انواع بیماری دیابت و عوارض بیماری دیابت چیست ؟

انواع بیماری دیابت و عوارض بیماری دیابت چیست ؟
  • آبا با انواع بیماری دیابت و عوارض بیماری دیابت آشنایی دارید ؟ آیا با علائم بیماری دیابت آشنایی دارید ؟ اولین قدم برای شناخت انواع بیماری دیابت و عوارض دیابت آن است که بدانیم، در بیماری قند خون، بدن قادر به تولید انسولین نیست یا انسولین تولید شده به اندازه کفایت، کاربردی و قابل استفاده نیست. وظیفه انسولین تسهیل حمل قند خون به درون سلول‌ها است بنابراین بدن در انتقال قند از خون به داخل سلول‏ها دچار مشکل می‏شود. به‌همین دلیل در بیماران مبتلا به دیابت، سطح قند خون بالا دیده می‌شود.

    گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی در سلول‏‌های بدن است. کمبود انسولین یا مقاومت به انسولین باعث می‏شود، میزان قند در خون بالا باشد و از طرفی در سلول‏ها قند خون پایین می‌باشد. این پدیده منجر به بروز بیماری دیابت و بروز علائم بیماری دیابت در سیستم‌ها و ارگان‏های بدن می‏شود. در این مقاله فیتولند قصد دارد درباره‏ انواع بیماری دیابت و عوارض بیماری دیابت صحبت ‏‌کند.

    مطمئنا هنگام شنیدن بیماری‏ دیابت و بیماری قند خون ، فکر شما به سمت قند خون بالا می‌‏رود. قند خون بالا را نمی‌‏توان دست کم گرفت؛ چراکه به سلامت بدن شما مربوط می‌‏شود و بالا بودن آن برای مدت طولانی، منجر به بیماری قند خون می‏شود.به واقع دیابت بیماری‌ای است که به توانایی بدن برای تولید یا استفاده از انسولین، مربوط می‏شود

    دیابت و بیماری قند خون به طور کلی می‏‌تواند زود کنترل شود، با این حال اگر زود درمان نشود، عوارض بیماری دیابت شامل بیماری‏ های قلبی، سکته مغزی، آسیب کلیه و آسیب عصبی می‌تواند باشد. بهترین توصیه متخصصین استفاده از یک رژیم غذایی دیابت در کنار ورزش کردن روزانه و دوری از استرس و خواب مناسب می‌باشد.

    به‌طور معمول بعد از خوردن غذا یا استفاده از نوشیدنی، بدن از قند آن‌ها برای تولید انرژی، در سلول‏‌ها استفاده می‏‌کند. برای تحقق این امر، پانکراس باید هورمونی به نام انسولین (موثر در کنترل قند خون) را تولید کند. انسولین باعث تسهیل انتقال قند از خون به داخل سلول‌ها می‌شود. اگر شما دیابت داشته باشید، بدن شما یا هیچ انسولینی تولید نمی‌‏کند یا مقدار تولید شده خیلی ناچیز خواهد بود. در برخی موارد هم انسولین تولید شده نمی‏‌تواند به‌طور موثر عمل کند و مورد استفاده بدن قرار بگیرد. تمامی این عوامل باعث ایجاد قند خون بالا در بدن می‏‌شود. در بیماری دیابت در حالی‌که سلول‏های بدن برای تولید انرژی به قند نیاز دارند، ولی متاسفانه این قند قادر نیست از خون وارد سلول‌های بدن شود. از طرف دیگر به دنبال بروز علائم بیماری دیابت ، آسیب و عوارض در ارگان‏‌ها و بافت‏ های بدن، مثل آسیب به اعصاب، چشم، کلیه‏‌ها و دیگر اندام‏ اتفاق می‌افتد. با فیتولند همراه باشید تا در مورد علائم بیماری دیابت و عوارض دیابت بیشتر آگاه شوید.

    انواع بیماری دیابت چیست

    انواع بیماری دیابت به دو نوع بیماری دیابت نوع یک و بیماری دیابت نوع دو تقسیم می‌شوند که در ادامه به شرح و توضیح آن پرداخته شده است..

    بیماری دیابت نوع اول

    بیماری قند خون بالا

    دیابت نوع اول، دیابت نوجوانان نامیده می‏شود که در حقیقت نوعی اختلال سیستم ایمنی بدن یا یک بیماری خود ایمنی است. در دیابت نوع اول، سیستم ایمنی بدن به سلول‏های تولید کننده انسولین در پانکراس حمله می‏کند. به‌همین دلیل افراد مبتلا به دیابت نوع اول، باید برای درمان حتما از انسولین استفاده کنند؛ چراکه بدن اصلا انسولین تولید نمی‌کند. بیماری دیابت نوع اول، در کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می‏شود. حدود 10 درصد از افراد مبتلا به دیابت، از این دسته هستند.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    بیماری دیابت نوع دوم

    دیابت نوع دوم یکی از انواع بیماری دیابت می‌باشد که دیابت مقاوم به انسولین نامیده می‏شود. در دیابت نوع دوم با وجود حضور انسولین، قند خون بالا رفته و علائم بیماری دیابت ظاهر می‏شود. دیابت نوع 2 در افراد با سن بالاتر دیده می‌شود. البته متاسفانه امروزه در افراد جوان‌تر نیز مشاهده می‌گردد. دیابت نوع دوم در نتیجه سبک زندگی، رژیم غذایی و عادت‏های ورزشی ضعیف و بد ایجاد می‏شود. در دیابت نوع دو، پانکراس توان تولید انسولین قابل استفاده برای سلول‌های بدن را نخواهد داشت. در این حالت انسولین تولید شده، نمی‏تواند قند خون را برای ذخیره یا مصرف انرژی به درون سلول‏ها هدایت کند. در نهایت، رفته رفته قند خون بالا می‌رود و فرد مجبور به دریافت دارو، برای کنترل قند خون می‏شود.

    دیابت بارداری

    انواع بیماری دیابت

    دیابت بارداری نیز یکی از انواع بیماری دیابت است که با بالا رفتن قند خون در دوران بارداری مشخص می‌شود. در این نوع بیماری قند خون بالا، انسولین توسط هورمونی که از جفت تولید می‏شود، غیر فعال شده و باعث ایجاد بیماری دیابت بارداری می‏گردد. عوارض بیماری دیابت بارداری می‌تواند مادر و نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد.

    دیابت بارداری لزوما به این معنا نخواهد بود که مادر قبل از بارداری مبتلا به بیماری دیابت بوده است. از اثرات بیماری دیابت بارداری،  احتمال افزایش ابتلا به دیابت نوع 2 برای مادر پس از زایمان می‌باشد. از علائم بیماری دیابت بارداری می‌توان به افزایش تشنگی، خستگی، تاری دید، افزایش ادرار، حالت تهوع، عفونت‌های مکرر و کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد اشاره نمود. فیتولند جهت کسب اطلاعات بیشتر توصیه می‌کند مقاله دیابت بارداری را مطالعه نمایید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : دیابت بارداری چیست و راه های درمان دیابت بارداری

    بیماری دیابت در بسیاری از موارد، با رژیم غذایی مناسب دیابت بارداری، ورزش و نظارت دقیق و درست می‏تواند کنترل شود. اگر در شیوه‏ و سبک زندگی خود تغییراتی درست و مناسب ایجاد کنید، حتی در برخی موارد مخصوصا در شروع بیماری قند خون می‏توانید به بهبودی نیز دست یابید.

    کتواسیدوز دیابتی

    توجه داشته باشید که در صورت عدم تولید انسولین توسط سلول‌های پانکراس یا اینکه پانکراس، انسولین کمی تولید کند یا اینکه بدن نتواند از این انسولین استفاده کند؛ سلول‌ها برای تبدیل چربی به انرژی مورد نیاز بدن، از هورمون‏های جایگزین استفاده می‏نمایند. این موضوع می‏تواند باعث تولید سطوح بالایی از مواد شیمیایی سمی از جمله اسیدها و اجسام کتونی گردد که ممکن است، منجر به بیماری کتواسیدوز دیابتی شود. این بیماری با علائمی مانند تشنگی شدید، تکرر ادرار بیش از حد و خستگی زیاد همراه است. به‌دلیل بالا بودن قند خون و همین‌طور مقدار بالای کتون در خون این افراد، در صورت عدم معالجه می‏تواند به از دست دادن هوشیاری یا مرگ منجر شود.

    علائم بیماری دیابت

    افزایش گرسنگی، افزایش تشنگی، کاهش وزن، تکرر ادرار، تاری دید، خستگی، زخم‏هایی که التیام نمی‏یابند (به عنوان مثال زخم پای دیابتی).

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : درمان زخم پای دیابتی

    علائم بیماری دیابت نوع 1

    علائم دیابت نوع یک می‏تواند شامل گرسنگی شدید، افزایش تشنگی، کاهش وزن غیر عمدی، تکرر ادرار، تاری دید، خستگی شود. همچنین باعث تغییرات خلق و خو می‏شود.

    علائم بیماری دیابت نوع 2

    علائم دیابت نوع دو می‏تواند شامل افزایش گرسنگی و تشنگی، افزایش دفع ادرار، تاری دید، خستگی، زخم‏هایی که آهسته درمان می‏شوند، باشد. همچنین باعث عفونت‏های مکرر می‏شود؛ چراکه قند خون بالا باعث می‏شود زخم‏ها در بدن سخت‏تر ترمیم شوند.

    علائم بیماری دیابت در مردان

    علائم بیماری دیابت

    علاوه بر علائم عمومی، در مردان مبتلا به دیابت، علائمی مانند کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ و کاهش قدرت عضلانی نیز مشاهده می‏شود.

    علائم بیماری دیابت در زنان

    در زنان نیز علاوه بر علائم عمومی، علائمی مانند عفونت دستگاه ادراری، عفونت‏های قارچی و همچنین خشکی و خارش در پوست نیز دیده می‏شود. 

    علت ابتلا به دیابت

    علت بیماری قند خون با توجه به نوع آن متفاوت است.

    علت ابتلا به دیابت نوع اول

    پزشکان دقیقا نمی‏دانند علت این نوع دیابت چیست. با توجه به دلائلی می‏توان گفت، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‏های بتا که تولید کننده انسولین در پانکراس هستند، حمله می‏کند.

    علت ابتلا به دیابت نوع دوم

    ناشی از ترکیب عوامل ژنتیک و سبک زندگی است. چاقی، اضافه وزن و مخصوصا چاقی در ناحیه شکم، باعث می‏شود سلول‏ها در برابر انسولین مقاوم شوند.

    عوامل افزاینده خطر ابتلا به انواع بیماری دیابت و عوارض دیابت

    عوامل افزاینده خطر ابتلا به دیابت نوع اول

    افرادی که در خانواده‏شان فردی مبتلا به این نوع دیابت باشد، احتمال مبتلا شدن در آن‏ها بیشتر است.

    عوامل افزاینده خطر ابتلا به دیابت نوع دوم

    انواع بیماری دیابت

    عواملی مانند اضافه وزن افراد با سن 45 سال به بالا، افرادی که پدر، مادر، خواهر یا برادر مبتلا به این نوع بیماری قند خون داشته باشند، افرادی که فعالیت جسمی ندارند، افرادی که دیابت حاملگی داشته‏اند، افرادی که فشار خون بالا، کلسترول و تری گلیسرید بالا داشته‏اند و افرادی که دارای نژاد آفریقایی، امریکایی، اسپانیایی، امریکای لاتین، بومی آلاسکا، جزایر اقیانوس آرام و سرخپوستان امریکایی، احتمال مبتلا شدن به این نوع دیابت در آن‏ها بیشتر است.

    آسیب‏ ها و عوارض بیماری دیابت بر بدن

    عوارض دیابت بر کلیه

    دیابت می‏تواند باعث آسیب به کلیه شود. درنتیجه کلیه توانایی خود برای فیلتر کردن ضایعات از خون را از دست می‏دهد. اگر پزشک تشخیص میکروآلبومینوری یا افزایش مقدار پروتئین در ادرار را دهد، نشانه این است که کلیه‏ها درست کار نمی‏کنند. بیماری کلیوی مربوط به دیابت، نفروپاتی دیابتی نامیده می‏شود. پزشک با معاینات دوره‌ای که از شما به عمل می‌آورند، برای جلوگیری از آسیب غیر قابل بازگشت کلیه یا نارسایی کلیه، به شما کمک خواهند کرد.

     عوارض دیابت بر سیستم گردش خون

    عوارض بیماری دیابت
    بیماری قند خون، خطر ابتلا به فشار خون بالا، که باعث فشار بیشتر روی قلب می‏شود را افزایش می‏دهد. از طرفی گلوکز خون بالا باعث تشکیل رسوب چربی در دیواره رگ‏های خونی می‏شود که با گذشت زمان، باعث محدود کردن جریان خون و خطر ابتلا به تصلب شرایین یا سخت شدن دیواره رگ‏های خونی را افزایش می‏دهد. عادت‏های خوب و ورزش منظم، باعث کاهش فشار خون و کلسترول بالا می‏شود. همچنین اگر نگران بروز علائم بیماری دیابت هستید، سیگار کشیدن را ترک کنید؛ چراکه سیگار خطر مشکلات قلبی و عروقی را افزایش می‏دهد.

    عوارض بیماری دیابت بر پوست

    دیابت می‏تواند پوست بدن شما که بزرگ‌ترین ارگان بدن است را تحت تاثیر قرار دهد. بدن به علت قند خون بالا، با کم آبی و کمبود رطوبت مواجه است و باعث خشکی و ترک در پوست می‏شود. می‏توانید از وازلین یا کرم‏های مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین از مرطوب نگه‌داشتن بیش از حد پوست، خودداری کنید؛ چراکه در افراد دیابتی، پوست مستعد ابتلا به قارچ، باکتری یا عفونت‏های قارچی است.

    عوارض دیابت بر سیستم عصبی

    دیابت می‏تواند باعث نوروپاتی دیابتی یا آسیب به اعصاب شود. این موضوع بر ادراک شما از گرما، سرما و درد اثر می‏گذارد. همچنین دیابت به تورم و آسیب عروق خونی چشم، به نام رتینوپاتی دیابتی منجر می‏شود. این موضوع می‌تواند باعث آسیب در بینایی و حتی می‏تواند منجر به کوری شود. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید به‌طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : درمان طبیعی نوروپاتی

    درمان دیابت

    پزشکان درمان‏های مختلفی با توجه به نوع بیماری قند خون ، برای کنترل قند خون و مدیریت دیابت را پیشنهاد داده‏اند.

    درمان دیابت نوع اول

    انسولین درمان اصلی برای این نوع دیابت است؛ چراکه بدن این دسته از افراد، قادر به تولید انسولین نیست.

    درمان دیابت نوع دوم

    در برخی از افراد مبتلا به این نوع دیابت، رژیم غذایی و ورزش، می‏تواند به فرد کمک کند. اگر تغییر در شیوه و سبک زندگی، برای پایین آوردن قند خون به فرد کمک نکرد. این افراد نیاز به مصرف دارو دارند و با مراجعه به پزشک، داروهای مختلفی برای پایین آوردن قند خون این افراد پیشنهاد می‏شود که یکی از آن‏ها انسولین است.

    دیابت و رژیم غذایی

    عوارض بیماری دیابت بر سیستم عصبی

    سالم و درست غذا خوردن، بخش اصلی و مهم در مدیریت دیابت و بیماری قند خون است. در برخی موارد تغییر در رژیم غذایی، خود به تنهایی برای کنترل این بیماری بسیار موثر است.

    رژیم غذایی در دیابت نوع اول

    براساس انواع غذاهایی که مصرف می‏کنید، قند خون شما می‏تواند به شیوه‌های مختلفی بالا برود. مثلا غذاهای نشاسته‌دار یا شیرین، قند خون را به‌سرعت بالا می‏برد. پروتئین و چربی، باعث افزایش تدریجی قند خون می‏شوند. ممکن است پزشک شما مقدار کربوهیدرات روزانه شما را با توجه به دوز انسولین که مصرف می‏کنید، تغییر دهد. پزشکان یا متخصصین تغذیه، معمولا تعادلی بین دوز انسولین و مصرف کربوهیدرات، چربی و پروتئین، برای کنترل قند خون شما برقرار می‏کنند.

    رژیم غذایی در دیابت نوع دوم

    سالم و درست غذا خوردن هم به کنترل قند خون و هم به کاهش وزن شما کمک می‏کند. متخصص تغذیه می‏تواند، شما را راهنمایی کند که چه مقدار کربوهیدرات در وعده‏های غذایی خود استفاده کنید تا سطح قند خون خود را ثابت نگه‌دارید. همچنین مصرف میان وعده‏هایی کوچک و سالم در طول روز برای ثابت نگه داشتن قند خون به شما کمک می‏کند. مواردی مانند میوه‏ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، پروتئین بدون چربی مثل مرغ و ماهی، چربی‏‌های سالم مثل روغن زیتون و گردو به شما کمک می‌کند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بهترین رژیم غذایی دیابت نوع 2

    تشخیص دیابت

    علائم بیماری دیابت
    در هر شخصی که دارای علائم بیماری دیابت است یا در معرض خطر این بیماری قرار دارد، با انجام آزمایش خون این بیماری تشخیص داده می‏شود.

    پیشگیری از دیابت

    دیابت نوع اول قابل پیشگیری نیست؛ چراکه بر اثر مشکلی در سیستم ایمنی بدن، ایجاد می‏شود. برخی از علل دیابت نوع دوم مانند ژن یا سن، نیز قابل کنترل نیستند. در عین حال، عواملی هم در دیابت وجود دارد که قابل کنترل هستند. این عوامل به رژیم غذایی، سبک زندگی و تناسب اندام مربوط می‏شوند.

    سخن پایانی

    در این مقاله در مورد انواع بیماری دیابت و عوارض دیابت صحبت کردیم. در هر صورت مهم نیست که کدام نوع بیماری قند خون را دارید. شما برای کنترل و حفظ سطح قند خون خود، نیاز به همکاری نزدیک و همیشگی با پزشک دارید. پزشک با مراقبت‏ها و اطلاعاتی که از وضعیت شما دارد، می‌تواند با کنترل قند خون شما در محدوده هدف به حفظ سلامت شما و مهار قند خون بالا در شما کمک کند. فعالیت بدنی مناسب، رژیم غذایی خوب و سالم و داشتن سبک زندگی صحیح، برای بهبود علائم بیماری دیابت بسیار مهم است. از طرفی شما نیاز دارید که فشار خون و کلسترول خود را تحت کنترل و نظارت همیشگی داشته باشید.


    منبع:

    https://www.healthline.com

    https://www.healthline.com

    https://www.healthline.com

    PN:0209

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    4 دیدگاه برای انواع بیماری دیابت و عوارض بیماری دیابت چیست ؟ ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *