بهترین غذاها برای رشد و سلامت مو

بهترین غذاها برای رشد و سلامت مو
  • بسیاری از مردم، علاقمند به مصرف بهترین غذاها برای سلامت مو هستند. آنها به دنبال غذاهایی هستند که به رشد سریع مو کمک کنند و موهایی سالم را برایشان به ارمغان بیاورد. با بالا رفتن سن، حساسیت به رشد سریع مو و سلامت مو هم بیشتر می‌شود. به طور معمول در هر ماه موهای شما به اندازه 1.25 سانتی‌‌متر و در هر سال به اندازه 15 سانتی‌متر رشد می‌کند. سرعت رشد موها به سن، سلامت بدنی، ژنتیک و رژیم غذایی فرد بستگی دارد.

    فیتولند در این مقاله مواد غذایی را که حاوی مواد مغذی و ویتامین های مناسب برای رشد و سلامت مو هستند را،  به شما عزیزان، معرفی می‌کند.

     

    مصرف تخم مرغ یک تغذیه مناسب برای رشد مو

    تخم مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین و بیوتین است که هر دو به رشد سریع مو، بسیار کمک می‌کنند. مصرف میزان کافی پروتئین، برای رشد و سلامت مو بسیار مهم است چرا که بخش زیادی از فولیکول‌های مو را پروتئین تشکیل می‌دهد. کمبود پروتئین عاملی برای ریزش مو خواهد بود. از طرفی بیوتین، برای تولید پروتئین مو که “کراتین” نام دارد، لازم و ضروری است. به همین منظور، امروزه از مکمل های بیوتین برای رشد و سلامت مو و درمان ریزش مو استفاده می‌شود. از ترکیبات مهم دیگری که در تخم مرغ یافت می‌شود می‌توان زینک یا همان روی را نام برد.

    سلنیم نیز از دیگر مواد مغذی موجود در تخم مرغ می باشد که در رشد و سلامت مو بسیار  نقش موثری خواهد داشت. باید توجه داشت که تخم مرغ از بهترین غذاها برای رشد مو می‌باشد

     

    انواع توت، از بهترین غذاها برای سلامت مو

     

    انواع توت، از بهترین غذاها برای سلامت مو

     

    توت‌ها، دارای ترکیبات مفید و نیز ویتامین‌های لازم برای رشد و سلامت مو هستند. توت‌ها دارای میزان بالایی از، ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها از فولیکول‌های مو در مقابل حمله رادیکال‌های آزاد حفاظت می‌کنند.

    برای مثال هر فنجان از توت فرنگی (144گرم) شامل 141درصد از نیاز روزانه ویتامین C است. ویتامین C در تولید  پروتئین “کلاژن” مو نقش دارد. پروتئین کلاژن، موها را در مقابل شکنندگی مقاوم می‌کند. ناگفته نماند که ویتامین C باعث جذب بیشتر آهن می‌شود. همانطور که می‌دانید در صورت کمبود آهن ممکن است دچار کم خونی شوند. کم خونی یکی از مهمترین دلایل ریزش مو است. مصرف انواع توت، یک تغذیه مناسب برای رشد مو است.

     

    اسفناج از بهترین غذاها برای رشد مو

     

    اسفناج از بهترین غذاها برای رشد مو

     

    اسفناج یک غذای سبز سرشار از ترکیبات مفیدی مانند فولات، آهن، ویتامین C و ویتامین A است. تمام این ترکیبات به رشد سریع مو کمک می‎کنند.

    ویتامین A ‌ به غدد پوستی کمک می‌کند تا “سبوم” یا همان چربی طبیعی پوست را تولید کنند. این ماده روغنی باعث مرطوب نگه داشتن پوست سر شده و در رشد و سلامت مو نقش دارد. یک فنجان اسفناج (30 گرم) تا میزان  54 درصد از نیاز روزانه ویتامین A را تامین می‌کند.

    همانطور که می‌دانید اسفناج دارای میزان بالایی از آهن است. اسفناج از بهترین غذاها برای رشد و سلامت مو است. آهن به گلبول‌های قرمز خون در حمل اکسیژن در بدن کمک می‌کند. در صورت کمبود آهن ممکن است دچار کم خونی شوید و همانطور که گفته شد، کم خونی یکی از مهمترین دلایل ریزش مو است.

     

    ماهی‌های روغنی و چرب، از بهترین غذاها برای رشد و سلامت مو

     

    ماهی‌های روغنی و چرب، از بهترین غذاها برای رشد و سلامت مو

     

    از انواع ماهی‌های روغنی و چرب می‌توان ماهی سالمون و ماهی قزل‌آلا را نام برد. این ماهی‌‌ها دارای میزان بالایی از اسید چرب امگا 3 هستند که این ترکیب، تغذیه مناسب برای رشد مو است.

    طی یک مطالعه که روی 120 خانم انجام گرفت، متوجه شدند که ریزش مو در این خانم‌ها با مصرف مکمل‌های اسید چرب امگا 3 و امگا 6 و نیز آنتی اکسیدان‌ها بسیار کاهش یافته است.

    در مطالعه‌ای دیگر به این نتیجه رسیدند که ریزش موی افراد با مصرف مکمل‌ روغن ماهی به میزان زیادی کاهش یافته است.

    ناگفته نماند که ماهی‌های روغنی منبع خوبی از پروتئین، ویتامین D و ویتامین B هستند. که خود این ترکیبات تغذیه مناسب برای رشد مو بوده و بسیار مفید هستند.

     

    سیب زمینی شیرین از بهترین غذاها برای رشد و سلامت مو

     

    سیب زمینی شیرین منبع بسیار خوبی از “بتاکاروتن” است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین  Aتبدیل می‌شود. که همان طور که در بالاتر گفتیم ویتامین آ، تغذیه مناسب برای رشد مو و سلامت مو است.

    یک عدد سیب زمینی شیرین با اندازه متوسط ( حدود 114 گرم) به اندازه‌ای بتاکاروتن دارد که می‌تواند تا چهار برابر میزان روزانه ویتامین A را تامین کند. ویتامین A به تولید سبوم، رشد سریع مو و افزایش ضخامت موها کمک می‌کند.

     

    آووکادو از بهترین غذاها برای سلامت مو

     

    آووکادو از بهترین غذاها برای سلامت مو

     

    میوه خوشمزه آووکادو منبع خوبی از چربی‌های سالم است. آووکادو منبع خوبی از ویتامینE بوده که ویتامینE در رشد سریع مو و سلامت مو بسیار مفید است.

    یک عدد میوه آووکادو با اندازه متوسط (حدود 200 گرم) تا 21درصد از نیاز روزانه ویتامینE را تامین می‌کند. ویتامین E مانند ویتامین C نقش آنتی اکسیدان را بازی می‌کند و با استرس اکسیداتیو حاصل از رادیکال‌های آزاد، مقابله می‌کند.

    میوه آووکادو دارای انواعی از اسیدهای چرب ضروری است که بدن قادر به ساخت آنها نیست و کمبود این چربی‌ها در بدن ریزش مو را به دنبال خواهد داشت.

     

    مغزها از بهترین غذاها برای رشد مو

     

    مغزها سرشار از مواد مغذی لازم هستند. برای مثال 28 گرم بادام درختی تا 37درصد از نیاز روزانه ویتامین E بدن را تامین می‌کند. اغلب مغزها نیز دارای میزان بالایی از ویتامین B، زینک و اسیدهای چرب ضروری هستند که تمام این موارد در رشد سریع مو و سلامت موها تاثیر دارند.

     

    دانه‌ها از بهترین غذاها برای سلامت مو

    دانه‌ها به نسبت کالری کمی که دارند منبع خوبی از مواد مغذی هستند. اغلب دانه‌ها دارای میزان بالایی از سلنیوم، روی و ویتامین E هستند که در رشد و سلامت مو نقش دارند.

    28 گرم از دانه آفتاب گردان تا میزان 50 درصد از نیاز روزانه ویتامینE و نیز بخش زیادی از گروه ویتامین B را تامین می‌کند.

     

    فلفل شیرین از بهترین غذاها برای رشد مو

    فلفل شیرین منبع خوبی از ویتامین C بوده که در رشد سریع مو و سلامت مو، نقش دارد. ویتامین  Cموجود در یک عدد فلفل شیرین زرد، پنج و نیم برابر بیشتر از یک عدد پرتقال است. فلفل شیرین منبع خوبی از ویتامین A نیز به حساب می‌آید.

     

    سخن پایانی

    همانطور که گفته شد، رشد و سلامت مو  علاوه بر سن، جنس و ژنتیک به رژیم غذایی فرد نیز بستگی دارد. مطمئنا شما نمی‌توانید فاکتورهایی مانند ژنتیک و سن را تغییر بدهید. اما می‌توانید رژیم غذایی خود را مدیریت کنید. رژیم غذایی که دارای کمبودهای زیادی است نه تنها به رشد موهای شما کمک نخواهد کرد، حتی باعث ریزش مو نیز می‌شود. پس با قرار دادن بهترین غذاها برای رشد و سلامت مو و تغذیه مناسب برای رشد مو در سبد غذایی خود می‌توانید به رشد سریع مو و سلامت مو های خود کمک کنید.

    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0140

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    5 دیدگاه برای بهترین غذاها برای رشد و سلامت مو ثبت شده است

      1. سلام، سبوس و برنج در رشد مو و جلوگیری از ریزش مو موثر می‌باشند. برنج به دلیل دارابودن ویتامین A از نیازهای بدن می‌باشد و توصیه شده است در هفته در وعده‌های غذایی گنجانده شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *