انواع بیماری‌های مقاربتی

انواع بیماری‌های مقاربتی
  • انواع بیماری‌های مقاربتی همان بیماری‌های آمیزشی هستند که از راه ارتباط جنسی به افراد منتقل می‌شوند. از جمله علائم بیماری مقاربتی سوزش ادرار، درد در رابطه جنسی و ترشحات غیر عادی می‌باشند. با توجه به آمار مراکز کنترل بیماری، بیش از 20 میلیون عفونت مقاربتی جدید در سال در ایالات متحده رخ می‌دهد و ممکن است، عفونت‌های مقاربتی در افراد زیادی تشخیص داده نشود.

     بسیاری از انواع بیماری‌های آمیزشی (STD)  علائمی ندارند. به همین دلیل بسیاری از مردم متوجه ابتلا به بیماری‌های مقاربتی نمی‌شوند. شما می‌توانید سالیان سال بدون دانستن بیماری مقاربتی خود، با آن زندگی کنید. ولی متاسفانه حتی زمانی که هر کدام از انواع بیماری‌های مقاربتی علائم واضحی هم ندارند، باز می‌توانند فرد را دچار عوارض کنند.

    عوارض عفونت‌های مقاربتی

    عفونت‌های مقاربتی بدون علامت و درمان نشده می‌توانند عوارض زیر را ایجاد کنند:

    -خطر ابتلا به نازایی، در افراد مبتلا به انواع بیماری‌های آمیزشی افزایش می‌یابد.

    -بیماری‌های آمیزشی باعث ایجاد سرطان می‌شوند.

    -بیماری‌های مقاربتی به راحتی به شریک جنسی فرد منتقل می‌شوند.

    -در بیماری‌های مقاربتی اگر فرد باردار باشد، جنین آسیب می‌بیند.

    -بیماری‌های آمیزشی احتمال ابتلا به ایدز را بالا می‌برند.

    علائم بیماری مقاربتی

    بسیاری از افرادی که رابطه جنسی پرخطر یا محافظت نشده داشته باشند، ممکن است به عفونت‌های مقاربتی مبتلا شوند. بنابراین مهم این است که از سلامت جنسی خود محافظت کنید.

    در صورت مشاهده علائم بیماری مقاربتی (STD) و یا شک به ابتلا به بیماری آمیزشی، حتما با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند با استفاده از داروهایی که تجویز می‌کند، عفونت مقاربتی شما را درمان کند یا داروهایی برای کاهش علائم و مشکلات احتمالی شما تجویز کند. همچنین می‌تواند در خصوص کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های آمیزشی در آینده، راهکار مناسب به شما ارائه دهد.

    علائم بیماری مقاربتی می‌تواند طیفی از علائم خفیف تا شدید را شامل شود. برخی از شایع ترین علائم بیماری مقاربتی عبارتند از:

    سوزش ادرار یکی از علائم عفونت‌های مقاربتی

    سوزش ادرار از علائم بیماری مقاربتی

    سوزش یا درد در هنگام ادرار کردن می‌تواند نشانه بیماری‌های مقاربتی باشد. البته این علائم می‌تواند به علت عفونت ادراری یا سنگ کلیه نیز ایجاد شوند. بنابراین درد در هنگام ادرار کردن و یا علائم دیگر را باید با آزمایش بررسی کرد تا مشخص شود که مربوط به عفونت مقاربتی است یا مربوط به سایر بیماری‌ها.

    عفونت‌های مقاربتی که می‌توانند باعث درد در هنگام ادرار کردن شوند عبارتند از:

    -کلامیدیا

    سوزاک

    -تریکوموناس

    تبخال ناحیه تناسلی

    بنابراین اگر متوجه تغییرات در ادرار خود شدید با پزشک خود مشورت کنید. در این موارد همچنین باید رنگ ادرار برای بررسی وجود خون بررسی شود.

    ترشحات غیر عادی از اندام تناسلی مرد

    ابتلا به عفونت‌های مقاربتی، ممکن است موجب ترشحات غیر عادی از اندام تناسلی مرد شود. ترشحات اندام تناسلی معمولا نشانه یکی از انواع بیماری‌های مقاربتی یا عفونت‌های دیگر است. آنچه مهم است این است که در صورت دارا بودن این علائم بیماری مقاربتی، سریع به پزشک خود برای تشخیص نوع عفونت‌ مراجعه کنید.

    بیماری‌های‌ آمیزشی که می‌توانند باعث این علامت بشوند، عبارتند از:

    کلامیدیا

    -سوزاک

    -تریکوموناس

    این عفونت‌ها معمولا با آنتی بیوتیک قابل درمان است. موضوع مهم در خصوص این نوع از انواع بیماری‌های مقاربتی این است که داروهای تجویز شده مطابق با دوز تاکید شده مصرف گردند. اگر علائم بیماری مقاربتی پس از مصرف دارو بهبود نیافت یا دوباره بازگشت، باید به پزشک در این خصوص مراجعه کرد. ممکن است در اثر تماس جنسی با فرد آلوده، دوباره این عفونت ایجاد شده باشد، به خصوص اگر فرد در همان زمان تحت درمان قرار نگرفته باشد یا ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک از نوع دیگر نیز باشد.

    سوزش یا خارش در ناحیه واژن

    بیماری‌های مقاربتی همیشه علت سوزش یا خارش در ناحیه واژن نیستند. عفونت باکتریایی یا قارچی نیز می‌تواند باعث سوزش یا خارش واژن شود. با این حال، باید با پزشک در مورد هر گونه تغییر در ناحیه واژن صحبت کرد. باکتری‌ها و قارچ‌های واژینال نیز می‌توانند باعث ایجاد خارش شوند و نیاز به درمان دارند.

    احساس درد در طول رابطه جنسی

    درد در رابطه جنسی از علائم عفونت‌های مقاربتی

    درد در طول رابطه جنسی حتی در حالت عادی نیز در بین زنان نسبتا رایج است. به همین دلیل، این می‌تواند یکی از علائم عفونت‌های مقاربتی باشد که نادیده گرفته می‌شود. درد در هنگام انزال نیز می‌تواند از علائم بیماری‌ مقاربتی در مردان باشد. اگر در طول رابطه جنسی احساس درد را تجربه می‌کنید، باید با دکتر خود در مورد آن صحبت کنید. این درد ویژگی‌هایی دارد که شامل موارد زیر است:

    -جدیدا شروع شده است.

    -نسبت به قبل تغییر کرده است.

    -با یک شریک جنسی جدید شروع شده است.

    ترشحات غیر طبیعی واژن یا خونریزی واژن می‌تواند از علائم بیماری مقاربتی باشد

    ترشحات واژن در صورتیکه غیر طبیعی باشند، می‌توانند نشانه‌ بروز عفونت باشند. همه‌ این عفونت‌ها از طریق جنسی قابل انتقال نمی‌باشند. عفونت‌های واژینال از قبیل قارچ و باکتری‌های واژینال نیز می‌توانند باعث ایجاد ترشحات غیر طبیعی واژن شوند.

    اگر با تغییرات در ترشحات واژن خود مواجه شدید، با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. برخی از ترشحات واژن در طول چرخه قاعدگی طبیعی هستند. البته ترشحات واژن ناشی از بیماری‌های آمیزشی شرایط خاصی دارند، مثلا ترشحات واژن که ناشی از تریکوموناس هستند اغلب سبز رنگ، پودری و همراه با بوی بد است. ترشحات واژن ناشی از سوزاک نیز زرد رنگ و همراه با کمی خون می‌باشد. اگر خونریزی در دوره‌های پریود با ترشحات واژن همراه بود به پزشک خود مراجعه کنید. این علائم می‌تواند نشانه‌ای از سرطان باشند.

    خارش یا زخم در ناحیه تناسلی و درد غیر عادی و شدید در ناحیه لگن و شکم نیز در صورت همراه بودن با شرایط دیگر می‌توانند از علائم ابتلا به عفونت‌های‌ مقاربتی باشند.

    علائم بیماری مقاربتی مشترک با سایر بیماری‌ها

    بیماری‌های مقاربتی از بیماری‌های عفونی هستند. آن‌ها می‌توانند علائم مشترک با سایر بیماری‌های عفونی داشته باشند. این علائم زمانی بروز می‌کنند که بدن نسبت به عامل عفونت، واکنش نشان بدهد. علائم غیر اختصاصی که ممکن است به علت عفونت‌های مقاربتی و سایر بیماری‌های عفونی رخ دهد عبارتند از:

    لرز، تب، خستگی، بثورات پوستی و کاهش وزن

    البته وجود این علائم به تنهایی نمی‌توانند باعث شوند که پزشک شما مشکوک به بیماری‌های مقاربتی شود. اگر فکر می‌کنید که در معرض ابتلا به عفونت‌های مقاربتی بوده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید تا راهکار مناسبی برای درمان انواع بیماری‌های مقاربتی به شما پیشنهاد دهد.

    درمان انواع بیماری‌‌های مقاربتی

    انواع بیماری‌های آمیزشی

    برخی از انواع بیماری‌های آمیزشی قابل درمان هستند، در حالی که برخی دیگر درمان ندارند. بهتر است با پزشک خود در مورد درمانها و همچنین اقدامات پیشگیرانه برای عدم ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مشورت کنید.

    پزشکان می‌توانند بیماری‌های مقاربتی‌ خاص را درمان کنند. مثلا :

    -عفونت‌های کلامیدیا را با آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌کنند.

    -می توانند سوزاک را با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها درمان کنند. البته برخی از انواع مقاوم وجود دارد که به درمان‌های رایج پاسخ نمی‌دهند.

    -مصرف آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند سیفلیس را درمان کند. داروهایی که پزشکان انتخاب می‌کنند بستگی به مرحله سیفلیس دارد.

    برخی از انواع بیماری‌های آمیزشی نیز قابل درمان نیستند، اما برخی درمانها می‌تواند نشانه‌های آن‌ها را کاهش دهد. تبخال تناسلی (هرپس) و زگیل تناسلی(HPV)  از انواع بیماری‌های مقاربتی غیر قابل درمان هستند.

    برای تبخال تناسلی (هرپس) ، پزشکان از داروهایی جهت کم کردن شیوع آن استفاده می‌کنند. این داروها به عنوان ضد ویروس شناخته می‌شوند. بعضی افراد این داروها را روزانه مصرف می‌کنند تا احتمال ابتلا به تبخال تناسلی (هرپس) کاهش یابد.

    پزشکان درمان خاصی برای بیماری زگیل تناسلی(HPV)  نیز ندارند. با این حال، ممکن است مصرف برخی داروهای موضعی برای کاهش بروز خارش و ناراحتی پوستی در بیماری زگیل تناسلی(HPV) تجویز شود.

    حتی اگر بیماری مقاربتی شما درمان شده باشد، باز هم امکان دارد دوباره به آن مبتلا شوید. از مبتلا شدن به عفونت‌های مقاربتی دیگر نیز ایمن نخواهید بود. پس بهتر است در این خصوص دقت کافی داشته باشید و از رابطه جنسی پرخطر و محافظت نشده پرهیز کنید.

    سخن پایانی

    پزشکان با انجام آزمایشات خاص، تشخیص می‌دهند که آیا شما عفونت مقاربتی یا یک بیماری عفونی دیگر دارید یا خیر. به محض این که علائم بیماری مقاربتی را در خود مشاهده کردید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام انواع بیماری‌های آمیزشی باعث می‌شود که بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید و با عوارض کمتری مواجه شوید.

    مهمترین علتی که توصیه می‌شود، به محض مشاهده علائم بیماری مقاربتی سریعا به پزشک مراجعه کنید این است که تشخیص عفونت‌ مقاربتی هنگامی که علائم آن وجود دارد و قابل مشاهده است، بسیار آسان‌ می‌باشد. ولی متاسفانه علائم بیماری مقاربتی، بعد از مدتی می‌توانند از بین بروند و دیده نشوند. البته این بدان معنا نیست که بیماری آمیزشی درمان شده است، بیماری مقاربتی می‌تواند هنوز وجود داشته باشد و علائم نیز می‌توانند مجدد بازگردند.

    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0189

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای انواع بیماری‌های مقاربتی ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *