مکمل سی ال ای ( اسید لینولئیک کونژوگه ) برای لاغری و کاهش وزن موثر هست ؟

مکمل سی ال ای ( اسید لینولئیک کونژوگه ) یکی از راه‌ های کاهش وزن و لاغری!؟
  • مکمل سی ال ای چیست و چه فوایدی دارد ؟ مصرف مکمل CLA  ( اسید لینولئیک کونژوگه ) یرای لاغری و کاهش وزن موثر هست ؟ کاهش وزن و لاغری، اغلب با کمتر خوردن و فعالیت بدنی بیشتر به عنوان بهترین راه چربی سوزی و لاغری به ما توصیه می‌شود. اما این توصیه ها گاهی وقت‌ها بی‌اثر است و ما به نتیجه مطلوب نمی رسیم. به همین دلیل، بسیاری از افراد جذب انواع مکمل های موجود در بازار می شوند تا باعث لاغری شود.

    یکی از راه‌‌هایی که امروز باب شده است، استفاده از مکمل اسید لینولئیک کونژوگه (CLA) است. اسید لینولئیک کونژوگه یا همان مکمل CLA یک اسید چرب طبیعی است و در اغلب محصولات گوشتی و لبنی وجود دارد. اگر شما به دنبال یک برنامه رژیم غذایی برای تناسب اندام هستید اغلب ممکن است با این مکمل آشنا شده باشید.

    در این مقاله فیتولند توضیح می‌دهد که CLA چیست و آیا می‌تواند یکی از راه های کاهش وزن و لاغری باشد؟

    اسید لینولئیک کونژوگه چیست ؟

    اسید لینولئیک کونژوگه یا همان CLA به طور طبیعی، توسط حیوانات تولید می شود. گاو، گوسفند، بز و گوزن دارای یک آنزیم منحصر به فرد در سیستم گوارش خود می باشند که اسیدهای چرب امگا 6 موجود در گیاهان سبز را به  CLA (اسید لینولئیک کونژوگه)  تبدیل می‌کنند. سپس آن را در بافت‌های عضلانی و شیر ذخیره می‌نمایند. بسیاری از مردم مکمل‌های CLA را برای اثرات چربی سوزی و لاغری آن مصرف می‌کنند.

    انواع برنامه رژیم غذایی لاغری و افزایش وزن و رژیم های بارداری و رژیم های درمانی گیف

    در این‌جا ذکر این مطلی حائز اهمیت است که میزان مورد نیاز اسیدهای چرب امگا 6 به نسبت امگا 3 از یک استاندارد جهانی تبعیت می‌کند. به همین منظور فیتولند شما را به مطالعه مقاله “اسیدهای چرب  امگا 6 و امگا 3 به چه نسبتی مورد نیاز هستند؟ ” دعوت می‌نماید.

    کاهش وزن و لاغری با مکمل سی ال ای – اسید لینولئیک کونژوگه – در هاله ای از ابهام

    مکمل سی ال ای چیست

    در بسیاری از مطالعات، اثرات مکمل CLA ، بر چربی سوزی در حیوانات و انسان‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در بررسی‌های به عمل آمده، پتانسیل سوختن چربی در حیوانات توسط مکمل CLA ( اسید لینولئیک کونژوگه )، بسیار قوی‌تر از چربی سوزی انسان دیده شده است.

    یافته‌های قابل توجه در حیوانات باعث شد تا محققان اثرات چربی سوزی مکمل سی ال ای در انسان را با  وسواس بیشتری پیگیری کنند. مطالعات انسانی نشان می‌دهد مزایای چربی سوزی در انسان، به کمک مکمل CLA بسیار ناچیز است. به طوری که افرادی که روزانه 2.3 گرم مکمل سی ال ای مصرف کردند، در مقایسه با مصرف یک دارونما، به طور میانگین در هفته تنها با 0.11 کیلوگرم چربی سوزی مواجه شدند.

    در یک مطالعه اثرات طولانی مدت مصرف مکمل CLA به عنوان یکی از راه های لاغری و کاهش وزن، افراد دارای اضافه وزن بالا و چاق را مورد ارزیابی قراردادند. در این مطالعه محققین به این نتیجه رسیدند که مصرف 4/2-6 گرم در روز از مکمل CLA برای مدت 6-12 ماه تنها 1.33 کیلوگرم، چربی سوزی ایجاد کرده است.

    عوارض مصرف سی ال ای یا اسید لینولئیک کونژوگه

    مصرف مکمل CLA ، ممکن است با خطرات و عوارضی همراه باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل سی ال ای با التهاب مزمن همراه است. التهاب مزمن با چندین بیماری، از جمله دیابت 2، سرطان و بیماری‌های قلبی همراه است. از سوی دیگر در مصرف کنندگان مکمل CLA ، افزایش قابل توجه آنزیم‌های کبدی مشاهده شده است، که نشان دهنده التهاب یا آسیب کبد است.

    برنامه تمرین بدنسازی و تناسب اندام گیف

    نکته قابل تامل این است که CLA برگرفته از مواد غذایی طبیعی با این عوارض همراه نیست. با این که نتایج این مطالعات به هیچ وجه قطعی نیست، اما وقتی که از توانایی نصفه نیمه و نه چندان بالای این مکمل در کاهش وزن مطلع می‌شویم، ممکن است در مصرف مکمل سی ال ای به عنوان یکی از راه های کاهش وزن تجدید نظر کنیم.

    آیا مکمل سی ال ای یا اسید لینولئیک کونژوگه طبیعی یکی از راه‌‌های کاهش وزن و لاغری است؟

    مولکول CLA موجود در مکمل‌های لاغری و کاهش وزن، به طور قابل توجهی متفاوت از مولکول CLA ای است که به طور طبیعی در غذاها وجود دارد. ممکن است به همین دلیل هم باشد که مکمل های CLA با چند عارضه جانبی منفی همراه هستند، در حالی که سی ال ای طبیعی موجود در مواد غذایی این عوارض را ندارد.

    مطالعات متعددی نشان داده‌اند، افرادی که برای دریافت CLA از مواد غذایی بهره می‌گیرند، نسبت به افرادی که از مکمل لاغری آن که در بازار موجود است، استفاده می‌کنند، با خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و سرطان کمتر مواجه می‌شوند. محصولات لبنی منبع اصلی CLA یا اسید لینولئیک کونژوگه هستند و در رده‌های بعدی گوشت حیواناتی مثل گوسفند و گاو قرار دارند.

    منابع غنی از سی ال ای طبیعی

    اگر منابع طبیعی حاوی CLA دارای ارزش بیشتر و فواید بیشتری برای بدن هستند، چرا از این مواد غذایی در برنامه غذایی روزانه خود بیشتر استفاده نکنیم؟ در ادامه فهرستی از مواد غذایی سرشار از سی ال ای آورده شده است.

    کره : 6 میلی گرم در هر گرم چربی

    گوشت بره : 5.6  میلی‌گرم در هر گرم چربی

    پنیر موزارلا : 4.9 میلی‌گرم در هر گرم چربی

    گوشت گاو : 4.3 میلی‌گرم در هر گرم چربی

    البته مقدار اسید لینولئیک کونژوکه موجود در هر ماده غذایی، می‌تواند با توجه به فصل یا نوع تغذیه دام، متفاوت باشد. برای مثال، گوشت گاوهایی که تغذیه آن‌ها از علوفه است، دارای اسید لینولئیک بیشتری نسبت به گاوهایی است که تغذیه آن‌ها غلات است.

    سخن پایانی

    تحقیقات کنونی نشان می‌دهند که مصرف کوتاه مدت و طولانی مدت مکمل لاغری و کاهش وزن CLA، علاوه بر عوارض جانبی بالقوه، تاثیرات بسیار ناچیزی را بر چربی سوزی خواهد داشت. یکی از راه‌‌های لاغری و رهایی از چربی دور شکم استفاده از مواد غذایی طبیعی حاوی CLA ( اسید لینولئیک کونژوگه ) می‌باشد. ضمن انکه می‌توانید با مطالعه مقاله کدام مکمل و ویتامین برای کاهش وزن و لاغری مناسب است؟ به کاهش وزن طبیعی خود کمک شایانی داشته باشید.


    منبع :

    https://www.livestrong.com

    https://www.healthline.com

    PN:0130

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹ رای

    یک دیدگاه برای " مکمل سی ال ای ( اسید لینولئیک کونژوگه ) برای لاغری و کاهش وزن موثر هست ؟ " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *