آلرژی فصلی و راه‌های درمان حساسیت فصلی در منزل

  • آلرژی در بسیاری از افراد جامعه به دلایل مختلف بروز می‌کند. درمان حساسیت فصلی با دارو یا روش‌های خانگی دغدغه اصلی فرد مبتلا است. زیرا گاهی آلرژی عملکرد روزانه فرد را مختل می‌کند. مصرف آنتی‌هیستامین‌ها مشهورترین درمان آلرژی فصلی می‌باشد. با این حال نوشیدن برخی دمنوش‌ها و شستشوی بینی با آب گرم و نمک نیز تاثیرگذار است. فیتولند در این مقاله به بهترین روش‌های مقابله با آلرژی فصلی می‌پردازد.

    همیشه از فصل بهار به‌عنوان زیباترین فصل با جوانه زدن گل‌‌ها و شکوفه دادن درختان یاد می‌شود. اما همین موضوع گاهی رنج بعضی افراد را به دنبال دارد. زیرا این شرایط زندگی ایشان را مختل می‌کند. علائم آلرژی فصلی شامل عطسه، احتقان، آبریزش بینی و دیگر علائم آزاردهنده است. قبل استفاده از گل و چمن مصنوعی، راهکارهای ساده زیر را دنبال کنید.

    قرار گرفتن در معرض محرک‌های آلرژی‌زا را کاهش دهید

    همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین قبل از بررسی درمان آلرژی و حساسیت به عوامل آلرژی‌زا می‌پردازیم. تا جای ممکن قرارگیری در شرایط زیر را کاهش دهید.

    • لباس‌های بیرون از منزل را تعویض کنید.
    • در صورت زیاد بودن تعداد گرده‌ها، پنجره‌ها را بسته نگه‌دارید.
    • حداقل یک‌بار در هفته، ملافه و روبالشی خود را با آب گرم و صابون بشویید.
    • پس از بازگشت به منزل دوش بگیرید. با این روش گرده‌ها را از پوست و موهای خود جدا می‌کنید.
    • لباس‌‌ها را برای خشک شدن در هوای آزاد آویزان نکنید. زیرا ممکن است گرده‌ها به پارچه و حوله بچسبند.
    • کارهایی از قبیل چمن‌زنی، هرس علف‌‌های هرز و سایر کارهای باغبانی را به دیگران واگذار نمایید.
    • برای پیشگیری و درمان حساسیت فصلی، برای انجام فعالیت‌های خارج از منزل از ماسک استفاده کنید.
    • در روزهای خشک و یا در باد شدید، داخل خانه بمانید. باران به پاکسازی گرده از هوا کمک می‌کند. درنتیجه پس از باران بهترین زمان برای بیرون رفتن از منزل است.

    با افزایش تعداد گرده، اقدامات اضافی زیر را انجام دهید

    علائم و نشانه‌های آلرژی فصلی با وجود گرده زیاد در هوا وخیم‌‌تر می‌شوند. در این شرایط موارد زیر را رعایت کنید:

    • درها و پنجره‌‌ها را در شب یا هر زمان دیگری که تعداد گرده‌‌ها زیاد است، ببندید.
    • از شروع فعالیت در فضای باز و صبح زود که تعداد گرده‌‌ها در بالاترین حد است، خودداری کنید.
    • برای پیش‌بینی و بررسی وضعیت تعداد گرده‌‌ها، تلویزیون، رادیو، روزنامه یا اینترنت را بررسی نمایید.
    • در صورتی که تعداد گرده‌‌ها زیاد پیش‌بینی شده است، قبل از شروع علائم، داروهای آلرژی مصرف کنید.

    برای پیشگیری و درمان آلرژی فصلی، هوای داخل خانه را تمیز نگه‌دارید

    هیچ کالای معجزه‌آسایی، جهت از بین بردن تمام آلرژن‌ها وجود ندارد. اما پیشنهادات زیر به شما کمک خواهد نمود.

    • از تهویه هوا در خانه و ماشین خود استفاده کنید.
    • کف اتاق‌ها را اغلب با جاروبرقی دارای فیلتر هپا تمیز کنید.
    • از یک فیلتر قابل‌حمل با راندمان بالا (HEPA) در اتاق خواب استفاده کنید.
    • برای گرم کردن هوا یا تهویه آن در منزل از فیلترهایی با راندمان بالا استفاده نمایید.

    درمان حساسیت فصلی

    درمان آلرژی دائمی

    داروهای زیر معمولاً بدون نیاز به نسخه پزشک بوده و به درمان آلرژی در خانه کمک می‌کنند. با این حال همواره قبل از مصرف دارو برای انتخاب درمان با پزشک مشورت نمایید.

    • آنتی‌هیستامین خوراکی: آنتی‌هیستامین‌ها در درمان حساسیت فصلی نقش به سزایی دارند. این داروها به تسکین عطسه، خارش و آبریزش بینی کمک می‌کنند. نمونه‌هایی از آنتی‌هیستامین‌‌های خوراکی عبارتند از: لوراتادین، کلاریتین، آلاورت، ستیریزین، آلرژی زیرتک، فکسوفنادین و آلرژی آلگرا (Allegra Allergy).
    • ضد احتقان: داروهایی مانند پزودوافدرین، سودافد، افرینول و … . منجر به تسکین موقتی گرفتگی بینی می‌شوند. این موارد از طریق اسپری‌های بینی مانند اوکسی متازولین، افرین، فنیل افرین و نئو سینرهین اثرگذار هستند. استفاده طولانی مدت از اسپری‌های ضد احتقان بینی، علائم را تشدید می‌نماید. تنها برای چند روز پشت هم استفاده کنید.
    • اسپری بینی: اسپری بینی کرومولین سدیم علائم آلرژی را کاهش می‌دهد. همچنین عوارض جانبی جدی ندارد. توجه داشته باشید که استفاده از آن تنها قبل از شروع علائم مؤثر می‌باشد.
    • اسپری‌های کورتیکواستروئید بینی: این اسپری‌ها در درمان آلرژی فصلی، کاهش التهاب و علائم مرتبط با بینی مؤثرند.
    • داروهای ترکیبی: داروهای زیر از ترکیب آنتی‌هیستامین با یک ماده ضدعفونی کننده ساخته می‌شوند. لوراتادین همراه با سودوافدرین، کلاریتین D، فکسوفنادین با سودوافدرین و آلگرا دی.

    سینوس‌های خود را بشویید

    شستشوی سینوس‌ها یکی از روش‌های مؤثر در درمان خانگی آلرژی فصلی می‌باشد. شستشوی بینی با محلول نمک راهی سریع، ارزان و مؤثر برای تسکین احتقان بینی است.

    ابتدا بطری طراحی‌شده برای شستشوی بینی را از داروخانه‌ها تهیه نمایید. این بطری، ظرفی کوچک با لوله باریک است. از آب جوشانده و سرد شده استفاده کنید. همچنین استفاده از صافی با اندازه منافذ یک میکرون یا کوچک‌تر نیز جایگزین مناسبی است. بطری را بعد از هر بار استفاده با آب مقطر یا آب جوشانده و سرد شده بشویید. امکان شستشو با آب تصفیه‌شده نیز وجود دارد. پس از شستشو بطری را در هوا آزاد برای خشک شدن قرار دهید.

    درمان آلرژی فصلی

    درمان حساسیت فصلی جایگزین

    یک روش خانگی درمان حساسیت، استفاده از گیاهان دارویی است. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، قبل از درمان با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورت استفاده از دارو شیمیایی ابتدا با پزشک خود هماهنگ نمایید. برخی داروهای شیمیایی با گیاهان دارویی تداخل دارند.

    محصولات طبیعی متعددی در درمان طبیعی و خانگی آلرژی فصلی نقش دارند. برخی از این موارد در تحقیقات علمی نیز گزارش شده‌اند. عصاره بوته درختچه‌ای و اسپیرولینا (نوعی جلبک خشک) از جمله گیاهان مؤثر می‌باشند. البته مزایا این درمان به طور دقیق مشخص نیست. تحقیقاتی نیز اثرگذاری طب سوزنی را تایید کرده‌اند. شواهد کمی از صدمات این معالجه گزارش شده است.

    استفاده از عسل ارگانیک و طبیعی از دیگر انواع درمان آلرژی فصلی است. حتی برخی متخصصان مواد غذایی معتقدند، اثرگذاری عسل به میزان تزریق آلرژی می‌باشد. البته کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی هیچ تحقیقی را برای تائید این موضوع گزارش نکرده است.

    جهت تهیه عسل ارگانیک و طبیعی از فروشگاه فیتولند کلیک نمایید.

    سایر داروهای خانگی مؤثر در درمان خانگی حساسیت فصلی عبارتند از:

    • نوشیدن چای‌های گیاهی تهیه‌شده با درخت کهن‌دار یا گینکو، خار مریم، شبدر قرمز، گیاه گزنه یا بومادران. داروهای مذکور با اثرات ضدالتهابی یا کاهش علائم آلرژی همراه هستند.
    • مصرف کپسول‌های گیاهی مانند پیاز باغی یا گل خوش.

    آلرژی

    مراجعه به پزشک

    ممکن است داروهای بدون نسخه و گیاهان دارویی مؤثر نباشند. در این صورت برای درمان حساسیت فصلی به پزشک مراجعه نمایید. احتمالا پزشک برای بررسی علائم آلرژن‌ها، درخواست آزمایش‌های خون یا پوست می‌کند. این آزمایش‌ها به شناسایی محرک‌های خاص آلرژی در شما کمک می‌کند.

    تزریق آلرژی (ایمونوتراپی آلرژی) نیز از دیگر روش‌های مؤثر برای درمان آلرژی فصلی است. در این روش درمانی، مقادیر کمی از موادی که باعث آلرژی می‌شود به فرد تزریق می‌گردد. این تزریق‌ با کاهش واکنش سیستم ایمنی بدن به عوامل ایجاد کننده آلرژی همراه می‌باشد. برای برخی از آلرژی‌‌ها نیز درمان به‌صورت قرص زیرزبانی تجویز می‌شود.

    به طور کلی بیشتر درمان‌‌ها فقط به مدیریت علائم آلرژی کمک می‌کنند. در واقع درمان‌ها قطعی و دائمی نیستند. ایمونوتراپی برای مدیریت حساسیت طولانی مدت مفید است. اما ممکن است درمان با این شیوه به چندین سال زمان نیاز داشته باشد. سبک زندگی سالم و فعال نیز نقش مؤثری در این روند دارد.

    سخن پایانی

    کنترل و درمان حساسیت فصلی به کمک برخی داروهای بدون تجویز امکان‌پذیر است. داروهایی نظیر لوراتادین، کلاریتین و آلاورت. اسپری بینی نیز تأثیر به سزایی در کاهش علائم آلرژی دارد. با این حال مصرف مداوم آن توصیه نمی‌شود.

    مصرف عسل طبیعی و شستشوی بینی با آب گرم و نمک در درمان آلرژی فصلی فراموش نشود. همچنین مصرف برخی گیاهان دارویی مانند درخت کهن‌دار و خار مریم مؤثر است. همواره قبل از شروع درمان‌های خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

    منابع:

    mayoclinic.org

    medicalnewstoday.com

    PN:0255

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *