روزه متناوب چیست ؟

روزه متناوب چیست
  • روزه متناوب چیست ؟ آیا رژیم فستینگ باعث تغییرات مثبت متابولیسم در بدن می‌شود؟ انواع روزه متناوب چیست ؟ رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب به سبکی از روزه داری گفته می‌شود که زمان خوردن و نخوردن از یک نظم خاصی در آن پیروی می‌کند. یکی از پدیده‌های مطرح و محبوب در مباحث بهداشت و تناسب اندام در جهان، پدیده‌ای به نام روزه متناوب یا گرسنگی متناوب است که در حال حاضر از روش‌های بسیار کاربردی، در جهان برای کاهش وزن و لاغری می‌باشد. حتی بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که گرسنگی متناوب، علاوه بر کاهش وزن و لاغری، نقش موثری در بهبود سلامت، بهبود متابولیسم، محافظت در برابر بیماری‌ها و افزایش طول عمر خواهد داشت.

    اگر به دنبال یک روزه داری و یک رژیم غذایی لاغری هستید که کاملا علمی و حساب شده باشد و شما بتوانید با رعایت آن به تناسب اندام دلخواهتان برسید از رژیم فستینگ پیروی کنید. در ادامه با رژیم روزه داری متناوب و نحوه گرفتن روزه متناوب یا رژیم فستینگ آشنا خواهیم شد.

     روزه گرفتن متناوب چیست ؟

    روزه گرفتن متناوب

    روزه متناوب چگونه است ؟ روزه متناوب که به آن نخوردن متناوب یا گرسنگی متناوب هم می‌گویند، یک رژیم غذایی است که زمان خوردن و نخوردن در آن، از یک الگوی منظم پیروی خواهد کرد. در این روش، اصلا بحثی درباره‌ی نوع مواد غذایی که می‌توان خورد، نیست بلکه بحث اصلی، درباره‌ی زمان خوردن مواد غذایی است. انواع مختلفی از این روش وجود دارد که هر کدام آنها بسته به نوعشان، روزها یا هفته ها را به دوره‌هایی از تغذیه کردن (زمان‌های خوردن) و دوره‌های ناشتا بودن (زمان‌های نخوردن) تقسیم بندی می‌کند.

    اکثر مردم به طور معمول، شب‌ها که در خواب می‌باشند، عملا روزه‌دار هستند، در واقع در دوره نخوردن سیکل روزه‌داری قرار دارند. برای اینکه وارد روش روزه گرفتن متناوب شویم، باید زمان ناشتا بودن را، حداقل چند ساعت طولانی‌تر کرد. برای گرسنگی متناوب، می‌توان از وعده‌ی صبحانه صرف نظر نمود و اولین وعده‌ی غذایی را هنگام ظهر میل کرد و آخرین وعده را هم برای حدودا ساعت ۸ شب گذاشت. بدین ترتیب در عمل ۱۶ ساعت از روز را چیزی نخورده‌اید و خوردن خود را به یک دوره ۸ ساعته محدود کرده اید. این روش از روزه‌‌ متناوب، جزو محبوب‌ترین نمونه‌های روش روزه‌ گرفتن متناوب است و به آن، روش ۱۶/۸ می‌گویند.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    بر خلاف آنچه ممکن است تصور ‌کنید، پیروی از روش گرسنگی متناوب خیلی راحت است. خیلی از افرادی که روزه‌ گرفتن متناوب را تجربه نموده‌اند، در طول پیروی از این روش، هم احساس بهتری را تجربه کردند و هم انرژی بیشتری را کسب نمودند. در سبک روزه گرفتن متناوب احساس گرسنگی اشکال عمده‌ای ایجاد نخواهد کرد. اگرچه ممکن است در شروع کار، کمی مشکل ‌ساز شود، اما بدن به مرور به نخوردن غذا در ساعات بیشتر، عادت خواهد کرد.

    در روش گرسنگی متناوب ( روزه متناوب ) در دوره نخوردن، مجاز به خوردن هیچ ماده‌ی غذایی نیستید اما نوشیدن آب، قهوه، چای و دیگر نوشیدنی‌های بدون کالری در این دوره مجاز است. مصرف مکمل‌ها نیز در این دوره ممنوعیتی ندارد، چرا که فاقد کالری می‌باشند.

    همچنین باید ذکر کرد که در برخی از انواع روش‌های گرسنگی متناوب، خوردن مقدار کمی غذای کم کالری در دوره نخوردن ، مجاز است.

    چرا روزه متناوب بگیریم ؟

    رژیم فستینگ

    در واقع بشر برای هزاران سال است که روزه می‌گیرد. گاهی اوقات از روی ضرورت، مثلا زمانی که غذا در دسترس بشر نبود و راهی جز روزه گرفتن نداشته است. گاهی اوقات نیز افراد به دلایل مذهبی روزه می‌گیرند. علاوه بر دین مبین اسلام، در ادیان دیگر، نظیر مسیحیت و بودائیسم نیز می توان اشکال مختلفی از روزه‌داری را مشاهده کرد. مشخصا، روزه‌ گرفتن، چیزی نیست که برای بدن غیر طبیعی باشد. بدن انسان پس از مدتی کاملا می‌تواند  نخوردن در فواصل زمانی طولانی را تحمل کند.

    زمانی که ما برای مدت زیادی غذا نمی خوریم، تمام فرایندها در بدن تغییر می‌کنند تا بدن بتواند طی این دوره، قحطی تغذیه‌ای خود را حفظ کند. این سازگاری با تغییرات در هورمون‌ها، ژن‌ها و فرایندهای مهم ترمیم سلولی، صورت می‌گیرد. هنگامی که بدن در حالت روزه داری است، دو اتفاق مهم رخ می دهد. کاهش قابل توجه در شاخص های قند خون و میزان انسولین و دیگری افزایش ترشح هورمون رشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بهترین خوراکی ها برای لاغری و کاهش وزن

    خیلی از افراد ، فقط به این دلیل، به روش گرسنگی متناوب روی می‌آورند که با کاهش وزن مواجه شوند. چرا که روزه گرفتن متناوب، راهی بسیار ساده و موثر برای محدود کردن کالری‌های مصرفی و سوزاندن چربی‌هاست. البته افرادی هم هستند که از روزه متناوب، برای بهبود چرخه متابولیک بدن خود استفاده می‌کنند. روزه گرفتن متناوب می‌تواند باعث افزایش شاخص‌های سلامت در فرد شود.

    همچنین شواهدی نیز وجود دارد که روزه گرفتن متناوب می‌تواند به شما کمک کند تا عمر بیشتر و زندگی  طولانی‌تری داشته باشید. طبق آزمایش‌ها و مطالعاتی که روی جوندگان انجام شده بود، محققین به این نتیجه رسیدند که، روزه‌ گرفتن متناوب، هم باعث افزایش طول عمر می‌شود و هم اثر مثبتی در محدود کردن جذب کالری دارد. برخی تحقیقات هم نشان داده‌اند که روش گرسنگی متناوب، نقش موثری در مقابله با بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، سرطان، آلزایمر و دیگر بیماری ها خواهد داشت .

    روزه‌ متناوب به نوعی، زندگی را برایتان آسان می‌کند، در عین حالی که به بهبود وضع سلامت فرد نیز کمک شایانی می‌کند. با توجه به اینکه در روش روزه گرفتن متناوب،‌ تعداد وعده غذایی کم می‌شود، طبعا نیاز کمتری برای پخت و پز خواهید داشت. دیگر نیاز به آماده کردن مواد اولیه نخواهید داشت و چون غذای کمتری درست می‌کنید، کمتر به تمیز کردن ظروف خواهید پرداخت و اینها همگی یعنی صرفه جویی در زمان. می‌بینید که حتی همین تغییر کوچک، باعث می شود زندگی هرچند به مقدار اندک، راحت تر شود.

    انواع روش گرسنگی متناوب

    روش‌های گرسنگی متناوب

    در چند سال اخیر، روزه گرفتن متناوب در دنیا رواج یافته و انواع زیادی از روش‌های روزه متناوب وجود دارد. در ادامه بعضی از معروف ترین انواع روزه گرفتن متناوب آورده شده است:

    گرسنگی متناوب ۱۶/۸ :

    یعنی زمان نخوردن به مدت ۱۶ساعت در روز خواهد بود و برای خوردن، بازه ای 8 ساعته در نظر گرفته می‌شود. این بازه 8 ساعته برای مثال می‌تواند بین ۱۲ ظهر تا ۸ شب باشد.

    اغلب روزه متناوب را به روزه 16 ساعته می‌شناسند. البته ذکر این نکته ضروری است که تحقیقات علمی این مدت زمان را به صورت ویژه بررسی کرده است. یوشینوری اسومی با کشف فواید روزه موفق به کسب جایزه نوبل فیزیولوژی در سال 2016 گردید. این دانشمند ژاپنی کشف کرد که روزه باعث از بین رفتن سلول‌های معیوب در بدن می‌شود. البته لازمه رسیدن به این شرایط که اصطلاحا اتوفاژی گفته می‌شود محرومیت بدن از مواد مغذی به مدت حداقل 8 ساعت می‌باشد که هر چه از این ساعت بیشتر بشود اتوفاژی کامل‌تر و بهتر انجام می‌شود.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : ارتباط لاغری و کاهش وزن با ورزش

    گرسنگی متناوب : خوردن – روزه -خوردن

    یک یا دو بار در هفته، از شام امروز تا شام روز بعد چیزی خورده نمی‌شود.

    روزه متناوب به سبک رژیم ۵:۲ 

    دو روز در هفته کالری مصرفی فقط بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری باشد.

    البته روش اول در روزه متناوب، یعنی متد  ۱۶/۸، می‌تواند بهترین گزینه باشد چون تقریبا راحت‌ترین روش برای پیروی در بین متد‌های مختلف است.

    سخن پایانی

    امروزه روش‌ها و متد مختلفی برای کاهش وزن ارائه می‌شود. گرسنگی متناوب یا رژیم فستینگ روشی برای کاهش وزن می‌باشد که جدیدا علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده‌است. آنچه باعث تمایز این نوع رژیم با سایرین می‌شود، تنظیم زمان خوردن غذا، به جای مقدار غذای خورده شده است. روزه گرفتن متناوب، تنها یک رژیم غذایی برای کاهش وزن نیست بلکه یک سبک زندگی است که علاوه بر کاهش وزن، سلامت شما را تا سالمندی تضمین می‌کند.

    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0094

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای روزه متناوب چیست ؟ ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *