رژیم غذایی دیابت نوع 2

برنامه رژیم غذایی دیابت نوع 2
  • برای کنترل دیابت بهترین روش رعایت برنامه رژیم غذایی دیابت نوع ۲ و کنترل علائم دیابت نوع ۲ می‌باشد. دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن پزشکی است که در آن سطح قند یا گلوکز در جریان خون افراد، بالا می‌رود و بدن قادر به کنترل آن نیست. انسولین، هورمونی است که کمک می‌کند قند از خون به سلول‌ها منتقل شود و از آن قند برای سوخت بدن استفاده شود. اما هنگامی که فرد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شود سلول‌های بدن قادر به پاسخگویی به انسولین نیستند. در مراحل بعدی بیماری، بدن ممکن است انسولین کافی تولید نکند.

    دیابت نوع 2 کنترل نشده، می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون در سطح بالا شود که باعث ایجاد علائم متعدد و به طور بالقوه منجر به عوارض جدی شود. در این مطلب متخصصین فیتولند قصد دارند به بررسی علائم دیابت نوع 2 ، رژیم غذایی دیابت نوع 2 ، دیابت و ورزش و به طور کلی مدیریت دیابت نوع 2 بپردازند.

    آشنایی با علائم دیابت نوع ۲

    در دیابت نوع 2، بدن قادر به استفاده موثر از انسولین نیست تا گلوکز را به سلول‌های فرد منتقل کند. این باعث می‌شود که بدن به منابع جایگزین انرژی در بافت‌ها، عضلات و اندام متکی باشد. دیابت نوع 2 به آرامی پیشرفت می کند و علائم  آن در ابتدا آشکار و آزاردهنده نمی باشد.

    جهت آشنایی بیشتر با انواع بیماری دیابت می‌توانید کلیک کنید.

    علائم دیابت نوع ۲

    در مراحل اولیه علائم دیابت نوع 2 عمدتا موارد زیر هستند:

    گرسنگی مداوم

    کمبود انرژی

    خستگی

    کاهش وزن

    تشنگی بیش از حد

    تکرر ادرار

    خشکی دهان

    خارش پوست

    تاری دید

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی دیابت 

    با پیشرفت بیماری، علائم شدیدتر و خطرناک‌تر می‌شوند. اگر میزان قند خون در طول زمان زیاد باشد، علائم دیابت نوع 2 می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

    تاخیر در بهبود زخم

    ایجاد لکه های تیره بر روی پوست

    درد پا

    احساس بیحسی در اندام یا نوروپاتی

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : انواع نوروپاتی و درمان طبیعی نوروپاتی

    اگر با دو یا چند مورد از علائم دیابت نوع 2 که در بالا شرح داده شد، مواجه شدید حتما با پزشک مشورت کنید. با رعایت یک برنامه رژیم غذایی دیابت نوع ۲ می‌توانید این بیماری را کنترل کنید. دیابت در صورتی‌که درمان نشود تهدید کننده حیات می‌باشد.

    تاثیر بیماری دیابت بر سلامت قلب

    دیابت نوع 2 اثر مهمی بر قلب دارد. زنان مبتلا به دیابت، دو برابر بیشتر از  افراد دیگر احتمال ابتلا به حمله قلبی را دارند. در مقایسه با زنان غیر دیابتی، آنها چهار برابر بیشتر در معرض نارسایی قلبی هستند. دیابت در طول بارداری هم  می‌تواند منجر به بروز عوارض جدی شود. حهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله دیابت بارداری را مطالعه نمایید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : دیابت بارداری چیست و روش درمان دیابت بارداری

    رژیم غذایی برای دیابت نوع ۲

    رژیم غذایی برای دیابت نوع 2

    یکی از موضوعات مهم در مدیریت دیابت نوع 2 داشتن یک برنامه رژیم غذایی دیابت نوع 2 و رعایت کردن آن است. رژیم غذایی یک ابزار مهم برای حفظ سلامت قلب و تنظیم قند خون در محدوده ایمن و سالم است. نیازی نیست که برنامه رژیم غذایی شما پیچیده یا ناخوشایند باشد. رژیم غذایی‌ برای دیابت نوع2، رژیم غذایی سالمی است که همه‌ افراد برای داشتن یک زندگی سالم باید از آن پیروی کنند.

     چند نکته کلیدی در رژیم غذایی دیابت نوع ۲ عبارتند از :

    خوردن وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها متناسب با برنامه غذایی که پزشک یا متخصص تغذیه به شما می‌دهد.

    انتخاب غذاهایی که دارای حجم زیاد و کالری پایین باشند.

    خواندن برچسب غذاها و محصولات آماده و توجه به نکات درج شده روی انها

    از ریزه‌خواری و مصرف بیش از حد غذا پرهیز کنید.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : چند راه درمان طبیعی قند خون پایین با هیپوگلیسمی 

    چه مواد غذایی را می توان در برنامه رژیم غذایی دیابت نوع 2 انتخاب کرد

    کربوهیدرات‌های سالم  شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات( مانند لوبیا) و غلات کامل که می‌توانند فیبر مورد نیاز بدن  را تامین کنند. ماهی تن، ساردین، ماهی سالمون و ماهی قزل‌آلا که همگی جزء غذاهایی می باشند که دارای اسیدهای چرب امگا3 بوده و برای قلب مفیدند.

    علائم دیابت نوع 2

    برای دریافت چربی‌های سالم و غیر اشباع می‌توان از روغن زیتون، روغن کانولا، روغن بادام زمینی، بادام، گردو و آووکادو استفاده کرد. اگرچه این گزینه‌ها برای تامین چربی مناسب هستند اما به یاد داشته باشید که کالری زیادی دارند بنابراین در مصرف آنها نباید زیاده‌روی کرد.

    پرهیزهای غذایی برای دیابت نوع 2

    غذاهای خاصی وجود دارد که باید به طور کامل محدود شوند یا تا حد امکان از مصرف آن‌ها اجتناب کرد. این غذاها عبارتند از:

    مواد غذایی دارای چربی‌های اشباع شده

    مواد غذایی دارای چربی ترانس

    گوشت گاو

    گوشت فرآوری شده

    کنسروها

    تنقلات فرآوری شده

    نوشیدنی‌های شیرین

    محصولات لبنی با چربی بالا

    غذاهای شور

    غذاهای سرخ شده

    در مورد اهداف تغذیه‌ای و میزان کالری دریافتی با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید یک برنامه رژیم غذایی دیابت را که با نیازها و شیوه زندگی شما منطبق باشد، دریافت کنید.

    کنترل بیماری دیابت با ورزش

    یکی از موارد مهم در دیابت نوع 2 داشتن فعالیت ورزشی می‌باشد. داشتن یک فعالیت ورزشی مناسب می‌تواند تا حد زیادی از بروز عوارض دیابت جلوگیری کرده و نقش خوبی در کنترل این بیماری در کنار برنامه رژیم غذایی دیابت داشته باشد. شروع یک تمرین ورزشی برای سلامت کلی شما اهمیت دارد و به شما کمک می‌‌کند وزن خود را کاهش دهید، لاغر شده و علائم دیابت خود را کاهش دهید. قبل از برنامه‌ریزی برای ورزش با پزشک خود صحبت کنید و این نکات را در ذهن داشته باشید:

    اگر تا به حال ورزش نمی‌کردید، با یک پیاده‌روی کوتاه، ورزش خود را شروع کنید و به تدریج طول و شدت آن را افزایش دهید. پیاده روی سریع راهی عالی برای ورزش است، زیرا راحت انجام می‌‌شود و نیازی به تجهیزات ندارد.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه ورزش در خانه

    حتما” قند خون خود را قبل و بعد از تمرین خود بررسی کنید. در صورتی که میزان قند خون شما هنگام ورزش در حال افت است، حتما یک میان وعده مصرف کنید.

    ورزش و کنترل علائم دیابت نوع 2

    سخن پایانی

    همان‌طور که گفته شد رژیم غذایی برای دیابت، باعث می‌‌شود، بهتر بتوانید دیابت خود را کنترل کنید و از عوارض آن در امان بمانید. در واقع با مدیریت علائم دیابت نوع 2 می‌‌توان یک زندگی خوب و عمری طولانی بدون ابتلا به عوارض دیابت نوع 2 را تجربه کرد. برای این‌که بهتر بتوانید از خود محافظت کنید حتما به مقالات “نوروپاتی چیست و چگونه درمان می‌‌شود؟” ، “چند راه درمان طبیعی قند خون پایین یا هیپوگلیسمی” و “دیابت بارداری” مراجعه فرمایید.

    شما می‌توانید در صورت تمایل از دریافت برنامه رژیم غذایی دیابت نوع ۲ زیر نظر متخصصین تغذیه فیتولند و برنامه تمرین اختصاصی بهره‌مند شوید.

    PN:0102


    منبع:

    https://www.healthline.com

    https://www.healthline.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *