درمان حساسیت پاییزی

درمان حساسیت پاییزی با شناخت علائم حساسیت پاییزی
  • از مهمترین علائم حساسیت پاییزی آبریزش بینی، آبریزش چشم، عطسه و سرفه می‌باشد. اگر شما مستعد حساسیت فصلی هستید قبل از درمان حساسیت پاییزی  و استفاده از داروها، بهترین راه پیشگیری است. برای پیشگیری از حساسیت پاییزی لازم است از محیط‌ها و عواملی که باعث حساسیت فصل پاییز می‌شوند دوری کنید و به یکسری نکات ایمنی توجه خاص داشته باشید.

    پاییز فرا رسیده و دیگر شکوفه‏‌های بهاری و تابستانی پژمرده شده و وجود ندارند و زمانی بسیار مناسب برای پیاده‌‏روی‏های طولانی در پارک‏ها و بوستان‏ها می‌‏باشد.  پس چرا در این فصل هم عطسه و علائم حساسیت فصلی را دارید؟ هر چند علل حساسیت فصل پاییز متفاوت می‌‏باشد ولی خیلی از این علت‌‏ها را فقط به عنوان علل حساسیت‏‌های فصل بهار و تابستان می‌‏شناسند. لازم است بدانید که بسیاری از عواملی که موجب بروز حساسیت فصلی در بهار و تابستان می‌شوند در فصل پاییز هم وجود دارند. تغییر آب و هوا و میزان رطوبت موجود در هوا بر بروز علائم آلرژی یا همان رینیت آلرژیک موثر می‏‌باشند.

    در این مقاله فیتولند در مورد علائم حساسیت پاییزی، پیشگیری از حساسیت پاییزی و درمان حساسیت پاییزی مطالبی ارائه داده است که شما می‏توانید با استفاده از این مطالب و با بهتر مدیریت کردن علائم آلرژی از این فصل زیبا بیشتر لذت ببرید.

     

    چه عواملی باعث حساسیت فصل پاییز می‏‌شوند؟

    یکی از بهترین راه‌های درمان حساسیت پاییزی به خصوص وقتی علائم حساسیت پاییزی در شما وجود دارد،  پیشگیری از آن می‌باشد. اگر شما  اطلاعات کافی در مورد علل حساسیت فصلی داشته باشید به درستی می‌توانید با پیشگیری از حساسیت پاییزی از زیباییهای این فصل لذت بیشتری ببرید. در ادامه به شناخت علت حساسیت پاییزی می‌پردازیم.

    حساسیت فصل پاییز از انواع حساسیت فصلیگرده گیاهان یکی از دلایل حساسیت پاییزی است. در این میان گرده گیاهی به نام آمبروسیا ( یا گیاه کهنه‏‌واش از خانواده کاسنی‏‌ها ) یکی از بزرگترین علل حساسیت فصل پاییز می‌‏باشد. گرده‌‏افشانی این گیاه معمولا در مردادماه شروع می‏‌شود و تا ماه‏‌های شهریور و اواخر مهر ادامه خواهد داشت. حدود 75 درصد از افرادی که به دانه‏‌های گرده گیاهان در فصل بهار حساسیت نشان می‌‏دهند به گرده‏ گیاه آمبروسیا نیز در پاییز، حساسیت فصلی خواهند داشت و ممکن است نیاز به درمان حساسیت پاییزی پیدا کنند.

    حتی اگر در محل زندگی شما گیاه آمبروسیایی وجود نداشته باشد اما دانه‏ گرده‏ این گیاه می‌‏تواند مسافت صدها کیلومتر را توسط باد طی کند. همچنین بعضی از افراد که به گرده‏ آمبروسیا حساسیت دارند، ممکن است به بعضی از میوه‏‌ها و سبزیجات خاص مانند موز، خربزه و کدو نیز حساسیت داشته باشند و علائم حساسیت پاییزی را نشان دهند.

    یکی دیگر از علل حساسیت فصل پاییز کپک‏‌ها می‌‏باشند. شما ممکن است فکر کنید که کپک‏‌ها در زیرزمین خانه، حمام و در جاهای مرطوب خانه رشد و زندگی می‌‏کنند. اما گرده‏ کپک‏‌ها می‏‌تواند به خارج از جاهای مرطوب انتقال یافته، رشد و زندگی کند. انبوهی از برگ‏های مرطوب، محیطی بسیار عالی و ایده‏‌آل برای رشد و پرورش کپک‏‌ها می‏ب‌اشند. بنابراین یکی از راه‌های پیشگیری از حساسیت پاییزی دوری از چنین محیط‌هایی می‌باشد.

    علاوه بر این فراموش نکنید که دانه‏‌های گرد و غبار هم یکی دیگر از علل حساسیت فصلی می‌‏باشند. هر چند این دانه‌ها در طول ماه‏‌های گرم و مرطوب تابستان بسیار رایج و شایع هستند ولی در اوایل پاییز که هنوز هم هوا کمی گرم هست در هوا وجود دارند. دانه‏‌های گرد و غبار می‏‌توانند باعث ایجاد علائم حساسیت پاییزی مانند عطسه، خس‏خس سینه و آبریزش بینی شوند. از طرفی مدرسه رفتن نیز می‏تواند در کودکان و نوجوانان در این فصل ایجاد آلرژی و حساسیت فصلی کند، چرا که میزان کپک‌‏ها و گرد و غبار در مدارس بیشتر است.

     

    علائم حساسیت پاییزی چیست ؟

     مهمترین علائم حساسیت پاییزی شامل موارد زیر می‌باشد:

    • آبریزش بینی
    • آبریزش چشم
    • عطسه
    • سرفه
    • خارش چشم و بینی
    • ایجاد دایره‏های سیاه زیر چشم

    لازم به توضیح است موارد فوق می‌تواند علائم سرماخوردگی نیز باشد ولی طولانی بودن این عوامل می‌تواندن از علائم حساسیت پاییزی باشد. پیشنهاد می‌شود جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین ‌راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی را مطالعه نمایید.

     

    حساسیت فصل پاییز چگونه تشخیص داده می‌‏شود؟

    پیشگیری از حساسیت پاییزی و درمان حساسیت فصلیپزشک شما می‏‌تواند برای اطمینان از علائم حساسیت پاییزی مانند آبریزش چشم، خارش چشم و آبریزش بینی با پرس و جو در مورد علائم و سابقه پزشکی شما در این زمینه به شما کمک و راهنمایی کند. همچنین ممکن است به شما پیشنهاد بدهد، یک آزمایش کوچک بر روی پوستتان انجام دهید.

     برای تشخیص حساسیت فصل پاییز معمولا در پشت یا بر روی ساعد، خراشی ایجاد می‏کنند و سپس مقداری ماده آلرژن را در محل خراشیده زیر پوست قرار می‏دهند. اگر شما نسبت به آن آلرژن، حساسیت داشته باشید، علائمی مانند برآمدگی کوچک یا بزرگ شبیه گزیدگی پشه بر روی پوست خود مشاهده خواهید کرد. البته گاهی اوقات ممکن است پزشک به شما پیشنهاد آزمایش خون بدهد تا برای درمان حساسیت پاییزی نتیجه را بهتر و دقیق‏تر بررسی کند.

     

    درمان حساسیت پاییزی چگونه می‌‏باشد؟

    داروهای زیادی وجود دارند که شما می‏‌توانید برای درمان حساسیت پاییزی از آن‏ها استفاده کنید :

    • اسپری استروئیدی برای بینی که به کمک آن می‏توانید التهاب بینی خود را نیز کاهش دهید.
    • آنتی‏‌هیستامین‏‌ ها، داروهایی هستند که برای پیشگیری از حساسیت پاییزی و علائم آن مانند عطسه کردن، خارش و آبریزش بینی به شما کمک می‏‌کنند.
    • داروهای ضد احتقان (یا ضد گرفتگی) که به برطرف کردن گرفتگی بینی و خشک کردن مخاط و ترشحات بینی کمک می‏‌کنند.

    درمان حساسیت پاییزیشما می‌‏توانید برخی از داروهای آلرژی را بدون نسخه خریداری کنید، اما اگر قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید مطمئن می‏‌شوید که داروی مناسبی را انتخاب کرده‌‏اید. به عنوان مثال اسپری‏های ضد گرفتگی بینی فقط باید برای 3 روز استفاده شوند و اگر به مدت طولانی‌‏تر از آن استفاده کنید، دچار مشکل خواهید شد.

     

    نکاتی برای پیشگیری از حساسیت پاییزی و مدیریت کردن علائم حساسیت پاییزی

    بهتر است به جای درمان حساسیت پاییزی به پیشگیری از آن بپردازید. مسلما این کار انرژی کمتری از شما می‌گیرد. مهمترین نکات در پیشگیری از حساسیت فصلی شامل موارد زیر می‌باشد:

    • در زمان‏‌‌هایی که میزان گرده افشانی گیاهان در اوج خود است ( معمولا در اواخر صبح یا ظهر ) در خانه بمانید و در و پنجره‌‏ها را ببندید.
    • قبل از اینکه وسایل گرمایشی خود را در فصل سرما برای اولین بار روشن کنید، آن‏ها را خوب تمیز کرده و فیلتر آن را عوض کنید. چرا که گرده‏‌های کپک و آلرژن‏‌های دیگر در طول تابستان می‌‏تواند در منافذ آن جمع شده باشد و با روشن شدن دستگاه در هوا پراکنده شوند. توجه به این موضوع می‌‏تواند برای پیشگیری از حساسیت پاییزی به شما کمک کند.
    • از یک فیلتر برای حذف ذرات معلق در هوا با کارایی بالا در سیستم گرمایشی خود برای حذف دانه‌‏های گرده، کپک و سایر ذرات معلق در هوا استفاده کنید.
    • از یک دستگاه رطوبت ساز برای نگه داشتن رطوبت هوای خانه بین 35 درصد تا 50 درصد استفاده کنید.
    • هنگامی‏‌که می‌‏خواهید برگ‏‌های باغچه را با چنگک جمع کنید حتما از ماسک استفاده کنید. چرا که نفس کشیدن در هوایی که گرده‏ کپک‏‌ها باشد مناسب نیست و می‌‏تواند باعث بروز علائم حساسیت پاییزی شود.
    • استفاده از عینک آفتابی باعث می‌‏شود تا چشمانتان از دانه‏‌های گرده محافظت شوند و به پیشگیری از حساسیت فصلی کمک خواهد کرد.
    • در پایان هر روز موهای خود را بشویید، چرا که ممکن است دانه‌‏های گرده بر روی موهایتان نشسته باشد.
    • اگر قصد ورزش کردن دارید، سعی کنید هنگام صبح که میزان دانه‏‌های گرده در هوا پایین است به ورزش بپردازید.
    • اگر حیوانات خانگی مانند سگ در منزل دارید شستشوی او را فراموش نکنید، چرا که ممکن است در موهای بدنش دانه‏‌های گرده وجود داشته باشد و توجه به این موضوع می‏‌تواند به پیشگیری از حساسیت پاییزی کمک کند.

     

    سخن پایانی :

    علل حساسیت فصل پاییز می‌تواند وجود عوامل و فاکتورهایی مانند گرده گیاهان، کپک‌‏ها، گرد و غبار و سایر عوامل آلرژن باشد. عطسه، آبریزش بینی، آبریزش چشم، سرفه، خارش چشم و بینی و پیداشدن دانه‌های سیاه زیر چشم می‌تواند از مهمترین علائم حساسیت پاییزی باشد. دوری از این محیط‌ها و رعایت نکات ایمنی می‌تواند در پیشگیری از حساسیت پاییزی موثر باشد. در صورتی‌که نیاز به درمان حساسیت پاییزی دارید، فیتولند توصیه می‏‌کند قبل از مصرف هر گونه دارویی برای آلرژی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

     

    PN:0248

    منابع :

    https://www.webmd.com

    https://www.webmd.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *