انواع آنتی بیوتیک‌ طبیعی

انواع آنتی بیوتیک‌ طبیعی
  • PN:0153

     

    آنتی بیوتیک‌ها برای کشتن یا مهار رشد باکتری‌ها، استفاده می‌شوند. شاید آنتی بیوتیک‌ها را  به عنوان یک داروی مدرن بشناسید اما در واقع پیشینه مصرف آنتی بیوتیک‌ها به قرن‌ها قبل بر‌می‌گردد. آنتی‌بیوتیک‌های قدیمی مانند بسیاری از آنتی بیوتیک‌های امروزی از منابع طبیعی به دست می‌آمده‌اند.

    برخی از عصاره گیاهان و اسانس ها از انواع آنتی بیوتیک‌ طبیعی هستند. به عنوان مثال، برخی عصاره‌های گیاهان و میوه ها می‌توانند از رشد باکتری‌ها در مواد غذایی جلوگیری کنند. گاهی اوقات این خواص فراتر از مواد غذایی است و می‌تواند به سلامت شخصی فرد هم کمک کند. به عنوان مثال، عصاره کرنبری حاوی ترکیبات آنتی باکتریال(ضد باکتری) و آنتی اکسیدان است که باعث می‌شود بتواند کمک درمان عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) شود .

    گیاهان نیز می‌توانند از انواع آنتی بیوتیک‌ طبیعی باشند. مطالعه کوچکی که بر روی 58 گیاه چینی انجام گرفت نشان می‌دهد که 23 مورد آنها خواص ضد باکتریایی داشتند و 15 گیاه نیز از خواص ضد قارچی برخوردار بودند.

     

     

    انواع آنتی بیوتیک‌ طبیعی

    در ادامه فیتولند به بررسی چند آنتی بیوتیک طبیعی می پردازد.

     

    عسل

     

    عسل آنتی بیوتیک طبیعی

     

    عسل به عنوان قدیمی‌ترین آنتی بیوتیک‌ طبیعی شناخته شده است، که قدمت مصرف آن به زمان‌های قدیم می‌رسد. مصری‌ها اغلب از عسل به عنوان یکی از انواع آنتی بیوتیک طبیعی و محافظ پوست استفاده می‌کردند.

    عسل حاوی ترکیبی به نام پراکسید هیدروژن است که دلیل برخی از خواص ضد باکتریایی عسل می‌باشد. همچنین عسل دارای قند بالایی است که می‌تواند رشد باکتری‌های خاصی را متوقف کند. علاوه بر این، عسل دارای pH پایینی است. این باعث می‌شود، باکتری‌ها از بین بروند.

     

    برای استفاده از عسل به عنوان یکی از انواع آنتی بیوتیک طبیعی، آن را به طور مستقیم روی زخم یا منطقه درگیر استفاده کنید. عسل می‌تواند به از بین بردن باکتری‌ها کمک کند و فرایند درمان را بهبود بخشد. در صورت امکان، عسل طبیعی را انتخاب کنید، زیرا این فرم از عسل، مزایای سلامتی بیشتری دارد.

    همچنین می‌توان از عسل برای درمان عفونت‌های داخلی استفاده کرد. برای این کار می‌توان یک قاشق عسل را با یک فنجان چای گیاهی آرام بخش میل کرد. توجه داشته باشید که هرگز نباید عسل را به نوزاد زیر 1 سال بدهید.

     

    عصاره سیر

     

    عصاره سیر آنتی بیوتیک طبیعی

     

    سیر دارای خواص ضد میکروبی است. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که کنسانتره سیر برای از بین بردن باکتری‌ها موثر است. مصرف دوز بالای سیر ممکن است باعث خونریزی داخلی شود. اگر از مکمل سیر استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که طبق دستورالعمل دارو عمل می‌کنید.

     

    اگر فرد از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده می‌کند، قبل از مصرف سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی، با پزشک خود مشورت کند. دوز بالای سیر می‌تواند اثرات داروی فشار خون را تقویت کند و باعث کاهش شدید فشار خون شود. به علاوه، می‌توان کنسانتره سیر را به طور مستقیم روی زخم به کار برد.

     

    مُرِمکی( نوعی صمغ)

     

    بسیاری از مردم با عصاره درخت مرمکی آشنا هستند، اما توانایی آن در جلوگیری از رشد میکروب‌های مضر به طور گسترده‌ای شناخته شده نیست. محققان در یک مطالعه در سال 2000 نتیجه گرفتند که عصاره درخت مرمکی هم اثر ضد باکتریایی و هم ضد قارچی دارد.

     

     

    اسانس آویشن

     

    اسانس آویشن آنتی بیوتیک طبیعی

     

    اسانس آویشن به ویژه در برابر باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها عملکرد خوبی دارد. در یک مطالعه در سال 2011 محققان اثربخشی اسانس اسطوخدوس و آویشن را آزمایش کردند. هر دو اسانس بر روی بیش از 120 نوع باکتری ، مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان نتیجه گرفتند که اسانس آویشن، برای از بین بردن باکتری ها، قوی تر از اسانس اسطوخودوس است.

    قبل از مصرف  اسانس آویشن باید آنرا با روغن‌های گیاهی نظیر روغن نارگیل و روغن زیتون رقیق کنید. استفاده از اسانس رقیق نشده روی پوست ممکن است موجب التهاب و تحریک شود.

    افرادی که دارای فشار خون بالا و یا مشکلات تیروئید هستند نباید از اسانس آویشن استفاده کنند.

     

    اسانس پونه کوهی

     

    اسانس پونه کوهی آنتی بیوتیک طبیعی

     

    کارواکرول” ماده ای است که در اسانس پونه کوهی وجود دارد. اسانس پونه کوهی دارای خواص درمانی بسیار مهمی است. بیشترین تاثیر اسانس پونه کوهی هنگام استفاده آن به صورت استنشاق(بخور) است. اسانس پونه کوهی برای کمک به التیام زخم معده و کاهش التهاب نیز مفید است.

    برای درمان عفونت‌های قارچی بر روی پوست، چند قطره اسانس پونه کوهی را به آب اضافه کنید و مخلوط را در منطقه آسیب دیده استفاده کنید. همچنین می‌توانید اسانس پونه را در هوا اسپری کنید تا به رفع عفونت‌های سینوسی کمک کند.

    همچنین ممکن است بتوانید باکتری‌های موجود در خانه را با مواد پاک کننده خانگی ساخته شده از اسانس پونه، سرکه، آب و لیمو از بین ببرید.

     

    در پایان فیتولند توصیه می‌کند، در مواردی که استفاده از آنتی بیوتیک الزامی است، حتما با پزشک خود در مورد  استفاده از انواع ‌آنتی بیوتیک طبیعی، مشورت کنید. پزشک می‌تواند در انتخاب گزینه‌های مناسب، شما را راهنمایی کند و با صلاحدید پزشک، بیماری فعلی خود را با انواع ‌آنتی بیوتیک طبیعی به تنهایی و یا به همراه آنتی بیوتیک شیمیایی درمان کنید.

     

    منبع:

    https://www.healthline.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *