راه‌های جلوگیری از ریزش مو در ورزشکاران

راه های جلوگیری از ریزش مو در ورزشکاران
  • آیا ورزش باعث ریزش مو می‌شود ؟ آیا بدنسازی باعث ریزش مو می‌شود ؟ راه‌های جلوگیری از ریزش مو در ورزشکاران چیست ؟  ورزش شدید منجر به ریزش مو می‌گردد. کلر آب استخر، استفاده از استروئیدها و… علت ریزش مو در ورزشکاران می‌باشد. تغذیه مناسب، تأمین آهن خون و عدم استفاده از سشوار از راه های جلوگیری از ریزش مو است. به طور کلی با سبک زندگی سالم، ورزش سبک و کاهش وزن اصولی می‌توان از این عارضه جلوگیری کرد.

    رابطه ورزش با ریزش مو چیست ؟ ورزش منظم و اصولی با افزایش سلامت عمومی بدن و بهبود گردش خون در ارتباط است. همین موضوع به بهبود برخی از انواع ریزش مو کمک می‌کند. اما تأثیر آن تا چه میزانی است؟ ارتباط ریزش مو با ورزش سنگین چیست؟ برای جلوگیری از ریزش مو در دوره بدنسازی چه راه‌کارهایی وجود دارد؟

    ورزش سنگین در طولانی‌مدت، ممکن است بدن را با وضعیت تنش مزمن مواجه نماید. این استرس همراه با توقف رشد فولیکول مو، علت ریزش مو در ورزشکاران می‌باشد. درنتیجه جلوگیری از ریزش مو در ورزشکاران بسیار مهم است. با همه توضیحات بالا نگران نباشید. شما با رعایت نکات علمی و تخصصی که در ادامه آورده شده است می‌توانید مانع از ریزش موی خود بشوید. اگر به سختی به انجام برنامه تمرین بدنسازی خود مشغولید کافی است همان جدید در تمرین را برای رعایت این نکات داشته باشید.

    چگونه ورزش زیاد ، علت ریزش مو می‌باشد؟

    تمرینات بدنسازی بدون برنامه رژیم غذایی سالم و اصولی منجر به ریزش مو می‌شود. در نتیجه یکی از روش‌های جلوگیری از ریزش مو برنامه غذایی اصولی است. تأثیر ورزش و نقش بدنسازی در ریزش مو هنگامی آشکارتر می‌شود که فرد ورزشکار از استروئید استفاده کند.

    برنامه تمرین بدنسازی و تناسب اندام گیف

    برخی ورزشکاران برای افزایش قدرت و حجم عضلانی به سراغ استروئیدها می‌روند. اما همین امر یکی از علت‌ها می‌باشد. عدم مواظبت مناسب از موها از دیگر علل ریزش مو است. باقی ماندن کلر آب بر روی موها بعد از شنا کردن، یا باقی ماندن عرق روی پوست سر از عوامل دیگر می‌باشد.

    اثر ورزش بر ریزش مو به همراه راه‌های جلوگیری و درمان

    همان‌طور که ذکر شد تمرینات ورزشی به طور کلی تأثیری مثبت بر سلامت جسم دارند. اما تمرینات سنگین خود از علل ریزش مو هستند. در حقیقت شرایط موهای شما بازتابی از سلامت کلی بدن است.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : دریافت رژیم غذایی آنلاین

    جلوگیری از ریزش مو در ورزشکاران با تغذیه اصولی، خواب کافی، نوشیدن مقادیر فراوان آب را امکان‌پذیر است. همچنین کاهش استرس و داشتن سبک زندگی سالم و فعال در سلامتی پوست سر نقش دارد.

    ارتباط ورزش سنگین با ریزش مو

    ورزش شدید و بلندمدت به بدن فشار زیادی وارد می‌کند. فشار زیاد، یکی از دو عامل مهم در بروز بیماری TE است. در این بیماری، فولیکول مو وارد فاز استراحت نابهنگام می‌شود. این امر خود علت ریزش مو در ورزشکاران است.

    عامل دیگر، تغذیه نامناسب است که سبب به وجود آمدن موهای ضعیف و کرکی در تمام پوست سر می‌شود. این ریزش ممکن است همیشگی نباشد. اما در بعضی قسمت‌های سر بیش از بقیه قسمت‌ها است.

    کم‌خونی

    ورزشکاران حرفه‌ای زن بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن هستند. یکی از پیامد‌های کمبود آهن ریزش مو است. طاسی سکه‌ای می‌تواند در تمام پوست سر اتفاق بیفتد. این نوع ریزش با موهای باریک یا برجسته رخ می‌دهد. همچنین ممکن است شخص مبتلا در اثر کم‌خونی ابرو یا مژه خود ر نیز از دست بدهد. درنتیجه تأمین آهن خون را به‌عنوان یکی از راه‌های جلوگیری از ریزش مو فراموش نکنید.

    جلوگیری از ریزش مو در ورزشکاران

    استروئیدها

    اگر به دنبال جلوگیری از ریزش مو در بدنسازی هستید، استروئیدها را فراموش کنید. بنا بر تحقیقات ورزشکارانی که از استروئیدهای آنابولیک، استفاده می‌کنند نیز دچار ریزش مو شدند. این استروئیدها مشابه تستسترون (هورمون مردانه) است. این هورمون در ریزش مو نقش دارد. در بعضی موارد بسیار نادر نیز ورزش زیاد بدون استروئید، منجر به افزایش تستسترون و ریزش مو می‌شود.

    عرق کردن         

    وجود نمک روی پوست سر سبب ریزش یا شکستگی مو و در نهایت کدورت و خشکی آن می‌گردد. پس برای جلوگیری از ریزش مو چکار کنیم؟ شما می‌توانید با کنترل رطوبت و نمک موجود روی پوست از ریزش مو جلوگیری نمایید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : ارتباط هورمون تستوسترون با ریزش مو

    بدین منظور حداقل یکبار در هفته موهای خود را با یک شامپو ملایم دارای PH خنثی شستشو دهید.  همچنین استفاده از حالت‌دهنده‌های پروتیئن‌دار و عدم استفاده از سشوار یا اتوی مو نیز از این مشکل پیشگیری می‌کند.

    کلر

    شنا کردن در آب کلردار موجب خشکی مو و نهایتاً ریزش آن می‌شود. بهترین راه برای حفاظت، خیس کردن مو با آب بدون کلر است. این کار را قبل از ورود به آب استخر انجام دهید. بهتر است که هر نیم ساعت موهایتان را با آب بدون کلر شستشو دهید. کلاه شنا پوشیده و بعد از شنا نیز همین کار را تکرار نمایید. سپس موهای خود را به حالت‌دهنده آغشته کنید.

    انواع برنامه رژیم غذایی لاغری و افزایش وزن و رژیم های بارداری و رژیم های درمانی گیف

    جلوگیری از ریزش مو در دوره بدنسازی

    به این نکته توجه داشته باشید که ریزش مو ممکن است ناشی از سن و موضوعات ژنتیکی باشد. ممکن است شما همه نکات لازم را رعایت کرده باشید و دچار ریزش مو شوید. این به منزله بی احتیاظی شما لزوما نیست. اغلب از سن 21 سالگی و به صورت عمده از سن 35 سالگی مردان دچار ریزش مو می‌شوند و در حوالی 50 سالگی نیز با موهای نازک‌تر مواجه خواهید شد که ممکن است برای شما سخت باشد. برای جلوگیری از ریزش مو در بدنسازی کاقی است به یکسری نکات توجه داشته باشید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بهترین تغذیه بعد از ورزش

    نکته اول: به برنامه رژیم غذایی خود اهمیت بدهید. تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن یک عامل اصلی و کلیدی برای جلوگیری از ریزش مو در بدنسازی می‌باشد.

    نکته دوم: از مصرف مکمل‌های غیر مجاز خودداری کنید. برخی از این مکمل‌ها خود عامل اصلی ریزش مو هستند. هر چند کراتین یکی از مکمل‌های رایج در دوره بدنسازی اس، ولی این مکمل باعث افزایش مقدار تستوسترون در جریان خون شده که می‌تواند مصرف بیش از حد آن باعث افزایش الگوی طاسی شود. یکی دیگر از این مکمل‌ها DHEA می‌باشد که برای افزایش چربی سوزی استفاده می‌شود.

    مصرف بیش از حد این مکمل هم می‌تواند باعث افزایش بیش از حد تستوسترون شده و ریزش مو را بیشتر کند. همچنین مکمل‌هایی که حاوی استروئیدهای آنابولیک هستند نیز می‌توانند باعث افزایش DHT‌ در بدن شده و در نهایت با آسیب وارد کردن به فولیکول مو باعث ریزش مو شوند.

    هر چند آنابولیک‌ها بیشتر روی افرادی که به صورت ارثی مستعد طاسی هستند تاثیرگذار می‌باشد. جهت اطلاع آنابولیک‌ها برای افزایش قدرت و عضله در عضلات اسکلتی کاربرد دارد.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه تمرین بدنسازی

    نکته سوم: در صورتی که در دوره‌های حجم و کات نیاز به تغییر وزن دارید به صورت علمی و تخصصی این کار را انجام دهید. تغییر ناگهانی وزن و کاهش ناگهانی وزن می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو در ورزشکاران باشد.

    سخن پایانی

    راه‌های جلوگیری از ریزش مو در ورزشکاران چیست؟ اگر شما یک بدنساز یا ورزشکار حرفه‌ای باشید، احتمالاً با ریزش مو مواجه شده‌اید. لاغری سریع، کمبود آهن، تغذیه نامناسب و مراقبت نکردن از مو تنها برخی از علت ریزش مو در ورزشکاران می‌باشد.

    به هنگام شنا برای جلوگیری از ریزش مو چه‌کار کنیم؟ قبل از استخر، دوش بگیرید. از کلاه شنا استفاده نمایید. پس از تمرینات ورزشی حمام کنید. همه این عوامل به همراه عدم استفاده از استروئیدها  و تغذیه مناسب بعد از ورزش از جمله راه های جلوگیری از ریزش مو می‌باشند.

    منبع:

    livestrong.com

    PN:0234

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۸ رای

    محصولات مرتبط

    9 دیدگاه برای راه‌های جلوگیری از ریزش مو در ورزشکاران ثبت شده است

    1. خیلی عالی بود . مخصوصا ورزشکارانی که از دارو استفاده می‌کنند به این مشکل دچار میشن. مطالب سایتتون عالیه

      1. سلام دوست عزیز. اگر ژنتیک رو در نظر نگیریم کاملا درست میگید و تغذیه و استرس مهمترین عوامل هستند

      1. سلام لزوما همه مکمل ها نه ولی مصرف مکمل ها حتما تحت نظر متخصص صورت بگیره چرا که برخی از مکمل ها به دلیل داشتن ترکیباتی مثل تستوسترون مصرف زیاد آن میتونه باعث ریزش موبشه

    2. سلام
      اگه علت ریزش مو مصرف زیاد مکمل کراتین باشه،بعد از قطع مصرف کراتین موها دوباره جایگزین میشن یا خیر؟
      ممنون میشم جواب بدین

      1. سلام اقا حمزه عزیز
        در تعداد كمي از افراد كراتين باعث ريزش مو ميشه كه بعد از طي دوره و قطع مصرف دوباره جايگزين ميشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *