بهترین درمان یبوست کودک

بهترین درمان یبوست کودک و یبوست نوزادی
  • تغییر الگوی اجابت مزاج و سختی آن، از جمله علائم یبوست کودک یا یبوست نوزادی است. بهترین درمان یبوست کودک در قدم اول اصلاح رژیم غذایی مادر در کنار مصرف مکمل‌ها و توصیه‌های پزشکی لازم برای مادر و کودک می‌باشد. الگوی اجابت مزاج و حرکات روده ای در نوزاد سالم به طور گسترده تحت تاثیر نوع شیر و غذاهای مکملی است که کودک می‌خورد. تشخیص به موقع علائم یبوست کودک می‌تواند به جلوگیری از ظهور یک مشکل بزرگ‌تر منجر شود.

    نوزادی که فقط از شیر مادر تغذیه می‌کند ممکن است هر روز مدفوع نداشته باشد، زیرا غالبا تمام مواد مغذی جذب بدن نوزاد می‌شود. در حقیقت اکثر نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، دچار یبوست نوزادی نمی‌شوند. در مورد نوزادانی که شیرخشک می‌خورند، ممکن است سه تا چهار بار در روز یا در برخی موارد، چند روز یکبار اجابت مزاج داشته باشند. با فیتولند همراه باشید تا ضمن آشنایی با علائم یبوست در کودکان با راه‌های درمان یبوست کودکان نیز آشنا شوید.

    علائم یبوست کودکان

    شایع‌ترین علائم یبوست کودکان به شرح زیر می‌باشد:

    • اجابت مزاج کم

    تعداد دفعات اجابت مزاج کودک، مخصوصا اگر غذای جدیدی به رژیم غذایی او اضافه شده باشد، می‌تواند نوسان داشته باشد و یکی از علائم یبوست کودکان باشد. اگر کودک بیش از چند روز مدفوع نداشت و بعد از آن مدفوع بسیار سفتی دفع کرد، احتمالا دچار یبوست نوزدای شده است. یبوست نوزادان تنها با تعداد دفعات اجابت مزاج مشخص نمی شود بلکه نوع و غلظت مدفوع نیز با یبوست نوزاد در ارتباط است.

     

    • فشار زیاد در هنگام اجابت مزاج

    اگر متوجه شدید کودک به هنگام اجابت مزاج، فشار زیادی به خود وارد می‌کند، احتمالا کودک به یبوست نوزادی مبتلا شده است. یبوست کودکان اغلب به صورت مدفوع سفت و یا شبیه خاک رس می‌باشد. دفع مدفوع سفت برای کودک، بسیار سخت است و یکی از علائم یبوست در کودک می‌باشد. بنابراین کودک ناچار است فشاری زیادتر از حد معمول برای دفع به خود وارد کند. همین امر باعث جیغ زدن و گریه کودک به هنگام دفع می‌شود.

     

    • وجود خون در مدفوع می‌تواند از علائم یبوست کودکان باشد

    وجود رگه‌های خون در مدفوع کودک، نشان دهنده خروج مدفوع با فشار زیاد از مقعد و یکی از علائم یبوست نوزادان می‌باشد. زور زدن و فشار زیاد هنگام دفع، باعث ایجاد پارگی‌های کوچک در دیواره مقعد می‌شود.

     

    • سفت شدن شکم

    در اثر یبوست کودک، شکم وی دچار نفخ می‌شود. در این زمان هنگام معاینه کودک، شکم سفت و پر از نفخ، لمس خواهد شد.

    بهترین درمان یبوست کودک و علائم یبوست کودک

     

    • پس زدن غذا

    اگر کودک دچار یبوست نوزادی شده باشد به سرعت احساس سیری می‌کند و ممکن است غذا را به دلیل ناراحتی در شکم پس بزند و تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد. بنابراین بی‌میلی به غذا می‌تواند از علائم یبوست کودکان باشد.

     

     بهترین درمان یبوست کودکان چیست؟

    برای درمان یبوست کودکان چندین روش متفاوت وجود دارد که عبارتند از:

     

    1) ایجاد تغییرات در نوع تغذیه کودک و شیر نوزاد بهترین درمان یبوست کودک

    اگر کودکی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، مبتلا به یبوست نوزادی شده باشد، ممکن است به برخی از چیزهایی که در رژیم غذایی مادر وجود دارد، حساس شده باشد و دچار یبوست نوزادی شود. به همین دلیل مادر باید دقت کند و این ماده غذایی را که احتمالا باعث یبوست نوزاد شده، را پیدا کند و از رژیم غذایی خود حذف نماید. البته این موارد شایع نیستند. انواع مختلف شیرخشک حداقل تا زمانی که کودک را دچار یبوست نوزدای نکرده‌اند، مفید هستند. اما گاهی حساس بودن به ترکیبات خاص، می تواند منجر به یبوست کودکان شود که در اینصورت با مشورت پزشک، نوع شیر خشک را تغییر دهید.

     

     2) استفاده از غذاهای مکمل بهترین درمان خانگی یبوست کودکان

    انتخاب رژیم غذایی مناسب، یکی از روش‌های درمان یبوست کودکان است. برخی از خوراکی‌ها می‌توانند باعث یبوست نوزاد شوند و برخی دیگر باعث بهبود یبوست کودک می‌گردند. اگر دادن غذای کمکی به کودکتان را تازه شروع کرده‌اید سعی کنید بیشتر از غذاهایی با فیبر بالا استفاده کنید. مانند:

    • کلم بروکلی
    • گلابی
    • آلو بخارا
    • هلو
    • سیب بدون پوست

    از  جو یا جودوسر برای درمان یبوست کودکان استفاده کنید. نان غلات، کراکر ( نوعی بیسکوئیت ) و غلات با سبوس، حجم مدفوع را افزایش می‌دهند که این امر می‌تواند به برطرف شدن یبوست نوزاد کمک کند. غذاهای چرب، مصرف بی‌رویه مواد لبنی و برنج و موز و نیز مصرف غذاها با فیبر کم از مهمترین مواد غذایی هستند که باعث یبوست نوزادان می‌شوند.

     

    3) از غذاهای پوره‌ای برای درمان یبوست کودکان استفاده کنید       

    بهترین درمان یبوست نوزاد و علائم یبوست کودک

     

    اگر کودک بالای شش ماه دارید و هنوز غذای مکمل را شروع نکرده‌اید، سعی کنید مواد غذایی که در بالا گفته شد را به‌صورت پوره به کودک بدهید. به خاطر داشته باشید که میوه‌ها و سبزی‌ها، فیبر بسیار زیادی دارند که به افزایش حجم مدفوع و درمان یبوست نوزادان کمک فراوانی می‌کنند.

     

    4) مصرف مایعات کافی بهترن درمان یبوست نوزادان

    آبرسانی کافی جهت اجابت مزاج، بسیار ضروری می‌باشد. آب و شیر برای آبدار نگه داشتن بدن کودک بسیار مفیدند. ضمن آن‌که مصرف مایعات می‌تواند از علائم یبوست کودک پیشگیری کرده و در پیشگیری از بیماری یبوست در کودکان نیز موثر باشد.

    اگر کودک بالای شش ماه شما به یبوست نوزادی مبتلا شد، جهت سرعت بخشیدن به انقباض روده بزرگ، می‌توانید از آب گلابی و یا آلو استفاده کنید. اگر این آبمیوه‌ها خیلی شیرین یا غلیظ هستند، به طوری که مطابق ذائقه کودکتان نمی‌باشد، می‌توانید آن را با کمی آب رقیق کنید.

    فیتولند توصیه می‌کند اگر کودکتان کمتر از 4 تا 6 ماه دارد در مورد تغذیه با هر چیزی به جز شیر مادر با پزشک مشورت نمایید.

     

    5) انجام حرکات ورزشی برای درمان یبوست کودکان

    حرکت کردن، سرعت هضم را بالا می‌برد و این کار مواد غذایی درون بدن کودک را به سرعت جا به جا می‌کند. اگر کودک شما هنوز راه نمی‌رود، حرکات دوچرخه و حرکات دیگر می‌تواند به جای راه رفتن دردرمان یبوست کودک کمک کننده باشد.

     

    6) ماساژ برای درمان خانگی یبوست کودکان

    ماساژ آرام شکم و زیر شکم با روغن های گیاهی باعث تحریک حرکات روده‌ای می‌شوند. می‌توانید ماساژ را چند بار در روز انجام دهید تا زمانی که اجابت مزاج انجام پذیرد.

    بهترین درمان یبوست کودک و ماساژ کودک

     

    سخن پایانی

    در خاتمه یادآور می‌شود که تغییر رژیم غذایی کودک یا خود شما قطعا می‌تواند در درمان یبوست نوزادان کمک کننده باشد. اما اگر تاثیری نداشت روش‌های بالا را امتحان کنید. اغلب این روش‌ها به بهبود فرآیند درمان یبوست کودک کمک می‌کنند در غیر این‌صورت با پزشک مشورت نمایید تا به شما دستورالعمل‌های خاص جهت بهترین درمان یبوست کودکان از جمله استفاده از داروهای گیاهی در درمان یبوست کودکان را  پیشنهاد دهد.

    فیتولند توصیه می‌کند مقالات “پروبیوتیک هایی که از رفلاکس و یبوست در کودکان جلوگیری می کنند”،درمان طبیعی یبوست در کودکان  و “از چه سنی غذای کمکی کودک را شروع کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.

    جهت دریافت برنامه رژیم غذایی دوران شیردهی می‌توانید از متخصصین تغذیه فیتولند کمگ بگیرید.

    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0081

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    محصولات مرتبط

    4 دیدگاه برای بهترین درمان یبوست کودک ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *