درمان کولیک نوزادی

درمان کولیک نوزادی
  • درمان کولیک نوزادی بعد از تشخیص با کمک داروهای ضدنفخ، گیاهان دارویی، پروبیوتیکها و تغییر سبک زندگی امکان پذیر می‌باشد. شایعترین علائم کولیک نوزادی عبارت است از گریه نوزاد ،‌ گریه‌های بی‌وقفه و بدون دلیل کودک، بیشتر از سه ساعت در روز که بیش از سه روز در هفته اتفاق بیفتد.

    گریه کولیکی معمولاً در زمان غروب و بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می‌دهد. در این زمان کودک پاها را به سمت شکم جمع کرده، صورت سرخ شده، دست‌های گره کرده و ابروهای در هم فرو رفته می باشند. کولیک نوزادی اثراتی هم در خواب نوزاد خواهد داشت.

     اقدامات لازم برای درمان کولیک نوزادی

    اولین اقدامی که توسط متخصصین اطفال در رابطه با درمان کولیک نوزادی صورت می گیرد، تشخیص دقیق کولیک نوزادی و رد سایر بیماری هایی است که نشانه های آن شبیه علائم کولیک است. کولیک معمولاً تا 4 ماهگی خود به خود بهبود می یابد.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

     داروهای مورد مصرف در درمان کولیک نوزادی

    درمان هایی که تا حدودی برای کولیک نوزاد  کمک کننده هستند عبارتند از:

    داروهای ضد نفخ

    گیاهان دارویی موثر بر درمان کولیک نوزادی

    پروبیوتیک ها:

    نقش پروبیوتیکها در درمان کولیک نوزادی

    پروبیوتیک‌ها موادی هستند که به حفظ تعادل طبیعی باکتری های مفید در دستگاه گوارش کمک می کنند. در کودکان مبتلا به کولیک نوزادی، احتمالا عدم تعادل در باکتری های مفید دستگاه گوارش وجود دارد به همین دلیل فیتولند مصرف پروبیوتیک ها را زیر نظر پزشک  توصیه می کند.

    بعضی از نوزادان مبتلا به کولیک نوزادی، بعد از مصرف دارو‌ نیز ممکن است درمان نشوند، برای این گروه از نوزادان، راه های بسیاری برای آرام کردن کودک وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

    درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی

    نکاتی برای تغذیه کودک

    اگر بی‌قراری‌ها و گریه‌ نوزاد حدودا ۴۵ دقیقه پس از شیرخوردن ایجاد شود، به احتمال زیاد، علت آن ناسازگاری شیر گاوی است که در رژیم غذایی مادر مصرف می‌شود و یا در تغذیه شیر خشک نوزاد وجود دارد. نفخ ناشی از شیر گاو به راحتی در این دسته از نوزادان برطرف نمی شود و ایجاد ناراحتی و کولیک می‌کند. در ضمن بلع هوا حین تغذیه نوزاد هم می تواند در ایجاد در‌دهای کولیکی نوزاد موثر باشد.

    تغذیه نوزاد ولی  با دفعات بیشتر توصیه می شود. اگر به کودکتان شیر می دهید، جهت تسکین و درمان کولیک نوزادی بهتر است اجازه دهید ابتدا کودک از یک پستان مادر تغذیه کرده و پس از خالی شدن آن، از پستان دیگر،  نوزاد را تغذیه نمایید. این امر سبب می شود کودک از انتهای شیر مادر که چربی بیشتری دارد و سبب سیری کامل می گردد تغذیه کند، ازسوی دیگر تغذیه نوزاد به این روش باعث می شود هوای اضافی وارد معده نوزاد نشده و نفخ معده به وجود نیاید.

    نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ممکن است متناسب با غذاهایی که مادر مصرف می کند علائم کولیک را بروز دهند. اگر کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، فیتولند پیشنهاد می کند، غذاهایی که به احتمال بیشتری خاصیت حساسیت زایی دارند از جمله لبنیات به خصوص شیر گاو، بادام زمینی،گندم، سویا و ماهی را به مدت دو هفته حذف نمایید تا پزشک قادر باشد بهبود علائم کولیک را پیگیری کند.

    اگر کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، لازم است مادری که به کودک خود شیر می دهد از مصرف غذا های نفاخ و پر ادویه خودداری کند.

    برای نوزادانی که شیر خشک مصرف می کنند، نوع شیر خشک نوزادتان را تغییر دهید. استفاده از انواع شیر خشک های ضد حساسیت برای مصرف، از بدو تولد مناسب‌ هستند ولی مصرف آن‌ها باید حتماً تحت نظر پزشک انجام شود. اگر حساسیت کودک شما نسبت به شیر گاو مشخص شود، پزشک یک شیر خشک مناسب دارای پروتئین‌های کاملاً تجزیه شده (هیدرولیز شده) را برای او تجویز خواهد کرد. پروتئین های شیر، کاملا در این نوع شیر خشک ها تجزیه شده اند که هضم آنها را راحت تر می کند. اگر دو روز بعد از تغییر شیر خشک، علائم این بیماری بر طرف شود، بیانگر آن است که نوزاد به شیر قبلی آلرژی داشته است.

    تنوع گسترده ای از شیشه و سرپستانک وجود دارد. سعی کنید از انواع مختلف شیشه و سرپستانک استفاده کنید تا بهترین نوع آن که قرار است به کمک آن نوزاد هوای کمتری را بلع کند و به تسکین علائم این بیماری کمک می کند را پیدا کنید.

     راه هایی برای تسکین نوزاد مبتلا به کولیک نوزادی

    راه‌های درمان کولیک نوزادی و کاهش گریه نوزاد

    برای آرام کردن نوزادتان از پستانک استفاده کنید چرا که مکیدن، باعث آرامش کودک می شود.

    کودک خود را بغل کنید و به آرامی تکان بدهید و با صدای آرام لالایی بخوانید.

    پس از هر بار شیر دادن به نوزاد خود، او را روی شانه خودتان قرار دهید و پشت نوزاد را به آرامی‌ بمالید تا هر گونه هوای اضافی از معده او خارج شود.

    از گرما یا لمس ملایم استفاده کنید. کودک را به حمام آب گرم ببرید. گرم کردن موضعی مثل گذاشتن حوله یا پارچه گرم روی شکم نوزاد نیز یکی از روش های موثر در تسکین و درمان کولیک نوزادی می‌باشد.

    در حالت نشسته نوزاد را بر روی زانوهای خود قرار دهید به طوری که شکم کودک روی پایتان قرار گیرد سپس در حالی که به آرامی پای خود را بالا و پایین می برید پشت کودک را نیز ماساژ دهید.

    نوزاد را به پشت بخوابانید. زانو هایش را خم کرده و پاهای نوزاد را به آرامی به سمت شکمش فشار دهید این حرکت باعث شل شدن عضلات شکم نوزاد شده و سبب تسکین و درمان کولیک نوزادی می شود.

    شکم کودک را روزی یک بار با روغن زیتون به آرامی‌ ماساژ دهید.

    شکم، قفسه سینه، سرشانه‌ها و تمام ناحیه پشت را قبل از خواب، به خوبی با روغن کرچک ماساژ دهید.

    روزی ۱ تا ۲ بار زیر ناف نوزاد را با روغن کرچک به خوبی ماساژ دهید.

    سخن پایانی

    گریه طولانی مدت نوزاد از شایعترین علائم این بیماری است که از اوایل تولد نوزاد تا پایان 4 ماهگی نوزاد اتفاق می‌افتد. با تشخیص درست کولیک نوزادی ( همیشه گریه کودک بیانگر کولیک نوزادی نمی‌باشد) حفظ آرامش مادر و یافتن ریشه آن، با اصلاح رژیم غذایی، نحوه شیردادن به نوزاد و انجام ماساژ‌های لازم، درمان کولیک نوزادی به راحتی میسر خواهد شد.

    آنچه به والدین عزیز باید نوید داد این مساله است که هیچ‌گونه آسیبی در ارتباط با کولیک نوزادی  به کودکان وارد نمی شود و مطمئن باشید که با وجود ساعت‌ها گریه نوزاد این کودکان بزرگ می شوند و مانند سایر کودکان رشد می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می‌شود مقاله “کولیک نوزادی و راه‌های درمان” و  ” فواید مصرف پروبیوتیک برای کودکان” را مطالعه نمایید.


    PN:0037

    منبع https://www.babycenter.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *