درمان طبیعی بیش فعالی کودکان (ADHD)

درمان طبیعی بیش فعالی کودکان (ADHD)
  • درمان طبیعی بیش فعالی کودکان یکی از دغدغه‌های والدینی است که کودک مبتلا به ADHD دارند. در دهه‌های اخیر تولید داروها برای درمان بیش فعالی کودکان (ADHD) افزایش قابل توجهی داشته است. تشخیص این اختلال در کودکان بین سال‌های 2011 -2003 به میزان 41 درصد افزایش یافته است.

    همچنین از سال 2011 برای 11 درصد  از کودکان در سنین 4 تا 17 تشخیص بیش فعالی داده شده است. این میزان شامل 6/4 میلیون کودک می‌باشد. این اختلال روند روبه رشدی دارد. از این رو درمان گیاهی بیش فعالی کودکان گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود.

    در ادامه به شیوه‌های درمان بیش فعالی کودکان در طب سنتی پرداخته شده است. با فیتولند همراه باشید.

    عوارض جانبی احتمالی مصرف داروی درمان ADHD در کودکان

    دارودرمانی یکی از انواع درمان‌های بیش فعالی است. داروی تجویزی با افزایش تعادل در انتقال‌دهنده‌های عصبی به بهبود علائم کودک بیش فعال کمک می‌کند. انتقال‌دهنده‌های عصبی مواد شیمیایی هستند که وظیفه‌ی حمل پیام‌ها میان سلول‌های عصبی در مغز و بدن افراد را عهده‌دار می‌باشند.

    داروهای به کار رفته در درمان ADHD شدت علائم بیماری را بهبود می‌بخشند. اما دارای عوارض جانبی نیز می‌باشند. برخی از این عوارض عبارتند از:

    • نوسانات خلقی
    • مشکلات قلبی
    • مشکلات خواب
    • از دست دادن اشتها
    • داشتن افکار یا اقدام برای خودکشی

    برخی تحقیقات انجام شده نشان‌ می‌دهند که نتایج مصرف داروها برای درمان بیش فعالی در کودکان چندان جالب نیست. یک مطالعه انجام شده در استرالیا در سال 2010 نشان داد که رفتار و مشکلات کودکان بیش فعال در سنین 5 تا 14 سال که تحت دارو درمانی قرار گرفتند؛ تغییر چشم‌گیری نداشته است. هم‌چنین عملکرد اجتماعی آن‌ها نیز بهبود پیدا نکرده بود.

    درمان بیش فعالی کودکان بدون دارو نیز امکان پذیر است. داشتن سبک زندگی سالم و شاد، انجام فعالیت‌های بدنی و رعایت برخی نکات و پرهیزها در بهبود وضعیت کودک تأثیرگذار است. درمان طبیعی به بهبود بعضی از علائم کودک بیش فعال مانند عدم تمرکز، فراموشی و با عجله میان حرف دیگران پریدن كمك می‌کند.

     در ادامه فیتولند به معرفی انواع شیوه‌های درمان بیش فعالی کودکان با طب سنتی می‌پردازد.

    درمان طبیعی بیش فعالی کودکان

    1.اجتناب از مصرف مواد غذایی حاوی مواد نگه‌دارنده و رنگ‌های خوراکی

    بر اساس مطالعات استفاده از رنگ‌های خوراکی خاص و مواد نگه‌دارنده ممکن است منجر به افزایش علائم در کودکان بشود. بنابراین از مصرف آن‌ها خودداری نمایید.

    2. عدم مصرف مواد آلرژی‌زا

    رژیم‌های غذایی که مصرف آلرژن‌ها را تا حد ممکن محدود می‌کنند، می‌توانند سبب بهبود رفتار در برخی از کودکان مبتلا به بیش فعالی شوند.

    3. تمرینات یوگا یا تای چی

    برخی مطالعات انجام شده در درمان طبیعی بیش فعالی کودکان نشان می‌دهد که یوگا برای مبتلایان مفید است. تحقیقات نشان می‌دهند که انجام منظم تمرینات یوگا تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بهبود علائم کودکان بیش فعال شامل اضطراب و مشکلات اجتماعی دارد.

    هم‌چنین برخی مطالعات اولیه نشان می‌دهد که انجام ورزش تای چی ممکن است به بهبود علائم کودک کمک نماید. محققان دریافته‌اند که نوجوانان بیش فعالی که تای چی انجام می‌دهند، دچار اضطراب یا فعالیت بیش از حد نمی‌شوند. انجام تمرینات تای چی دو بار در هفته و به مدت پنج هفته این تأثیرات را نشان داد.

    4. صرف زمان در خارج از خانه

    صرف وقت در خارج از خانه یک درمان برای بیش فعالی محسوب شده و بهبود علائم را به همراه دارد. شواهد حاکی از آن است که سپری کردن تنها 20 دقیقه بیرون از خانه می‌تواند مؤثر واقع شود.

    5. مصرف برخی مکمل‌ها و داروهای گیاهی

    درمان بیش فعالی کودکان با داروهای گیاهی و مکمل‌ها نیز اثربخش گزارش شده است. زعفران،‌ کندر، گیاه برهمی،‌ نعنا گربه‌ای، گیاه لاله باغی، سنبل الطیب و بادرنجبویه از جمله گیاهان دارویی مفید می‌باشند. هم‌چنین برخی از مکمل‌های مفید نیز عبارتند از:

    فیتولند توصیه می‌کند که به منظور پیشگیری از بروز عوارض و خطرات احتمالی  مصرف مکمل‌ها با نظارت پزشک متخصص انجام شود. هم‌چنین به منظور درمان بیش فعالی کودکان بدون مصرف داروهای شیمیایی با پزشک خود مشورت کنید.

    سخن پایانی

    درمان طبیعی بیش فعالی کودکان در صورت صلاح‌دید متخصص، بسیار مفید و تأثیرگذار است. مصرف برخی از مکمل‌ها، صرف وقت بیشتر در فضای سبز، تغییر سبک زندگی، انجام تمرینات یوگا و تای‌چی، عدم مصرف مواد آلرژی‌زا و اجتناب از مصرف مواد غذایی حاوی مواد نگه‌دارنده در درمان بیش فعالی کودکان و بهبود علائم، اثربخش گزارش شده است.

    منبع:

    healthline.com

    PN:0162

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    یک دیدگاه برای " درمان طبیعی بیش فعالی کودکان (ADHD) " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *