تست های سلامت زنان

تست‌های سلامت زنان
  • تست های سلامت زنان برای تشخیص زود هنگام بیماری‌ها و مشکلات احتمالی پزشکی ضروری است. برای تست سلامت بانوان می‌توان به پاپ اسمیر،‌ غربالگری،‌ تست‌های فیزیکی، چربی خون و سرطان سینه اشاره کرد. جالب است بدانید، انجام تست سلامت زنان با توجه به سن افراد متفاوت است. برخی از تست های سلامت زنان به تکرار دوره‌ای نیاز دارند. حفظ سلامتی و سالم ماندن مسئله چندان پیچیده‌ای نیست، فقط به اندکی تلاش و مراقبت نیاز دارد. فیتولند در ادامه با توجه به گروه سنی بانوان، تست‌‌های سلامت بانوان را توضیح داده است.

    تست های سلامت زنان در دهه 20 و 30 سالگی :

    معاینات لگنی و تست پاپ اسمیر

    معاینات لگنی و تست پاپ اسمیر

    به تمامی زنان بالای 21 سال توصیه می‌شود هر 3 سال یکبار تست پاپ اسمیر را انجام دهند. تست پاپ اسمیر، برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم از جمله تست های سلامت بانوان می‌باشد که ضروری است به صورت منظم انجام شود. معمولا پزشکان پس از 3 مرتبه نتیجه منفی تست پاپ اسمیر، به زنان اجازه می‌دهند تست بعدی را با بازه زمانی طولانی‌تری جهت اطمینان از وجود سرطان دهانه رحم انجام دهند.

    تست پاپ اسمیر، همواره به زنان برای انجام تست های مورد نیاز تشخیص زود هنگام بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی ( انواع بیماری‌های مقاربتی) منتقل می‌شوند، توصیه می‌گردد.

    غربالگری برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه

    سرطان سینه از تست های سلامت بانوان

    انجام تست مامو گرافی و سایر تست های بالینی برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه ضروری است. اگر سابقه ژنتیکی سرطان سینه دارید، علاوه بر انجام تست ماموگرافی، آزمایش ژنتیک برای تشخیص ژن BRCA (ژن سرطان سینه) به تشخیص زود هنگام سرطان کمک می‌نماید.

    تست های فیزیکی

    معمولا در تست‌های فیزیکی، پزشکان اطلاعاتی نظیر قد، وزن، BMI ( شاخص توده بدنی ) فرد را جمع آوری کرده و در مورد افسردگی، مصرف الکل و مواد مخدر، سیگار، برنامه غذایی، میزان فعالیت بدنی و سابقه واکسیناسیون جهت تست سلامت بانوان سوال می‌شود.

    تست چربی خون

    تست چربی خون

    انجمن قلب آمریکا، انجام آزمایش خون برای سنجش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون را از سن 20 سالگی هر 6-4 سال جهت تشخیص زود هنگام افراد در معرض خطر بیماری عروق کرونر (رگ‌های قلبی) ضروری می‌داند.

    اندازه گیری فشار خون

    هنگامی که فشار خون بالاتر از 90 /140 باشد، فرد مبتلا به افزایش فشار خون و در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی است بنابراین همواره توصیه می‌شود که افراد، فشار خون خود را اندازه‌گیری نمایند.

    اندازه گیری قند خون

    اگر سابقه خانوادگی دیابت دارید یا مبتلا به اضافه وزن هستید و فشار خون شما بالاتر از 80/135 و کلسترول خون شما بالاتر از حد طبیعی است حتما قند خون خود را به صورت مرتب چک نمایید.

    لازم به توضیح است در صورتیکه سطح قند خون، فشار خون و چربی خون شما در حد مطلوب نیست حتما آزمون سنجش سندرم متابولیک را مورد توجه قرار دهید. احتمال این‌که شما در این شرایط مبتلا به سندرم متابولیک باشید بالا بوده و نیاز به اصلاح سبک زندگی در شما و جلوگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی جدی‌ می‌باشد.

    تست سنجش افسردگی

    آمار مبتلایان به افسردگی و سایر بیماری‌های روانی روز به روز در حال افزایش است. شیوع افسردگی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. بنابراین توصیه می‌شود برای بررسی نیاز به انجام تست‌‌های سلامت زنان اگر مبتلا به علائم زیر هستید به پزشک مراجعه نمایید:

    1. مشکلات خواب
    2. تحریک پذیری
    3. کاهش میل جنسی
    4. تغییرات خلق و خو
    5. بی علاقگی به انجام فعالیت های روزانه

    تست سنجش بینایی

    تست سلامت بانوان و سنجش بینایی

    اگر از لنز یا عینک استفاده می‌کنید توصیه می‌شود هر سال تست سنجش بینایی را انجام دهید.

    واکسیناسیون

    بهتر است افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا در معرض عفونت هستند سالی یکبار نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام نمایند.

    همواره به زنان کمتر از 26 سال توصیه می‌شود واکسن HPV را تزریق نمایند.

    تست‌های سلامت زنان در دهه 60 -40 سالگی :

    قطعا تست‌هایی که در دهه 20 و 30 سالگی برای زنان نام برده شد در دهه 60-40 سالگی هم مورد نیاز است ولی فاصله زمانی بین انجام تست‌ها تغییر می‌کند. مهم‌ترین تست سلامت بانوان که انجام آن پس از سن 50 سالگی توصیه می‌شود غربالگری جهت سرطان کولون یا روده بزرگ و تست سنجش تراکم توده استخوان است.

    تست‌های مورد نیاز برای تشخیص زود هنگام سرطان کولون یا روده بزرگ

    آزمایش مدفوع

    کولونوسکوپی ( هر 5 سال یکبار انجام شود )

    تست ماموگرافی

    همه زنان بایستی تست ماموگرافی را برای غربالگری ابتلا به سرطان پستان انجام دهند. زنان 74-50 ساله باید هر ساله این تست را انجام دهند.

    معاینه سینه‌ها

    بایستی از دهه 40 سالگی در زنان، معاینه سینه‌ها حتما انجام شود. همواره زنان باید سینه‌های خود را معاینه کنند و در صورتی که متوجه تغییرات غیر معمول در آنها شدند به پزشک مراجعه نمایند.

    بررسی پوست

    برای بررسی نیاز به تست سلامت بانوان توصیه می گردد با مشاهده عوامل زیر به پزشک مراجعه نمایید.

    سابقه خانوادگی سرطان پوست

    مشاهده رنگ پریدگی پوست

    سابقه آفتاب سوختگی‌های متعدد به ویژه در سنین کودکی

    تغییرات در خال‌های پوستی

    تست‌های سلامت زنان پس از 65 سالگی :

    علاوه بر موارد فوق، سایر تست‌هایی که انجام آن پس از 65 سالگی به عنوان تست سلامت بانوان توصیه می‌شود عبارتند از :

    تست سنجش تراکم استخوان

    زنان 65 سال و بالاتر بایستی از نظر ابتلا به پوکی استخوان مورد غربالگری قرار گیرند. زنانی که سابقه شکستگی دارند حتی قبل از سن 65 سال نیز باید تست سنجش تراکم توده استخوان را انجام دهند.

    تست سنجش شنوایی

    انجام تست سنجش شنوایی سالی یکبار به بانوان محترم توصیه می‌شود.

    واکسیناسیون

    تزریق واکسن پنومونی ( پنومونی از عفونت‌های رایج ریه می‌باشد) به زنان بالای 65 سال جهت سنجش سلامت، توصیه می‌گردد.

    غربالگری جهت تشخیص افسردگی

    تست قند خون

      سخن پایانی

    امروزه با توجه به اهمیت و نقش کلیدی زنان و مادران در خانواده و جامعه،‌ همچنین اهمیت سلامت زنان، لزوم انجام تست‌های سلامت زنان بیش از پیش مطرح است. آزمایشات غربالگری در رابطه با تست‌ سلامت بانوان این امکان را می‌دهد که از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری شود و یا تشخیص در مراحل اولیه بیماری اتفاق افتد تا درمان سریعتر و راحت‌تر انجام شود.

    منبع :

    https://www.healthline.com

    PN:0068

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    یک دیدگاه برای " تست های سلامت زنان " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *