دلایل شیر نخوردن نوزاد و نگرفتن پستان مادر

دلایل شیر نخوردن نوزاد و نگرفتن پستان مادر
  • دلایل شیر نخوردن نوزاد و نگرفتن پستان مادر در نوزادان متفاوت است. مشکلات معده، گردن، گوش و یا حواس‌پرتی نوزاد می‌تواند علت شیر نخوردن نوزاد باشد. اما لازم است که علت نگرفتن سینه مادر تشخیص داده شود. زیرا تغذیه نوزاد با شیر مادر در این دوران بسیار مهم است و این امر می‌تواند نشانه‌ای از تغذیه ناکافی و کم‌آبی بدن نوزاد باشد.

    در اولین قدم باید دانست آیا تغذیه نوزاد کافی است و بدن او دچار کم‌آبی شده است یا خیر؟ بدین منظور لازم است پوشک نوزاد خود را چک کنید. در صورتی که حداقل ۸-۵ مرتبه در روز پوشک نوزاد خیس باشد؛ نشان دهنده این است که نوزاد به اندازه کافی شیر خورده است و نگرانی شما تنها یک وسواس مادرانه است! اما اگر در اکثر موارد پوشک نوزاد شما خشک بود؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

    اگر از تغذیه نوزاد خود مطمئن هستید؛‌ ممکن است که این یک اعتصاب برای شیر خوردن باشد! اصطلاح اعتصاب شیر خوردن نوزاد را در مواردی به کار می برند که نوزاد، قبلا شیر مادر را به خوبی می خورده است. اما اینک پستان مادر را نمی‌گیرد. معمولا این اعتصاب بیش از دو روز طول نمی‌کشد. بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید تا به شما برای پشت سر گذاشتن این مرحله کمک کند. توجه داشته باشید برنامه رژیم غذایی در دوران شیردهی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

    در ادامه فیتولند به بیان اصلی‌ترین علل شیر نخوردن نوزاد می‌پردازد. با ما همراه باشید.

    شیر نخوردن نوزاد

    دلایل نخوردن شیر مادر یا نگرفتن پستان مادر توسط نوزاد چیست؟

    از مهم‌ترین علل شیر نخوردن می‌توان به عدم توانایی نوزاد تازه متولد شده در درست گرفتن و نگه داشتن پستان مادر با دهان اشاره کرد. این اتفاق در نوزادان نارس امکان بیشتری دارد. بنابراین لازم است تا روش صحیح شیر دادن به نوزاد را یاد بگیرید. انجام بدون نقص هر مهارتی نیاز به تکرار و تمرین دارد.

    در برخی موارد نیز ممکن است عضلات یک طرف گردن نوزاد از بدو تولد سفت و دارای کجی مادرزادی باشد. دراین صورت نوزاد به هنگام شیر خوردن در یک طرف گردن احساس درد می‌کند. معمولا در این موارد نوزاد تنها از یک سینه شیر می‌خورد. بنابراین اگر متوجه شدید نوزادتان از یک سینه شیر نمی‌خورد، حتما با پزشک مشورت کنید.

    برخی دیگر از علل نگرفتن پستان مادر و شیر نخوردن نوزاد عبارت است از:

    رفلاکس در معده نوزاد

    رویش دندان نوزاد.

    عفونت گوش باعث می شود شیر خوردن برای نوزاد دشوار شود.

    کم شدن شیر مادر به علل مختلف مانند دادن شیر خشک به نوزاد.

    دردناک بودن دهان به دلیل وجود عفونت هایی مثل برفک،آفت یا تبخال.

    نوزاد به راحتی با سر و صدا یا ایجاد مزاحمت در حین شیر خوردن دچار حواس‌پرتی می‌شود.

    نوزاد پستان مادر را گاز می‌گیرد و از عکس العمل مادر می‌ترسد و به همین دلیل دوباره سینه مادر را نمی‌گیرد.

    در صورتی که نوزاد سرما خورده و دچار گرفتگی بینی باشد؛ به هنگام شیر خوردن، تنفس برای او دشوار خواهد شد.

    همچنین توجه داشته باشید که در صورتی که نوزاد در حالت معمول و روزمره خود تغییر بزرگی مانند تعویض خانه یا بازگشت مادر به محل کار را تجربه کند؛ ممکن است در شیر خوردن نوزاد اختلال ایجاد شود.

    دلایل غیر معمول برای نگرفتن پستان مادر یا شیر نخوردن نوزاد

    برخی از نوزادان نسبت به سایرین حساس‌تر بوده و علت پس زدن سینه مادر در ایشان متفاوت است. همه نوزادان بوی طبیعی مادر را دوست دارند و گاهی ممکن است دلیل شیر نخوردن نوزاد این باشد که بوی عطر شما را دوست ندارد. بنابراین بهتر است از محصولاتی با رایحه تند استفاده نکنید. مام و یا خوشبو کننده‌های صابونی بهتر از اسپری‌ها هستند. همچنین گاهی مزه شیر مادر در اثر خوردن نوعی خوراکی خاص توسط مادر، برگشت به دوران قاعدگی و یا وجود التهاب یا ورم پستان در سینه مادر تغییر می‌کند و علت نگرفتن پستان مادر همین است.

    نگرفتن پستان مادر

    چگونه می‌توانید نوزادتان را به گرفتن پستان مادر و خوردن شیر مادر ترغیب کنید؟

    در برخی موارد هیچ‌کدام از دلایل شیر نخوردن نوزاد و نگرفتن پستان  مادر که در بالا به آن اشاره شد؛ وجود ندارد و باز هم نوزاد از خوردن شیر مادر خودداری می‌کند. این امر می‌تواند شما را آشفته کند و از طریق حس نوزاد به شما، او نیز دچار اضطراب ‌شود. توصیه می‌کنیم در این موارد بیش‌تر از قبل به نوزاد خود توجه کرده و او را نوازش کنید. احساس نوازش و گرمی پوست مادر توسط نوزاد به تمرکز او در شیر خوردن کمک می‌کند و باعث ایجاد آرامش بیشتر در نوزاد و مادر می‌شود.

     سخن پایانی:

    دلایل شیر نخوردن نوزاد و نگرفتن پستان مادر می‌تواند شامل موارد بسیار ساده تا پیچیده باشد. تغییر طعم شیر مادر، ضعیف بودن نوزاد و عدم توانایی مکیدن شیر،‌ بوی عطر مادر و … از این موارد است. در صورتی‌که نوزاد شما تغذیه کافی داشته باشد و دچار کم‌آبی نشده باشد؛‌ ممکن است دلیل اصلی نگرفتن سینه مادر این باشد که نوزاد سیر است و نیازی به شیر خوردن ندارد. بنابراین گاهی ممکن است نگرانی شما بی‌دلیل باشد.

    منبع:

    www.babycentre.co.uk

    PN:0022

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای دلایل شیر نخوردن نوزاد و نگرفتن پستان مادر ثبت شده است

    1. خیلی ممنون از این اطلاعات خوب که در اختیار ما قرار میدین و واقعا مواردیه که خیلی از مادرها باهاش مواجه هستن

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *