زگیل تناسلی در بارداری چیست ؟

زگیل تناسلی در بارداری چیست
  • زگیل تناسلی در بارداری چیست ؟ راه درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری چیست ؟ ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی ریشه اصلی این بیماری است. زگیل تناسلی در دوران بارداری هر چند برای جنین و مادر اغلب عوارضی ندارد ولی نیاز به مراقبت پزشکی وجود دارد. در واقع این بیماری یکی از انواع بیماری‌های مقاربتی است که به صورت ضایعات گوشتی در بافت ناحیه تناسلی مردان و زنان بروز می‌نماید و با درد، ناراحتی و خارش همراه است.

    معمولا در مردان، زگیل تناسلی بر روی آلت تناسلی، کیسه بیضه، کشاله ران، ران و در خانم‌ها در آلت تناسلی، داخل واژن و دهانه رحم ایجاد می‌شود. شناسایی این بیماری در دوران بارداری هر چند عوارضی برای مادر و جنین ندارد ولی به منظور سلامت مادر و نوزاد اهمیت دارد. با فیتولند همراه باشید تا با این بیماری بیشتر آشنا شوید.

    زگیل تناسلی در دوران بارداری چیست ؟

    این ویروس عامل ایجاد کننده بیماری زگیل تناسلی می‌باشد. برخی از گونه های این ویروس، باعث ایجاد سرطان دهانه رحم می‌شوند که تست پاپ اسمیر به شناسایی این ویروس و تشخیص زود هنگام سرطان دهانه کمک زیادی می‌نماید.

    اکثر گونه های این ویروس از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی منتقل می شود. طبق اعلام مرکزکنترل و پیشگیری بیماری ها،‌‌ HPV شایعترین عفونت انتقال یابنده از راه ارتباط جنسی است.

    چه کسانی در معرض خطر ابتلا به ویروس زگیل تناسلی هستند؟

    احتمال ابتلا به این عفونت در همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند وجود دارد، به همین دلیل قبل از آغاز فعالیت جنسی به همه دختران و پسران جوان توصیه می شود واکسن HPV را جهت پیشگیری از این نوع ویروس تزریق نمایند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : تست سرطان دهانه رحم یا تست پاپ اسمیر چیست ؟

    افراد با شرایط زیر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند :

    افراد زیر 30 سال

    افراد سیگاری

    افراد با سیستم ایمنی ضعیف

    افراد با سابقه تجاوز جنسی در کودکی

    زگیل تناسلی در بارداری خطرناک است ؟

    ویروس پاپیلومای انسانی

    اگر سابقه ابتلا به عفونت HPV دارید حتما با پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید. زگیل تناسلی هیچ گونه خطری برای جنین و مادر ایجاد نمی‌کند ولی به هر حال زنان باردار مبتلا به این نوع عفونت، بایستی تحت نظر پزشک قرار گیرند تا در صورت مشاهده هر گونه ناهنجاری و اختلال در تقسیم و رشد سلولها اقدامات لازم انجام گیرد.

    عوارض ابتلا به زگیل تناسلی در بارداری

    همانطور که در بالا نیز اشاره شد این بیماری خطری برای مادر و جنین ندارد. مطالعات نشان داده است که HPV باعث سقط یا مشکلات جدی نمی‌شود. ولی در برخی از زنان ممکن است این ضایعات گوشتی رشد نماید، بزرگتر از حد طبیعی شود و همراه با درد باشد و در برخی دیگر در حین زایمان زخم خونریزی نماید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : دیابت بارداری چیست و راه های درمان دیابت بارداری

    گاهی اوقات ضایعات موجود در واژن از گشاد شدن آن در حین زایمان جلوگیری کرده و بایستی زایمان به صورت سزارین انجام شود. در موارد نادر ممکن است این عفونت به جنین هم منتقل شود که باعث ایجاد زخم هایی در دهان و حنجره نوزاد چند هفته پس از تولد می‌شود.

    درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری

    درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری

    درمان قطعی برای زگیل تناسلی دوران بارداری وجود ندارد ولی داروهایی وجود دارد که این ضایعات را کوچکتر و کمرنگ تر می نماید. معمولا از کرم های موضعی برای درمان بیماری زگیل تناسلی دوران بارداری استفاده می گردد. همواره به زنان باردار مبتلا به این بیماری توصیه می شود قبل از مصرف هر گونه دارو برای بهبود زگیل تناسلی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت نمایند.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی بارداری

    در مواردی که این عارضه بسیار رشد کرده و احتمال ایجاد اختلال در روند زایمان وجود داشته باشد، اقدامات زیر انجام می شود :

    فریز کردن زگیل با نیتروژن مایع

    برداشت کامل زگیل با جراحی

    استفاده از لیزر برای سوزاندن زگیل

    سخن پایانی

    شما در این نوشته با بیماری زگیل تناسلی در بارداری چیست ؟‌ آشنایی کامل پیدا کردید. این بیماری از شایع ترین بیماری‌های مقاربتی می‌باشد که از طریق ویروس HPV منتقل می‌شود. این بیماری هر چند برای مادر و جنین خطرات خاصی به همراه ندارد ولی به هر حال خانم‌های باردار مبتلا لازم است تحت نظر پزشک قرار گیرند تا ضمن درمان زگیل تناسلی در مادر و همسر، در صورت مشاهده هر گونه ناهنجاری و اختلال در تقسیم و رشد سلولهای جنین اقدامات لازم انجام گیرد.


    منبع :

    https://www.healthline.com

    PN:0008

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    2 دیدگاه برای زگیل تناسلی در بارداری چیست ؟ ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *