چگونه به نوزاد غذای کمکی بدهیم ؟

چگونه به نوزاد غذای کمکی بدهیم ؟
  • چگونه به نوزاد غذای کمکی بدهیم ؟‌ پایان 6 ماهگی کودک، یعنی زمانی که کودک شما 180 روز از تولدش را سپری کرده است، بهترین زمان برای شروع غذای کمکی می باشد. آغاز تغذیه کمکی ، بر روی رشد و نمو کودک بسیار تاثیر گذار است.

    غذای کمکی کودک علاوه بر آنکه بخشی از انرژی مورد نیاز کودک را تامین می کند، او را با مزه های مختلف خوراکی ها و نیز غذا ها با قوام سفت مواجه می کند که مرحله ای از تکامل کودک می باشد. در حقیقت غذای کمکی کودک، آرام آرام کودک را برای استفاده از غذاهای سفره، در کنار خانواده، آماده می کند.

    توجه داشته باشید که هم زمان با شروع غذای کمکی کودک، تغذیه با شیر هم باید کماکان ادامه پیدا کند. در حقیقت غذای اصلی کودک در این دوران هم، شیر و به خصوص شیر مادر است.

    فیتولند توصیه می کند برای دادن غذای کمکی کودک دلبندتان  تا پایان 6 ماهگی صبر کنید زیرا اگر زودتر شروع کنید، باعث می شود کودک شیر مادر را کمتر بخورد و به دنبال آن ممکن است، شیر مادر، خشک شود. از طرفی اگر دیرتر از آن نیز شروع کنید، موجب ایجاد مشکلاتی در کشش کودک به غذا خوردن می شود.

    تعداد دفعات تغذیه روزانه با غذای کمکی نوزاد

    به مرور و به طور تدریجی، باید کودک را با غذای کمکی آشنا کنید. در یک یا دو هفته اول، یک بار در روز و پس از آن، دو وعده در روز به کودک غذای کمکی بدهید. در یک‌سالگی، باید 6 وعده غذای کمکی کودک بدهید که شامل وعده های زیر می باشد :

    صبحانه

    میان وعده سبک

    نهار

    عصرانه سبک

    شام

    وعده سبک قبل از خواب

    چگونه به نوزاد غذای کمکی بدهیم ؟

    والدین به طور معمول، در هنگام صبح به کودک، غذای کمکی کودک می دهند و پس از مدتی وعده بعداز ظهر را هم به آن اضافه می کنند اما در واقع شما می توانید، در هر زمانی از روز که می خواهید به کودکتان غذای کمکی بدهید.

    فیتولند توصیه می کند اگر برای اولین بار است که به کودک دلبندتان غذای کمکی کودک می دهید، برای رسیدن به بهترین زمان تغذیه کودک در روز، به عکس العمل کودکتان توجه کنید.  دقت کنید که در چه زمانی از روز بهتر و با اشتها غذا می خورد و همان زمان را برای تغذیه او با غذای کمکی کودک، انتخاب کنید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : حساسیت به بادام زمینی در کودکان

    اگر کودک بسیار گرسنه است و درحال گریه کردن است، نباید به او غذای کمکی کودک بدهید. بهتر است، کمی صبر کنید. ابتدا با کمی از شیر خودتان یا شیر خشک، کودک را آرام کنید و سپس، قبل از اینکه کاملا سیر شود، مقداری غذای کمکی کودک بدهید.

    چگونه خوردن غذای کمکی نوزاد را برای کودکان راحت‌تر کنیم؟

    وقتی می خواهید غذای کمکی کودک را بدهید، کودک را روی صندلی بلند و صاف بنشانید و کمربند او را ببندید. اکثر کودکان، غذای کمکی کودک را با اشتیاق می خورند. برخی از آنها نیاز به کمی ناز و نوازش دارند.

    کمی از غذای کمکی نوزداتان را با قاشق در دهان کودک بگذارید اگر کودک دهانش را باز نکرد، قاشق را روی لب کودک نگه دارید و منتظر بمانید تا دهانش را باز کند. هرگز به زور قاشق را در دهان کودک فرو نبرید. وعده غذای کمکی کودک، باید لذت بخش باشد. بنابراین اصلا به زور تلاش نکنید تا به کودکتان غذا بدهید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : فواید مصرف پروبیوتیک برای کودکان

    ممکن است در همان ابتدا، کودک غذا را پس بزند که این نشانه آماده نبودن کودک، برای غذای کمکی نوزاد است. اگر کودک بعد از خوردن غذای کمکی، آن را پس زد، احتمالا آن نوع غذای کمکی کودک را دوست نداشته است.

    در صورتیکه بعد از گذشت چند هفته، تلاش شما برای دادن غذای کمکی کودک بی نتیجه ماند و نوزاد شما به خوردن غذای کمکی کودک علاقه ای نشان نداد و یا در خوردن غذا مشکلاتی از قبیل استفراغ یا خفگی داشت، باید حتما با پزشک مشورت نمایید.

    سعی کنید همه اعضای خانواده در کنار هم غذا بخورید زیرا این کار، تاثیرات مثبتی در رشد کودک و پیوند با خانواده، خواهد داشت.


    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0014

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *