخودوس برای سردرد بسیار مفید است. اسانس اسطوخودوس در کاهش درد میگرن و علائم میگرن (استفاده استنشاقی) تاثیر بسزایی دارد. استفاده از اسانس نعنا در پیشانی باعث کاهش علائم سردرد تنشی می‌شود.

    7.  برای درمان طبیعی سردرد، ویتامین B-Complex را امتحان کنید.

    ویتامین B یک گروه از مواد مغذی محلول در آب هستند که نقش مهمی در بدن ایفا می‌کنند. به عنوان مثال، آنها به سنتز نوروترانسمیتر کمک می‌کنند و غذا را به انرژی تبدیل می‌کنند.

    بعضی از ویتامین‌‌های B ممکن است اثر محافظتی در برابر سردرد داشته باشند. مطالعات متعدد نشان داده است که ویتامین B2 ،B12 و B6 مکمل‌‌هایی هستند که موجب کاهش علائم سردرد می‌شوند. در نتیجه استفاده از ویتامین B نیز ، یک روش درمان طبیعی سردرد به شمار می رود.

    ویتامین B-Complexیک ویتامین پیچیده است و شامل تمام هشت ویتامین B است و یک روش مطمئن و مقرون به صرفه برای درمان علائم سردرد می‌باشد. ویتامین‌‌های B را می‌توانید به طور منظم مصرف کنید، زیرا آنها محلول در آب هستند و هر مقدار که بیش از حد نیاز بدن باشند، از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند.

    تسکین علائم سردرد و میگرن با ویتامین‌ها

    8. تسکین درد با کمپرس سرد یک درمان طبیعی برای سردرد

    با استفاده از کمپرس سرد می‌توانید علائم سردرد خود را کاهش دهید. استفاده از کمپرس‌‌های سرد یا یخ زده در ناحیه گردن یا سر باعث کاهش التهاب می‌شود، هدایت سیستم عصبی را تسریع می‌کند و رگ‌‌های خونی را تنگ می‌کند که به کاهش سردرد کمک می‌کند.

    در یک مطالعه در 28 زن، استفاده از بسته کمپرس سرد به طور قابل توجهی باعث کاهش درد میگرن آنها شد. برای ایجاد یک کمپرس سرد، یک کیسه ضد آب را با یخ پر کنید و آن را در یک حوله نرم قرار دهید. از این کیسه برای پشت گردن و پیشانی خود استفاده کنید.

    سخن پایانی

    سردرد از از بیماری‌های رایجی است که روزانه افراد زیادی را دچار مشکل می‌کند. علائم سردرد حتی اگر خفیف هم باشند، فعالیت های روزانه بیمار را مختل می‌کنند. بیمار مبتلا به علائم سردرد ، به ناچار به انواع مسکن ها با تمام عوارضشان پناه می‌برند.

     هرچند که در پاره‌ای از موارد، مصرف مسکن ها اجتناب ناپذیر است ولی استفاده از روش‌های درمان طبیعی سردرد در بیماران مبتلا به سردرد های تنشی، میگرن و سردرد خوشه‌ای از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که بدون عوارض جانبی، سلامتی بیمار را تامین می‌کند.

    در این رابطه حتما مقالات “انواع سردردهای اولیه و درمان آنها” و “شایعترین سردردهای ثانویه ” را مطالعه فرمایید.

    PN:0099

    منبع:

    https://www.healthline.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    یک دیدگاه برای " 8 روش درمان طبیعی سردرد " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *