غذای کمکی نوزاد از چه ماهی شروع میشود ؟

غذای کمکی نوزاد از چه ماهی شروع میشود ؟
  • غذای کمکی نوزاد از چه ماهی شروع میشود ؟ شروع غذای کمکی نوزاد به چه عواملی بستگی دارد ؟ شیر مادر و نیز شیرخشک ( البته در مواردی که ناچار به استفاده از شیر خشک هستیم)، به عنوان منبع اولیه تغذیه نوزاد محسوب می شوند. از پایان شش ماهگی به بعد، در کنار شیر، غذای کمکی نیز باید به کودک داده شود. حریره بادام، فرنی، پوره ها و غذاهایی که حاوی غلات مثل برنج و جو می باشند، اولین غذای کمکی نوزاد، محسوب می شوند.

    در هنگام شروع غذای کمکی نوزاد ، سعی کنید با یک قاشق کوچک شروع کنید. وقتی کودک به خوردن غذا علاقه نشان داد در هر وعده سه یا چهار قاشق سوپخوری بدهید. در یک یا دو هفته اول، یک بار در روز و پس از آن، دو وعده در روز به کودک غذای کمکی را بدهید. وقتی برای اولین بار می خواهید خوراکی خاصی را برای نوزاد شروع کنید، ابتدا به مدت سه روز فقط از همان خوراکی به نوزاد بدهید تا اگر کودک حساسیت غذایی به آن ماده غذایی دارد، مشخص شود.

    در تحقیقات انجام شده برای پاسخ به این سوال که ” غذای کمکی نوزاد از چه ماهی شروع میشود ” نتایج جالبی توسط محققین کشف شده است. تحقیقات نشان داده بیشتر عادات غذایی کودک از همان ابتدای نوزادی شکل می گیرد، به عنوان مثال نوزادی که در فاصله 6 تا 12 ماهگی سبزیجات و میوه جات نخورد، وقتی بزرگتر می شود نیز، برخی از میوه ها و سبزی ها را نمی خورد. سبزیجات زرد رنگ مثل هویج می توانند جزو اولین خوراکی هایی باشند که به کودک داده می شود.

    هدف از شروع غذای کمکی نوزاد چیست ؟

    از چه ماهی غذای کمکی نوزاد شروع شود ؟ شروع غذای کمکی نوزاد، بعد از پایان 6 ماهگی تنها به منظور تامین نیاز های غذایی و انرژی روزانه او نیست، بلکه راهی است برای آشنایی او با مزه های مختلف و جویدن غذا هایی با قوام سفت و در نهایت، آموزش و یادگیری خوردن غذاهای سر سفره، در کنار خانواده.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : چگونه به نوزاد غذای کمکی بدهیم؟

    پس به همین دلیل لازم است توجه داشته باشید که غذای نوزاد را در شیشه شیر نریزید و آن را با قاشق به کودک بدهید تا کم کم کودک شما جویدن را آموزش ببیند. در ابتدا، می توانید غذای کمکی نوزادتان را شل و نزدیک به مایع درست کنید و به مرور آن را سفت تر کنید.

    در هنگام دادن غذای کمکی نوزاد زیر یکسال موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

    به غذای کمکی نوزاد، نمک و شکر و ادویه اضافه نکنید.

    بعد از شروع غذای کمکی نوزاد، کودک شما به آب بیشتری نیاز دارد، حتما به نوزاد دلبندتان آب جوشیده سرد شده بدهید.

    شروع غذای کمکی نوزاد

    آبمیوه طبیعی و یا میوه پوره شده را روزی دوبار و بعد از وعده غذایی اصلی به کودکتان بدهید. موز می تواند یک غذای کمکی مفید باشد.

    خوراکی هایی که نباید از پایان 6 ماهگی به عنوان غذای کمکی استفاده کرد:

    جال که دانستید از چه ماهی به نوزاد غذای کمکی بدهیم، لازم است به چند نکته توجه داشته باشید. شروع غذای کمکی نوزاد ، به منزله مجوز همه انواع مواد خوارکی برای فرزند شما نیست. از دادن این مواد غذایی خودداری کنید.

    عسل: عسل ممکن است باعث مسمومیت غذایی در نوزاد شود بنابراین تا 12 ماهگی نباید به کودک عسل داد.

    شیر گاو: در6 ماهگی ممکن است نوزاد توانایی هضم کامل شیر گاو را نداشته باشد. بنابراین ممکن است دچار خونریزی های جزئی گوارشی شود، در نتیجه در این دوران می توان به‌جای شیر پاستوریزه به کودک، ماست داد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : آیا شکلات برای کودکان خوب است ؟

    هر غذایی که خطر خفگی ایجاد کند: می توانید غذاهای پوره شده و نیز غذاهای نرم مثل هویج پخته شده را بدهید، ولی از دادن خوراکی هایی با تکه های گرد، بزرگ و سفت که احتمال ایجاد خفگی دارند، جدا خودداری کنید. این مساله حتی در مورد خوراکی هایی که خیلی سفت نیستند، مثل یک حبه انگور کامل نیز، صادق است.

    افراط در خوردن برخی انواع ماهی ها: ماهی سفید و سالمون را نیز می توانید به عنوان غذای کمکی نوزاد گاهی به وی بدهید. البته توجه داشته باشید که در مورد نوع ماهی و مقدار مناسب آن، به عنوان غذای کمکی نوزاد، حتما با پزشک مشورت نمایید.


    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0013

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *