انواع نوروپاتی و درمان طبیعی نوروپاتی

انواع نوروپاتی و درمان طبیعی نوروپاتی
  • نوروپاتی یک بیماری است که موجب ضعف، درد و بی‌حسی در اندام شما معمولاً در دست ‌و پا می‌‌شود. در این مطلب فیتولند قصد دارد که انواع نوروپاتی و درمان طبیعی نوروپاتی را بیان کند و به بررسی نوروپاتی محیطی و دیابتی بپردازد. نوروپاتی دیابتی یکی از عوارض دیابت است. در صورتی که فرد مبتلا به دیابت، قند خون خود را در محدوده مجاز کنترل نکند، بعد از چندین سال می‌‌تواند به عوارض دیابت مبتلا شود که یکی از آن‌ها نوروپاتی دیابتی است.

    نوروپاتی محیطی و نوروپاتی دیابتی

    برای آن‌که بدانید نوروپاتی چیست و با انواع نوروپاتی آشنا شوید، بهتر است ادامه این مطلب را بخوانید.

    “اعصاب محیطی (PNS)” در بدن، پیام‌هایی از مغز و نخاع را به بقیه بدن ارسال می‌‌کنند. هنگامی که این اعصاب آسیب می‌‌بینند، این پیام‌ها قطع می‌‌شوند و بر واکنش بدن فرد نسبت به درد، درجه حرارت و ….  تأثیر می‌‌گذارند. این اتفاق معمولاً نتیجه آسیب به اعصاب محیطی (PNS) است. چندین علل می‌تواند عامل این آسیب باشد همچون:

    • دیابت نوع یک
    • عصب‌های آسیب‌دیده
    • مشروبات الکلی
    • عفونت

    نشانه‌های نوروپاتی محیطی و نوروپاتی دیابتی می‌‌تواند به‌طور ناگهانی ایجاد گردد و یا می‌‌تواند به‌آرامی در طول زمان گسترش یابد. روش‌های درمان طبیعی نوروپاتی، بسته به علت بیماری متفاوت خواهد بود.

    علائم نوروپاتی محیطی

    علائم نوروپاتی محیطی (Peripheral neuropathy) به نوع اعصاب آسیب‌دیده بستگی دارد. سه نوع اعصاب شامل: اعصاب حرکتی، اعصاب حسی و دستگاه عصبی خودکار می‌باشند.

    درمان طبیعی نوروپاتی

    اعصاب حرکتی و نوروپاتی محیطی     

    اعصاب حرکتی (Motor nerves) در افراد، پیام را از مغز به عضلات ارسال می‌‌کند تا بتوانند حرکات خود را کنترل نمایند. اگر اعصاب حرکتی فرد آسیب‌دیده باشد، ممکن است فرد نشانه‌هایی ازجمله موارد زیر را داشته باشد:

    • ضعف ماهیچه یا آتروفی
    • دشواری در حرکت دست‌ها یا پاها
    • اسپاسم عضلانی یا تحریک غیرقابل کنترل و کاهش رفلکس

    اعصاب حسی و نوروپاتی محیطی

    اعصاب حسی (Sensory nerves) ‌پیام‌هایی را از دیگر قسمت‌های بدن به مغز می‌‌فرستد و حواس شما را کنترل می‌‌کنند. هنگامی که احساس خنکی را تجربه کرده یا چیزی تیز را لمس می‌‌کنید، از اعصاب حسی خود استفاده می‌نمایید. اگر نوروپاتی محیطی فرد که یکی از انواع نوروپاتی است بر اعصاب حسی او تأثیر بگذارند، ممکن است فرد موارد زیر را تجربه نماید:

    • سوزن شدن یا بی‌حسی
    • حساسیت به لمس
    • احساس خستگی
    • ناتوانی در احساس تغییر درجه حرارت و یا احساس درد هنگام گرم و سرد شدن
    • از دست دادن واکنش و هماهنگی بدن

    دستگاه عصبی خودکار و نوروپاتی محیطی

    در درمان طبیعی نوروپاتی به دستگاه عصبی خودکار (Autonomic nerves) و نوروپاتی محیطی نیز اشاره می‌شود. این اعصاب کنترل بخش‌هایی ازجمله فشارخون، ضربان قلب، عملکرد مثانه و …. را بر عهده دارند. اگر دستگاه عصبی خودکار فرد در نوروپاتی محیطی تحت تأثیر قرار بگیرد، ممکن است نشانه‌هایی ازجمله موارد زیر را تجربه کند:

    • حالت تهوع
    • استفراغ
    • داشتن سرگیجه در حالت ایستاده یا با تغییر موقعیت از نشستن به ایستاده
    • تعریق مفرط
    • ناتوانی در کنترل عملکرد روده و مثانه
    • ضربان قلب نامنظم و مشکل بلعیدن

    8 درمان طبیعی نوروپاتی محیطی و دیابتی

    درمان نوروپاتی محیطی و درمان نوروپاتی دیابتی (Diabetic neuropathy) بستگی به علت ایجاد آن دارد. برخی از درمان‌های معمول شامل فیزیوتراپی، جراحی و تزریق برای افزایش فشار عصب هستند. درمان‌های دیگر بر کاهش درد و ناراحتی با داروهایی نظیر ایبوپروفن یا آسپرین تمرکز می‌‌کنند. همچنین تعدادی از راه‌های درمان‌ طبیعی نیز برای کاهش علائم نوروپاتی محیطی و نوروپاتی دیابتی وجود دارد.

    انواع نوروپاتی

    این درمان‌های طبیعی عبارت‌اند از:

     

    1. ویتامین‌ها راهی برای درمان طبیعی نوروپاتی

    ویتامین‌ها از انواع راه درمان نوروپاتی به شمار می‌روند. در برخی از موارد نوروپاتی محیطی، مربوط به کمبود ویتامین است. ویتامین B برای سلامت عصبی بدن ضروری می‌باشد و کمبود آن می‌‌تواند منجر به آسیب عصبی قابل‌توجهی گردد.

    در حالی که می‌‌توان ویتامین B را از وعده‌های غذایی دریافت نمود، پزشک نیز ممکن است توصیه به مصرف مکمل داشته باشد. به دوز توصیه‌شده برای جلوگیری از مسمومیت و علائم بدتر توجه داشته باشید.

    ویتامین D نیز می‌‌تواند به جلوگیری از درد عصب کمک نماید. پوست شما به‌طور معمول ویتامین D را از نور خورشید دریافت می‌نماید. کمبود این ویتامین نیز می‌‌تواند مشکل نوروپاتی ایجاد کند. مصرف مکمل ویتامین D  به کاهش علائم انواع نوروپاتی کمک می‌کند.

    1. فلفل کاین (Cayenne pepper)

    “فلفل کاین” حاوی “کپسایسین (Capsaicin)” است و از انواع دیگر درمان طبیعی نوروپاتی به حساب می‌آید. کپسایسین دقیقاً همان ماده‌ای است که منجر به تندی فلفل می‌شود. از این ماده به دلیل خاصیت تسکین درد در کرم‌های موضعی استفاده شده است که منجر به کاهش شدت سیگنال‌های درد ارسال شده از بدن می‌شود. گنجاندن فلفل کاین در رژیم غذایی یا مصرف مکمل کپسایسین می‌تواند به کاهش درد نوروپاتی نیز کمک نماید.

    همچنین از پمادهای موضعی کپسایسین نیز می‌توانید بر روی بدن استفاده کنید. البته ممکن است در ابتدا استفاده از این پماد احساس سوزش داشته باشید با این حال در ادامه استفاده از آن به ‌تدریج نوروپاتی را کاهش می‌دهد. قبل از استفاده از این روش درمانی با پزشک خود مشورت کنید تا از بروز عوارض نامطلوبی جلوگیری نمایید.

    1. ترک سیگار مناسب در درمان طبیعی نوروپاتی

    سیگار بر گردش خون فرد تأثیر می‌‌گذارد. بدون گردش خون مناسب، ممکن است احساس بی‌حالی و درد در نوروپاتی محیطی افزایش یابد. ترک عادت سیگار کشیدن می‌‌تواند به بهبود علائم انواع نوروپاتی در فرد کمک کرده و از انواع درمان نوروپاتی محسوب شود.

    1. حمام گرم

    حمام گرم نیز می‌‌تواند آرامش‌بخش باشد و همچنین علائم درد نوروپاتی را کاهش می‌دهد. آب گرم، گردش خون را در سراسر بدن افزایش داده و منجر به کاهش علائم درد نوروپاتی می‌‌شود. اگر اعصاب حسی با نوروپاتی محیطی تحت تأثیر قرار گرفته و فرد به درجه حرارت حساس نیست، باید بسیار مراقب باشد که آب حمام را خیلی گرم نکند.

    راه درمان نوروپاتی

    1. ورزش درمان طبیعی نوروپاتی

    ورزش از انواع درمان طبیعی نوروپاتی به شمار می‌رود. فعالیت و ورزش منظم می‌‌تواند به مبارزه با درد و بهبود کلی سلامتی کمک نماید. به طور کلی فعالیت جسمی قند خون فرد را کاهش می‌دهد، که به‌نوبه خود می‌‌تواند آسیب عصبی و درنتیجه نوروپاتی دیابتی را نیز کاهش دهد. ورزش، همچنین جریان خون را به دست‌ها و پاها افزایش داده و استرس را کم می‌کند. این‌ها همه عواملی هستند که به کاهش ناراحتی و درد بیمار کمک خواهد نمود.

    1. استفاده از اسانس‌ها

    برخی از اسانس‌های گیاهی، ازجمله بابونه و اسطوخودوس رومی، به افزایش گردش خون در بدن کمک می‌‌کنند. آن‌ها همچنین دارای خواص ضد درد و ضدالتهابی هستند که می‌‌تواند باعث بهبودی فرد شود و از انواع درمان طبیعی نوروپاتی محسوب گردد.

    چند قطره اسانس را در یک ظرف محتوی روغن گیاهی مانند روغن‌زیتون بریزید. استفاده از این روغن‌های رقیق‌شده در ناحیه آسیب‌دیده، می‌‌تواند درد‌های ناخوشایند و سوزن سوزن شدن ناشی از نوروپاتی محیطی و نوروپاتی دیابتی را کاهش دهد.

    1. مراقبه یا مدیتیشن مفید در درمان طبیعی نوروپاتی

    تکنیک‌های مراقبه و مدیتیشن می‌‌تواند به افرادی که با علائم نوروپاتی و با درد، زندگی می‌‌کنند کمک نماید. این امر می‌‌تواند به کاهش استرس، بهبود مهارت‌های مقابله‌ای و کاهش شدت درد در انواع نوروپاتی کمک کند. در نظر داشته باشید که مراقبه رویکردی است که فرد را قادر به کنترل بیشتر بر وضعیت خود می‌نماید.

    1. طب سوزنی راهی برای درمان نوروپاتی

    احتمالاً درمان نوروپاتی با طب سوزنی را شنیده‌اید. طب سوزنی با تحریک نقاط تحت‌فشار بدن، باعث بهبودی طبیعی می‌‌شود. این روش به سیستم عصبی برای پخش مواد شیمیایی که می‌‌تواند تجربه درد و یا آستانه آن را تغییر دهد، کمک می‌نماید. طب سوزنی کمک می‌‌کند تا تعادل انرژی در بدن فراهم شود که می‌‌تواند بر سلامت عاطفی فرد نیز تأثیر بگذارد.

    سخن پایانی

    نوروپاتی یک بیماری است که موجب احساس ضعف، درد و بی‌حسی در اندام خصوصاً در دست ‌و پا می‌‌شود. نوروپاتی دیابتی و محیطی از انواع نوروپاتی محسوب می‌گردد. پیشگیری در ابتلا به نوروپاتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نتیجه در افراد مبتلابه دیابت، نگه‌داشتن قند خون در محدوده طبیعی، باعث می‌‌شود تا از به وجود آمدن نوروپاتی دیابتی یا تشدید آن جلوگیری گردد.

    همچنین با توجه به این‌که نوروپاتی دیابتی در طب امروزی درمان قطعی ندارد، علاقه‌مندی به درمان طبیعی نوروپاتی در بین مردم رو به افزایش است. امروزه روش‌های درمان‌ طبیعی در کاهش علائم درد نوروپاتی محیطی، موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌اند. از انواع درمان‌های طبیعی می‌توان به مدیتیشن، طب سوزنی، داشتن فعالیت بدنی و ورزش، استفاده از ویتامین ب و دی یا مواد غذایی شامل آن، حمام گرم و… اشاره نمود.

     با این حال، قبل از انجام یک روش درمانی جدید، با پزشک خود مشورت کنید. فیتولند شما را به مطالعه مقاله رژیم غذایی دیابت نوع 2 استفاده از برنامه‌های ورزش در خانه و برنامه رژیم غذایی دعوت می‌نماید.

    منبع:

    healthline.com

    PN:0105

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای انواع نوروپاتی و درمان طبیعی نوروپاتی ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *