سؤالات رایج قبل از بارداری

سؤالات رایج قبل از بارداری
  • سؤالات رایج قبل از بارداری شامل موضوعاتی است که لازم است پیش از بارداری درباره آن‌ها آگاهی داشته باشیم. به دلیل آن‌که بارداری، دوره‌ای بسیار مهم برای مادر و جنین است. از این رو فیتولند در این مقاله به بررسی رایج‌ترین سؤالات می‌پردازد؛ تا به مادران برای برای داشتن یک بارداری و نوزاد سالم کمک نماید. موارد مختلفی قبل از بارداری بر سلامت جنین تأثیرگذارند که همگی در این مقاله بررسی خواهند شد. با ما همراه باشید.

    چه کسانی لازم است که از معاینه پیش از بارداری استفاده کنند؟

    8 هفته اول بارداری برای رشد جنین در درون رحم بسیار حیاتی است. بنابراین اگر قصد بارداری دارید، پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر یافتن بهترین زمان برای بارداری؛ یک چکاپ پیش از بارداری انجام دهید. زیرا آغاز شکل‌گیری بسیاری از اعضا و سیستم‌های اصلی جنین در 8 هفته ابتدایی است. بنابراین سلامت و تغذیه مادر بر رشد و نمو جنین در هفته‌‌های اولیه تأثیر به‌ سزایی دارد.

    چرا یک رژیم غذایی سالم مهم است؟

    چگونگی رژیم غذایی و تغذیه مادر پیش از بارداری از سؤالات قبل از بارداری محسوب می‌شود. بدن مادر برای رشد، جایگزین کردن بافت فرسوده و دریافت انرژی، نیاز به تأمین مواد مغذی منظم دارد. همین امر دلیل اصلی اهمیت تغذیه مادر پیش از بارداری است.

    به مقداری از مواد مغذی که بدن نیاز دارد، “مرجع دریافت رژیم” گفته می‌شود. لازم است که به صورت روزانه مرجع رژیم غذایی خود را از مواد غذایی سالم و همچنین از مکمل‌‌ها دریافت نمایید. اما ضروری است که درصد بیشتری از مواد مغذی از غذاهایی که مصرف می‌کنید؛ تأمین شوند.

    چگونه از سلامت رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنم؟

    اطمینان از اثربخشی و سلامت رژیم غذایی مادران بسیار ضروری است. برای این‌که از سلامت برنامه تغذیه خود و تأمین کافی مواد مغذی اطمینان حاصل کنید، لازم است بدانید که غذای مصرفی شما تا چه اندازه حاوی مواد مغذی است. برخی از سایت‌‌ها می‌‌تواند شما را در انتخاب غذاهای غنی و سالم کمک نمایند.

    اضافه‌وزن چگونه بر بارداری تأثیر می‌گذارد؟

    اضافه‌وزن در دوران بارداری با عوارض متعددی برای بارداری و زایمان ازجمله فشارخون بالا، “پره اکلامپسی” (اختلال چندارگانی)، زایمان زودرس و دیابت حاملگی همراه است. چاقی در دوران بارداری همچنین با “ماکروزومی” (تولد نوزادی بزرگ‌تر از حد متوسط) نیز همراه می‌باشد. ماکروزومی خطر افزایش آسیب‌‌دیدگی در جنین و مادر و همچنین سزارین را بیش‌تر می‌کند.

    از دیگر تأثیرات چاقی و اضافه‌وزن بر بارداری این است که خطر بروز نقایص هنگام تولد، به‌ویژه “نقص لوله عصبی” افزایش می‌یابد. داشتن چربی بدنی بیش از حد، ممکن است نظارت بر جنین در معاینه سونوگرافی و شنیدن ضربان قلب او را برای پزشک متخصص دشوارتر نماید. بنابراین اهمیت مراقبت‌های پیش از بارداری از جمله کنترل وزن به بسیار زیاد است.

    سؤالات قبل از بارداری

    در صورت اضافه‌وزن، چطور می‌‌توانم وزن خود را کاهش دهم؟

    یکی از سؤالات رایج قبل از بارداری، روش صحیح و اصولی کاهش وزن در افراد دارای درصد چربی بدن بالا است. برای کاهش وزن، لازم است که کالری بیشتری نسبت به میزان مصرف خود بسوزانید. بهترین روش در این مسیر، ایجاد چند تغییر در رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی می‌باشد. در قدم اول، میزان کالری مصرفی خود را کاهش دهید. ورزش منجر به کالری سوزی شده و به کاهش وزن کمک می‌نماید.

    در برخی شرایط، مصرف برخی داروها یا جراحی برای کاهش وزن پیشنهاد می‌گردد. در این صورت با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

    برای دریافت رژیم غذایی قبل از بارداری می‌توانید از تیم متخصص فیتولند کمک بگیرید.

    کمبود وزن چگونه بر بارداری من تأثیر می‌گذارد؟

    همان‌طور که گفته شد؛ داشتن وزن سلامت یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های پیش از بارداری است. کمبود وزن نیز مانند اضافه وزن در دوران بارداری خطراتی را به همراه دارد. زیرا خطر تولد نوزاد با وزن کم را افزایش می‌‌دهد. این نوزادان در دوران زایمان در معرض مشکلات متعددی هستند و می‌تواند سبب بروز مشکلات سلامتی و رفتاری در دوران کودکی و بزرگسالی نیز شوند. کمبود وزن در دوران بارداری همچنین خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

     در نتیجه حفظ وزن مناسب از مراقبت‌های قبل از بارداری محسوب می‌شود و کمبود وزن به معنای تضمین سلامتی بدن و جنین نیست.

    آیا باید مکمل‌‌های ویتامینی مصرف کنم؟

    لازم است که بیشتر مواد مغذی شما از غذاهایی باشد که مصرف می‌کنید باشد. با این وجود، ایده خوبی است که قبل از بارداری، مصرف مکمل‌‌های لازم برای پیش از تولد را زیر نظر یک متخصص آغاز کنید. مکمل‌‌های ویتامین پیش از تولد شامل تمام ویتامین‌‌ها و مواد معدنی توصیه‌شده روزانه است که قبل و در دوران بارداری به آن‌ها احتیاج خواهید داشت.

    چرا قبل از بارداری دریافت اسیدفولیک بسیار مهم است؟

    مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری و پیش از بارداری به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک می‌‌کند. توصیه می‌شود که تمامی بانوان (حتی اگر تصمیم به بارداری ندارند)، مکمل اسیدفولیک به میزان روزانه 400 میکروگرم دریافت کنند.

    چرا دریافت آهن کافی برای من مهم است؟

    میزان کافی آهن در بدن علاوه بر دوره پیش از بارداری در دوران بارداری نیز حائز اهمیت است. از نکاتی که لازم است پیش از بارداری بدانیم این است که؛ آهن برای تهیه خون اضافی مورد نیاز برای تأمین اکسیژن مورد نیاز جنین استفاده می‌شود. بنابراین خطرات کم خونی فقر آهن در بارداری بسیار زیاد است و می‌تواند مشکلات بسیاری را برای سلامت جنین به وجود آورد.

    آیا سبک زندگی من بر بارداری تأثیرگذار است؟

    یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از بارداری بدانیم این است که؛ استعمال سیگار، نوشیدن الکل و استفاده از دارو در دوران بارداری می‌‌تواند اثرات جبران ناپذیری برای جنین داشته باشد. جنین در سه ماهه اول بارداری در برابر اثرات مضر این مواد آسیب‌پذیرتر است. ترک رفتار و عادات مضر پیش از بارداری، می‌تواند خطرات برخی نقایص هنگام تولد را که در اوایل بارداری رخ می‌‌دهد، کاهش داده یا حتی از بین ببرد.

    چگونه محیط زندگی بر بارداری من تأثیر می‌گذارد؟

    از دیگر سئوالات رایج قبل از بارداری، پرسش‌هایی درباره محیط زندگی و مواد تأثیرگذار بر سلامت مادران است. برخی از موادی که در خانه یا محل کار وجود دارد، ممکن است بارداری را برای یک مادر دشوارتر نموده یا حتی به جنین او آسیب رساند. اگر قصد بارداری دارید، به خانه و محل کار خود دقت کنید. به مواد شیمیایی مورد استفاده در خانه یا باغ خود بیندیشید.

    آنچه باید قبل از بارداری بدانیم و لازم است که از کارفرمای خود بپرسیم این است که؛ آیا ممکن است در محل کار در معرض مواد سمی مانند: سرب یا جیوه، مواد شیمیایی مانند: سموم دفع آفات یا حلال‌‌ها و یا تابش اشعه قرار بگیریم؟!

    آیا شرایط پزشکی من در بارداری تأثیر دارد؟

    برخی از شرایط پزشکی، ازجمله دیابت، فشارخون بالا، افسردگی و اختلالات تشنج می‌‌توانند در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد نمایند. پزشک متخصص شما پیش از باردار شدن در مورد تغییراتی که لازم است انجام دهید تا بتوانید شرایط خود را تحت کنترل داشته باشید؛ توصیه‌هایی خواهد نمود.

    نکاتی که باید قبل از بارداری بدانیم

    آیا داروهایی که مصرف می‌‌کنم در بارداری تأثیر دارد؟

    مصرف دارو و تأثیر آن بر سلامت جنین از دیگر سؤالات رایج برای باردارشدن است. برخی از داروها ازجمله مکمل‌‌ها، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی می‌‌توانند برای جنین مضر باشند و در حین بارداری نباید از آن‌ها استفاده شود. تمام داروهای مصرف شده در هنگام بررسی‌های پیش از بارداری، را با دکتر متخصص خود درمیان بگذارید. تا زمانی که با دکتر متخصص خود صحبت نکردید از مصرف دارو خودداری نمایید.

    آیا عفونت می‌‌تواند بر بارداری من تأثیر بگذارد؟

    از جمله مهم‌ترین پرسش و پاسخ در مورد بارداری تاثیر عفونت‌ها در بارداری است. عفونت‌‌ها هم به مادر و هم به جنین آسیب می‌‌رسانند. برخی از عفونت‌‌ها در دوران بارداری می‌‌توانند باعث نقص نوزاد در هنگام تولد یا بیماری جنین شوند.

    عفونت‌‌های منتقل شده از طریق تماس جنسی، در دوران بارداری خطرناک هستند. همچنین بسیاری از انواع عفونت‌‌ها ممکن است بر توانایی در باردار شدن تأثیر گذاشته و یا به جنین نیز آسیب رساند. اگر فکر می‌‌کنید شما یا شریک زندگی‌‌تان مبتلا به عفونت هستید؛ لازم است که پیش از اقدام به بارداری تحت سنجش  و درمان قرار گیرید.

    آیا می‌‌توانم از عفونت جلوگیری نمایم؟

    یکی از آزمایشات قبل از بارداری سنجش واکسن مورد نیاز است. زیرا واکسیناسیون می‌‌تواند از برخی عفونت‌‌ها جلوگیری کند. اما تمامی واکسن‌‌ها در دوران بارداری بی‌‌خطر نیستند. بنابراین مهم است که بدانید، به چه واکسن‌‌هایی نیاز دارید تا قبل از بارداری آن‌ها را دریافت کنید.

    اگر در بارداری قبلی مشکلی داشته باشم چه می‌شود؟

    مشکلات در بارداری قبلی و اهمیت و ابتلا مجدد آن در بارداری دوم از سؤالات متداول قبل از بارداری است. این مشکلات شامل تولد زودرس، فشارخون بالا، پره اکلامپسی و دیابت حاملگی می‌باشد. با این حال، فقط به این دلیل که در بارداری گذشته با مشکل روبرو شده‌اید؛ به معنای آن نیست که این اتفاق دوباره رخ خواهد داد. به‌خصوص اگر قبل و در دوران بارداری مراقبت‌‌های مناسب را دریافت کنید.

    چرا برای من و همسرم مهم است که تاریخچه سلامت خانواده خود را با دکتر متخصص به اشتراک بگذاریم؟

    برخی از شرایط بهداشتی بیشتر در خانواده‌‌های خاص یا گروه‌‌های قومی اتفاق می‌‌افتد. این موارد به اختلالات ژنتیکی یا ارثی برمی‌گردد. اگر بستگان نزدیک وضعیت خاصی داشته باشند، ممکن است شما یا کودکتان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا قرار داشته باشید.

    سخن پایانی

    دوران پیش از بارداری بر سلامت مادر و جنین بسیار تأثیرگذار است. به همین منظور فیتولند به بررسی برخی سؤالات رایج قبل از بارداری و پاسخ به آن‌ها پرداخته است. تأثیر چاقی یا کمبود وزن بر سلامت جنین، مصرف مکمل‌ها و داروها، عوامل تأثیرگذار بر زایمان زودرس، عفونت، تأثیر مصرف سیگار یا الکل از جمله سئوالات قبل از بارداری می‌باشند.

    همان‌طور که لازم است در دوران بارداری در نوبت‌های متعدد پزشک متخصص خود را ملاقات کنید؛ پیش از این دوران نیز لازم است که تحت نظر متخصص قرار بگیرید. همچنین رژیم غذایی سالم و غنی را در پیش گرفته و ورزش کنید.

    منابع:

    plannedparenthood.org

    acog.org

    PN:0279

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    یک دیدگاه برای " سؤالات رایج قبل از بارداری " ثبت شده است

    1. سوالاتی که ذهن همه خانم‌ها رو قبل بارداری درگیر می‌کنه رو آوردین. ممنون از تیم خوب و حرفه‌ای تون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *