درمان‌های طبیعی در آلزایمر

درمان‌های طبیعی در آلزایمر
  • هر چند درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد ولی درمان‌های طبیعی در آلزایمر می‌تواند باعث پیشگیری از این بیماری یا جلوگیری از پیشرفت آن شود. بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی پیشرونده است. در بیماری آلزایمر سلول‌های مغزی و رشته های عصبی که سلول های مغز را به یکدیگر متصل می‌کنند، تجزیه و تخریب می‌شوند. این آسیب، باعث کاهش حافظه و تواناییهای ذهنی فرد خواهد شد. هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد. هدف از درمان، به کار بردن راهکارهایی است برای ایجاد کیفیت بهتر زندگی، در افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر هستند. برای بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به آلزایمر می‌توان از درمان‌های سنتی و جایگزین استفاده کرد.

    در ادامه فیتولند به معرفی چند درمان طبیعی موثر بر کاهش علایم بیماری آلزایمر می‌پردازد.

    روغن نارگیل- درمان طبیعی آلزایمر

    در حالت طبیعی، گلوکز (قند)  منبع انرژی برای سلول‌های مغزی است. در بیماری آلزایمر، سلول‌های مغزی فرد مبتلا به آلزایمر، توانایی استفاده از گلوکز (قند) را از دست می‌دهند.

    “اسید کاپریلیک”، یک اسید چرب موجود در روغن نارگیل است. بدن انسان، کریستال اسید کاپریلیک را به “پروتئین کتون” تبدیل می‌کند. این کتون‌ها در حقیقت، یک منبع انرژی جایگزین برای سلول‌های مغز فراهم می‌کنند. بیماران مبتلا به آلزایمر با مصرف روغن نارگیل می‌توانند، مشکلات تغذیه‌ای سلول‌های مغزی درگیر را رفع نمایند.

    درمان طبیعی آلزایمر با اسیدهای چرب امگا 3

    اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است در درمان بیماری آلزایمر مفید باشند. در یک مطالعه، محققان دریافتند مصرف منظم اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش اختلال شناختی می‌شود. شما می‌توانید اسیدهای چرب امگا 3 را با خوردن ماهی، آجیل و برخی روغنهای گیاهی (روغن بذر کتان و روغن گردو) در برنامه رژیم غذایی خود دریافت کنید.

    کوآنزیم Q10 و درمان طبیعی آلزایمر

    طرفداران درمان جایگزین، ادعا می‌کنند ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص، می‌توانند از آلزایمر جلوگیری کنند یا آن را از بین ببرند. یکی از آن‌ها، کوآنزیم Q10 یا CoQ10 است. مکمل CoQ10 در داروخانه‌ها موجود است. این آنزیم برای عملکرد بدن سالم اهمیت دارد و در حال حاضر به عنوان درمان احتمالی برای بیماری آلزایمر نسخه می شود.

    کلسیم مرجانی و درمان طبیعی الزایمر

    اکثر مردم کلسیم را از برنامه رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند. اما بعضی متخصصین از کلسیم مرجان، برای درمان بیماری آلزایمر حمایت می‌کنند. کلسیم مرجانی، از جانوران دریایی و اعماق دریاها حاصل می‌شود. این نوع مکمل علاوه بر کلسیم، حاوی مواد معدنی دیگری نیز می‌باشد، به همین دلیل بعضی معتقدند که از منابع دیگر کلسیم، مفیدتر است.

    درمان طبیعی آلزایمر با طب سوزنی

    درمان طبیعی آلزایمر با طب سنتی

    طب سوزنی یک درمان جایگزین است. این درمان، باعث تحریک سلول‌های بدن و بهبود جریان خون می‌شود. به همین دلیل از درمان‌های طبیعی آلزایمر می‌با‌شد. با توجه به برخی مطالعات، طب سوزنی ممکن است حالت خلقی و عملکرد شناختی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را بهبود بخشد. در حقیقت طب سوزنی، خلق و خو و سطح انرژی را بهبود می بخشد.

     آروماتراپی (رایحه درمانی) از درمان‌های طبیعی در آلزایمر

    آروماتراپی یا رایحه درمانی در درمان آلزایمر

    در آروماتراپی، برای حفظ سلامتی از اسانس‌های طبیعی استفاده می‌شود. در یک کار تحقیقاتی، از اسانس‌های رزماری، اسطوخدوس، لیمو و پرتقال برای رایحه درمانی در مبتلایان به آلزایمر استفاده شد. در پایان دوره درمانی، بهبود قابل توجهی در توانایی تفکر بیماران مشاهده شد.

    آنچه در مورد آروماتراپی (رایحه درمانی) حایز اهمیت است، این است که به هیچ عنوان اسانس‌های طبیعی را مستقیما بر روی پوست بیمار، استفاده نکنید ممکن است علایم حساسیت ایجاد کند. اسانس را می‌توانید با روغن‌های طبیعی مخلوط کنید. برای این منظور می توانید 5 قطره از اسانس طبیعی را در 30 سی سی روغن مثلا روغن بادام مخلوط نمایید.

    درمان طبیعی آلزایمر با نور درخشان (Bright light therapy)

    درمان‌های طبیعی در آلزایمر با نور درخشان

    بیماری آلزایمر، بر روی بخشی از مغز که ریتم شبانه‌روز را تنظیم می‌کند، تاثیر می‌گذارد. این بخش از مغز، زمان خواب و بیداری بدن را تعیین و تنظیم می‌کند. ممکن است مبتلایان به آلزایمر درگیر مشکلات خواب شوند. با توجه به این‌که سرگردانی‌های شبانه مبتلایان به آلزایمر، بسیار خطرناک است در بیمارانی که درگیر مشکلات خواب شده‌اند، باید راه درمانی مناسب انتخاب کرد.

    در این افراد استفاده از لامپ نور درخشان، کمک می‌کند تا چرخه خواب و بیداری بیمار، به حالت تعادل برگردد. استفاده از درمان نور درخشان در اول صبح، در برخی از افراد مبتلا به آلزایمر، الگوی خواب شب را بهبود می‌بخشد.

    داروی گیاهی و گیاهان دارویی موثر در درمان طبیعی آلزایمر

    عصاره گیاهی بادرنجبویه در درمان بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط موثر است. این گیاه بر روی “رسپتورهای استیل کولین” (گیرنده‌های شیمیایی استیل کولین)  اثر گذاشته و در نهایت باعث تقویت عوامل شناختی می‌گردد.

    گیاه مریم گلی روند تخریب سلول‌های عصبی را به تعویق می‌اندازد. بر اساس نتایج بررسی‌های متعدد، مریم گلی نقش موثری در مقابله با بیماری آلزایمر دارد.

    عصاره گیاهی Ginkgo biloba  حاوی ترکیبات متعددی است که ممکن است اثرات مثبت بر روی سلول‌های مغز و بدن داشته باشد. جنیکو بیلوبا، هر دو ویژگی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی را دارند.

    قرن‌ها جنیکو بیلوبا برای محافظت از غشاهای سلولی و تنظیم عملکرد نوروترانسمیترها (هورمون های مغزی)  در پزشکی سنتی چینی استفاده شده است و در حال حاضر در اروپا برای کاهش علائم شناختی همراه با تعدادی از بیماری‌های عصبی استفاده می‌شود.

    سخن پایانی

    بیماری آلزایمر هر چند درمان قطعی ندارد ولی شما می‌توانید با رعایت یک برنامه رژیم غذایی مناسب و استفاده از درمان‌های طبیعی در آلزایمر از جمله طب سنتی، رایحه درمانی، تنظیم خواب و استفاده از اسانس‌های گیاهی و مکمل‌ها در پیشگیری از این بیماری و کاهش شدت آن موثر باشید.

    فیتولند مطالعه مقالات  ییماری آلزایمر و راه‌های درمان آلزایمر به شما خوانندگان گرامی توصیه می‌کند.


    منبع:

    1-https://jnnp.bmj.com

    2-https://www.rxlist.com

    3-https://www.medscape.org

    PN:0170

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *