راه درمان سلولیت چیست؟

راه درمان سلولیت چیست
  • سلولیت چیست ؟ سلولیت همان تجمع بد شکل چربی ها در زیر پوست می‌باشد که به علت اختلال در سوخت و ساز بدن ایجاد می‌شود. سلولیت بسیار شایع است و تا 98 درصد زنان ممکن است به سلولیت مبتلا شوند.ایجاد سلولیت اغلب در نواحی ران و باسن و به خصوص در خانم‌ها دیده می‌شود. درمان سلولیت با روش‌هایی چون اصلاح رژیم غذایی، کاهش وزن، کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوص،‌ نوردرمانی و سایر روش‌هایی که در این مقاله به ان اشاره شده است، امکان‌پذیر می‌باشد.

    هرچند که سلولیت یک بیماری نیست ولی به علت شکل نازیبایی که در بدن ایجاد می‌کند به همان اندازه درد آور و ناراحت کننده است! فیتولند در این مقاله به بررسی علت ایجاد سلولیت و راه درمان سلولیت می پردازد.

    سلولیت چیست ؟

    وقتی ظاهر پوست شما  دچار برجستگی، فرو رفتگی، شبیه پوست پرتقال می‏گردد، شما دچار سلولیت شده‌اید. این حالت بر اثر تغییرات در ساختار سلول‏های چربی و بافت پیوندی زیر پوست ایجاد می‏شود. در سلولیت، سلول‏های چربی بسیار بزرگ شده و به بافت پیوندی زیر پوست فشار می‏آورند. علاوه بر آن، به علت تغییراتی که در خون‏رسانی به مناطق دارای سلولیت اتفاق می‌افتد، مایع اضافی در بافت جمع می‏گردد و باعث می‏شود که ظاهر پوست برجسته به نظر برسد. سلولیت خیلی رایج بوده و بیشتر در خانم‏ ها دیده می‏شود. عوامل متعددی، مانند: هورمون‏ها، جنسیت، سبک زندگی، التهاب، سن، ژنتیک و فرم بدن در ایجاد سلولیت موثر هستند.

    عوامل موثر در ایجاد سلولیت

    تا کنون اشنا شدیم که سلولیت چیست، در ادامه با عوامل موثر بر شکل گیری سلولیت آشنا خواهیم شد.

    • هورمون‏های موثر در ایجاد سلولیت

    سلولیت به علت تغییر در اندازه و ساختار سلول‏های چربی به وجود می‏آید. هورمون‏هایی مانند انسولین” و کاتکول‌آمین‌ها“، در تجزیه و ذخیره سازی چربی شرکت می‏کنند. بنابراین هر گونه اختلال هورمونی، ممکن است باعث افزایش چربی شده و احتمال ایجاد سلولیت را افزایش دهد. با توجه به اینکه سلولیت بیشتر در خانم‏ها دیده می شود، هورمون‏های جنسی زنانه مانند استروژن” را در ایجاد سلولیت، موثر می‏دانند.

    • ارتباط ایجاد سلولیت با جنسیت

    خانم‏ها بیشتر در معرض ابتلا به سلولیت هستند، چرا که سلول های چربی زیر پوست آنها به طور عمودی قرار گرفته اند. در بالای این سلول ‌های چربی عمودی، بافت پیوندی قرار گرفته است. در مردان این سلول های چربی نه تنها تعداد کمتری دارند بلکه برعکس سلول ‌های چربی در بانوان، به صورت افقی قرار گرفته اند. از این ‏رو در خانم‏ها، احتمال اینکه سلول ‏های چربی، بافت پیوندی را از بین برده و از زیر پوست مشاهده شوند، زیادتر است. به همین دلیل است که شانس ایجاد سلولیت در خانم ها بسیار زیاد است.

    • سبک زندگی و نقش آن در ایجاد سلولیت

    با تجمع مایعات در عضو درگیر، سلولیت و شکل ظاهری آن بدتر خواهد شد. به نظر می‏رسد که ایجاد تغییرات در جریان خون در ناحیه سلولیت، باعث انباشته شدن مایعات در بافت‏های اطراف می‏گردد.

    بی تحرکی، عاملی است برای تجمع مایعات در اندام ها به خصوص اندام تحتانی. به همین دلیل سبک زندگی غیر فعال و ماشینی و نشستن طولانی مدت، می‏توانند در ایجاد سلولیت دخیل باشند.

    • التهاب و نقش آن در ایجاد سلولیت

    سلولیت یک اختلال در بافت پیوندی است که به‌وسیله درجه پایینی از التهاب ایجاد می‏گردد. محققان با مشاهده سلول‏های ایمنی که با التهاب مزمن مرتبط هستند، مانند ماکروفاژها و لنفوسیت‏‌ها در بافت های مبتلا شده به سلولیت، به نقش التهاب در ایجاد سلولیت مطمئن شده‌اند.

    • آیا رژیم غذایی در پیشرفت سلولیت نقشی دارد؟

    رژیم غذایی که حاوی کربوهیدرات زیاد باشد، به علت افزایش سطح هورمون انسولین، باعث افزایش چربی بدن می‏گردد. از طرفی رژیم غذایی که در آن نمک زیاد وجود داشته باشد، باعث افزایش تجمع مایعات شده و احتمال بروز سلولیت و بدتر شدن آن را افزایش می‏دهد. بنابراین رژیم غذایی مناسب در جلوگیری از پیشرفت سلولیت و درمان سلولیت نقش موثری دارد.

    • آیا سلولیت با کاهش وزن بهتر می‏گردد؟

    برخی از مطالعات نشان می‏دهند که کاهش وزن، شدت سلولیت را در اکثر افراد کاهش می‏دهد، مخصوصا در افرادی که اضافه وزن زیادی دارند. البته تفاوت‏هایی در ساختار و قابلیت ارتجاعی بافت پیوندی در افراد مختلف و نیز تجمع و ماندگاری مایعات در سلول های آنها می‏تواند در ظاهر شدن و ماندگاری سلولیت، نقش به‌سزایی داشته باشد. با مطالعه مقاله” 13 گیاه که به کاهش وزن طبیعی و لاغری کمک می‏کنند” اولین قدم را برای رهایی از سلولیت بردارید.

    راه درمان سلولیت چیست ؟

    اگرچه درمان قطعی برای سلولیت وجود ندارد، اما طیف گسترده‌‏ای از درمان‌‏ها، برای افرادی که نگران ظاهر خود می‏باشند، در دسترس هستند. در ادامه به توصیف هر کدام از راه‌های درمان سلولیت می‌پردازیم.

    1. کرم و لوسیون ها یکی از راه‌های درمان سلولیت

    انواع مختلفی از کرم‏ها و لوسیون‏ها وجود دارند که ظاهر سلولیت را بهبود می بخشند. ماده فعالی که در این محصولات وجود دارند، معمولا شامل کافئین، رتینول و برخی از ترکیبات گیاهی است که با مکانیسم‌‏هایی مانند شکستن چربی، بهبود جریان خون، بهبود کشش پوست و کاهش تجمع مایعات، در بهبود سلولیت نقش دارند.

    2. ماساژ درمانی یکی از راه‌های درمان سلولیت

    در این روش با ماساژ و فشار ملایم پوست، تجمع مایعات زیر پوست را از بین می‏برند و چربی‏ها به طور مساوی توزیع می‏‌گردند و در نتیجه ظاهر پوست صاف‏تر به نظر می‏رسد. البته این روش در بهبود کوتاه مدت سلولیت نقش دارد.

     راه درمان سلولیت با ماساژ درمانی

     

    3. درمان سلولیت توسط موج آکوستیک

    در این روش امواج کم انرژی را به بافت‏های آسیب دیده سلولیت می‏فرستند. این کار باعث افزایش جریان خون شده و تجمع مایعات را کاهش می‏دهد. همچنین چربی‏ها را شکسته و در بهبود ظاهر سلولیت نقش دارد.

    4. درمان سلولیت با لیزر یا نور درمانی

    این روش توسط امواج نور، از طریق ذوب کردن چربی‏ها، باعث از بین بردن بافت‏های پیوندی می‏شود، که پوست را خراب کرده‌‏اند و با تحریک تولید کلاژن سازی باعث جوانسازی پوست می‏گردد.

    ایجاد سلولیت و درمان سلولیت با لیزر یا نور درمانی 

    5. درمان سلولیت با امواج رادیویی

    در این روش پوست را با امواج الکترومغناطیس گرم می‏کنند که مانند لیزر درمانی، باعث شکستن چربی‏ها شده و با تولید کلاژن، باعث تحریک نوسازی پوست می‏گردند. این روش درمان سلولیت، اغلب در ترکیب با درمان‏های دیگر مثل ماساژ استفاده می‏شود.

    درمان سلولیت با سایر درمان‏ها:

    • مزوتراپی: (تزریق ویتامین‏ها به پوست)
    • درمان با دی‏اکسیدکربن: (تزریق دی‏اکسیدکربن زیر پوست)
    • تزریق کلاژن: (تزریق کلاژن به قسمت‏های تحت تاثیر)

    سخن پایانی

    اگرچه استفاده از روش‏‌های گفته شده برای طولانی مدت در بهبود سلولیت و درمان سلولیت موثر هستند، اما درمان قطعی برای سلولیت محسوب نمی‏شوند. شما می‏توانید با رژیم‏ غذایی سالم، ورزش کردن و داشتن وزن مناسب، خود را از سلولیت دور نگه دارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر فیتولند  مطالعه مقالات” 18 روش علمی برای کاهش اشتها و لاغری” و  “بهترین تمرینات تناسب اندام (Fitness)” را به شما عزیزان پیشنهاد می‌کند.

    PN:0086

    منبع:

    https://www.healthline.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    4 دیدگاه برای راه درمان سلولیت چیست؟ ثبت شده است

      1. سلام. حتما نیاز به تمرین دارد و ورزش باعث از بین رفتن این چربی مازاد در زیر پوست‌ها می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *