تأثیر دروغ بر سلامتی انسان

تأثیر دروغ بر سلامتی انسان
  • آیا از تأثیر دروغ بر سلامتی انسان آگاه هستید؟ خواه‌ناخواه اکنون در دوران “post truth” یا “پسا حقیقت” زندگی می‌کنیم.‌ زمانی که واقعی بودن ادعاها و صحبت‌ها خیلی مهم نیست، به‌جای آن برداشت‌های شخصی و قضاوت‌های احساسی ما اهمیت دارند. تأثیر دروغ بر سلامتی از آن‌چه فکر می‌کنید، بیشتر است.

    اکنون زمانی است که اکثر مردم بی‌عدالتی یا داستان‌پردازی غیرواقعی در رسانه‌ها را درک می‌کنند و هیچ‌کس بیش از مردان قدرت و افراد تأثیرگذار، در معرض این دروغگویی‌ها نیستند. سؤالی که ذهنمان را در رابطه با تأثیر دروغ گویی درگیر می‌کند، این است که چرا بسیاری از افراد مشهور به دروغگویی معروف‌اند؟ این دروغ‌ها چه هزینه‌ای برای آن‌ها دارد؟ فیتولند به بررسی این موضوع می‌پردازد.

    “ویلیام پولاک” دارای مدرک دکترای روانشناسی از دانشگاه هاروارد می‌گوید: ” افراد در نقش‌های مرسوم -هنگام ورزش‌های رقابتی یا زمانی که فشارهای سنگین مالی بر دوششان است – اغلب در نگه‌داشتن رازها دچار لغزش می‌شوند. انسان‌ها از شرمنده شدن هراس دارند و از حس این تجربه یا نشان دادن آن وحشت‌زده می‌شوند؛ لذا از هر راهی استفاده می‌کنند تا از موقعیت‌های شرم‌آور فرار کنند”.

    انسان‌ها در رابطه با چه چیزی بیش از همه نگران‌ هستند؟

    این واکنش‌ها به کدهای مردانگی گره‌خورده است؛ آنان فکر می‌کنند خجالت کشیدن، مردانگی را خدشه‌دار می‌کند. پولاک می‌گوید: “این امر به‌ویژه در ورزشکاران صادق است؛ زیرا از آنان انتظار می‌رود همیشه پیروز باشند.‌ هرچند این موضوع غیرممکن خواهد بود”.

    وی در این رابطه می‌گوید: “هنگامی‌که مردان شروع به دروغ گفتن می‌کنند، آن را با کنار زدن حقیقت در ذهن خود ادامه می‌دهند. این به معنای سرکوب یا فراموش کردن واقعیت نیست؛ بلکه حقیقت کنار گذاشته می‌شود؛ چون لازم است این اتفاق بیفتد”.

    مجازات دوپینگ در ورزشکاران یا ریاکاری سیاستمداران اغلب جرائم مالی است. بااین‌حال گاهی نیز جریمه‌ای برای آنان وجود ندارد. اما تحقیقات در رابطه با اثرات دروغگویی در بدن انسان نشان داده‌اند که مخفی نگه‌داشتن رازها باعث آسیب رساندن به قدرت مغز، سلامتی و شادی شما می‌شود. در ادامه برخی از اثرات دروغ گفتن بر سلامتی را مرور خواهیم نمود.

    تأثیر دروغ بر سلامتی

    1. رازها شما را در پرتگاه قرار می‌دهند

    زمانی که رازی را پنهان کنید،‌ معمولاً برای جلوگیری از فاش شدن آن در زمان اشتباه، تلاش می‌کنید تا آن موضوع را از ذهن خود دور نگهدارید. طبق تحقیقات “دانشگاه ویرجینیا” مشکل دقیقاً این است که این کار باعث می‌شود همواره فقط به همان موضوع فکر کنید.

    این دیالوگ از فیلم “تلقین” را به خاطر آورید: “آرتور: به فیل‌ها فکر نکن. الآن به چی فکر می‌کنی؟ سایتو: فیل‌ها”. طبق مطالعات “گروه تحقیقاتی لندمارک” در مجله‌ شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی، این دیالوگ یک واقعیت است.

    در این مطالعه افرادی که از آن‌ها خواسته‌شده بود به یک خرس سفید فکر نکنند، نتوانستند خرس سفید را از ذهن خود بیرون نمایند. همچنین اعتقاد بر این است که سرکوب کردن ذهن، می‌تواند باعث اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، افسردگی (Depression) و وسواس فکری عملی (OCD) شود.

    1. رازها باعث حواس‌پرتی می‌شوند

    اسرار در ذهن شما همانند چراغ‌های چشمک‌زن یا یک همکار پرحرف عمل می‌کنند. در یک پژوهش از دانشجویان “دانشگاه ویرجینیا” خواسته شد رازی را مخفی نگه‌دارند، این دانشجویان در تست‌های کامپیوتری نسبت به سایر افراد هم‌سن و هم دوره خود آهسته‌تر عمل کردند. چرا؟ محققان توضیح می‌دهند که نگهداری فعال اطلاعات در مغز،‌ باعث حواس‌پرتی می‌شود.

    1. مخفی‌کاری باعث چاقی می‌شود

    در یک مطالعه‌ جدید، از مردم خواسته شد تا یکی از رازهای بزرگ خود را – از مشکوک بودن به همسر تا خوردن یک پیتزا وقتی رژیم دارید – یادداشت کنند. نتیجه‌ عجیب این مطالعه این است: داشتن یک راز بزرگ باعث می‌شود مشکلات دشوارتر دیده‌شده و فعالیت‌های بدنی سخت‌تر به نظر برسد. این مورد تأثیر دروغ بر سلامتی را به شکل ویژه‌ای نشان می‌دهد. اما علت این اتفاق چیست؟ افکار شما – همانند رازهایتان – حسگرهایی را که در مغز با فعالیت فیزیکی رابطه دارند فعال نموده، لذا درک کردن با اختلال مواجه می‌شود.

    1. رازها به سلامت شما صدمه می‌زنند

    افرادی که در معرض تجارب آزاردهنده مانند صدمات ناشی از جنگ هستند، ‌بیش از سایرین در خطر مشکلات سلامتی می‌باشند. برای مثال در یک مطالعه بر روی به‌جاماندگان حادثه‌ هولوکاست، نشان داده شدُ افرادی که در رابطه با این حادثه بیشتر صحبت کرده بودند، پس از 14 ماه در وضع سلامت بهتری قرار داشتند. همچنین در مطالعه‌ای دیگر اثر دروغ گویی را در مردانی که “آزمایش HIV” آن‌ها مثبت بود، می‌بینیم. نتایج نشان داد افرادی که هم‌جنس‌گرایی خود را پنهان کرده بودند به نسبت مردانی که این موضوع را آشکار کرده‌اند، ‌زودتر فوت شدند.

    اثرات دروغ گفتن بر سلامتی

    همه‌ انسان‌ها برخی مسائل را پنهان می‌کنند، اما آیا این بدین معناست که همه‌ ما در خطریم؟ جواب متخصصان خیر است. “سوزان هیتلر” دکترای روان‌شناسی بالینی و نویسنده‌ سایت “PowerOfTwoMarriage.com” می‌گوید: “گفتن تمامی اسرار بسیار ساده‌انگارانه است زیرا نیاز است که برخی از موارد خصوصی بمانند”.

    اما چگونه متوجه شویم که باید رازهایمان را بیان کنیم یا بهتر است ساکت باشیم؟ راهنمایی‌های زیر را دنبال کنید تا از تأثیر دروغ بر سلامتی جلوگیری نمایید.

    صحبت کنید اگر:

    کسی از شما سؤال واضحی می‌پرسد. سوزان هیتلر می‌گوید: “شما زمانی که آشکار شدن یک حقیقت منجر به وقوع مشکلی جدی می‌شود، دروغ می‌گویید؛ اما درواقع دروغ گفتن فقط مشکل را پیچیده‌تر می‌کند. این اتفاق باعث از بین بردن اعتماد می‌شود. اگر یک‌بار دروغ بگویید از آن به بعد همیشه راجع به راست‌گویی شما شک و تردید وجود دارد”. پس نه‌تنها تأثیر دروغ بر بدن شما آشکار می‌شود بلکه روابط بین فردی‌تان به‌مرور زمان مختل خواهد شد.

    البته هنوز راهی برای فرار از صحبت کردن وجود دارد. رابطه بین دروغگویی و سلامتی بسیار حائز اهمیت است؛ پس به این دو جمله و تفاوت زیاد آن دقت کنید: “ببخشید، ولی من بدون مشورت با شما 200 دلار از کارت اعتباری برداشت کردم” با جمله‌: “ما باید اعلام ورشکستگی کنیم”. سوزان هیتلر می‌گوید: “هرچه زودتر حقیقت را آشکار کنید بهتر خواهد بود”.

    از دیگر تأثیرات دروغ بر بدن می‌توان به گفته “لسلی بکر فلپس” دکتر روانشناس در ایالت نیوجرسی اشاره نمود. او می‌گوید: “این مسئله باعث دیوانه شدن شما می‌شود. احتمال دارد در کنار افردی که نگران از برملا شدن رازتان پیش آنان هستید، احساس تنش یا اضطراب داشته باشید. پس دیگر نمی‌توانید در کنار آن افراد آزادانه خودتان باشید و صحبت کنید؛ بلکه در برخی مواقع مجبورید از حرف زدن طفره بروید. این مسئله می‌تواند در روابط شما اختلاف ایجاد کند”.

    اثرات دروغگویی در بدن انسان

    ساکت بمانید اگر:

    مشکل تنها چند روز طول می‌کشد. اگر شرکت شما قرار نیست امسال دستمزدها را افزایش دهد،‌ می‌توانید به همسر خود بگویید که روز بدی را در سرکار گذرانده‌اید و در فرصتی مناسب که هر دو حال بهتری دارید حقیقت را بازگو کنید. در این صورت می‌توانید راجع به امور مالی، مکالمه‌ای منطقی و کم استر‌س‌تر‌ داشته باشید.

    این راز مربوط به خودتان نیست. مردان در این مورد عالی هستند. پولاک می‌گوید: “چون ما نمی‌خواهیم بقیه‌ افراد شرمنده شوند، پس رازهای آنان را تا زمان مرگ پیش خود نگه می‌داریم”.

    شما به فردی که سؤال می‌پرسد خیلی نزدیک نیستید. مواردی وجود دارد که نیازی نیست برخی آشنایان و همکاران شما راجع به آن‌ها اطلاعی داشته باشند. در این مواقع از موضوع طفره بروید یا فقط بگویید: آه، این پیچیده است، هی تو در مورد فلان موضوع، چیزی شنیده‌ای؟

    سخن پایانی

    این مقاله، مروری بر تحقیقات انجام‌شده توسط محققین روانشناس، درباره تأثیر دروغ بر سلامتی بود. همچنین در این مقاله فیتولند به چند تکنیک برای بیان درست مشکلات و سکوت در مواقع مناسب اشاره شد. مخفی‌کاری و دروغگویی بر سلامت جسم و روان شما تأثیرگذار است. منجر به حواس‌پرتی و چاقی شده و همچنین سرکوب کردن ذهن می‌تواند اختلالات روانی همچون افسردگی، استرس پس از سانحه (استرس پس از آسیب) و یا وسواس فکری – عملی را به بار آورد.

    منبع:

    menshealth.com

    PN:0073

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    2 دیدگاه برای تأثیر دروغ بر سلامتی انسان ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *