بهترین مواد مغذی برای رشد مو

بهترین مواد مغذی برای رشد مو
  • بهترین مواد مغذی برای رشد مو چیست ؟‌ برای رشد سریع موها چی بخوریم ؟ رشد مو و تقویت مو نیاز به مواد مغذی دارد. بسیاری می‌گویند پوست و موی زیبا، نشانه سلامتی شماست. مانند دیگر اعضای بدن، مو هم نیاز به مواد مغذی دارد تا خوب و سلامت رشد کند. کمبود ویتامین‌ها می توانند از علل ریزش مو باشند. سن، ژنتیک و نوع تغذیه نیز با رشد و سلامت مو در ارتباط هستند. در این مقاله فیتولند شما را با انواع مناسب ویتامین‌ها برای رشد مو و مواد مغذی برای رشد مو آشنا خواهد کرد.

    بهترین ویتامین ها برای رشد مو چیست ؟

    برای رشد سریع موها چی بخوریم ؟ یکی از نکات مهم استفاده از ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو در رژیم غذایی روزانه است. در ادامه مهمترین ویتامین ها برای رشد مو آورده شده است.

    ویتامین A و تاثیر آن بر رشد مو

    ویتامین A برای رشد تمام سلول‌ها لازم است. برای رشد مو به عنوان بافتی که سریعترین سرعت رشد را دارد نیز ضروری است. ویتامین A کمک می‌کند تا غدد پوستی، ماده چربی به نام “سبوم” تولید کنند. “سبوم” پوست سر را مرطوب نگه داشته و به سلامت مو کمک می‌کند. رژیم غذایی که در آن ویتامین A به میزان کافی گنجانده نشده‌است، شما را دچار مشکلات زیادی از جمله ریزش مو می‌کند. دقت کنید که مصرف بیش از اندازه‌ ویتامین A نیز ممکن است منجر به ریزش مو شود.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : مبارزه با کمبود ویتامین D در دوران بارداری

    سبزیجاتی مانند سیب زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی، اسفناج و کلم پیچ دارای ترکیبی به نام “بتاکاروتن” هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A در لبنیات مانند شیر و ماست نیز یافت می‌شود. تخم مرغ و روغن کبد ماهی نیز سرشار از ویتامین A می باشند و در تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو نیز مناسب هستند.

    ویتامین‌های گروه B و تاثیر آن بر رشد مو

    یکی از بهترین مواد مغذی برای رشد مو مصرف ویتامین B در رژیم غذایی روزانه است. یکی از انواع ویتامین‌های B موثر در رشد مو “بیوتین” است. مطالعات نشان داده است که کمبود این ویتامین باعث ریزش مو می‌شود. از بیوتین برای تقویت مو استفاده می‌شود و کسانی که کمبود ویتامین بیوتین دارند خیلی خوب به درمان پاسخ می دهند. لازم است بدانید، کمبود ویتامین بیوتین بسیار نادر است چراکه در بسیاری از غذاها یافت می‌شود.

    دیگر انواع ویتامین B به تولید گلبول‌های قرمز خونی کمک می کنند. گلبول‌های قرمز خون اکسیژن و دیگر مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول‌های مو حمل می کنند.

    حبوبات، غلات کامل، بادام، انواع ماهی و غذاهای دریایی، گوشت قرمز و سبزیجات برگ دار، مواد غذایی حاوی ویتامین B هستند.

    غذاهای حیوانی، منابع خوبی از ویتامین ب12 هستند. پس اگر شما از جمله افراد گیاهخوار هستید، برای دستیابی به ویتامین ب12 از مکمل‌های غذایی برای تقویت مو استفاده کنید.

    ویتامین  C و تاثیر آن بر رشد مو

    بهترین ویتامین برای رشد موها 

    “رادیکال‌های آزاد” می‌توانند به موها آسیب بزنند و جلوی رشد مو را بگیرند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌آید که می‌تواند با “استرس اکسیداتیو” حاصل از رادیکال‌های آزاد مقابله کند.

    علاوه بر این ویتامین C در تولید پروتئینی به نام “کلاژن” نقش دارد و پروتئین کلاژن در ساختار مو بخش بزرگی را تشکیل می‌دهد.

    همچنین ویتامین C در جذب ماده معدنی آهن نقش دارد. جالب است که بدانید آهن در رشد مو نیز موثر است.

    انواع میوه و سبزی مانند توت فرنگی، فلفل و مرکبات منابع خوبی از ویتامین C هستند و برای تقویت مو و رشد مو مناسب هستند.

    ویتامین D و تاثیر آن بر رشد مو

    کمبود ویتامین D با ” آلوپسی” که یک نوع ریزش مو می‌باشد، در ارتباط است. تحقیقات نشان داده است که ویتامین D در تولید فولیکول‌های جدید نقش دارد.

    با توجه به اینکه امروز  بسیاری از مردم دچار کمبود ویتامین D هستند، باید به فکر رژیم غذایی سالم و غنی از ویتامین D باشیم.  بدین منظور مصرف انواع ماهی، روغن کبد ماهی، قارچ و حتی مصرف مکمل های حاوی ویتامین D توصیه می شود.

     ویتامین E و تاثیر آن بر رشد مو

    ویتامین E یکی از ویتامین های مفید برای رشد موها

    ویتامین E همانند ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی به حساب می‌آید که با استرس اکسیداتیو مقابله می‌کند.  بیمارانی که دچار ریزش مو بودند با مصرف مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه، با افزایش رشد مو رو به رو شدند.

    مواد غذایی حاوی ویتامین  E عبارتند از:

    تخمه‌ی آفتابگردان

    بادام

    اسفناج

    آووکادو

    سایر مواد مغذی برای رشد موها

    در ادامه با سایر ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز رشد موها بیشتر آشنا می‌شویم.

    آهن و تاثیر آن بر رشد مو

    با آهن به عنوان یکی از بهترین مواد مغذی برای رشد مو آشنا می‌شوید. آهن به حمل اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز  به سایر سلول‌ها کمک می‌کند.  همین امر آهن را برای بسیاری از فعالیت‌های بدنی ضروری ساخته است.

    کمبود آهن یکی از دلایل کم خونی است که خود، باعث ریزش مو می‌شود. متاسفانه کمبود آهن، باعث بروز کم خونی فقر آهن می گردد که در خانم‌ها بسیار رایج است.

    مواد غذایی حاوی آهن عبارتند از:

    صدف خوراکی

    تخم مرغ

    گوشت قرمز

    اسفناج

    عدس

    روی یا زینک و تاثیر آن بر رشد مو

    روی یا زینک، نقش بسیاری مهمی را در رشد مو و ترمیم مو به عهده دارد و یکی از بهترین مواد مغذی برای رشد مو می‌باشد. روی کمک می‌کند تا غدد اطراف فولیکول‌های مو عملکرد درستی داشته باشند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : نقش ویتامین ها در اختلال نعوظ

    یکی از دلایل ریزش مو کمبود روی در بدن است. مصرف مکمل روی یا زینک از ریزش مو جلوگیری می‌کند. اما دقت کنید مصرف بیش از اندازه‌ی روی نیز ممکن است باعث ریزش مو شود.

    مواد غذایی حاوی روی یا همان زینک:

    گوشت قرمز

    اسفناج

    جوانه گندم

    عدس

    تخمه‌ی کدو حلوایی

    پروتئین و تاثیر آن بر رشد مو

    مصرف پروتئین به اندازه‌ی کافی بسیار مهم است. چراکه کمبود پروتئین در بدن علاوه بر مشکلات دیگری که برای شما ایجاد می‌کند باعث کاهش رشد مو و حتی ریزش مو می‌شود.

    نکته پایانی اینکه همیشه سعی کنید با یک رژیم غذایی سالم، تمام مواد مغذی لازم را دریافت کنید. در موارد خاص، با مشورت پزشک می توانید از مکمل‌های غذایی جهت تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو، استفاده کنید.


    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0062

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *