بهترین افطاری در رمضان چیست ؟

بهترین افطاری در رمضان
  • بهترین افطاری در رمضان چیست ؟ پس از گذشتن زمان طولانی از سحری و ساعت‌ها روزه‏‌داری و گرسنگی، افطار فرصتی است که انرژی از دست رفته را مجددا به بدن برگردانید تا از عوارض روزه داری و مشکلات احتمالی روزه داری مصون بمانید. بهترین افطاری در رمضان، باید ساده، سبک، خوشمزه و مقوی باشد. چرا که در زمان افطار به مدت طولانی معده خالی بوده و خوردن غذاهای سنگین و پرحجم، به دستگاه گوارش آسیب می‌‏رساند. مصرف غذاهای سبک و سالم باعث می‌‏شود که معده کم‏‌کم آمادگی لازم را برای دریافت غذا پیدا کند. بنابراین اگر در این فکر هستید که بدانید بهترین افطاری در رمضان چیست ؟ بهترین شام برای رمضان و یا بهترین غذا برای افطار چه غذاهایی هستند؟ و بالاخره افطاری چی درست کنم ؟ توصیه می‌شود حتما برای داشتن یک برنامه رژیم غذایی مناسب با این مقاله از فیتولند همراه شوید.

    پس از ساعات طولانی روزه‏ داری، افطار زمانی است که انرژی از دست رفته باید به بدن شما برگردد. بنابراین خوردن غذاها و نوشیدنی‏‌های سالم، سبک، مقوی و سرشار از ویتامین، برای بدن ضروری است. توصیه می‏‌شود که، روزه خود را با یک استکان شیر گرم یا چای کمرنگ به همراه خرما، عسل، کشمش و یا توت باز کنید. چرا که در زمان افطار به علت افت قند خون، قند خون در پایین‌‏ترین سطح خود قرار گرفته است و این خوراکی‏‌ها، به تنظیم قند خون کمک می‏‌کنند. همچنین خوردن سوپ‏‌های سبک و رقیق مثل سوپ شیر هم به عنوان بهترین غذا برای افطار پیشنهاد می‏‌شود.

    در مجموع وعده افطار باید به گونه‏‌ای باشد که به میزان کافی قند، پروتئین، ویتامین‏‌ها و لبنیات را شامل شود.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بهترین سحری در ماه رمضان

    مصرف نان و پنیر به همراه سبزی خوردن، گردو و انواع مغزها می‏تواند به عنوان بهترین افطاری در رمضان پیشنهاد شود. چون نه تنها سبک و مقوی بوده بلکه باعث می‏شود، معده کم‏کم آمادگی لازم برای دریافت غذا را کسب کند.

    افطاری چی درست کنم

    اگر در این فکر هستید که افطاری چی درست کنم؟ فیتولند به شما پیشنهاد می‏‌دهد که دور غذاهای دیر هضم و سنگین مثل آش رشته و آش جو خط بکشید و غذاهای سبک‏‌تر مثل سوپ رقیق و شیر برنج آماده کنید و از خوردن غذاهای چرب بپرهیزید، چرا که طی روزه‌داری مدت طولانی معده شما خالی بوده و ممکن است با خوردن غذاهای چرب، دچار سوزش معده یا معده درد شوید.

    از آنجا که برای افطار بهتر است از غذاهای سبک استفاده کنیم، می‏‌توانیم به فاصله‏‌ی دو ساعت بعد از افطار وعده‏‌ی شام را در نظر بگیریم. بهترین شام برای رمضان باید شامل غذاهای متنوع و مقوی از چهار گروه غذای اصلی یعنی نان و غلات، میوه و سبزیجات، گوشت و حبوبات و لبنیات باشد. همچنین در کنار این غذاهای اصلی باید ماست، دوغ و سالاد به همراه آبلیمو یا آبغوره تازه مصرف شود. فیتولند مصرف میوه‏‌های فصل و خیسانده‌‏ برگه‏‌ آلو، قیسی زردآلو، هلو و انجیر را بعد از شام توصیه می‏‌کند. چرا که هم فیبر و ویتامین مورد نیاز بدن را تامین می‏‌کنند و هم به عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و از یبوست جلوگیری می‏‌نمایند.

    انواع برنامه رژیم غذایی لاغری و افزایش وزن و رژیم های بارداری و رژیم های درمانی گیف

    افطاری چی درست کنم ؟

    بسیاری از افراد به این موضوع فکر می‌‏کنند که افطاری چی درست کنم که نه تنها ساده، خوشمزه و رژیمی باشد بلکه مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم کند. فیتولند غذاهایی مانند سوپ جو، ماش، سوپ شیر، شله زرد، شیر برنج، فرنی، کاچی را به جای آش‏‌های پر حبوبات مثل آش رشته و آش شله قلمکار که سنگین بوده و باعث ناراحتی معده می‏‌شوند به عنوان بهترین غذا برای افطار پیشنهاد می‌‏دهد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بهرین برنامه غذایی ماه رمضان

    توجه داشته باشید که بهتر است از مصرف زیاد خوراکی‌‏های چرب، شیرین و پرنمک در وعده افطار خودداری کنید، چرا که مصرف این مواد باعث بروز مشکلاتی مانند افزایش چربی خون، افزایش فشار خون و افزایش احتمال بروز بیماری‌‏های قلبی‏ عروقی خواهد شد. لذا از مصرف زیاد زولبیا و بامیه، حلوا، فست فود و ….. در وعده افطاری خودداری کنید.

    بسیاری از افراد تصور می‏‌کنند، برای داشتن بهترین افطاری در رمضان باید تنها از سبزیجات آبپز و یا خام استفاده کرد و بهتر است غذا های پختنی خورده نشود، اما فیتولند به شما توصیه می‌کند اگر به دنبال پاسخ به این سوال هستید که افطاری چی درست کنم ؟ می‏‌توانید با حذف روغن و یا مصرف مقدار بسیار ناچیز روغن گیاهی، بهترین غذا برای افطار را برای خانواده‌تان تهیه کنید. همچنین با گریل کردن گوشت، تکه‏‌های مرغ یا ماهی که با ادویه‏ جات مزه‌‏دار شده باشند، می‌توانید بهترین غذا برای افطار را نوش جان کنید. علاوه بر این در کنار دریافت برنامه غذایی ، استفاده از سبزیجات بخارپز مثل ذرت، کدو تنبل، کدو سبز، سیب زمینی، هویج، کلم بروکلی، لوبیا سبز و …..  نیز توصیه می‌‏شود تا ویتامین و فیبر مورد نیاز بدن را تامین کنند. به همین دلیل این گروه مواد غذایی به عنوان بهترین شام برای رمضان نیز پیشنهاد می‌شود.

     بهترین غذا برای افطار

    بهترین غذا برای افطار و بهترین شام برای رمضان از نگاه فیتولند:

    فیتولند مصرف نان‏‌های سبوس‌‏دار را به جای نان‏‌های سفید پیشنهاد می‌‏دهد چرا که نان‏‌های سبوس‌‏دار به هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‏‌کنند.

    مصرف ماست به عنوان منبع کلسیم برای روزه‌‏داران پیشنهاد می‌‏شود. می‏‌توانید ماست را همراه با پودر انواع مغزها مثل بادام، گردو، پسته، جوانه گندم و یا میوه‌‏های فصل میل کنید. در این حالت هم‌زمان پروتئین، ویتامین و فیبر مورد نیاز بدن نیز تامین می‏‌شود.

    حلیم به مقدار کم، به عنوان بهترین افطاری در رمضان به روزه‌داران عزیز پیشنهاد می‏‌شود، چرا که می‏‌تواند پروتئین، کربوهیدرات و انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند. چون ماده اصلی تشکیل دهنده‏ حلیم، گندم است و گندم هم سریع هضم می‏‌شود و به عملکرد دستگاه گوارش کمک می‏‌کند. البته بهتر است که حلیم با گوشت بدون چربی تهیه شده باشد و هنگام تهیه آن روغن یا کره به آن اضافه نشود.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : تغذیه سالم در ماه رمضان

    از خوردن غذاهایی مانند آبگوشت یا کله‌‏پاچه برای افطار خودداری کنید، چرا که بسیار سنگین و چرب بوده و باعث اختلالات گوارشی و تهوع می‏‌گردد.

    از خوردن غذاهای مختلف با هم و هم‌زمان پرهیز کنید. مثلا خوردن شیر، ماهی، ترشی و …. را با هم مصرف نکنید. چرا که این غذاها به تنهایی مفید هستند، اما مصرف آن‏ها با هم باعث اختلالات گوارشی و بروز مشکلاتی برای بدن می‌‏شوند.

    برای فاصله میان افطار و سحر می‌‏توانید از نوشیدنی‌های سالم و آب میوه‌‏های طبیعی که هم آب و هم ویتامین‏های مورد نیاز بدن را تامین می‏‌کنند و هم باعث رفع عطش می‌شوند، استفاده کنید. آب هندوانه بهترین گزینه برای رفع تشنگی می‏‌باشد.

    همچنین فیتولند توصیه می‏‌کند که برای وعده افطار مقدار غذای زیاد و یکباره میل نکنید. سعی کنید غذا را با حجم کم و با فاصله بخورید، چون معده شما برای مدت طولانی خالی بوده و حجم غذای زیاد و یکباره باعث سوءهاضمه و معده درد می‌‏شود. از طرفی از نوشیدن آب زیاد به همراه غذا و مایعات سرد و نوشابه‏‌های گازدار خودداری کنید، زیرا نه تنها به رفع عطش شما کمک نمی‌کنند بلکه باعث تحریک معده و ایجاد عوارض گوارشی می‏‌شوند.

    بهترین شام برای رمضان

    سخن پایانی

    اگر به این فکر هستید که افطاری چی درست کنم ؟ و یا در پی تهیه بهترین شام برای رمضان هستید، توجه داشته باشید که بهترین افطاری در رمضان باید به گونه‏‌ای باشد که مقوی و پرانرژی بوده و بتواند مواد مورد نیاز بدن را تامین کند. با توجه به اینکه افطاری وعده‌‏ای است که پس از ساعت‌های طولانی روزه‏‌داری و تشنگی و گرسنگی، که انرژی بدن کاملا تحلیل رفته، میل می‌شود، بهترین غذا برای افطار باید هم سبک و هم کم‌حجم باشد. هضم افطار سبک به عنوان یک تغذیه سالم در ماه رمضان  برای معده آسان بوده و به دستگاه گوارش آسیب نمی‌رساند.

    PN:0215

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای بهترین افطاری در رمضان چیست ؟ ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *