نقش اسیدهای چرب ضروری در تغذیه، سلامتی و بیماری ها

Essential-Fatty-Acids
  • اسید‌های چرب ضروری نوعی اسید چرب اشباع نشده می‌باشند که برای عملکرد مناسب اکثر سلول‌های بدن، مورد نیاز هستند. امروزه مردم به طور فزاینده‌ای به مکمل‌های طبیعی، برای حفظ سلامتی وابسته شده اند. با توجه به مزایایی که اسیدهای چرب ضروری، برای سلامت انسان‌ها دارند، مصرف کنندگان علاقمند هستند از نقش اسید‌های چرب ضروری در تغذیه، سلامتی و بیماری‌ها مطلع باشند تا برای تهیه مکمل‌ها، بهترین انتخاب را انجام دهند.

    تقسیم بندی اسید های چرب:

    اسید های چرب به دو گروه اشباع شده و اشباع نشده تقسیم می شوند . از نظر تولید انرژی، بین این دو گروه اسید های چرب، تفاوتی دیده نمی شود ولی از نظر حفظ سلامتی، تفاوت هایی با یکدیگر دارند. اسید های چرب اشباع شده برای بدن مضر می باشند. در صورتیکه اسید های چرب اشباع نشده نقش فراوانی در سلامت بدن انسان به عهده دارند.

    • اسید های چرب اشباع شده:

    اسیدهای چرب اشباع شده، در حقیقت، اسیدهای زنجیره بلند هستند که با هیدروژن اشباع شده‌اند. اسیدهای چرب اشباع شده، جامد هستند و در غذاهای حیوانی و غذاهای فرآوری شده یافت می شوند. این چربی ها باعث افزایش كلسترول بد، در بدن می شوند.

    • اسید های چرب اشباع نشده:

    سه گروه اصلی از اسیدهای چرب اشباع نشده وجود دارد امگا 3، امگا 6 و امگا 9.

    با توجه به اینکه بدن قادر نیست امگا 6 و امگا 3 را خودش بسازد، این دو اسید چرب اشباع نشده حتما باید به وسیله مواد خوراکی حاوی، امگا6 و امگا 3 تامین شوند. به همین دلیل امگا 6 و امگا 3 جزء اسید های چرب ضروری هستند. در عوض اسید های چرب  امگا 9 غیر ضروری هستند، زیرا بدن می تواند آنها را از دیگر اسیدهای چرب بسازد. با این حال، مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 9 به جای انواع دیگر چربی ها، می تواند اثرات سودمندی بر ایجاد سلامتی و حفظ آن داشته باشند.

    در قسمتهای بعدی با انواع اسید های چرب امگا و نحوه تامین آنها اشنا خواهیم شد:

    سه نوع متداول اسیدهای چرب ضروری امگا 3

    Essential-Fatty-Acids-Omega3

    اسیدهای چرب ضروری امگا 3،

    بر اساس اندازه و ساختار شیمیایی از یکدیگر متمایز می شوند، که عبارتند از:

    • آلفا لینولنیک اسید (ALA)
    • دوکوزا هگزائنوئیک اسید (DHA)
    • ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA)

    چهار نوع متداول اسیدهای چرب ضروری امگا 6،

    • اسید لینولئیک (LA)
    • اسیدآراشیدونیک (ARA)
    • اسید گاما لینولئیک (GLA)
    • اسید لینولئیک کونژکه (CLA)

    اسید های چرب ضروری امگا 6 و امگا 3

    اسید های چرب ضروری نوع خاصی از “چربی خوب” هستند. این چربی های خوب از گروه  مواد مغذی هستند که بدن قادر به تولید آنها نیست و حتما باید آنها را از طریق رژیم غذایی، دریافت نمود. به همین دلیل به عنوان اسید چرب ضروری، شناخته شده اند. سابقا اسید های چرب ضروری را در گروه ویتامین ها قرار داده بودند و “ویتامین “F  نامیده می شدند.

    کمبود اسید های چرب ضروری

    کمبود اسیدهای چرب ضروری امگا 6 و امگا 3  امروزه به دلیل انتخاب رژیم غذایی و شیوه زندگی مدرن و عوامل محیطی معمول اتفاق می افتد. کمبود اسید های چرب ضروری، می تواند به بیماری و حتی مرگ منجر شود.

    اسید چرب ضروری برای ساختار و عملکرد مناسب اکثر سلول های بدن مورد نیاز هستند.

    برخی از کاربرد های اسیدهای چرب ضروری عبارتند از:

    Essential-Fatty-Acids-Lack-Of-It

    • افزایش جذب ویتامین ها و مواد معدنی
    • تغذیه پوست، مو و ناخن
    • کمک به تولید هورمون ها
    • بهبود عملکرد عصبی
    • رشد و نمو
    • پیشگیری و درمان بیماری ها

    نقش اسید های چرب ضروری امگا 6 و امگا 3 در درمان و پیشگیری از بیماری

    نقش کمبود اسید چرب ضروری، در بسیاری از بیماری ها از جمله اختلالات روانی، دیابت، گرفتگی رگ ها، فشار خون بالا، اگزما، مشکلات قبل از عادت ماهیانه بانوان، اختلال عملکرد ایمنی و شرایط التهابی مانند آرتریت روماتوئید شناخته شده است. در ادامه به چند مورد از این بیماری ها می پردازیم.

    نقش اسید های چرب ضروری  در بیماری قلبی عروقی

    محققین به این نتیجه رسیده اند که رژیم غذایی حاوی  اسید های چرب امگا 3 ( EPA  DHA  ALA) ، به حفظ  سلامت قلب، کمک می کند و از طریق کاهش چربی خون و تنظیم فشار خون و کاهش لخته شدن خون، موجب محافظت از قلب می شود. انجمن قلب آمریکا از سال 2000 در دستورالعمل های تغذیه ای خود، توصیه کرده است که افراد بالغ و سالم، حداقل دو وعده ماهی را در رژیم هفتگی خود منظور دارند.

    نقش اسید های چرب ضروری در آرتروز

    Essential-Fatty-Acids-In-Arthritis

    بسیاری از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و آرتروز دچار کمبود GLA هستند و به درمان GLA پاسخ مثبت می دهند. مکمل های GLA علائم آرتریت روماتوئید را کاهش می دهند. مکمل های GLA، علایم سفتی صبحگاهی، تورم مفصلی، حساسیت به لمس و درد را کاهش می دهند. این مکمل در بسیاری از موارد استفاده از داروهای ضد التهاب “غیر استروئیدی و کورتیکواستروئیدها را کاهش داده است.

     نقش اسید های چرب ضروری در اختلالات پوستی

    کمبود اسید های چرب ضروری، به ویژه GLA، احتمال ابتلا به اگزما و سایر اختلالات پوستی را افزایش می دهد. اسید چرب ضروری با مرطوب نگه داشتن پوست، مانع خشکی و خارش پوست شده و در درمان اگزما موثر هستند.

    نقش اسید های چرب ضروری در اختلالات روانی:

    اسید های چرب امگا 3 در سلامت روان نیز موثر هستند. با مطالعات انجام شده، محققین پی بردند که بسیاری از اختلالات روانی نظیر افسردگی، آلزایمر، دمانس و اختلالات رفتاری و یادگیری (مانند اختلال بیش فعالی و کمبود توجه) با کمبود اسید های چرب ضروری، مرتبط هستند.

    سخن پایانی:

    اسید های چرب امگا 3 و امگا 6  از گروه، اسید های چرب ضروری می باشند. اسید چرب ضروری،گروهی از اسید های چرب هستند که بدن قادر به ساختن آنها نیست و ضرورتا همراه با رژیم غدایی تامین می‌شود. مهمترین منبع تامین امگا 6 و امگا3 دانه های روغنی و غذاهای دریایی هستند.برای دریافت اطلاات بیشتر فیتولند مطالعه مقالات ضرورت مصرف امگا 6 ،  ضرورت مصرف امگا 3، مواد غذایی با بیشترین میزان اسید های چرب امگا 3، اسیدهای چرب  امگا 6 و امگا 3 به چه نسبتی مورد نیاز هستند؟” را توصیه می‌کند.

     

    منبع:

    1-https://www.eufic.org

    2-https://www.bioriginal.com

    3-https://en.wikipedia.org

    4-https://www.pcrm.org

    5-https://draxe.com

    PN:0171

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    محصولات مرتبط

    یک دیدگاه برای " نقش اسیدهای چرب ضروری در تغذیه، سلامتی و بیماری ها " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *