ارتباط هورمون تستوسترون با ریزش مو

ارتباط تستوسترون با ریزش مو
  • دلیل ریزش مو عمدتا می‌تواند به خاطر کاهش هورمون جنسی دی هیدرو تستوسترون ، ژن یا سن فرد باشد. ارتباط تستوسترون با ریزش مو بسیار پیچیده است. اغلب، اعتقاد دارند که سطح هورمون تستوسترون در مردان طاس بسیار بالاست. اما آیا این باور درست است؟ آیا افزایش سطح تستوسترون می‌تواند دلیل ریزش مو باشد؟ رابطه تستوسترون با ریزش مو چیست؟

    طبق گفته موسسه ملی سلامت NIH حدود 50 میلیون از مردان و 30 میلیون از زنان آمریکا دچار بیماری طاسی هستند. هرگاه فولیکول‌های مو چروکیده شده و کوچک شوند، چرخه رشد مو دچار مشکل شده و ریزش مو صورت می‌گیرد. تارهای مو، رفته رفته نازکتر شده تا اینکه کاملا از بین می‌روند. این الگوی ریزش مو در واقع ریزش موی هورمونی است و البته با ژنتیک افراد نیز در ارتباط است.

    دی هیدور تستوسترون چیست ؟

    هورمون جنسی مردانه، هورمون تستوسترون نام دارد. وجود هورمون تستوسترون در رشد و تکامل جنسی و نیز تولید مثل اهمیت دارد. در خانم ها هم هورمون تستوسترون به مقدار اندک وجود دارد. تستسترون به شکل‌های مختلف وجود دارد. نوعی تستوسترون آزاد وجود دارد که به پروتئین دیگری در بدن متصل نشده است. این فرم از تستوسترون به مقدار بیشتری در بدن وجود دارد.

    برنامه تمرین بدنسازی و رژیم غذایی فیتولند گیف

    تستوسترون می‌تواند با پروتئین “آلبومین” در خون ترکیب شود. تستوسترون بیشتر به ” گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی” یا همان (SHBG) متصل می‌شود. در این حالت، تستوسترون فعال نیست. زمانی که سطح پایینی از SHBG  در خون وجود داشته باشد، به این معنی است که سطح تستوسترون آزاد در خون بالا است.

    دی هیدرو تستوسترون یا همان (DHT) از ترکیب تستوسترون با یک آنزیم ساخته شده است. دی هیدرو تستوسترون (DHT) پنج برابر تستوسترون قدرت دارد و قویتر است. دی هیدرو تستوسترون نقش بیشتری در بدن بازی می‌کند. از جمله در پروستات، پوست و فولیکول‌های مو نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین تستسترون و ریزش مو با هم در ارتباط هستند.

    برای آشنایی با روش های جلوگیری از ریزش مو در ورزشکاران کلیک کنید.

    الگو‌های طاسی

    تاثیر تستوسترون بر مو

    الگوی طاسی مردانه  متمایز و مشخص است. ریزش مو از بالای پیشانی به ویژه در کناره‌های سر شروع می‌شود و به شکل حرف انگلیسی “M” در می‌آید.  گاهی ریزش مو در فرق سر بوده و به آن طاسی فرق سر می‌گویند. در نهایت این دو ناحیه طاسی به هم نزدیکتر شده و به شکل حرف انگلیسی “U” در می‌آید. این طاسی ممکن است با افزایش سن بیشتر شده و بخشی که مو دارد باریکتر شود. رشد مو در بخش‌های مختلف بدن به شکل‌های مختلف می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. برای مثال موی صورت ممکن است رشد بیشتری داشته باشد درحالی که دیگر قسمت‌های بدن دچار ریزش مو شوند.

    رابطه تستوسترون با ریزش مو

    با رابطه تستوسترون و ریزش مو آشنا شدیم. در این قسمت قصد داریم بیشتر این موضوع را بررسی کنیم. دی هیدرو تستوسترون یا همان (DHT) از ترکیب تستوسترون با آنزیمی به نام “پنج آلفا ردوکتاز” ساخته شده است. DHT در پوست، فولیکول‌های مو و پروستات یافت می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده افزایش دی هیدرو تستوسترون و ریزش مو با هم در ارتباطند به علاوه افزایش حساسیت فولیکول‌های مو به دی هیدرو تستوسترون نیز دلیل ریزش مو خواهد بود.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : درمان بزرگی خوش خیم پروستات

    همانطور که گفتیم دی هیدرو تستوسترون در پروستات نیز یافت می‌شود، اگر DHT نباشد پروستات به خوبی عمل نمی‌کند. در صورتی که میزان این هورمون بیش از اندازه باشد موجب رشد بیش از اندازه پروستات می‌شود.

    شواهدی بین سرطان پروستات و نیز طاسی موی سر وجود دارد. مجموعه پزشکی هاروارد گزارش داده است که مردانی که دچار طاسی فرق سر هستند به مقدار یک و نیم برابر بیشتر در معرض بیماری سرطان پروستات هستند. همچنین متوجه شدند که مردانی که دچار طاسی فرق سر هستند تا 23درصد بیشتر به بیماری “عروق کرونر” دچار می‌شوند. علاوه بر ارتباط تستوسترون با ریزش مو ، تحقیقات دیگری در ارتباط تستوسترون و دیابت ، سندروم متابولیک و دیگر بیماری‌ها نیز در حال انجام است.

    ژنتیک و ریزش مو

    نکته قابل توجه این است که همیشه تستوسترون و ریزش مو علت و معلول یکدیگر نیستند. ممکن است به دلایل ژنتیکی، فولیکول‌های موهای شما بیش از اندازه حساس باشند. ژن “AR”  سازنده گیرنده‌های فولیکول‌های مویی است که با تستوسترون و یا DHT واکنش می‌دهند. اگر گیرنده‌های فولیکول مو بیش از اندازه حساس باشند، به راحتی و خیلی سریع با مقدار کمی از هورمون DHT  فعال شده و رفته رفته دلیل ریزش مو خواهند شد. البته و مطمئنا ژن‌های دیگری هم دلیل ریزش مو هستند.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : دریافت رژیم غذایی اختصاصی

    از جمله دلایل ریزش مو می‌توان از افزایش سن و استرس نام برد. اما  اصلی ترین دلیل ریزش مو مسائل ژنتیکی است که تاثیر مستقیمی بر روی ریزش مو دارد. مردانی که در تاریخچه‌ خانوادگی آن‌ها طاسی رایج است با احتمال بالاتری در معرض ریزش مو، هستند.

    دلیل ریزش مو در زنان

    رابطه تستوسترون و ریزش مو

    زنان نیز ممکن است به دلیل ریزش موی هورمونی “آندروژنیک” به طاسی موی سر دچار شوند. سطح هورمون تستوسترون در خانم‌ها نسبت به آقایان پایین‌تر است، به همین دلیل، خانم‌ها نیز ممکن است دچار ریزش موی هورمونی آندروژنیک شوند. اما الگوی ریزش مو و طاسی در خانم‌ها متفاوت است. ریزش مو از بالای سر شروع می‌شود که به آن الگوی ” درخت کریسمس” می‌گویند. اما موهای بالای پیشانی ریزش ندارد. ریزش مو در خانم‌ها ممکن است در ارتباط تاثیر تستوسترون روی فولیکول‌های مو باشد.

    تاثیر تستوسترون بر مو و درمان ریزش مو

    روش‌های درمانی زیادی در ارتباط با الگوی ریزش موی مردانه و الگوی ریزش موی زنانه وجود دارد که در آنها از داروهایی که روی فعالیت هورمون‌های تستوسترون و DHT تاثیر می‌گذارند، استفاده می‌شود. مانند فیناستراید که با مهار کردن آنزیم پنج آلفا ردوکتاز مانع تبدیل شدن تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون می‌شود. این دارو برای خانم‌هایی که در دوران حاملگی به سر می‌برند تجویز نمی‌شود. ناگفته نماند که این دارو ممکن است روی مسائل جنسی خانم‌ها و آقایان تاثیر گذار باشد.

    سایر روش‌های درمان ریزش مو به صورت ذیل می‌باشد:

    ماینوکسیدیل

    کتوکونازول

    درمان با لیزر

    کاشت مو به صورت پیوند فولیکول مو

    درمان گیاهی ریزش مو

    در ارتباط با درمان گیاهی ریزش مو توصیه می‌شود مقالات خواص یونجه برای سلامت مو، تاثیر روغن درخت چای بر شد مو و تاثیر روغن هویچ برای سلامتی مو را مطالعه نمایید.

    سخن پایانی

    ریزش موی هورمونی، هم در مردان و هم در زنان قابل مشاهده است. در صورت مواجهه فولیکول مو با مقدار بالای هورمون دی هیدرو تستوسترون ، فولیکول های مو شروع به کوچک شدن می‌کنند. تمام موهایی که از این فولیکول‌های چروک شده رشد می‌کنند نازک و کوتاه بوده و به مرور کم و کمتر می‌شوند. در این‌جا دلیل ریزش مو هورمونی است. ارتباط تستوسترون با ریزش مو ارتباط تنگاتنگی دارند. اثر هورمون دی هیدرو تستوسترون بر روی فولیکول های مو یک روزه اتفاق نمی‌افتد و مدتها زمان می‌برد. مقدار این هورمون ، ژن فرد و سن همگی از عوامل تاثیر گذار بر مدت زمان و سرعتی است که ریزش مو اتفاق می افتد.

    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN: 0138

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۹ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای ارتباط هورمون تستوسترون با ریزش مو ثبت شده است

    1. سبک زندگی سالم بهترین روش برای جلوگیری از ریزش مو هستش. همون چیزی که فیتولند داره رواج میده. ممنون از سایت بسیار خوبتون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *